Jump to content

Ja ja 3 pagina's..... :)

Recommended Posts

Je moet beter opletten, jongeman: we hadden het over de Marantz PM80 mkII SE.

"Een top amp!" volgens de vakman.

Als jij iets beters weet voor driehonderd euro... of laten we zeggen: tot tweeduizend euro... laat maar horen!

Excuses, heb inderdaad over 't MKII SE gedeelte heen gelezen. Heb de Homestudio er nog weer even op nageslagen.

Voor 300,- zou ik zo gauw geen betere versterker weten, maar voor 2000,- euro wel :rolleyes:

Maar goet, het ging me er ook niet om, om iemands apparatuur af te kraken, maar meer om aan te geven dat ik verbaast was over hoe en waarmee hij zijn luidsprekers demonstreerd.

Niet echt uitnodigend op 't eerste gezichtt zeg maar (voor mij althans),

maar wellicht heb ik toch iets te snel geoordeeld.

Excuses moi!

Groeten,

Alco

Maar goet, het ging me er ook niet om, om iemands apparatuur af te kraken, maar meer om aan te geven dat ik verbaast was over hoe en waarmee hij zijn luidsprekers demonstreerd.

Niet echt uitnodigend op 't eerste gezichtt zeg maar (voor mij althans),

maar wellicht heb ik toch iets te snel geoordeeld.

Excuses moi!

Groeten,

Alco

Ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in een demo met bereikbaar spul. Het is makkelijk om een hele dure set te nemen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Spido,

Het Engelse woord voor "speksteen" is "soapstone", ook al zijn er geen Engelsen bekend die zich met het materiaal wassen.

Slijpsel van speksteen heet "talk" of "talkpoeder" (eng: "talcum" of "talcum powder"). Dit wordt gebruikt bij de huidverzorging, m.n. bij zuigelingen.

Luidsprekers van speksteen kunnen heel sjiek klinken. Speksteen zelf klinkt eigenlijk niet.

Spido, in het licht van bovenstaande uitleg zou ik Talking Stone willen voorstellen. En je weet dat talkpoeder erg bevorderlijk is voor het welzijn van foamranden. Daar moet iets mee te doen zijn... :rolleyes:

SoundStone klinkt gewoon beroerd, zeker hier in deze regio. Ik weet dat die s-klanken honing op de tong van de Friezen zijn, maar je moet wat verder kijken. SoapStone zou voor mij inderdaad ook afvallen.

Serieuzer: wat betreft akoestiek en grote ruimten. Ik had een schoolvriend met een audiofiele pappa. Ze bewoonden een uitgeholde boerderij met een woonkamer van zo'n 60 a 70 vierkante meter. En hij had net zoveel problemen met reflecties, sweet spots e.d. als wij allemaal. Soms maakte hij gebruik van zijn grote ruimte door op een "realistisch niveau" te spelen, en ik vond dat dat nergens naar klonk. Ook oefenden wij in die ruimte met een band, en dat was helemaal geen doen. Vaak besloten we om dan maar opgepropt in een slaapkamertje verder te spelen, dan hoorden we tenminste wat we deden.

Maak jij gebruik van bass traps, of bewust gekozen meubestukken op strategische plekken?

Is jouw woonkamer je referentieluisterplek voor je eigen ontwerpen?

Met opgewekte groet,

Jelte

Beste Jelte,

Ik denk dat "SoundStone" heel mooi en heel lieflijk kan worden uitgesproken.

Als een liefkozing. Verleidelijk. Verlokkend.

Stel je nu even geen typische haaifaaiboer voor, met zijn verrotte bruingerookte tanden, zijn slappe flubberlippen, zijn flapperende wangzakken en zijn overmatige speekselproductie...

Nee, stel je een lief en vooral bloedmooi meisje van een jaar of achttien voor - nou ja, goed dan: veertig maximaal - dat de s-jes zachtjes van haar hagelwitte tanden laat ontsnappen alsof zij lispelt "I love you Ssso much..."

Overigens verdwijnt de stemhebbende z uit Nederland. In het Poldernederlands is de fries/amsterdamse s al standaard geworden: zelfs in assimilerende combinaties met klinkers en stemhebbende medeklinkers.

Laat ik op de vragen t.a.v. de luisterruimte maar antwoorden voor Klaas, want net als sommige anderen lijk jij me met hem te verwarren!

Klaas heeft een grote woonkamer, maar daarnevens heeft hij nog veel andere ruimtes tot zijn beschikking. Meestal demonstreert hij in het huisje naast zijn verbouwde boerderij. Dat huisje heeft een luisterruimte die aardig overeenkomt met een modale woonkamer.

Nee, Klaas gebruikt geen bass traps. Wel grote gemetselde plantenbakken, zwaar meubilair, en vooral veel onregelmatige en niet-parallelle wanden. De kapbetimmering van gipsplaat speelt een belangrijke rol.

Dat de akoestiek er uitstekend is, getuigen diverse forumdeelnemers, maar ook Jan van Gelderen (HVT) en nu dus ook Werner Ero (HomeStudio).

(...) Tot voor zeer kort was ik (bijna) van plan in te gaan op een uitnodiging tot een luistersessie. :(

Nu niet meer. :angry: (...)

Kleuters worden alleen toegelaten tot de luisterruimte onder begeleiding van een volwassene!

B)

Guest C J
Ik vind het best als jullie commentaar hebben op anderen (de pot verwijt de ketel), maar wees dan niet zo vaag generaliserend. Dit gedoe is ook niet echt opbouwend..

Jij hebt het over commentaar. :confused: Ik heb het over mensen beledigen, de inrichting van iemands huis door de stront halen. :(:angry: Hoe zou je het vinden als ze dat met jouw spullen zouden doen? :angry:

We willen het hear toch over onze (gezamelijke) hobby hebben, ;) toch? Of hoort daar ook het beledigen van personen bij. :angry:

Ik vind het best als jullie commentaar hebben op anderen (de pot verwijt de ketel), maar wees dan niet zo vaag generaliserend. Dit gedoe is ook niet echt opbouwend..

Jij hebt het over commentaar. :confused: Ik heb het over mensen beledigen, de inrichting van iemands huis door de stront halen. :(:angry: Hoe zou je het vinden als ze dat met jouw spullen zouden doen? :angry:

We willen het hear toch over onze (gezamelijke) hobby hebben, ;) toch? Of hoort daar ook het beledigen van personen bij. :angry:

Natuurlijk vind ik het ook van een laag niveau om elkaar's inrichting af te zeiken, zie ook mijn opmerking betreffende de regels over respect voor elkaar.

Wat ik minder vond en vind is dat jij en Sherwin vervolgens heel generaliserend een aantal "audiofielen" gaan zitten afzeiken, dan doe je toch hetzelfde? :confused:

Guest C J

Natuurlijk vind ik het ook van een laag niveau om elkaar's inrichting af te zeiken, zie ook mijn opmerking betreffende de regels over respect voor elkaar.

Wat ik minder vond en vind is dat jij en Sherwin vervolgens heel generaliserend een aantal "audiofielen" gaan zitten afzeiken, dan doe je toch hetzelfde? :confused:

Het afzeiken en generaliseren van anderen was/is zeker niet mijn bedoeling. :rolleyes:

Laat sherwin voor zichzelf spreken. :blink:

Waar ik echter niet tegen kan, is toekijken hoe

Guest C J
FF wat anders, staat het artikel ergens online. Ben wel benieuwd naar het verhaal.

150 MM^2 lijk me overigens ook wel wat. Kun je binnenhuis joggen :)

Ben jij bang voor de regen Duck? :lol: Of liggen in het Haagje te veel stoeptegels los waar jij je enkels door verzwikt? :D

FF zoeken met Kazaa misschien

searchstring "Schoolmeubeltje"

:P

Klaas zet het binnenkort wel op zijn site.

Overigens is hardlopen in de regen met losliggende stoeptegels idd erg gevaarlijk, zeker inhet donker.

Guest C J
FF zoeken met Kazaa misschien

searchstring "Schoolmeubeltje"

:P

Klaas zet het binnenkort wel op zijn site.

Overigens is hardlopen in de regen met losliggende stoeptegels idd erg gevaarlijk, zeker inhet donker.

Ha ha ha. :lol::D

Ik kraak niets af, het is gewoon zoals het meestal gaat.

Heb je een set met een goede performance, tonaal helemaal in orde etc (gewoon de hele situatie dik in orde) en dan heel kritisch worden aangekeken op dat soort puntjes.. is ook niet echt in verhouding vindt je?

Je hebt dan mensen die zeggen van: nou ik zou het liever iets zus hebben of iets zo (mening) maar de 'overall' is hardstikke goed.

Maar je hebt ook mensen die daar op een hele set de grond in boren, en apparatuur en kabels gaan verwijten etc (en dan is het allemaal maar niets).

Mvgr, S

Kortom: het ziet er naar uit dat voortaan ook voor de kleine SoundStone 20 de midden-hoog combinatie zal worden ingezet die we kennen van de King, Prince en SoundStone 30: Monacor SPH-135KEP met Visaton ribbon.

Als ze allemaal dezelfde speakerbezetting hebben, wat is dan het verschil en het nut van 4 verschillende modellen?

nando

Kortom: het ziet er naar uit dat voortaan ook voor de kleine SoundStone 20 de midden-hoog combinatie zal worden ingezet die we kennen van de King, Prince en SoundStone 30: Monacor SPH-135KEP met Visaton ribbon.

Als ze allemaal dezelfde speakerbezetting hebben, wat is dan het verschil en het nut van 4 verschillende modellen?

nando

De kastbouw lijkt me. De King en Prince zijn van multiplex (toch?) en hebben onderling een andere bouw. De King is (erg) groot en breed en heeft een grotere woofer (30cm tegen 20cm voor de Prince). De SoundStones verschillen net zo geloof ik. En ze verschillen van de King en Prince qua kastmateriaal (multiplex tegen speksteen).

Ps. Nee, ik ben Klaas niet, jullie verwarren me met iemand anders ;):P:lol:

Beste Jelte,

Ik denk dat "SoundStone" heel mooi en heel lieflijk kan worden uitgesproken.

Als een liefkozing. Verleidelijk. Verlokkend.

Stel je nu even geen typische haaifaaiboer voor, met zijn verrotte bruingerookte tanden, zijn slappe flubberlippen, zijn flapperende wangzakken en zijn overmatige speekselproductie...

Nee, stel je een lief en vooral bloedmooi meisje van een jaar of achttien voor - nou ja, goed dan: veertig maximaal - dat de s-jes zachtjes van haar hagelwitte tanden laat ontsnappen alsof zij lispelt "I love you Ssso much..."

:D

Goh, Klaas heeft zelfs al een marketingplan. Dan zal hij over de naam ook wel goed nagedacht hebben.

Overigens verdwijnt de stemhebbende z uit Nederland. In het Poldernederlands is de fries/amsterdamse s al standaard geworden: zelfs in assimilerende combinaties met klinkers en stemhebbende medeklinkers.

Ja erg he Zpido, dat is me ook opgevallen. Maar je impliceert toch niet dat die deerne zover zal gaan dat ze bij de uitspraak van SoundStone zelfs stemhebbende z's inzet?

Ik doelde eigenlijk meer op de "ou" in "Sound" en de "o" in "Stone", die door de mij omringende Westerlingen, zeker als ze voorafgegaan worden door springplanken als "s" en "st" en gevolgd door glijvlakken als "nd" en "n", categorisch verkracht worden tot een afschuwelijke knauw:

SAUNDSTAUN

Dank verder voor je rondleiding door Klaas' huis. "Een luisterruimte die aardig overeenkomt met een modale woonkamer". Daar heb ik enige tijd over moeten nadenken. Is dat dan zo'n kamer:

De kleur-angst en vorm-angst van Jan de Bouvrie's "turn your home into a hospital"-stijl?

De finex/doorzon/eengezinswoning uniformiteit van Ikea's "turn your home into a nursery"-stijl?

Moderne meubels - met inbegrip van hifi-meubeltjes en luidsprekers - zijn heel dikwijls gemaakt van inferieure materialen. MDF, met name: eventueel met een fineer- of polyurethaanlaagje, al dan niet voorzien van glimmende plasticplaatjes of dunne aluminiumschillen.

Of de huiskamer van Klaas in het klein, dus meer de "turn your home into a pawnshop"-stijl? Met veel kleedjes, beeldjes, tafeltjes, plantjes, stof, kastjes, vaasjes, gordijntjes, vitrage?

En als er dan iemand met een Trendhopper-inrichting bij Klaas de SzoundSztone komt beluisteren, geeft Klaas dan advies over de inrichting?

Let wel, ik vraag dit omdat ik door schade en schande heb geleerd hoezeer de "HiFi-Erlebnis" afhangt van de akoestiek van de luisterruimte, en hoeveel invloed de inrichting van de luisterruimte / woonkamer heeft op de akoestiek. Nog nooit (ik chargeer) heeft een verkoper of ontwerper mij daarop gewezen en ik vroeg mij af of Klaas daarop een gunstige uitzondering vormt.

Jelte