reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Tja volgens mij moet een revolutionaire amp de tijd na het op de markt komen van die amp veranderen. Dus mensen moeten andere inzichten krijgen daardoor. Volgens mij voldoen vrijwel geen van de laatst genoemde amp daaraan... ik had nog nooit van die Stax versterkers gehoord, kan me niet voorstellen dat die een revolutie te weeg hebben gebracht. van Dale: Revolutionair: radicaal anders, vernieuwend ---------- Het komt dus ook weer op de persoonlijke visie aan..wat is nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 van Dale: Revolutionair: radicaal anders, vernieuwend ---------- Het komt dus ook weer op de persoonlijke visie aan..wat is nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 van Dale: Revolutionair: radicaal anders, vernieuwend ---------- Het komt dus ook weer op de persoonlijke visie aan..wat is nou Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Er zijn er bij die meteen in de stress schieten als ze horen dat een apparaat een stel op-amps heeft. Vooral als het hun eigen apparaat is. Dan moet dat per se gemod worden enzo, liefst met buizen, want dat is zo heerlijk audiofiel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Er zijn er bij die meteen in de stress schieten als ze horen dat een apparaat een stel op-amps heeft. Vooral als het hun eigen apparaat is. Dan moet dat per se gemod worden enzo, liefst met buizen, want dat is zo heerlijk audiofiel... Het is niet gebruikelijk nee. Voor veel mensen is het dan ook gelijk niet audio-fiel en kan het geen kwaliteit opleveren. Nogmaals, de twee versterkers van 47labs, allebei met een opamp als versterker, geven de beste weergave die ik ooit gehoord heb, ongeacht de prijs. In vergelijking met de gebruikelijke 'hi-end' is het goedkoop met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Er zijn er bij die meteen in de stress schieten als ze horen dat een apparaat een stel op-amps heeft. Vooral als het hun eigen apparaat is. Dan moet dat per se gemod worden enzo, liefst met buizen, want dat is zo heerlijk audiofiel... Het is niet gebruikelijk nee. Voor veel mensen is het dan ook gelijk niet audio-fiel en kan het geen kwaliteit opleveren. Nogmaals, de twee versterker van 47labs, allebei met een opamp als versterker, geven de beste weergave die ik gehoord heb, ongeacht de prijs. Ik heb 'm nooit gehoord, maar als je het Gainclone-schema ziet (en die is neem ik aan gelijk aan die van de Gaincard), dan zit er bar weinig elektronica in. Kan best zijn dat het goed klinkt, maar de prijs die eraan gehangen wordt, vind ik dan zwaar overdreven. Je betaalt dan puur voor het merk, niet voor de materiaal of onderzoekskosten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Er zijn er bij die meteen in de stress schieten als ze horen dat een apparaat een stel op-amps heeft. Vooral als het hun eigen apparaat is. Dan moet dat per se gemod worden enzo, liefst met buizen, want dat is zo heerlijk audiofiel... Het is niet gebruikelijk nee. Voor veel mensen is het dan ook gelijk niet audio-fiel en kan het geen kwaliteit opleveren. Nogmaals, de twee versterker van 47labs, allebei met een opamp als versterker, geven de beste weergave die ik gehoord heb, ongeacht de prijs. Ik heb 'm nooit gehoord, maar als je het Gainclone-schema ziet (en die is neem ik aan gelijk aan die van de Gaincard), dan zit er bar weinig elektronica in. Kan best zijn dat het goed klinkt, maar de prijs die eraan gehangen wordt, vind ik dan zwaar overdreven. Je betaalt dan puur voor het merk, niet voor de materiaal of onderzoekskosten... Voor het materiaal betaal je niet. Reken maar dat je wel voor de research en al het handwerk betaald. Verder betaal je zeker niet voor het merk maar gewoon voor de ongehoorde geluidskwaliteit, vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Dat is het revolutionaire aspect van dit soort versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Dat is het revolutionaire aspect van dit soort versterkers. Doe is volwassen en ga eens in op mijn argumenten ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Voor het materiaal betaal je niet. Reken maar dat je wel voor de research en al het handwerk betaald. Verder betaal je zeker niet voor het merk maar gewoon voor de ongehoorde geluidskwaliteit, vind ik. Ik kan me niet zo voorstellen dat het bewuste opamp design veel research behoefde, maar ik kan me vergissen, alhoewel, als je ziet wat voor mystiek sausje er overheen wordt gegoten vraag ik me af wat er verhuld wordt. En betalen, puur voor goed geluid, gaat me iets te ver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Maar ehh... Op-amps zijn toch heel niet-audiofiel? Dat is het revolutionaire aspect van dit soort versterkers. Doe is volwassen en ga eens in op mijn argumenten ofzo. Wat is dit nu voor een rare reactie? Dit is serieus bedoeld hoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Voor het materiaal betaal je niet. Reken maar dat je wel voor de research en al het handwerk betaald. Verder betaal je zeker niet voor het merk maar gewoon voor de ongehoorde geluidskwaliteit, vind ik. Ik kan me niet zo voorstellen dat het bewuste opamp design veel research behoefde, maar ik kan me vergissen, alhoewel, als je ziet wat voor mystiek sausje er overheen wordt gegoten vraag ik me af wat er verhuld wordt. En betalen, puur voor goed geluid, gat me iets te ver. Het opamp design niet nee, maar het vinden van de juiste opamp wel. Verder kost het enorm veel tijd om alle printplaatjes met de hand te etsen en alles met de hand in elkaar te zetten. Om niet te spreken van de jaren research die het heeft gekost om de juiste kabels etc te bepalen en de correcte plaats van de componenten in de kast te bepalen. Dan heb ik het nog geen eens over de behuizing. Het is jouw goed recht dat je niet alleen wilt betalen voor de geluidskwaliteit. Ik wil dat wel. Verder zit er 5 jaar garantie op, mocht je bang zijn dat het uit elkaar valt. In mijn ervaring doet de versterker het al 3 jaren perfect, verwacht ik dat hij dat nog langer blijft doen. zo niet, heb ik een prima dealer die absoluut een passende oplossing verzorgt als de versterker plotseling kapot gaat. Ok, sorry dan voor mijn reactie op iets hierboven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Voor het materiaal betaal je niet. Reken maar dat je wel voor de research en al het handwerk betaald. Verder betaal je zeker niet voor het merk maar gewoon voor de ongehoorde geluidskwaliteit, vind ik. Ik kan me niet zo voorstellen dat het bewuste opamp design veel research behoefde, maar ik kan me vergissen, alhoewel, als je ziet wat voor mystiek sausje er overheen wordt gegoten vraag ik me af wat er verhuld wordt. En betalen, puur voor goed geluid, gaat me iets te ver. Mee eens, om die Gaincard wordt een mooie mythe geschapen. Hij klinkt zeker goed maar dat is hoofdzakelijk de verdienste van de technici van National Semiconductor geweest. Overigens is iedere werkende versterker een Op-Amp (= operationele versterker) Wat nu Op-Amp heet werd in de jaren '60 discrete opgebouwd en in giethars gegoten en werd toen ook al Op-Amp genoemd. Je had dan een kant en klaar werkend versterker moduletje. Wat in die Gaincard zit is gewoon een vermogensversterker in ge-integreerde chipvorm. Om dat "Op-Amp" te noemen hoort bij de mythevorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ik ben zelf maar een knutselende leek, maar de reden dat ik zeg dat ik twijfel aan die research is dat ik zoveel amateur sites zie met opamp ontwerpen. Dan bekruipt mij het gevoel dat het niet zo moeilijk is om voor relatief weinig een leuke versterker in elkaar te klussen. Ik wist trouwens niet dat je 5 jaar garantie hebt op zo'n gaincard. Dat is wel heel netjes en vertrouwenwekkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ik ben zelf maar een knutselende leek, maar de reden dat ik zeg dat ik twijfel aan die research is dat ik zoveel amateur sites zie met opamp ontwerpen. Dan bekruipt mij het gevoel dat het niet zo moeilijk is om voor relatief weinig een leuke versterker in elkaar te klussen. Ik wist trouwens niet dat je 5 jaar garantie hebt op zo'n gaincard. Dat is wel heel netjes en vertrouwenwekkend. Geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ik ben zelf maar een knutselende leek, maar de reden dat ik zeg dat ik twijfel aan die research is dat ik zoveel amateur sites zie met opamp ontwerpen. Dan bekruipt mij het gevoel dat het niet zo moeilijk is om voor relatief weinig een leuke versterker in elkaar te klussen. Ik wist trouwens niet dat je 5 jaar garantie hebt op zo'n gaincard. Dat is wel heel netjes en vertrouwenwekkend. Beste CGM, Een amp bouwen met de LM3875 en LM3886 is geen kunst aan, en daarom kan ook iedereen het . Het enige wat je nodig hebt is die chip, een gebalanceerde voeding erop, ingangscondensator nog wat kleine dingetjes en klaar Dat er met de LM3886 veel meer en extremere mogelijkheden zijn mag duidelijk zijn. Oa. analogue devices heeft zelf al voorbeeld schema's gegeven van bijv. 4 in serie/parrallel schakeling. Uitgebreid met per opamp weer een dc servo regeling. Jeff Rowland bouwd ze ook met ik meen 6 in serie/paralel schakeling. Zelf heb ik ook geexperimenteer (en ben nog steeds) met deze modules. Ik eindige op een extreem bruut ontwerp met 16 modules per blok!. En nee niet om het hoge vermogen, maar door juist de voedinsspanning heel laag te kiezen, kun je zo ene amp bouwen die bijna verdubbeld tot 2 Ohm. Ik heb alle respect voor Gaingard, maar mijn eigen oren vertellen me dat ze nog veel beter kunnen klinken met een echt fatsoenlijke voeding en een gebufferde ingangstrap, Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Ik heb alle respect voor Gaingard, maar mijn eigen oren vertellen me dat ze nog veel beter kunnen klinken met een echt fatsoenlijke voeding en een gebufferde ingangstrap, Groeten, Bas Enig idee hoe de voeding werkt? Als iemand ter wereld een betere voeding kan maken hoor ik het graag.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Een amp bouwen met de LM3875 en LM3886 is geen kunst aan, en daarom kan ook iedereen het . Het enige wat je nodig hebt is die chip, een gebalanceerde voeding erop, ingangscondensator nog wat kleine dingetjes en klaar Dan lijkt het wel te kloppen wat ik vermoed. En een betere voeding, dat verhaal kun je aan mij altijd kwijt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Ik heb alle respect voor Gaingard, maar mijn eigen oren vertellen me dat ze nog veel beter kunnen klinken met een echt fatsoenlijke voeding en een gebufferde ingangstrap, Groeten, Bas Enig idee hoe de voeding werkt? Ja! Ik heb hem letterlijk van binnen gezien en gemeten. Is een dood eenvoudige lineare voeding met minimale buffer cap's. Begrijp me niet verkeerd. If it sounds good it is good! Echter ben ik van mening dat er voor dat aanschafbedrag mooiere resultaten te boeken zijn met dezelfde chips. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Ik moet wel zeggen dat de 47labs tot heel veel zelfbouw cq. cloning heeft geleid, op zich ook al een kleine revolutie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ho, ho, In de jaren '20 van de vorige eeuw werden er al op-amps met buizen gemaakt: Een aantal miniatuurbuisjes en wat weerstanden en condensatoren in 1 en dezelfde vacuumballon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ho, ho, In de jaren '20 van de vorige eeuw werden er al op-amps met buizen gemaakt: Een aantal miniatuurbuisjes en wat weerstanden en condensatoren in 1 en dezelfde vacuumballon. Okee, je zal gelijk hebben Peter, maar ik ben nog niet zo oud.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Begrijp me niet verkeerd. If it sounds good it is good! Echter ben ik van mening dat er voor dat aanschafbedrag mooiere resultaten te boeken zijn met dezelfde chips. Groeten, Bas Hoe weet je dat zo zeker? Kabels, opamps en meer dat ze gebruiken kosten geen moer maar klinken extreem (volgens hun het beste) Wie zegt dat duurdere componenten een beter resultaat geven? Zij niet in ieder geval... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Begrijp me niet verkeerd. If it sounds good it is good! Echter ben ik van mening dat er voor dat aanschafbedrag mooiere resultaten te boeken zijn met dezelfde chips. Groeten, Bas Hoe weet je dat zo zeker? Kabels, opamps en meer dat ze gebruiken kosten geen moer maar klinken extreem (volgens hun het beste) Wie zegt dat duurdere componenten een beter resultaat geven? Zij niet in ieder geval... Beste reMC, Ik heb het niet over duurder, maar anders. Eigenlijk wel duurder maar ik bedoel geen exotische componenten ofzo. Een van de redenen waarom ene Gaingard zo goed klinkt, is omdat je ene extreem korte signaalweg hebt. De feedbackloop bijv. hoeft niet langer te zijn dan de afstand van een weerstand! Maar ik ben wel van mening dat ook de LM3886 en LM3875's baat hebben bij een nog stabielere voeding. Bijv. een extreem goed reguleerd ontwerp. Met zulke rleaitef kleine vermogens hoeft dat niet zo heel duur te zijn. Het is ook een kwestie van smaak. Ik erken het strakke laag van een gaingard. En ik erken de luchtige sound. Maar ik weet ook dat het laag meer drive kan hebben, en toch nog strak kan zijn. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Misverstandje, reMC. Ik bedoelde dat het echt een revolutie is, opamps in de high-end wereld, zeker omdat het zoals Henrie zei, geen buizen zijn. Ho, ho, In de jaren '20 van de vorige eeuw werden er al op-amps met buizen gemaakt: Een aantal miniatuurbuisjes en wat weerstanden en condensatoren in 1 en dezelfde vacuumballon. Okee, je zal gelijk hebben Peter, maar ik ben nog niet zo oud.. Ik ook niet maar heb er wel een foto van gezien. In die tijd heel revolutionair Ach die reMC, die Shigaraki's klinken best fraai, maai om er nou zo'n cultus van te maken? Ieder zijn smaak en als het voor jou het einde is ... mooi toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts