synergy Posted 29 mei 2004 Report Share Posted 29 mei 2004 Geachte leden, Wie kan mij een aantal merken met typen van gesloten luidsprekers geven, met een vloerstaand formaat? Het gaat me met name om wat oudere typen, zoals de B&W 801 DM. BVD, Synergie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 mei 2004 Report Share Posted 29 mei 2004 Het Nederlandse merk Translator, met bijvoorbeeld de Impact 30, of de 'Jade'. Meer schieten me er niet binnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Alle 'classic' infinity's Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Beste, Even een greep van wat me te binnen schiet. -B&W Matrix3 en Matrix 3 series 2 (deze zijn heel fraai heb ik zelf ook gehad) -Infinity R90, IRS Omega, IRS Sigma IRS Epsilon... Kappa 9, etc. -Genesis alle modellen -Veel vroegere Avalon's -Dynaudio compound serie (gesloten isobaric) -Duntech -Dunleavy -Thiel CS 3.6 (wel passieve radiator) -Audiolab Axis (deze is tegenwoordig leverbaar met servo sturing!) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Kef 105 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 He die Audiolab wilde ik net noemen Lijkt me een serieuze LS, heeft iemand het al eens gehoord? http://www.audiolab.nl/luidspreker8x6.htm Dan is er nog de Klipsch Heresy (maar of je dat een vloerstaander kunt noemen, op een plintje wellicht) Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 30 mei 2004 Author Report Share Posted 30 mei 2004 Vroege vogels, Allen hartelijk dank. Ik ben al een tijdje op zoek naar een paar tweedehands gesloten luidsprekers, omdat veel basreflexsystemen me vermoeien. Zijn er forumleden die met een gesloten luidspreker 'spelen'? Synergie Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 He die Audiolab wilde ik net noemen Lijkt me een serieuze LS, heeft iemand het al eens gehoord? http://www.audiolab.nl/luidspreker8x6.htm Dan is er nog de Klipsch Heresy (maar of je dat een vloerstaander kunt noemen, op een plintje wellicht) die zijn niet verkeerd, alleen een beetje scherp in het hoog. ik heb zelf de candors gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Ik heb als leen luidsprekers de Translator Impac 30 staan en dit is mijn eerste verkenning in het terrein van gesloten kasten. Deze zijn echt goed wat betreft de lage tonen, ingetogen en precies. Zeer prettig om naar te luisteren, valt me niet tegen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Ik heb als leen luidsprekers de Translator Impac 30 staan en dit is mijn eerste verkenning in het terrein van gesloten kasten. Deze zijn echt goed wat betreft de lage tonen, ingetogen en precies. Zeer prettig om naar te luisteren, valt me niet tegen. Kan ik me goed voorstellen Nando. Een vriend van mij heeft ze ook nog steeds. Als sinds eind jaren '80 en ook al zien ze er ietwat lomp/hoekig uit, ze klinken goed. Hij heeft jarenlang gedraaid met een NAD3240 op de Translators, en dat klonk erg goed. (ook zeer dynamisch) Op 't eerste gehoor leek 't net alsof er, gezien 't formaat, niet zoveel laag uit kwam, maar schijnt bedriegt. Het laat is inderdaad ingetogen maar zeer strak en precies. Zag ze onlangs nog staan bij 'Boelman & Co', in Leeuwarden voor 150,- euro p.p. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Nou Alco ik heb die luidsprekers in huis staan... in plaats van de Quad esl63 (die in een topic over gesloten kast verboden is) tot deze gecontroleerd/gerepareerd zijn. Als iemand ze wil kopen van Boelman zullen ze dus mij moeten bellen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 B&W 802 series 80 B&W 801 series 80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 30 mei 2004 Author Report Share Posted 30 mei 2004 Alco, dank voor je tip. Heb je nog andere voorbeelden uit de jaren '80 en '90? Ik probeer een nostaligische (top) set samen te stellen, met veel voor relatief weinig, vandaar. Zoek ook nog een versterker (geintegreerd of voor+ eind). Ik ga van start met de Sony cdp-x777ES (wat een beest!). Nando, ben wel nieuwsgierig naar die impac 30. Wanneer verwacht jij je ELS-en terug? Synergie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Een leuke versterker voor weinig geld is bijvoorbeeld deze NAD 3020, die voor 80,- te koop staat op Marktplaats.nl. (geen idee hoe de eigenaar erbij komt dat de NAD3020 140watt is,maar ok...) Een klassieker uit de 80's, die erg fraai combineerd met de Translator Impact 30. Of,...nog mooier, een CYRUS III voor 199,- euro. Of... nog beter, maar qua prijs ook weer iets hoger op de ladder Deze Cyrus 2 + PSX, te koop bij Springair in Duitsland. (HiFi-zaak gespecializeerd in 2e hands HiFi/high-end) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Nando, ben wel nieuwsgierig naar die impac 30. Wanneer verwacht jij je ELS-en terug? Synergie Nou ze gaan komende week testen met mijn eindtonnen en dan hoor ik wel wat er nog komen gaat. Immers als er iets mis is met de esl-63 (panelen die speling hebben of minder geleiden o.i.d.) dan zal het zaakje naar Transtec moeten en dat duurt dan ook weer een tijdje. Maar eigenlijk is dit niet van belang want als jij interesse hebt in de luidsprekers dan moeten de Translator's weer terug, zo simpel is dat. Dit was ook de afspraak met Boelman. Je weet hopelijk dat ze in Leeuwarden zitten? Ik moet zeggen dat de kasten van de Translator er wel nostalgisch uit zien (lees beschadigd) en ik kan je ook wel een foto of wat sturen als je dat wilt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Dan moet ik een foto plaatsen op internet, heb daar wel een plaats voor maar dat werkt weer niet... bla bla bla, gedoe... Heb je een goede plaatst voor website dan (gratis)? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 www.picserver.tk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Nando slaat de spijker op zijn kop. Ik vind dat een gesloten kast vaak het zuiverste laag geeft. Als ik zelf een kast bouw maak ik er het liefst een gesloten ding van. De Mission 761 was al een gesloten ding, maar ik heb er een gesloten 50- liter- kast voor gemaakt en een filter met topcomponenten. De loepzuivere laagweergave is na jaren nog altijd bewonderenswaardig. De beroemde Yamaha NS 1000M was ook een gesloten model. En oerklassiekers als Kef Corelli, Kef Coda II, alle LS3-5a, B&W DM5 als ik me niet vergis, een hoop Canton- modellen, een hele optocht aan AR- modellen, allemaal gesloten kasten. Je kunt het vergelijken met de eerste auto's met turbo. Je gaf wel gas, maar de motor bepaalde zelf wanneer de turbo je een stomp in je rug ging geven. Niet subtiel dus. Zo zie ik het bij basreflex-speakers ook. Die poort is iets wat de spoel niet direct zelf bepaalt. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 mei 2004 Report Share Posted 30 mei 2004 Dank je Headshell, ik ben graag van dienst. Zoals ik zei is dit mijn eerste ervaring met gesloten kasten en kan niets zeggen over andere ontwerpen. Ik kan wel zeggen dat ik dit geluid prefereer boven basreflex van vele vele andere luidsprekers. Dit zijn de plaatjes die ik bedoelde, Ome Henk het is dus gelukt...kost wat moeite maar heb nu dus weer een ftp host site server ding. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 31 mei 2004 Author Report Share Posted 31 mei 2004 Nando, Veel dank. Zo'n service krijg je niet altijd bij Audiozaken. Zien er inderdaad nog niet zo heel slecht uit Ome Henk. Alco, wat betreft de versterkers: die nad ziet er mooi uit. Ik heb nog nooit naar muziek geluisterd, via nad componenten. Dus als ik de Translators ga beluisteren, zal ik er een nad aanknopen. Ondertussen zoek ik rustig verder, een B&W 802 series 80 lijkt me ook geweldig... maar wat is zo iets waard? Dan moet ik waarschijnlijk op zoek naar een leuke Rotel vv + ev? Syn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 31 mei 2004 Report Share Posted 31 mei 2004 Vroege vogels, Allen hartelijk dank. Ik ben al een tijdje op zoek naar een paar tweedehands gesloten luidsprekers, omdat veel basreflexsystemen me vermoeien. Zijn er forumleden die met een gesloten luidspreker 'spelen'? Synergie 595euro hier Hifimakelaar DOEN! Ohh en voor the real infinity freaks R90 [beuken uitvoering] staan er ook tekoop voor 1250euro En zelf speel ik met de Infinity Kappa 9rs gesloten systeem dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 31 mei 2004 Report Share Posted 31 mei 2004 Ik heb als leen luidsprekers de Translator Impac 30 staan en dit is mijn eerste verkenning in het terrein van gesloten kasten. Deze zijn echt goed wat betreft de lage tonen, ingetogen en precies. Zeer prettig om naar te luisteren, valt me niet tegen. nando Translator ken ik maar altegoed een maat van me draait met de Translator "Heliodoor"...de key van hun suc6 in speakers [ook al hoor je er nooit meer iets over] custom-build Hun maken alle speakers met de hand. Tegenswoordig alleen maar op aanvraag geloof ik. De "fenix" lijkt me een leuk projectje [die dus alleen maar op aanvraag gebouwd word] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 31 mei 2004 Report Share Posted 31 mei 2004 Die kappa 6.2i is niet gesloten, de R90 die opzelfde site staat echter wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Nando, Veel dank. Zo'n service krijg je niet altijd bij Audiozaken. Zien er inderdaad nog niet zo heel slecht uit Ome Henk. Tja ik heb dan ook niet gefotografeerd zodat je de beschadegingen echt goed ziet. Beide luidsprekers zijn niet geheel gelijk. Een van de twee heeft op een hoek aan de voorkant geen fineer meer. Verder zijn op beide kasten nog wat hoekjes gedeukt of fineer eraf. Tja ze zijn niet nieuw maar klinken goed. Over de service van Boelman & Co, niets dan lof! nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 De site van Translator: http://home.planet.nl/~translator.nl/start.htm Als je de knop dempingsfactor indrukt krijg je de mogelijkheid om je eigen luidsprekers te berekenen. (bestaand of nieuw(?)) Weer zo'n interessant gebruik van internet. Sommige importeurs kunnen hier nog wat van opsteken. Zal maar geen namen noemen.... Translator is zelf ook importeur: van het interessante merk QED bijvoorbeeld. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts