Henrie Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 De mijne zijn ook gesloten maar hebben wel een passieve unit en als ik het goed heb begrepen doet die in principe hetzelfde als een baspoort. Oh ja, het zijn JBL's en JBL heeft meer van dit soort speakers... voor wat het waard is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Henrie, je visie op zo'n passieve weergever is juist. Je kunt altijd spreken van een soort massa- veersysteem bij luidsprekers. Bij gesloten kasten ook. Maar bij zowel een basreflexpoort als bij een passieve unit hangt er als het ware een extra massa- veersysteem aan. En dat is bij de normale poort een combinatie van de massa van de prop lucht in de poort en de veerconstante van de ingesloten luchthoeveelheid. Bij een passieve unit is het een combinatie van de som van de massa van de passieve conus en de proppen lucht voor en achter die conus en anderzijds weer de veerconstante van de ingesloten luchthoeveelheid. Principieel lijkt het dus inderdaad sterk op elkaar. Met passieve units zijn ook best goeie producten tot stand gebracht. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Henrie,je visie op zo'n passieve weergever is juist. Je kunt altijd spreken van een soort massa- veersysteem bij luidsprekers. Bij gesloten kasten ook. Maar bij zowel een basreflexpoort als bij een passieve unit hangt er als het ware een extra massa- veersysteem aan. En dat is bij de normale poort een combinatie van de massa van de prop lucht in de poort en de veerconstante van de ingesloten luchthoeveelheid. Bij een passieve unit is het een combinatie van de som van de massa van de passieve conus en de proppen lucht voor en achter die conus en anderzijds weer de veerconstante van de ingesloten luchthoeveelheid. Principieel lijkt het dus inderdaad sterk op elkaar. Met passieve units zijn ook best goeie producten tot stand gebracht. Jan. Dank je. Thiel gebruikt ook passieve units geloof ik. En Canton ook (o.a. in de Karat Reference 2)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Ik weet niet hoe actueel de info is maar er staan op de Translator site ook het een en ander aan 2e hands luidsprekers en die zijn niet zo heel prijzig! Grappig van die dempings factor maar ik weet niet hoeveel de dempingsfactor is van mijn versterkers... nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Grappig van die dempings factor maar ik weet niet hoeveel de dempingsfactor is van mijn versterkers... nando Staat dat niet in de specs? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Nee de specs van mijn x-a 200 zijn vrij beperkt. Misschien weet Sebastiaan dat? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 1 juni 2004 Report Share Posted 1 juni 2004 Die kappa 6.2i is niet gesloten, de R90 die opzelfde site staat echter wel! Mmmm vreemd stom van me...de 6.2i is open op hun site staat een pic van de 6.1i die is het op de foto op hun site..echter staat er kappa 6.2i tekoop bij... .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 2 juni 2004 Author Report Share Posted 2 juni 2004 muziekfreak, ik heb de makelaar per mail gevraagd om wat voor model het nu werkelijk gaat. Dank voor je tip. Jij kent de gesloten versie kappa 6.1? Enig idee wat voor versterker lekker combineert? Synergie Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 2 juni 2004 Report Share Posted 2 juni 2004 Hmm Als ik mijn werkelijke dempenings factor laat bepalen kom ik op 1457. Maar een aanrtal van de in te vullen parameters gok ik een beetje. wat ik wel weet: Mijn versterker heeft een dempings factor van 500 Ik gebruik geen bananen Lengte kabel 1.5 meter wat ik gok. Kabel dikte 2.0mm (Monstercable XP komt van een rol) speaker impenantie 90 dB (Driade 75/B, kan daar nix over op het net vinden wel andere driade speaker en die hadden allemaal 90 dB) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 juni 2004 Report Share Posted 2 juni 2004 speaker impenantie 90 dB (Driade 75/B, kan daar nix over op het net vinden wel andere driade speaker en die hadden allemaal 90 dB) Zo kom ik ook wel aan een hoge waarde De impedantie is niet in deciBells maar in Ohms! Meestal 4 of 8 Ohm, soms 6, soms 16... Maar geen 90Ohm. En al helemaal geen 90dB want dat is het rendement of de gevoeligheid van je speaker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 Oeps. Zal nog eens kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 3 juni 2004 Report Share Posted 3 juni 2004 muziekfreak, ik heb de makelaar per mail gevraagd om wat voor model het nu werkelijk gaat. Dank voor je tip. Jij kent de gesloten versie kappa 6.1? Enig idee wat voor versterker lekker combineert? Synergie De X.1 versies zijn de amerikaanse versies met de basreflex aan de voorkant, de X.2 versies zijn voor europa en hebben de poort aan de achterkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts