Jump to content

Mooie sets van...

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Beste Jerry,

Jij kon destijds vast veel beter elementen vergelijken dan ik! Ik hoorde ze altijd in allerlei vreemde combinaties (in winkels, op shows enz.) en dan kun je eigenlijk het element "an sich" niet zo goed beoordelen.

Komt natuurlijk bij dat Leak mijn eerste grote liefde was, en de importeur daarvan (Auditrade) demonstreerde altijd met de beste spullen van Thorens en Ortofon.

• 3 weeks later...

Ik denk niet terug in de trend van was dit nu beter dan wat ik nu heb.

Ik denk wel met een nostalgisch gevoel terug aan mijn eerste versterker een MARLUX RA632 een quadrofonische versterker waarvoor ik ook nog een speciaal element aanschafte in die tijd een philips gp 422 oid.

De speakers uit diezelfde tijd waren van philips een 3 weg systeem met een passieve co woofer het klonk voor toen heel leuk maar de versterker ging heel vaak defect en de onderdelen ervoor waren er niet wat weer met zich meebracht dat ikzelf aan de slag ging en zo wat inzichten verkreeg.

Van het nieuwe spul wordt ik niet zo warm vandaar dat mijn huidige set alweer zeker 14 jaar oud is van sony en me nog steeds plezier bezorgt.

De versterkers de tan 80 doe ik zeker nog niet weg evenals de bijhorende voorversterker ze klinken als een dijk nog steeds al zijn de eindversterkers inmiddels al 2 keer in rook opgegaan maar dit probleem is uit de wereld.

Idd Don ik heb nog op zolder die Quadro van Philips staan nl die twee in een met die ronde meters boven op, en 4 MFB'ers op die draaitafel zit idd de GP422.

Was toen heel wat, het leukste is het werk nog allemaal :D

Mooie tijd was dat ;)

Zeker in die tijd was het leuk en met name die MFB speakers die je noemt die klonken en klinken denk ik nog steeds vrij aardig.

Ik heb alleen nooit een LP in handen gehad welke volgens de norm van quadrofonie was opgenomen.

Nadeel van de MARLUX versterker was ook het beperkte vermogen wat in gewoon stereo nog wel ging daar er dan gebrugd werd maar dat zorgde weer voor defecten.

Het is een heel stille dood gestorven net als zoveel dingen die ik naderhand aanschafte vandaar dat ik nu niet meer zo warm loop voor meerkanaals.

De speakers heb ik nog lang gebruikt op een marantz pm550 dc maar dat was in de tijd dat marantz zich niet bepaald richtte op de high end markt en het ding speelt dan welliswaar nog steeds maar klinkt echt niet.

Ik wilde in die tijd speakers die hard gingen en dat werd dus jamo goed betaalbaar de power 250 en daarna de 500 met die 5 tweeters

Achteraf gezien gingen die speakers niet eens hard en was het geluid zeer matig een nasale klank

Laatst voor de gein eens een "rommelmarkt setje" opgesteld:

Luxman L200 versterker (12 euro)

Erres 212/GP400 pickup (1 euro!)

HK500 analoge tuner (12 euri)

Mission M71 speakers (OK nieuw gekocht