Jump to content

Luisteravond

Jitze
 Share

Recommended Posts

Gisteravond, op het gemak naar de effecten van een aantal modificaties zitten luisteren, een versterker door Bas onder handen genomen en een set Klipsch hoorns voorzien van een nieuw filter.

De versterker, een Monarchy SM 70, waarin een aantal opamps zijn vervangen, de voeding is verbeterd, was haast onherkenbaar, presteert op het vlak van micro-informatie - detail en dynamiek - beslist veel beter, heeft meer drive - goed merkbaar in het laag.

Al met al een verbetering die de moeite en het geld beslist waard is geweest.

De hoorns zijn haast onvoorstelbaar veranderd, met het oorspronkelijke filter loopt de midrange unit gewoon mee met de tweeter en levert in het mid-hoog / hoog een aantal problemen, het resultaat is - mogelijk chargeer ik nu een beetje - dat in dit gebied de speaker krijst en behoorlijk neuzig overkomt.

Het hoog heeft z'n 3 dB punt al op 17.000 Hz.

Dit is de reden geweest dat ik altijd een duidelijke voorkeur heb gehad voor de kleinste speaker uit de Heritagelijn, de Heresy, deze heeft ook standaard geen last van deze verschijnselen.

Het nieuwe filter zorgt er voor dat de midrange wordt gedempt en het hoog wordt een stuk verder doorgetrokken, haalt nu de 20.000 Hz.

Toepassing van beduidend betere condensatoren en spoelen zorgt ervoor dat het geheel veel meer detaillering laat horen, terwijl de enorme dynamiek van de speaker overeind blijft.

Deze combinatie heeft ons een avond bezorgd met heel erg veel muzikaal plezier.

Al vaker heb ik aangegeven dat als je een probleem ontwikkelt met de installatie die je bezit, het veel zinniger is deze problemen te elimineren, door modificatie dus, en op deze wijze de zaak te upgraden.

Nieuw kopen betekent mi vooral dat je op een bepaald vlak best een verbetering kunt verkrijgen, echter in het algemeen koop je ook een aantal andere problemen terug, die weer leiden tot de drang tot verandering, dit kan uitlopen op een never ending story.....................

Best goed voor de handel, echter denkend in termen van plezier met muziek niet bepaald aan te bevelen.

Overigens zal het niet altijd mogelijk zijn het gewenste resultaat te bewerkstelligen door een modificatie, domweg omdat het betreffende apparaat onvoldoende kwaliteit in zich draagt, of dat de kosten niet in relatie staan tot het gewenste effect.

;)

Hallo Jitze

Leuk om te lezen dat het modificatie-virus :D zoveel positiefs heeft gebracht.

Heel interessant.

Mijn eigen set staat momenteel bij m'n zwager :( (want verbouwing). Maar als ik over een paar maanden het spul weer terug heb, ga ik zeker een aantal componenten onder de loep nemen.

iig de dac.

ook de Linn axis

misschien de speakers

en mogelijk ook de versterker.

Niet dat ik ontevreden ben. Integendeel.

Ik ben alleen benieuwd wat er extra valt uit te halen.

Veel luisterplezier

Guest C J

Goed om te lezen dat Bas weer een kunststukje heeft verricht. Belangrijk echter is, dat jij je kunt vinden in het resultaat. :D

Ik ben het met je eens dat je met een niet al te groot bedrag onvoorstelbaar goede resultaten kunt behalen. Veel goedkoper dan nieuw kopen. :lol:

Voor wat betreft jouw opmerking t.a.v. al dat upgraden, wil ik nog wel zeggen dat ik niet begrijp dat mensen die nu een, zeg maar, peper duur aparaat aanschaffen, het binnen

Mijn idee ook, Jitze. Met modificaties kun je voor relatief weinig een echte upgrade bereiken, zelfs al laat je het doen.

En dat van die nadelen met nieuw, daar heb je ook een goed punt. Die modificaties kun je gebruiken om de set af te stemmen op jouw situatie, zeker met speakers geldt dat.

Mijn idee ook, Jitze. Met modificaties kun je voor relatief weinig een echte upgrade bereiken, zelfs al laat je het doen.

En dat van die nadelen met nieuw, daar heb je ook een goed punt. Die modificaties kun je gebruiken om de set af te stemmen op jouw situatie, zeker met speakers geldt dat.

Ik denk dat betere componenten altijd een beter geluid zullen doorlaten.

Het is alleen de kunst om te bepalen w

Beste,

Even helemaal los van de modificatie's Ik heb die avond naar letterlijk een dijk van een geluid zitten luisteren!

Man..man man wat is dat lang geleden dat ik echt dermate onder de indruk van een set was. En nee dit heeft niets te maken met de door mij gemodificeerde versterker nee! dit heeft te maken met de grote klipschhoorn's die in een voor deze systemen in een haast pefecte ruimte stonden.

Ik heb altijd wel een zwak gehad voor Klipsch (zeker het laag) maar had wel moeite met het toch wat harde, rauwe en wat neuzige midden-hoog.

Ik heb het daar weleens met Jitze over gehad, en Jitze wist mij toen al te vertellen dat andere wisselfilters de oplossing boden. Beetje sceptisch was ik wel, want ik was eerlijk gezegd nog steeds een beetje bevooroordeeld betreft Hoorn's.

Nou Jitze heeft echt klasse werk afgeleverd, en heeft duidelijk oren aan zijn kop!

Wat heb ik zitten kicken op hoge orgelregisters. De pijpklank was levensecht. En de grote van het orgel was gewoon eng. Ik meen me een stuk te herinneren met een basclarinet, waarbij de "neus" klank totaal verdwenen was (deze "neus" klank vond ik altijd kenmerkend voor de Klipscen). Het instrument stond er los en natuurlijk.

En dan het laag! Vedomme!! Wat een gestoorde druk en drive geven deze systemen!!

Is dit dan de perfecte weergever? Nee want perfectie bestaat niet (in hifi). En ik had ongetwijfeld wel tig kritiekpuntne kunnen zoeken (zoals in elk systeem). Echter doet dat er allemaal niet toe. Dit systeem doet iets wat heel veel andere systemen niet doen. En dat is: Voelbare drive en druk neerzetten! En klankopbouw als je er echt bij bent. En imense grootte wanneer dit in de muziek zit. Kortom het doet wat met je, en laat je (mij) op een zeldzame manier genieten.

Ik weet nog dat ik op die avond sinds lange tijd ineens veel zin kreeg om zelf weer te gaan spelen. De klipschen riepen dat "live" gevoel op. Dat gevoel..... dat gevoel dat ik vrijdag's altijd had als we moesten spelen. Dat gevoel als we weer in de oefen hokken zaten elke middag. Dat gevoel als we weer op het podium stonden en dat zaak plat speelde! Dat doen de Klipschen met mij!

Laat ik nogmaals benadrukken! Deze klipsche gemodificeerd door Jitze klinken echt hele anders dan de orginelen. En naar mijn mening veel beter dan welke Klipsch dan ook die ik ooit gehoord heb.

Het was een zeer leuke avond!

Groeten,

Bas

Goh, ik begin nu toch echt achter te lopen :o

Ik heb de set van Jitze in 'originele' staat gehoord (met mijn NS cdspeler) en toen was er sprake van een spectaculair geluid.

Inmiddels is de Jadis cdspeler gemodificeerd, de versterker en de speakers, het zal nu toch h

Hoi Jitze,

Ik heb zelf recentelijk mijn Klipsch RF-3 speakers vervangen door een gemodificeerd paar RB-5's die ik tweedehands op de kop kon tikken. De RF-3 was iets te nadrukkelijk met de bassen (in mijn ietwat krap bemeten woonkamer) en er zat een scherp randje in het hoog. Met de gemodificeerde RB-5's (betere bekabeling en condensator) klinkt het hoog zijdezacht en er is genoeg bas aanwezig. De persoon van wie ik deze speakers kocht had ook een gemodificeerde NAD C541 te koop (o.a. betere klok, opamps en aansluitbussen), die ik ook heb over genomen. Ik had eerst een NAD C541i uit de doos. Ik zie dat je veel postings hebt over modificaties (ook in het andere forum), dus ik denk dat je precies weet welke verbeteringen ik nu waarmeem :)

Groet,

Gerald

Hoi Jitze,

Ik heb zelf recentelijk mijn Klipsch RF-3 speakers vervangen door een gemodificeerd paar RB-5's die ik tweedehands op de kop kon tikken. De RF-3 was iets te nadrukkelijk met de bassen (in mijn ietwat krap bemeten woonkamer) en er zat een scherp randje in het hoog. Met de gemodificeerde RB-5's (betere bekabeling en condensator) klinkt het hoog zijdezacht en er is genoeg bas aanwezig. De persoon van wie ik deze speakers kocht had ook een gemodificeerde NAD C541 te koop (o.a. betere klok, opamps en aansluitbussen), die ik ook heb over genomen. Ik had eerst een NAD C541i uit de doos. Ik zie dat je veel postings hebt over modificaties (ook in het andere forum), dus ik denk dat je precies weet welke verbeteringen ik nu waarmeem :)

Groet,

Gerald

Beste Dhr. Gruiter,

Weet u toevallig waar deze speler is gemodificeerd?

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Ik weet niet precies wie de speler heeft gemodificeerd. Ik heb hem overgenomen van iemand uit Almere. Volgens hem is het door iemand gedaan die wel een naam heeft op het gebied van modificaties. Ik zal het voor je navragen.

Gerald

Beste Bas,

Ik weet niet precies wie de speler heeft gemodificeerd. Ik heb hem overgenomen van iemand uit Almere. Volgens hem is het door iemand gedaan die wel een naam heeft op het gebied van modificaties. Ik zal het voor je navragen.

Gerald

Beste Gruiter,

Ik heb namelijk het vermoeden dat ik de modificateur was :) Heette de eigenaar soms Dhr. Schermel?

Groeten,

Bas

Ik zie dat je veel postings hebt over modificaties (ook in het andere forum), dus ik denk dat je precies weet welke verbeteringen ik nu waarmeem :)

Groet,

Gerald

Hallo Gerald,

ik kan me er zeker iets bij voorstellen, in dezelfde mate als ik me niet kan voorstellen dat er lieden zijn die bang zijn een wijziging in een apparaat aan te - laten - brengen.

Vaak hoor je mensen over problemen met garantie of moeten apparaten met enige status orgineel gehouden worden.

In de praktijk lijkt dit echter in het nadeel van de bezitter te werken, je ontzegt jezelf enorm veel muzikaal genoegen.

Wel lijkt het mij bijzonder zinvol je vooraf te verdiepen in hetgeen een modificateur wenst uit te voeren en hetgeen hiervoor gevraagd wordt, de verschillen kunnen dramatisch zijn.

Groet Jitze :unsure:

Ook Triode Dick heeft, op advies van Doede Douma - van de DDDac -, z'n speakers voorzien van Mundorf condensatoren, schrijft hierover in z'n laatste column...................

:o

Ook Triode Dick heeft, op advies van Doede Douma - van de DDDac -, z'n speakers voorzien van Mundorf condensatoren, schrijft hierover in z'n laatste column...................

:o

Wijlen Spiekerboer adviseerde die drie jaar geleden al, op het oude forum: de witte ("Audiophile") MKP's voor de laag- en middensecties, en de zwarte ("Supreme", inductievrij) voor het hoog. Vooral i.c.m. ribbons zijn de Supreme's een klasse apart.

Wijlen Spiekerboer adviseerde die drie jaar geleden al, op het oude forum: de witte ("Audiophile") MKP's voor de laag- en middensecties, en de zwarte ("Supreme", inductievrij) voor het hoog. Vooral i.c.m. ribbons zijn de Supreme's een klasse apart.

Voor het midden zou ik toch minimaal de Supremes inzetten, eventueel ook nog eens verder kijken naar de silver/oil en de nieuwe - moet een dezer dagen gaan uitkomen - gold versie, hierover heb ik inmiddels veel goeds gehoord.

Zelf heb ik op het laag een witte MKP en op het hoog en midden Supreme's, het resultaat is zonder meer bijzonder te noemen.

Het middengebied is het meest belangrijke deel voor muzikale informatie, hierop moet je niet bezuinigen.

:rolleyes: