Jump to content

Externe DAC of nieuwe cd speler

Ruud_F
 Share

Recommended Posts

Hoi Allen,

Ik ben in het bezit van een NAD C540. Al geruime tijd denk ik er over na om deze te vervangen. Maar een externe DAC lijkt me ook wel wat. Ik wil in totaal F2000,- besteden.

Wat is de beste oplossing ??

Geplaatst door Ruud_F:

Hoi Allen,

Ik ben in het bezit van een NAD C540. Al geruime tijd denk ik er over na om deze te vervangen. Maar een externe DAC lijkt me ook wel wat. Ik wil in totaal F2000,- besteden.

Wat is de beste oplossing ??

Hoi Ruud,

Ben je je Leo alweer moe? :P Terug naar de CD dus. Een losse DAC is prachtig echter een groot nadeel zijn de jitterfouten die op kunnen treden bij niet gelijklopende klokken van elk apparaat. Als alles goed op elkaar past is dat geen probleem, dan geef ik de voorkeur aan een lossen dac en na verloop van tijd een goed loopwerk erbij. Welke dat je moet kiezen? De Audio Alchemy DAC 3.0 is een hele goeie voor weinig geld. Hij wordt helaas niety meer gebouwd maar moet nog wel ergens uit te halen zijn. Nieuw koste hij ƒ2100 en kan 24b/96kHz en HDCD aan. Misschien dat Louis Raatjes van Art Speak (in Ommeren bij Tiel) er nog eentje heeft staan. Ik zou zowiezo op de tweede hands sites kijken (bijv. Spring Air). Let er wel op dat je een niet al te oude koopt, want in de laatste jaren is er flink wat gewijzigd in de techniek.

De kans is groot dat een 2de hands cdspeler ook wel te vnden is voor dat geld. Een ouwe Sony vindt je meestal al snel en die zijn gewoon goed (wat zeg ik nou eek.gif;) ). Je kan een ouwere cd-speler wel kopen van tot een jaar 3 geleden, zonder in te hoeven boeten in technische mogelijkheden, en dan heb ik het niet over toeters en bellen.

Het wordt in elk geval lastig een keuze te maken. Neem de tijd (ook al heb je die niet) om te luisteren. Anderws koop je toch gewoon een Staedtler Lumocolor (groen) :D;) , die kost bij de groothandel 40 piek per 10.

Hoi Sodejuu,

Nee, ik ben de Leo helemaal niet moe maar ...... mijn cd speler. Wat klinkt dat kreng slecht vergeleken met mijn Leo. Daarom druk op zoek naar een muzikalere cd speler die in ieder geval beter klinkt dan mijn NAD.

En hou op over die Lumocolor, ik ben nog steeds onder de indruk van Staedtler. :D

Haaa,die Ruud.

Jazeker! Dat is zeker wat,en helemaal voor die prijs.

Sterker nog, de mooiste set die ik de laatste 10 jaar heb gehoord, bestond o.a uit dezelfde MicroMega CD-speler. (bij 'n kennis uit Assen!)

Deze persoon had dan wel 'n andere (AudioNote) DAC eraan,maar toch...

De rest van die set bestond ook uit AudioNote versterkers en grote hoornspeakers.

Daarnaast is 't ook nog eens een plaatje om te zien met die plexiglas deksel.

Groeten,

Alco

(ps: nog bedankt voor de mooie foto's van je Leonardo)

Hoi Ruud_F,

Die Micromega is zeker goed, Vooral het loopwerk is goed. Als ik me niet vergis zit daar nog een CDM9-Pro in van Philips en dat is een van de beste loopwerken ooit gebouwd. Voor de prijs hoef je het niet te laten, Alleen de DAC kan wat veroudert zijn, maar dat is geen ramp. Tenslotte zijn de meeste CD's gewoon in 16bits opgenomen. Tzt zou je een andere DAC kunnen overwegen (maar ik draai nu ook nog altijd met een "oud beestje"). Als hij er nog goed uitziet is het een koopje, maar die ƒ7000 die er origineel voor stonden, waren toen al zwaar overtrokken. Zoals eigenlijk alles van Micromega. Goed (Philips)-spul dat klinkt, maar net te duur.