cgm Posted 7 juni 2004 Report Share Posted 7 juni 2004 Mannuh, Deze vraag heb ik ook al op haaifaai gegooid, maar misschien zijn er hier ook kenners.. Ik heb vandaag, gratis en voor niets, een Marantz 2216 gekregen, die ik op kantoor in ga zetten. Hij werkt wel, maar de schaalverlichting niet meer, en dat is toch de charme van zo'n apparaat. Er zitten momenteel 2 lampjes in, maar met verschillende waarden, en ik weet niet welke de originele is. Op de ene (met rechte zijkanten) staat 12,6 V 300 mA, op de andere (met punten aan de uiteinden) 12 V 3 W. Welke is de goede, of zijn ze beiden fout? Klopt het ook dat er oorspronkelijk 5 in horen te zitten (er zijn 5 aansluitpunten)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 juni 2004 Report Share Posted 7 juni 2004 Ik heb geen idee wat er oorspronkelijk inzat, maar de lampjes die jij hier noemt verschillen niet zoveel, dus ik zou er vanuit gaan dat ze beide goed zijn. 12V/3W komt neer op 12V/ 250mA. 12V/ 300mA is 12V/ 3.6W. Anders moet je eens proberen of ze bij de Marantz importeur er meer van weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 juni 2004 Author Report Share Posted 7 juni 2004 Ik vraag me nu af of ik het wel goed heb gezien. Ik zie in de Conrad catalogus dat het pilootlampen zijn, en de 12 V uitvoering is er alleen in 0,15 en 0,25 W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 juni 2004 Report Share Posted 7 juni 2004 Tja, misschien moet je nog een keer kijken... Maar het is niet gezegd dat Conrad de goede lampjes heeft natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 De modelbouwwinkel heeft meestal ook een keur aan gloeilampjes voor de modelspoorbaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2004 Author Report Share Posted 9 juni 2004 Modelbouw zou een optie kunnen zijn. Op het web heb ze in ieder geval niet gevonden bij deze categorie. Ze hebben wel buislampen, maar niet deze, de zgn. pilootlampen. Ik ga eerst maar even 2 elektronicazaken af in Rotterdam, bij DIL zag ik zelfs iets dergelijks op de site staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Mijn beste en bijzonder wijs mens, De lampjes van 8 volt, 0,3 A houden heel lang uit. Marantz receivers Links van boven naar beneden: Marantz receiver Model 2216BL Marantz receiver Model 2216 Marantz receiver Model 2216B Marantz receivers Rechts van boven naar beneden: Marantz receiver Model 29 Marantz receiver Model 2226B Marantz receiver Model 2245 Hergebruik Marantz 19" rackjes - cd-rackjes Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2004 Author Report Share Posted 9 juni 2004 Mijn beste en bijzonder wijs mens, De lampjes van 8 volt, 0,3 A houden heel lang uit. Wijs mens? Maar bedankt, zal naar deze lampjes vragen. Enne, het blijft leuk spul.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Mijn beste, Iemand die na het krijgen van een Marantz receiver Model 2216, zonder twijfelen zo'n stuk audio-erfgoed in gebruik gaat nemen is niet alleen oldie-bewust maar ook wijs, want de zovele gekken die hun neus ervoor ophalen hebben een tekort aan hersencellen. Kortom: Koester je talenten en benut ze ten goede. Groeten, Uw Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2004 Author Report Share Posted 9 juni 2004 Beste freak, Ik heb de Marantz nog niet horen spelen, want er moeten nog speakers bij komen. Met een beetje geluk worden dat degene die er oorspronkelijk bij zijn gekocht, dus dan wordt het helemaal terug in de tijd. Wel heb ik 'm eens lekker schoongemaakt en opgepoetst, en het metaal van front en knoppen glimt me alweer tegemoet. De balansregelaar schijnt niet te werken, maar dat vind ik geen punt. Die gebruik ik toch niet. Buiten overwegingen als erfgoed e.d. is er nog eentje. Een leuk geluid voor weinig. Enige tijd geleden heb ik een Onkyo receiver uit die tijd gekocht, en die ziet er niet alleen mooi uit, maar hij klinkt ook nog eens heel goed. Ook mijn Dual platenspeler uit begin 80 doet het nog uitstekend. Die Marantz, daar zal toch ook wel geluid uitkomen, zeker als je de radio vooral benut. Door dit soort ervaringen met ouder spul vind ik het ook slim van Bryston om 20 jaar garantie te geven. Ik heb maar weinig transistorspul in zo'n periode echt kapot zien gaan, dus in feite lopen ze volgens mij niet zoveel risico, terwijl het wel goed overkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Mijn beste, De 2216 zal i.c.m. de juiste speakertjes echt niet onaardig klinken. De meeste waar ik tegenaan gelopen ben werken trouwens nog prima. Behalve eentje, daar heeft een medeforumlid een punthoofd van gekregen. Daar is zo'n beetje alles mee mis wat er maar mis kan zijn. Conclusie; Die receiver is gewoon vakkundig naar het hiernamaals afgeschoten. Maar er zal een moment komen dat er op gedronken gaat worden ( of als hij ter kliko besteld wordt, of bij het horen van geluid ). Ik hoop binnenkort een setje Infinity Reference 10 te laten reconen zodat die aan een 2216 gekoppeld kunnen worden. Ben benieuwd hoe dat zal klinken. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juli 2004 Author Report Share Posted 20 juli 2004 De 2216 staat alweer een paar weken op mijn kamer op kantoor. Er staan Jamo speakers naast uit begin 80, en de antenne is een paartje cat-5 bekabeling. Het ziet er gezellig uit, zeker als het wat donkerder is, en er komt een prima geluid uit. Die simpele antenne is genoeg voor een heel behoorlijke ontvangst. Ik heb geen voorkeuzes, maar wie maalt erom als ie de gyroscoop wiel mag gebruiken? Het heeft ook wel wat bekijks getrokken bij de collega's, die verlichting trekt ze aan als insecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 De 2216 staat alweer een paar weken op mijn kamer op kantoor. Er staan Jamo speakers naast uit begin 80, en de antenne is een paartje cat-5 bekabeling.Het ziet er gezellig uit, zeker als het wat donkerder is, en er komt een prima geluid uit. Die simpele antenne is genoeg voor een heel behoorlijke ontvangst. Ik heb geen voorkeuzes, maar wie maalt erom als ie de gyroscoop wiel mag gebruiken? Het heeft ook wel wat bekijks getrokken bij de collega's, die verlichting trekt ze aan als insecten. Mijn beste, Dat gevoel probeer ik altijd op anderen over te brengen. Helaas staan de meesten hier niet voor open. Aangezien jij 't zelf hebt ervaren, zal het jou je hele leven bijblijven. Met welgemeende hifigroet aan een gelukkig Marantz 2216-mens, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juli 2004 Author Report Share Posted 20 juli 2004 Dat gevoel probeer ik altijd op anderen over te brengen. Nou, het is voor mij ook een beetje jeugdsentiment. In de tijd dat dit soort apparaten stonden te blinken in de winkel was ik een puber met veel te weinig geld voor dit moois. Wel stond ik vaak bij hi-fi zaken met mijn neus tegen het glas van de etalage, en nog steeds vind ik de jaren 70 stijl aantrekkelijk, met de glimmende fronten met veel knoppen en schakelaars, en eventueel de houten zijkanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Dat gevoel probeer ik altijd op anderen over te brengen. Wel stond ik vaak bij hi-fi zaken met mijn neus tegen het glas van de etalage Ik liep gewoon zo'n zaak binnen, dan kon je er tenminste nog aan zitten ook Zo'n groot draaiwiel en de schaalverlichting zijn niet te versmaden Bij cassettedecks zocht ik altijd naar de 'zwaarste' klep die het mooist gedempt open ging en dan natuurlijk kijken of er 1 of 2 capstan-assen in zaten Waar blijft de tijd .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 21 juli 2004 Report Share Posted 21 juli 2004 Dag allemaal, Oude liefde roest niet: Marantz In "the good old seventies" was het heerlijk om je te verlekkeren aan veel hifinieuws d.m.v. het doornemen van o.a. de catalogus van Allwave. Zij gaven jaarlijks een dik boekwerk uit, waarin heel veel hifi vermeld stond, met daarbij de behorende specificaties en foto's. Vele bladzijden staan me nog helder voor de geest. Met name de bladzijden met receivers van Pioneer en natuurlijk die van Marantz. Ik heb het dan over bijvoorbeeld de Pioneer SX 300, de SX 434, de SX 450 enz. Natuurlijk ben ik ook de trotse bezitter van de hiervoor genoemde modellen, maar dat kwam pas veel later, in 1999. Meer ging mijn voorkeur uit naar de modellen van Marantz. Spartaans stoer om te zien, schitterende kleur schaalverdeling, super stabiel en betrouwbaar. Daarnaast was er voor elke portemonnee wel een Marantz receiver te vinden. Was Marantz dan toch nog te duur, dan kon je altijd nog uitwijken naar Superscope. Iets minder imposant om te zien, maar de gelijkenis is toch treffend, want Superscope was een B-merk van Marantz. Met name de 2200-serie van Marantz startte zo ongeveer bij de 2210 en dat liep dan stapsgewijs op tot meen ik de 2285. Verder zijn er van de meeste 2200-modellen later ook nog B-versies gefabriceerd ( 2216-2216B enz. ). Kenmerkend voor Marantz was toch wel, dat ze kwalitatief hoogwaardige producten op de markt brachten. Dit wordt bevestigd door het feit, dat de Marantzen, die ik tot op heden tegengekomen ben, nog steeds goed werken. Dit in tegenstelling tot andere merken uit die tijd. Een ding is er altijd wel aan de hand; De lampjes van de schaalverlichting zijn zo dood als een pier. Als je een beetje handig bent, heb je dat probleem in een uurtje of twee opgelost en kun je weer heerlijk genieten, van de mooie blauwe schaalverdeling. Mijn eerste Marantz. Toen ik in de zomer van 1976 mijzelf zes weken te blubber gewerkt had, door vele kratten Heineken te stapelen in karretjes, zodat de kratten gereed stonden voor het transport naar de Sparretjes , Vivo's of plaatselijke buurtsupertjes, was het aan het eind van die periode duidelijk wat er ging gebeuren: Harde Hollandse Florijnen omzetten in Hifi. Bijgestaan door mijn zwager togen wij op zaterdagmiddag naar de plaatselijke Guco om luidsprekers, receiver en speakers te gaan "scoren". Het werd uiteindelijk de volgende set: Marantz receiver model 2216, tweeweg luidsprekers van Philips en een Thorens TD 160 draaitafel. Ik was de koning te rijk met mijn eerste eigen zuurverdiende set. Als ik terugdenk aan het moment van aanschaf, realiseer ik me nu pas, dat ik het loon van zes weken van vijftig uur, er zonder een moment aan te twijfelen, er binnen 't uur doorheen draaide! Met dit gegeven is de naam Hififreak voor niemand meer een onduidelijkheid. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts