boy2 Posted 19 november 2001 Report Share Posted 19 november 2001 Hallo allemaal. Al een tijdje overweeg ik een nieuwe CD speler aan te schaffen, omdat mijn huidige de zwakste schakel is in mijn audioset (you are the weakest link... goodbye!). Mijn voorkeur gaat uit naar een wat analytische speler; ik heb naar die dure Marantzen geluisterd (met die aparte Japanse verbouwmeneer), maar die vind ik wat rommelig. Mijn budget ligt zo rond de 2500 gulden (1200 euro ). Onlangs vertelde iemand dat hij zeer enthousiast was over de meridian 508/20bits. Enig onderzoek bracht me bij extreem positieve recensies in allerlei vakbladen. Maar... dat apparaat is van 1996, en kostte toen F 4750. Inmiddels is hij opgevolgd door de 588, en die kost rond de F 6800. Mijn vragen zijn nu: - Zouden die 508/20's nog ergens voor een aardig prijsje te vinden zijn vandaag de dag? Of zijn er inmiddels betere nieuwe? - Als ik naar de huidige lijn van Meridian ga, welke speler van rond de F 3000 is er dan? Is die interessant? Of wint bijvoorbeeld de van Medevoort 222 het dan? - Waar in de schaal analytisch <-> warm ligt Meridian ongeveer? Alvast bedankt allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 19 november 2001 Report Share Posted 19 november 2001 Hoi Boy2, Voor zover ik weet maakt Meridian zeer mooie CD-spelers maar klinken ze erg warm. In het continuum warm - analystisch zou Meridian dus aan de 'warme kant' zitten. Zoek je analytisch?: probeer Sony groet Schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 19 november 2001 Report Share Posted 19 november 2001 Meridian heeft in de prijsklasse rond drieduizend gulden geen CD speler in het pakket. Ikzelf heb de Meridian 506.24 die anderhalf jaar geleden ongeveer vierduizend gulden kostte. Het is een heel muzikale speler, allround wat muziek betreft en heel neutraal. Ik kan hem niet "warm" noemen. Hoewel ik het uiterlijk drie keer niks vind, ben ik juist gevallen voor de enorm goede klank. Je denkt bij het luisteren niet meer aan apparatuur, alleen nog aan de muziek van dat moment. De laatste 508 is trouwens ook een 24-bitter ipv een 20 bitter. De 588 is de opvolger van beide spelers met een heel ander loopwerk - dit schijnt te komen omdat de loopwerken die Meridian van Philips betrok niet meer gemaakt worden. Ook daar hoor ik positieve verhalen over, hoewel sommigen blijven zweren bij de 508. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Ik heb zelf een Meridian 508.20, die ik heb laten upgraden naar een 508.24. Over mijn Meridian ben ik zeer tevreden. De speler klinkt zeer goed, erg gemakkelijk en zal misschien iets neiegn naar de oorvriendelijke kant van het spectrum analytisch <--> warm. In de tijd dat ik electrostaten had (Audiostatic DCI4) was dat een prettige bijkomstigheid. Nu ik sinds bijna een de jaar de trotse bezitter ben van Avalon's (Arcus) is dat nog steeds geen probleem. Tuurlijk ben ik wel eens benieuwd naar een meer transparante, analytische CD-speler (Linn Ikemi?), maar vooralsnog raad ik iedereen een Meridian aan. Volgens mij moeten er vast wel goede 506'en of 508's in de 2de hands markt te koop zijn, hoewel ik ze zelden aangeboden zie. Groet, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Wat is analytisch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 21 november 2001 Report Share Posted 21 november 2001 ja, vooral hoogpolige kleedjes en liefst dicht bij de verwarming Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2001 Report Share Posted 21 november 2001 Hai Ruud, De reden dat ik vroeg wat je met analytisch bedoelde was om te "kijken" of mijn Meridian 506 20 bit iets mist. Ik ben het met Carlo eens, dat deze Meridian zeer neutraal en (muzikaal)is. Ik heb niet de idee, dat voor warmte gekozen is ten koste van detaillering en/of openheid. Als ik hem vergelijk met mijn (inmiddels mijn dochters) oude Micromega Leader dan is het geluid meer een geheel, misschien ook warm, maar detaillering en openheid is beter. Ik heb hem ook nog eens vergeleken met een Quad 67 van een vriend, die in tegenstelling tot de 66 goed in Engeland is ontvangen. Wat karakter betreft leken ze wel op elkaar, ze hebben meen ik ook dezelfde chip. Ik vond de 508 overigens niet echt beter zeker niet voor het geld. Als ik aan een nieuwe CD speler ben (wat zeker nog niet het geval is) zou Meridian zeker weer in aanmerking komen. Hoewel iets met variabele filter (Sony had zoiets) zal ik dan zeker ook beluisteren. Groetjes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts