Jump to content

WAT, maakt een buis, plaat of ESL ....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ondanks alle ontwikkelingen die er in de loop van jaren gedaan zijn, blijven er toch een groot aantal aanhangers van bovenstaande systemen.

Ik gooi ze voor het gemak maar op

beste hans,

een esl IS gewoon beter dan een dynamisch systeem.

het probleem is echter , dat niemand een echte esl in zijn huiskamer wil .

daarom bouwen die fabrikanten allemaal van die kleine flutvliesjes , van een halve vierkante meter.

men wil toch een esl , maar niet te groot,

en dan heb je geen bas.

na jarenlange zoek en sleuteltochten ben daar achter .

een esl moet groot zijn .

heel groot .

:)

Is het de eenvoud van de opzet waardoor de komponenten meer zijn eigen karakter behouden?

Een single ended Fet trap blijkt ook heel erg 'mooi' te klinken.

Of zijn het alpha golven? Die per ongeluk in het systeem onstaan?

Vraag het eens aan Ad Visser ;)

De andere systemen zijn veel te teoretisch technisch voor spontane (mooie) dingen.

Voor mij meer dan genoeg, de magie begint in 't hoofd van de artiest.

Ik vind een Roland 303, 1 van de mooiste instrumenten ooit!

Dat kun je niet eens een instrument noemen. <_<

Dus 't zit blijkbaar ook in mijn kop, die spontane dingen :rolleyes: .

Hoewel de digitale clonen niet zo 'mooi' zijn.

Mijn balletje is op

Groetjes SImon

Ondanks alle ontwikkelingen die er in de loop van jaren gedaan zijn, blijven er toch een groot aantal aanhangers van bovenstaande systemen.

Ik gooi ze voor het gemak maar op

Ik ga even uit van dezelfde opnamen....

De meeste mensen vinden een ESL, plaat en buis dan beter klinken.

Wanneer een ESL te groot wordt krijg je ook fase problemen. Quad heeft dit dan weer opgelost, en dat kun je dan ook horen. Toch denk ik dat een ESL ook andere problemen kent, zo vindt ik het hoog altijd een beetje "ritselig" klinken. Vooral Martin Logan heeft hier last van.

Bij een platenspeler wordt vaak beweerd dat die het geluid kleurt, een Linn LP12 zou daar een goed voorbeeld van zijn. Toch vinden heel veel mensen die heel mooi klinken....

Met een buizenversterker heb ik ook zoiets, er wordt een "glans" op het geluid gelegd die je met een transistorversterker niet hoort.

Toch blijft het allemaal erg vaag..... :confused:

:)

Het is denk ik waar je van houd. Ik heb ook een LP12 gehad, ik had nooit gedacht dat platen zo konden klinken. Maar ik vond het te. Te realistisch, dat is natuurlijk wat iedereen wil denken we dan. Nou nee, ik vind cd toch mooier, en SACD is nog een stapje meer. Ik houd er wel van dat analytische kantje in de muziek. Dat is denk ik ook het geval met ESL's en Buizen. Dus voorlopig houd ik het bij mijn oude vertrouwde membramen en transistors.

Maar ik sluit niet uit dat als dit een blijvende hobby is dat ik in de toekomst nog ga experimenteren. En dan denk ik vooral aan actief gefilterde systemen, met dan combinaties van vliezen, membramen, misschien ook hoorns en die dan aansturen met verschillende type versterkers. Ik ben van mening dat de drive van een 15inch woofer met een digitale amp niet te overtreffen is, en een hoog paneeltje met een buizenbak, dat is (volgens velen) ook niet te verslaan. Zo gebruik je dus wel de voor maar niet de nadelen. Alleen moet het natuurlijk nog wel als 1 geheel klinken

Ik heb nog nooit een ESL gehoord dus ik kan daar weing over zeggen. Maar mijn ervaringen met buizen zijn niet heel goed, vond het vaak te wollig/vriendelijk klinken. Mischien heb ik ook naar de verkeerde buizen geluisterd.

Heb zelf het idee dat buizen versterkers erg duur zijn, en waneer je iets minder te besteden hebt dat buizen dan niet echt een optie zijn. Zelf heb ik ongeveer 700 euro voor mijn voor + eind betaald. Ik heb nooit een redelijke/goede buizen versterker voor de prijs gezien.

Vind buizen er wel heel mooi uitzien, in elk geval mooier dan die vierkant zwarte bak die ik heb (RB-1070)

Vind buizen er wel heel mooi uitzien, in elk geval mooier dan die vierkant zwarte bak die ik heb (RB-1070)

Dan had je 'm in zwart met zilvergrijs moeten kopen ;):D

Persoonlijk vind ik buizen er niet mooi uitzien. Geef mij maar een dichte kast. Hoe buizen klinken, zou ik zo niet weten. Nooit een buizenversterker gehoord. Maar dat het niet perfect is, weet ik wel. Vaak hebben ze weinig vermogen en kunnen ze dus alleen hoogrendement luidsprekers met hoge impedantie aansturen. Dan gaat het goed (puur technisch gezien; klankmatig waarschijnlijk ook wel)...

Voor weinig geld, kun je beter een transistorbak kopen. Ben ik met je eens. Heb er zelf bijna 2 jaar geleden ook een gekocht, voor

Persoonlijk vind ik buizen er niet mooi uitzien. Geef mij maar een dichte kast. Hoe buizen klinken, zou ik zo niet weten. Nooit een buizenversterker gehoord. Maar dat het niet perfect is, weet ik wel. Vaak hebben ze weinig vermogen en kunnen ze dus alleen hoogrendement luidsprekers met hoge impedantie aansturen. Dan gaat het goed (puur technisch gezien; klankmatig waarschijnlijk ook wel)...

Voor weinig geld, kun je beter een transistorbak kopen. Ben ik met je eens. Heb er zelf bijna 2 jaar geleden ook een gekocht, voor €500. Voor dat geld mag je nog niet eens naar een buizenversterker kijken... ;):lol:

Had mijn versterker ook liever in het zilvergrijs gezien maar 2e hands heb je niet zoveel keuze.

Over lelijk gesproken mijn CD speler is champagne ;)

Alleen al om die reden wil ik een buizenversterker, zoals deze Italiaanse schoonheid...

stereoplus.GIF

geweldig!!!

se2_m.jpg

Ik vind dat dan ook weer een dood zonde van Audio Note bijvoorbeeld:

pzeroslvr.jpg

audionote zwarte kasten

Als er buizen in zitten moet je ze kunnen zien! Overigens is dat ook wel een minpunt van mijn MF apparaten, hebben ook buisjes maar je ziet ze niet.

nando

Voor weinig geld, kun je beter een transistorbak kopen. Ben ik met je eens. Heb er zelf bijna 2 jaar geleden ook een gekocht, voor

Ik vind champage echt niet kunnen.

Dit is de mijne maar ik vind het niet mooi.

cec_cd2100.jpg

Vind Blank staal het mooiste vaak.

Ieder zijn meuk zeggen ze dan he ;)

Ik vind deze wel mooi:

e_pm7000_med.gif

en deze, de PM7000, heb ik dan ook... :)

Ik moet zeggen dat het nadeel van champagne wel is dat zowel zilver als zwart er niet echt bij passen. Wat dat betreft had ik beter een zwarte kunnen kopen... :rolleyes:

Mijn broer heeft een stapel Sony es appraten zoals deze

ja50es-1s.jpg

Dat ziet er wel erg mooi uit en inderdaad zwart met champagne is niet zo heel erg mooi. Maar nog slechter is 2 champagne apparaten die net niet gelijk zijn in kleur...

nando

Mijn broer heeft een stapel Sony es appraten zoals deze

ja50es-1s.jpg

Dat ziet er wel erg mooi uit en inderdaad zwart met champagne is niet zo heel erg mooi. Maar nog slechter is 2 champagne apparaten die net niet gelijk zijn in kleur...

nando

Ja, of champagne met zilver. Das ook geen gezicht... Eigenlijk is champagne dus gewoon een heel erg foute kleur ;) Maar wel mooi, als de rest ook maar die kleur heeft :D

Ik vind buizen, platen of electrostaten niet per definitie mooier dan transistor, CD, of dynamische speakers.

Elk systeem heeft zo z'n plus/minpunten en karakteristieke eigenschappen.

Van de 3 mooiste sets die ik tot nu toe ooit heb mogen beluisteren, bestonden 2 wel uit buizenversterkers. (AudioNote)

Buizen heeft wel iets (zowel qua looks als klankmatig), net als draaitafels.

Electrostaten kunnen ook echt fantastisch klinken, maar er kleven (imho) teveel nadelen aan.

Btw Nando,...die buizenamp die jij zo mooi vind zie ik nog weleens 2e hands te koop staan voor rond de 900,- euri. :rolleyes:

stereoplus.GIF

Audion Sterling (als ik me niet vergis)

Heeft 1 nadeel...maar 1 ingang.

Groeten,

Alco B)

Ik vind buizen, platen of electrostaten niet per definitie mooier dan transistor, CD, of dynamische speakers.

Elk systeem heeft zo z'n plus/minpunten en karakteristieke eigenschappen.

Van de 3 mooiste sets die ik tot nu toe ooit heb mogen beluisteren, bestonden 2 wel uit buizenversterkers. (AudioNote)

Buizen heeft wel iets (zowel qua looks als klankmatig), net als draaitafels.

Electrostaten kunnen ook echt fantastisch klinken, maar er kleven (imho) teveel nadelen aan.

Btw Nando,...die buizenamp die jij zo mooi vind zie ik nog weleens 2e hands te koop staan voor rond de 900,- euri. :rolleyes:

stereoplus.GIF

Audion Sterling (als ik me niet vergis)

Heeft 1 nadeel...maar 1 ingang.

Groeten,

Alco B)

Het is ook min of meer een eindbakje met een regelbare uitgang. :rolleyes:

Het gaat inderdaad over buizen, platen en ESL's, beginnen ze over champagne te zeuren..... :rolleyes:

Zet een flesje in de koelkast, goed te doen met dit weer.........

:o

...

...

Groeten,

Alco B)

Nu ik zelf electrostaten heb en er een ietsie pietsie ervaring mee heb kan ik niet zeggen dat ze zo veel moeilijker zijn dat de conus luidsprekers die ik op dezelfde plaatsen heb laten spelen. Dus welke nadelen, Alco?

Ik heb die advertentie ook gezien meen ik maar ik heb goede electronica en wilde eerst mijn zwakste schakel verbeteren (luidsprekers)... misschien mijn volgende project is een full blown buizen bak... oh mama, he bah, ik kwijl. :P

Maar ja mijn budget is ook niet oneindig... :angry:

Sorry Hans, ik bied mijn oprechte excusses aan.

Om op het orginele onderwerp terug te komen:

Is een deel van de charme van de buizen, electrostaten verhaal dat het onbereikbaar is voor velen? Niet zo heel veel partners zijn zo ruimdenkend als de vrouw van Erik en gelukkig mijn vriendin.

nando

De meeste mensen vinden een ESL, plaat en buis dan beter klinken.

Zouden de meeste mensen dan toch datgene kopen wat ze niet het mooist vinden klinken :confused:

Budgetkwestie? :unsure:

Plaatsingsproblemen? :unsure:

WAF? :unsure: