Alco Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Nu ik zelf electrostaten heb en er een ietsie pietsie ervaring mee heb kan ik niet zeggen dat ze zo veel moeilijker zijn dat de conus luidsprekers die ik op dezelfde plaatsen heb laten spelen. Dus welke nadelen, Alco ? Met de nadelen (hoewel ook dat weer persoonlijk is) bedoelde ik: Het formaat. Voor een beetje ESL met de nodige body heb je toch 2 van die megagrote kamerschermen nodig. Over 't algemeen hebben ze een vrij zware, stabiele versterker nodig. (ok, sommige gewone speakers ook, maar er zijn er ook veel die gemakkelijk zijn aan te sturen) Neemt meer ruimte in. Hoewel... da's inderdaad vrij relatief bedenk ik me opeens. Ze moeten uiteraard vrij ver van de achterwand staan, maar daarentegen zijn ze ook erg plat, waardoor de voorkant van een ESL waarschijnlijk niet of nauwelijks verder de kamer in staat. (wellicht lijkt 't ook zo, omdat ze veel groter zijn) Het folie kan verslappen na een bepaalde tijd, waardoor ze weer opgespannen dienen te worden, wat de nodige kosten met zich meebrengt. (correct me if I'm wrong...) Het feit dat ze aan 't lichtnet dienen te hangen. Lage WAF-factor. (zou voor mij op zich geen probleem geven op dit moment ) Well, that's about it. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Alco, Qua oppervlakte zijn ze inderdaad groot maar als ik het vergelijk met wat Infinity's en mijn voormalige jbl luidsprekers kan ik die nog het beste vergelijken met zwarte koelkast. Dit punt vind ik dus ook relatief. Het minpuntje netvoeding voor de esl snap ik ook niet helemaal. Wat betreft verbruik moeten we met deze hobby denk ik al helemaal niet moeilijk doen want het kost altijd veel als je een beetje versterker hebt en zeker als je 'm dag en nacht aan laat staan. waf... tja... Ik en mijn vriendin vinden de Audiostatic in zilvergrijs bloedmooi. Wat dat betreft komt de bruine Quad er maar karig vanaf... nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Waar wordt er champagne DBT gehouden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Qua oppervlakte zijn ze inderdaad groot maar als ik het vergelijk met wat Infinity's en mijn voormalige jbl luidsprekers kan ik die nog het beste vergelijken met zwarte koelkast. Dit punt vind ik dus ook relatief. Tja, zit wat in,maar nou noem je ook een paar modellen waf... tja... Ik en mijn vriendin vinden de Audiostatic in zilvergrijs bloedmooi. Wat dat betreft komt de bruine Quad er maar karig vanaf... Ik vind ze ook erg mooi hoor, zeker in vergelijking met een Quad. Maar de meeste vrouwen kan een speaker niet klein genoeg zijn, en bij voorkeur tegen de wand en/of in de hoeken. Maar AudioStatics vind ik zelf ook echt mooi om te zien. Ze zijn vrij sierlijk, door hun slanke, lange vorm. Ik bedoelde met netvoeding niet zozeer 't verbruik, maar meer 't feit dat er weer extra (net)kabels nodig zijn. Zou mij niet uitmaken op zich, maar kan me zo voorstellen dat sommigen dat wel uitmaakt. Het mooie van ESL's is wel weer dat je echt iets bijzonders in je huis hebt. Vooral Martin-Logans of AudioStatics. Veel mensen hebben niet (direkt) door dat 't om luidsprekers gaat, en 't feit dat je er doorheen kunt kijken heeft ook iets aparts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Wat ik zelf een voordeel van LP's vind onafhankelijk van het merk of type platenspeler is dat je bewuster met de muziek omgaat. Een CD kan je even opzetten en hoe je verder niet meer op te letten een LP is veel bewerkelijker waardoor je (dat geld voor mij) veel meer met de muziek bezig bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Ik denk dat we bij Alco wel kunnen spreken over een MAF? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Wat ik zelf een voordeel van LP's vind onafhankelijk van het merk of type platenspeler is dat je bewuster met de muziek omgaat. Een CD kan je even opzetten en hoe je verder niet meer op te letten een LP is veel bewerkelijker waardoor je (dat geld voor mij) veel meer met de muziek bezig bent. Daar kan ik mezelf grotendeels in vinden.. Overigens vind ik de keuze tussen buis/transistor, plaat/cd, ESL/Conus nog al persoonsgebonden en is het altijd afhankelijk van een aantal dingen (denk aan budget, medium bezit, combinatie's en akoestiek etc). Iedereen beleeft alles op zijn eigen manier en daar uit komen ook de keuze's die men maakt.. groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Ik denk dat we bij Alco wel kunnen spreken over een MAF? Zit wat in, waarbij de 'M' dan staat voor Me & myself Ik hoef 't alleen zelf maar mooi te vinden. (en zelfs met jezelluf kun je soms overhoop liggen hoor ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Misschien dat ik nog wel kritischer ben op uiterlijk van mijn apparaten dan mijn vriendin! PD, plaat/cd is voor mij inderdaad heel simpel want ik heb geen platen... buis/transistor is voor mij een kwestie van geld... Met een electrostaat haal je zeker iets bijzonders in huis. Vele mensen zullen niet weten wat het is. Immers een conus zit zelfs in het meest simpele luidsprekertje. Maar om nu een esl te kopen om de blits te maken? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Ik wil nog even teerug komen op het uiterlijk van de verschillende buizenversterkers. Men vond het jammer dat de buizen van de audionotes in een behuizing zaten. Is dit eigenlijk niet een voordeel, Ik kan me wel indenken dat je dan (iets) minder last hebt van rondzingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 8 juni 2004 Report Share Posted 8 juni 2004 Met een buizenversterker heb ik ook zoiets, er wordt een "glans" op het geluid gelegd die je met een transistorversterker niet hoort. Toch blijft het allemaal erg vaag..... Vergis je niet hoe een goede buizenversterker in staat is om harmonische structuur en echtheid zeer nauwkeurig te reproduceren. De barokhobo van Marcel Ponseele bijvoorbeeld om maar eens iets te noemen, of het orgel in de Bavo van Haarlem. Niks hoor sausjes of extra glans! Je zou ook kunnen stellen dat een transistorbak blijkbaar niet zo goed in staat is om dat echte, dat meeslepende, dat muzikale dat muziek nu zo mooi maakt te reproduceren z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Je zou ook kunnen stellen dat een transistorbak blijkbaar niet zo goed in staat is om dat echte, dat meeslepende, dat muzikale dat muziek nu zo mooi maakt te reproduceren z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Volgens mij is 't grotendeels een kwestie van smaak. Mvg, Alco misschien wel gewenning................... Overigens zijn er wel heel erg veel - ook heel dure - buizenversterkers waar je heel verdrietig wordt van de gebruikte trafo's en - koppel - condensatoren. Dit heeft bepaald geen goede invloed op het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Ik wil nog even teerug komen op het uiterlijk van de verschillende buizenversterkers. Men vond het jammer dat de buizen van de audionotes in een behuizing zaten. Is dit eigenlijk niet een voordeel, Ik kan me wel indenken dat je dan (iets) minder last hebt van rondzingen. Men, dat was ik... Ik krijg al kippevel als ik een fantastische buizen versterker zie, geen muziek voor nodig. Natuurlijk wil ik dat ding dan ook binnen 10 seconden horen (tijd nodig om mijn mond dicht te klappen en het kwijl weg te vegen). Ik vind dat anonieme bakjes er genoeg zijn, zwarte hoekige doosjes. Daar staat een buizen versterker tegenover die prachtige stukjes (oude) techniek hebben waar je aan kan zien en zelfs uitleggen hoe het werkt... geen gevriemel in een stukje silicium. Dit mag best gezien worden vind ik (maar dat mag nu wel duidelijk zijn denk ik) nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Ik wil nog even teerug komen op het uiterlijk van de verschillende buizenversterkers. Men vond het jammer dat de buizen van de audionotes in een behuizing zaten. Is dit eigenlijk niet een voordeel, Ik kan me wel indenken dat je dan (iets) minder last hebt van rondzingen. Steks, Men, dat was ik... Ik krijg al kippevel als ik een fantastische buizen versterker zie, geen muziek voor nodig. Natuurlijk wil ik dat ding dan wel binnen 10 seconden horen (tijd nodig om mijn mond dicht te klappen en het kwijl weg te vegen). Ik vind dat anonieme bakjes er genoeg zijn, zwarte hoekige doosjes. Daar staat een buizen versterker tegenover die prachtige stukjes (oude) techniek hebben waar je aan kan zien en zelfs uitleggen hoe het werkt... geen gevriemel in een stukje silicium. Dit mag best gezien worden vind ik (maar dat mag nu wel duidelijk zijn denk ik). nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Hmm, ben je eigenlijk niet op zoek naar een open haard Nando? Buizen kunnen heel erg mooi klinken maar net als met transistorversterkers zit er gewoon veel niet-klinkend spul tussen. Dat het oud is en met buizen wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Overigens is het met buizen oppassen. Met (eind)buizen die heden ten dage nog gefabriceerd worden moet je maar afwachten wat voor kwaliteit het is, het meeste komt uit Rusland en China. Kan goed zijn maar je weet het nooit. De Russen deinzen er niet voor terug om matige kwaliteit "om te katten", "re-branden" heet dat met een mooi woord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Volgens mij is 't grotendeels een kwestie van smaak. Mvg, Alco misschien wel gewenning................... Misschien gewoon een goed ontwerp. Ik denk bv dat deze solid state versterkers net zogoed kippenvel kunnen produceren bij een muziekliefhebber, als welke buizenversterker dan ook (in ongeveer dezelfde prijsklasse). Uitereaard wel met passende speakers en een goede bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Hmm, ben je eigenlijk niet op zoek naar een open haard Nando? ... Dat het oud is en met buizen wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Een audiofiele openhaard, wow Oud is inderdaad niet een garantie voor goed maar in het geval van een buis wel voor mooi (uiterlijk), vind ik. Tja het heeft gewoon iets. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Ik wil nog even teerug komen op het uiterlijk van de verschillende buizenversterkers. Men vond het jammer dat de buizen van de audionotes in een behuizing zaten. Is dit eigenlijk niet een voordeel, Ik kan me wel indenken dat je dan (iets) minder last hebt van rondzingen. Steks, Men, dat was ik... Ik krijg al kippevel als ik een fantastische buizen versterker zie, geen muziek voor nodig. Natuurlijk wil ik dat ding dan wel binnen 10 seconden horen (tijd nodig om mijn mond dicht te klappen en het kwijl weg te vegen). Ik vind dat anonieme bakjes er genoeg zijn, zwarte hoekige doosjes. Daar staat een buizen versterker tegenover die prachtige stukjes (oude) techniek hebben waar je aan kan zien en zelfs uitleggen hoe het werkt... geen gevriemel in een stukje silicium. Dit mag best gezien worden vind ik (maar dat mag nu wel duidelijk zijn denk ik). nando Nou, laat ik je dan vertellen dat ik beslist g Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Tja C_J daar verschillen we van mening, ik vind het uiterlijk van de dingen die in mijn kamer staan belangrijk. Ik moet er immers elke dag naar kijken en dan wil ik niet een of ander lelijk ding. Ik beperk mij daarmee wat keuze voor apparaten, dat weet ik maar als ik zie en hoor dat vele prachtige apparaten ook nog eens mooi klinken. De keus is dan nog steeds veel te groot om allemaal te beluisteren. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 9 juni 2004 Report Share Posted 9 juni 2004 Overigens is het met buizen oppassen. Met (eind)buizen die heden ten dage nog gefabriceerd worden moet je maar afwachten wat voor kwaliteit het is, het meeste komt uit Rusland en China. Kan goed zijn maar je weet het nooit. De Russen deinzen er niet voor terug om matige kwaliteit "om te katten", "re-branden" heet dat met een mooi woord. Dat valt toch wel mee? Sovtek is niet verkeerd tegenwoordig. Emission Labs, KR, TJ, AVVT en zeker ook de zeer betaalbare en erg goed geproduceerde en klinkende buizen van JJ zijn echt top. Nieuw geproduceerde buizen die zeer betrouwbaar zijn en ook nog eens (new) old stock overtreffen in geluidskwaliteit. Recent ontwikkelde JJ een fantastische dubbeltriode de ECC99 die naar mijn idee goed toegepast een nieuwe referentie is. Ook al komen ze niet uit het Westen, niets mis mee. Ze hebben daar nog alle kennis in huis en zitten bepaald niet te slapen! Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2004 Report Share Posted 10 juni 2004 Beste Sander, Zei ook niet dat dat alle buizen slecht zijn, zei alleen dat het oppassen is. JJ is idd erg goed en KR kan goed zijn maar is zoiezo veel te duur. Veel nieuwe buizen met een bekend stempel er op komen uiteindelijk bij Reflector in Rusland vandaan. Een fabrikant die nou niet bekend staat om zijn zorgvuldige kwaliteitscontrole. Veel Mohikanen die nog buizen fabriceren hebben het finacieel erg moeilijk. JJ moet het niet hebben van de audio maar van wat industrieel gevraagd wordt. Kwa constante kwaliteit is het gewoon niet meer wat het was zoals in de hoogtijdagen van de buizen 40 - 50 jaar terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 juni 2004 Report Share Posted 10 juni 2004 Tja C_J daar verschillen we van mening, ik vind het uiterlijk van de dingen die in mijn kamer staan belangrijk. Ik moet er immers elke dag naar kijken en dan wil ik niet een of ander lelijk ding. Ik beperk mij daarmee wat keuze voor apparaten, dat weet ik maar als ik zie en hoor dat vele prachtige apparaten ook nog eens mooi klinken. De keus is dan nog steeds veel te groot om allemaal te beluisteren. nando Beste, Dat je van mening kunt verschillen is alleen maar goed. Moet ook zo blijven. Dat wat bij mij in de kamer staat is ook iets, waar tot nu toe ook iedereen van zegt: o, wat mooi. En, hoe klinkt nu zoiets? En als ze er dan goed voor gaan zitten, zijn ze allemaal, zonder uitzondering na afloop, eerst even stil. Niemand heeft tot nu toe opmerkingen gehad in de trend van; hmm. Zonder uitzondering was het commentaar positief. En die monitoren, wat een bas, wat een geluidsdruk. Mijn versterker heeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 10 juni 2004 Report Share Posted 10 juni 2004 Met een buizenversterker heb ik ook zoiets, er wordt een "glans" op het geluid gelegd die je met een transistorversterker niet hoort. Toch blijft het allemaal erg vaag..... dan zou je voor de aardigheid eens naar een goede buizenversterker kunnen luisteren De meeste buizenbakken klinken mij te buizig Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2004 Report Share Posted 10 juni 2004 Het is natuurlijk niet meer dan een algemene opmerking, maarre... ik vind de verschillen tussen buizenversterkers erg groot - zelfs bij twee exemplaren van hetzelfde type. Bedenkelijk groot. En ik ken geen enkele buizenversterker die beter klinkt dan een behoorlijke solid state versterker. Ik ken wel veel solid state versterkers (c.q. versterkercombinaties) die veel beter klinken dan welke buizenversterker ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts