Jump to content

WAT, maakt een buis, plaat of ESL ....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

ik vind dat wij hier ook de muziekanten vergeten , het lijkt wel of die niet metellen.

die mensen doen hun stinkende best om een zo goed mogenlijk product neer te zetten ,die vaak door de producer of mixer vernageld word.

dus als ik hier een hoop dingen op een rijtje zet komt het er op neer dat de meeste dus voor de opname kwaliteit gaan en niet voor de muziek. (jammer)

lekker belangrijk een goede audio set en een goede opname (hoeft geen muziek te zijn)

Ook de muziekanten kunnen hun eigen opnamens verkloten, zeker in pop muziek. Heb wel eens gehoord dat James Hetfield op somige nummers de bass van Jason Newsted uit de opnames heeft weg gedraaid (of hoe noem je dat) vanwege problemen in de groep.

Dit alles vanwege de ego/drank/drugs problemen van eerst genoemde. <_<

Ook de muziekanten kunnen hun eigen opnamens verkloten, zeker in pop muziek. Heb wel eens gehoord dat James Hetfield op somige nummers de bass van Jason Newsted uit de opnames heeft weg gedraaid (of hoe noem je dat) vanwege problemen in de groep.

Dit alles vanwege de ego/drank/drugs problemen van eerst genoemde. <_<

Nou dan was ie op ...And Justice For All wel erg kwaad. Daar heb ik nog nooit een basgitaar op gehoord. En de drums 'klikken' ook meer dan dat ze 'dreunen' (of hoe noem je dat)... Wel een goed album trouwens... :rolleyes:

Henrie je raad in 1 keer het goede album, ik heb dingen gelezen over de opnamens van dat album en daar wordt een mens niet vrolijk van. Het zou leuk zijn als daar ooit een "geremasterde" uitvoering van zou komen.

Zodat je wel de baslijnen kan horen en de drum als drum klinkt en niet als een trommel.

Henrie je raad in 1 keer het goede album, ik heb dingen gelezen over de opnamens van dat album en daar wordt een mens niet vrolijk van. Het zou leuk zijn als daar ooit een "geremasterde" uitvoering van zou komen.

Zodat je wel de baslijnen kan horen en de drum als drum klinkt en niet als een trommel.

Ik had nog niet over de reden van het afwezig zijn van de bas gelezen, maar wel dat ie afwezig is. Ik had 'm toen al een hele tijd niet meer gedraaid (want ik heb 'm alleen op originele cassette en die draai ik niet meer). Toen maar eens op mp3 opgezocht en idd, de bas is volledig weggedraaid en de drums klinken niet als drums maar als klikjes (met name de bass-drum klinkt lelijk). Maar ik wist niet dat Hetfield dat expres had gedaan. Aangezien Metallica nog steeds bestaat (zij het zonder Jason Newsted), zou het idd wel leuk zijn als er nog eens een remaster van uit zou komen... :rolleyes:

ik vind dat wij hier ook de muziekanten vergeten , het lijkt wel of die niet metellen.

die mensen doen hun stinkende best om een zo goed mogenlijk product neer te zetten ,die vaak door de producer of mixer vernageld word.

dus als ik hier een hoop dingen op een rijtje zet komt het er op neer dat de meeste dus voor de opname kwaliteit gaan en niet voor de muziek. (jammer)

lekker belangrijk een goede audio set en een goede opname (hoeft geen muziek te zijn)

Allemaal mee eens, maar hier gaat het niet over muzikanten, maar over buizen, platen en ESL's !!!!

:rolleyes:

Hallo,

Ik heb niet alles doorgelezen, maar wil toch even reageren. Ik luister eigenlijk alleen maar naar vinyl. In mijn oren klinkt dit ronder, fijner, analoger, zachter (om maar een paar omschrijvingen te gebruiken) dan CD. Hoe dit komt? tja, om nou te zeggen dat dit komt doordat het signaal bij het omzetten naar een digitaal signaal te veel aangetast wordt gaat niet op. Veel opnames die ik nieuw op plaat koop zijn namelijk digitaal opgenomen om vervolgens terug gezet te worden naar een analoog medium. Toch klinkt het op plaat vaak fijner, zou dit dan toch een mate van vervorming zijn? Of is het psychisch? is toch mooier zo

:) A never ending story zoals een heleboel andere zaken betreffende muziek en

reproduktie van,en veel medeforummers hebben al in deze topic hun ervaringen en meningen geuit,een combinatie van iets wat bij de ene goed "klinkt"hoeft absoluut niet bij een andere te klinken,ik denk dat er al veel zinnige dingen genoemd zijn,rest mij dus alleen nog maar te zeggen :muziek reproduktie thuis is :

smaak +oren+set +Kamerreflekties(dit is in de gemiddelde woonkamer 70 % van wat wij horen),dus muzikale reflekties ! Daarom is een goeie koptelefoon soms een goeie "referentie".ONMISBAAR in elke goeie opnamestudio waar wij zo afhankelijk van zijn..... ;)

Hallo Hans,

Jij zegt dat Array een van de meest neutraal klinkende versterkers is. Probleem is dat alle fabrikanten dat zeggen. Maar wie heeft nu gelijk? In ieder geval zou ik nooit zo'n pokken bedrag voor een versterker betaald hebben als ik niet overtuigd was dat die (voor mij!) beter was dan de concurrentie. Dure elektronica vind ik steriel klinken.

Ik heb daarnaast veel luidsprekers gehoord en ze klinken allemaal anders. Ik ben altijd zeer onder de indruk geweest van Quad, maar heb de MA gekocht omdat ze daadwerkelijk in mijn kamer (en bij mijn geliefde) pasten. Ik denk in ieder geval dat de Quad een zeer goede koop is. Eerlijk gezegd heb ik de Spido's nooit zo kunnen volgen.

Vinyl is in ieder geval leuker dan CD. Met nieuwe 180 grams bereik je fantastische resultaten. Ik denk dat bij mij in optimale omstandigheden beide media even goed klinken. Ik koop in ieder geval nog een keer een nieuwe en betere platenspeler (ik zit wat krap door mijn boot).

Groet,

Carl

Met nieuwe 180 grams bereik je fantastische resultaten. Ik denk dat bij mij in optimale omstandigheden beide media even goed klinken.

Maar de LP versie van bijvoorbeeld Eric Clapton's laatste album 'Me & Mr. Johnson' kost op LP een slordige 39,50, en op CD zo'n 15,- euri :o

Nog een voorbeeldje: het bekende album 'Kind of blue' van Miles Davis.

Op 200gr vinyl bij hifi.nl 39,50 euro, op CD bij de meeste CD-winkels zo'n 7,50 tot hooguit 10,- euro.

En zo zijn er nog tal van zulke mega prijsverschillen.

Ik geloof graag dat men met (>)180grams vinyl erg mooie resultaten bereikt, maar ik zie de laatste tijd steeds vaker dat nieuwe uitgaven op vinyl alleen op 180grams uitkomen.

Op zich mooi natuurlijk, maar wel heel erg prijzig t.o.v. CD, en 't opbouwen van een collectie gaat voor Jan modaal dan wel erg langzaam denk ik.

(Men heeft dus niet de keuze tussen 120 of 180gram.)

Mvg,

Alco

Met nieuwe 180 grams bereik je fantastische resultaten. Ik denk dat bij mij in optimale omstandigheden beide media even goed klinken.

Maar de LP versie van bijvoorbeeld Eric Clapton's laatste album 'Me & Mr. Johnson' kost op LP een slordige 39,50, en op CD zo'n 15,- euri :o

Nog een voorbeeldje: het bekende album 'Kind of blue' van Miles Davis.

Op 200gr vinyl bij hifi.nl 39,50 euro, op CD bij de meeste CD-winkels zo'n 7,50 tot hooguit 10,- euro.

En zo zijn er nog tal van zulke mega prijsverschillen.

Ik geloof graag dat men met (>)180grams vinyl erg mooie resultaten bereikt, maar ik zie de laatste tijd steeds vaker dat nieuwe uitgaven op vinyl alleen op 180grams uitkomen.

Op zich mooi natuurlijk, maar wel heel erg prijzig t.o.v. CD, en 't opbouwen van een collectie gaat voor Jan modaal dan wel erg langzaam denk ik.

(Men heeft dus niet de keuze tussen 120 of 180gram.)

Mvg,

Alco

Wat betreft Clapton is die keus er dus wel.

Maar je hebt gelijk CD is goedkoper.

Zo is een paperback ook goedkoper.

Wat betreft Clapton is die keus er dus wel.

Oeps,...dan heb ik nix gezegd Siep. Verkeerde voorbeeld :unsure:B)

En dat 't duurder is begrijp ik, het is uiteraard veel duurder om te maken en 't gebeurd in veel kleinere oplagen, dus 't is allemaal verklaarbaar maar 2, 3 tot 4x zo duur als een zelfde album op CD, zal voor sommige vinyl-liefhebbers wel even schrikken zijn.

• 3 weeks later...

Ook ik voldoe niet geheel aan de doelgroep. Ik heb weliswaar een buizenradio en een platenspeler, maar.... geen ESL. Niet dat ik ze niet mooi zou vinden, integendeel. Maar mijn eigen kast kijkt me met de uiterlijke kenmerken van een lang en gelukkig leven in een sfeer van nostalgisch rijkdom aan alsof hij met de mij zo vertrouwde poetische welklinkendheid wil zeggen: "Je mag er aan denken, maar Beethoven is Beethoven niet meer zoals wij hem gekend hebben. Bezint eer ge begint". En dan begin ik mij te bezinnen, met als steevast resultaat: hij blijft.