Jump to content

Het is zover

paul demo
 Share

Recommended Posts

Na ruim 14 jaar zijn eindelijk mijn elektrostaten(audiostatic 300RS) toe aan het vervangen van de membranen.Offerte opgevraagd bij de fabrikant en bij onpartijdige partijen.

Die prijzen schelen onderling zeer weinig maar ik blijf dus de originele elektronica behouden, lijkt me logisch. Maar de fabrikant komt met de optie: voor een extra bedrag voor de folies heb je de nieuwste modellen; met als bijkomend voordeel een hoger rendement en tel van voordelen nog meer. Je hebt toch weer een aantal voordelen.

Nu heb ik met mijn muzieksmaak (let wel"mijn") tot nu toe 2 speakers gehoord die voor mij deze geluidservaring kunnen evenaren te weten Avalon en Kharma. Maar daar is dus weer het probleem het maandelijkse inkomen. Wat is nu wijsheid? Ik kan voor een gering bedrag extra de nieuwste excemplaren kopen of gewoon een paar jaar geld opzij zetten (de speakers gaan nog wel ff mee, maar niet meer voor de volle 100 %.

Wat zouden de medeforum bezoekers doen (keuze is echt beperkt tot de genoemde modellen)?????????????/ :confused::confused::confused::confused:

Als de geupdate 300RS volgens de leverancier klinkt als een huidig model met ongeveer dezelfde specs, dan kun je natuurlijk gaan luisteren wat het verschil is :)

Dat je er in alle gevallen op vooruit zal gaan lijkt mij heel waarschijnlijk.

Is die meerprijs voor updaten t.o.v. herstellen schappelijk :unsure:

Een (gebruikte) Avalon betekent ook op de wat langere termijn een grote uitgave, heb je al beluisterd of het prijsverschil ook net zoveel meer kwaliteit betekent, of klinkt een Avalon alleen 'anders' ?

Idem voor de Kharma, hoe combineren deze speakers met je eigen elektronica, heb je dat al eens geprobeerd?

Het blijven natuurlijk jouw oortjes die moeten beslissen :blink:

Andr

Je zegt dat Avalon en Kharma dezelfde beleving evenaren, dus niet overtreffen, of heb ik dat mis? Als ik dan logisch nadenk moet je wel voor nieuwe folies gaan want dit is dan dezelfde muziekervaring voor minder geld. Als ik het zo zeg is het simpel maar nu heb ik een aanname gedaan...

Aannames zijn de oorzaak van alle ellende!

nando

Ik zou voor jezelf nagaan of je op dit moment met genoegen naar muziek luistert via je set. Als dat zo is dan zou ik het lekker zo laten en niks overhoop gaan gooien. Ik vind het verschil wel groot tussen elektrostaten en avalons of Kharma's!

De vraag is inderdaad of avalons of Kharma's met je huidige set matchen. Dergelijke speakers kunnen best wat van je apparatuur vragen. Het is soms ook helemaal niet zo eenvoudig om dat op basis van een aantal luistersessies vast te stellen. Als je die dingen een maand of twee hebt kunnen ze best tegenvallen.

Moraal van het verhaal: besef wat je hebt !

Ben je nog tevreden met wat je hebt? Zo ja, dan zou ik niet snel naar wat anders gaan en upgraden. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt simpel gezegd..

Maar de fabrikant komt met de optie: voor een extra bedrag voor de folies heb je de nieuwste modellen; met als bijkomend voordeel een hoger rendement en tel van voordelen nog meer. Je hebt toch weer een aantal voordelen.

Mits je dat extra bedrag ervoor over hebt :)

Persoonlijk vind ik het een doodszonde om jaren krom te liggen voor wat dan ook en zeker voor een paar spiekers <_<

Nee Henk, met het vervangen van de folie's heb ik al tijdens de aanschaf rekening gehouden. Dat is nu eenmaal een nadeel van Esl's , zeker gezien dat ik een, nog steeds, roker ben.

En voor de anderen die gereageerd hebben, zowel met Kharma en met Avalon heb ik een perfecte match met mijn T+A (eindversterker A3000) set. DAt klinkt super. En ook al het andere heb ik al geprobeerd, zelfs de T+A luisprekers. Maar helaas. Dus voor mij blijven de 3 genoemde merken centraal staan.

En krom liggen voor de muziek???????????????? Never, dan maar weer de ouderwetse transistorradio, zoals jij als een hele tijd het minisetje in je sig hebt,

Als het niet kan dan punt uit. ;)

Ben je nog tevreden met wat je hebt? Zo ja, dan zou ik niet snel naar wat anders gaan en upgraden. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt simpel gezegd..

Ik ken de luidsprekers van Paul, en weet dat ze nogal donker klinken. Bovendien krijg je er met ruim 100 Watt nog geen geluid uit.

Als het mijn luidsprekers waren had ik allang de folies laten vervangen.

:)

Ik ken de luidsprekers van Paul, en weet dat ze nogal donker klinken. Bovendien krijg je er met ruim 100 Watt nog geen geluid uit.

Het gaat natuurlijk om z

Ik kan de overgang van Audiostatics naar Avalon uit eigen ervaring ten zeerste aanraden. Zelf heb ik diverse Audiostatics (200RS, DCI, DCI2, DCI4) gehad, maar heb uiteindelijk toch de overstap naar een paar nieuwe Avalon Arcussen gemaakt.

In het begin was dit wennen als je het kristalheldere geluid van de Audiostatics gewend bent. Maar je mist toch body in het geluid.

Nadat de Avalon's goed ingespeeld waren, was ik snel overtuigd. Ik denk ook dat Avalons makkelijker zijn aante sturen dan de Audiostatics en minder onderhoudsgevoelig zijn.

Het gaat natuurlijk om z

Met donker bedoel ik weinig hoog, en veel laag....

compleet tegenovergesteld als wat je zou verwachten van ESL's.

Dat vond ik dus van de Avalon Avatar, neigt naar de donkere kant, mooi middengebied maar een beetje levenloos hoog. Laag is ook niet het sterkste punt, wellicht is de Arcus van Theo daar wat beter <_<

Wel een erg mooi 3-D beeld :rolleyes:

Met donker bedoel ik weinig hoog, en veel laag....

compleet tegenovergesteld als wat je zou verwachten van ESL's.

Aha, bedankt. Een ander (ik niet) zou misschien zeggen heel warm. ;)

Maar dat is inderdaad een aparte esl dan, als het zo is..

Ik heb de Arcus bij Theo beluisterd met diverse klassieke muziek en kan melden dat deze speaker (in de set en akoestiek van Theo) zeer natuurgetrouw klinkt. Mogelijk nog wat dun in het laag (wat niet storend is), maar verder zeker een van de meest neutrale sets die ik ken.

Het gaat natuurlijk om z

Ik kom dan zeker nog eens..... Met het officiele rendement van die ESL's moeten ze makkelijk aan te sturen zijn.

Alleen dan wel met de M II's. De S II wordt waarschijnlijk in vermogen teruggebracht naar 2 x 40 W. Hierdoor klinkt hij minstens zo goed als de M II's.