Jump to content

No-budget actieve subwoofer

Jelte
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb twee prachtige woofers uit oude Wharfedale Dovedale luidsprekers liggen. Is het mogelijk daarmee een bescheiden actieve HT-sub te bouwen?

De relevante specs van een complete Dovedale zijn als volgt:

Kast: 45 liter gesloten ("acoustic suspension") (ongeveer 60 x 35 x 30, klassieke standmount afmetingen)

Woofer: 30 cm diameter

Impedantie: 6 Ohm

De Dovedale was een drieweg systeem. De woofer werd ingezet van 45 Hz tot 600 Hz.

Mijn eerste idee is de originele afmetingen ruim aan te houden, dus een kast van zo'n 50 liter. Gesloten omdat ik de parameters van de woofer niet heb en dus geen ingewikkelde berekeningen kan doen. Kan ik sowieso niet trouwens. Dan een actieve module HS80 erin of vergelijkbaar. Ik denk aan een donwnfire opstelling.

Vraag: is dit een heilloze weg of kan het lukken? Het hoeft niet veel te kosten en die actieve module kan ik altijd nog combineren met een speciale subwoofer unit.

Ik vind die Wharfedale woofers gewoon zonde om weg te doen, vandaar...

Jelte

Ha Jelte,

45 Hz voor een sub is niet echt laag. Dan nog het probleem dat je de parameters niet hebt maakt het nog wat moeilijker.

Je zou bij Speaker & Co of Speakerland de parameters kunnen laten meten en daarmee aan de slag gaan.

Zodra je die hebt kun je in WinISD (of ander programma) berekenen wat voor kast je nodig hebt.

Edo