mordante Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 Ik vroeg mij iets af. Een hoop mensen bi-ampen maar is het niet beter om gewoon 1 goede amp te kopen in plaats van 2 minder. Bijvoorbeeld 1 Rotel-1080 ipv 2 RB1070 of 1 RB-1090 ipv 2 RB-1080 etc.(er zijn wel meer merken te noemen maar dit kwam even bij mij op) Heb met sommige verkopers in hifi winkels gesproken die dit vinden het zelfe geld ook voor losse loop werken en dacs. Is het neit beter 1 goed apparaat te kopen ipv een loop werk, een upsampler, een anti jitter box en dan een dac. Allemaal extra cables nodig en dan nog spullen vinden die goed klinken in combinatie. Dus waarom niet even doorsparen en in 1 keer een goed apperaat kopen. Zelf vind ik het ook wel wat hebben om veel spullen te hebben, mij lijt het ook wel wat om 4 mono blokken etc te hebben. Maar is dit ook effectief of is het alleen leuk om te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 Ik vroeg mij iets af. Een hoop mensen bi-ampen maar is het niet beter om gewoon 1 goede amp te kopen in plaats van 2 minder. Bijvoorbeeld 1 Rotel-1080 ipv 2 RB1070 of 1 RB-1090 ipv 2 RB-1080 etc.(er zijn wel meer merken te noemen maar dit kwam even bij mij op) Heb met sommige verkopers in hifi winkels gesproken die dit vinden het zelfe geld ook voor losse loop werken en dacs. Is het neit beter 1 goed apparaat te kopen ipv een loop werk, een upsampler, een anti jitter box en dan een dac. Allemaal extra cables nodig en dan nog spullen vinden die goed klinken in combinatie. Dus waarom niet even doorsparen en in 1 keer een goed apperaat kopen. Zelf vind ik het ook wel wat hebben om veel spullen te hebben, mij lijt het ook wel wat om 4 mono blokken etc te hebben. Maar is dit ook effectief of is het alleen leuk om te zien. Je geeft het zelf al aan. Ben het overigens wel met je eens. Al die componenten met een woud aan kabels. Probeer dat maar eens zo te laten klinken zoals het zou kunnen klinken. Misschien k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 my 2cts De combinatie bi-ampen en speakerlevel filteren heeft maar zeer beperkt nut. Beide amps krijgen toch het volledige signaal, dus als dat te veel is, dan clippen ze allebei (mits identiek natuurlijk). Gebruik je een zware amp voor het laag en een lichte voor het hoog, dan clipt eerst de hoog versterker bij zware (laag) uitsturing (met het einde van de tweeters als gevolg). Line level filteren heeft wel grote voordelen, hoewel sommige er niet van houden (met name de actieve variant in mid/hoog). Er is iig grote winst in het effectieve ter beschikking staande hoeveelheid vermogen. Twee 50 watters zouden dan samen zelfs beter zijn dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 11 juni 2004 Author Report Share Posted 11 juni 2004 Ik ben waarschijnlijk een leek want wat is: speakerlevel filteren Line level filteren spdif interface (of AES/EBU) die termen heb iik wel vaker gehoord maar ik nooit echt de mooite genomen om ze te begrijpen, mischien kan iemand hier mij ze uitleggen. (en als het interessand is onhoud ik het mischien zelf, mijn geheugen is zeer slecht ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 Ad speakerlevel filteren vs line level filteren. De meeste speakers hebben een ingebouwd wisselfilter, dat bestaat uit weerstanden, spoelen en condensatoren (alle passieve componenten). De input van dit filter is aangesloten op de luiuspreker klemmen van de versterker. Dit noemen we luidsprekerlevel filtering. Een van de nadelen is de spoel die velal in de laagsectie gebruikt word, de maakt de controle van de versterker over de laagweergave minder goed. Ander nadeel is dat het filter complexer te berekenen is, omdat LS units geen mooie constante weerstand hebben, maar een frequentie afhankelijke weerstand. Veelal bevat het filter dus ook correctie netwerkjes voor het impedantie verloop af te vlakken (zobel netwerk). Een line level filter bevindt zicht tussen voorversterker en eindversterkers (je heb er dan altijd meer). Het kan worden uitgevoerd met passieve componenten (vergelijkbaar met het LS filter) of actieve componenten (transistoren, opamps), of een combinatie, bv hoog af actief, laag af passief. Filterontwerp is door de constante weerstand eenvoudiger, correctie netwerkjes zijn niet nodig (behalve eventueel voor conus breakups, baffle step etc). Bij passieve componenten zijn de gebruikte waarden vaak veel kleiner, dus goedkoper. Ad Spdif en AES/EBU Dit zijn interfaces voor digitale data overdracht tussen apparaten. Nadeel van beide is dat de muziek data en de clock data met elkaar gemengd worden (vraag me niet hoe). Een interface als I2S is veel beter, maar niet gangbaar (eigenlijk bedoeld als interface tussen ICs binnen de CD speler, dacht ik, zoiets als de PCI bus van een computer versus de seriele poort). Hierbij blijven clock en data (signaal) gescheiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 my 2cts De combinatie bi-ampen en speakerlevel filteren heeft maar zeer beperkt nut. Beide amps krijgen toch het volledige signaal, dus als dat te veel is, dan clippen ze allebei (mits identiek natuurlijk). Gebruik je een zware amp voor het laag en een lichte voor het hoog, dan clipt eerst de hoog versterker bij zware (laag) uitsturing (met het einde van de tweeters als gevolg). Dit klopt gewoon niet DT. Door de verschillende lasten van de twee amps, is er geen laag belasting op een mid/hoog-amp en vice versa. Beide amps hebben wel de volledige signal in. Op de uitgang staat wel de volledige signaal (in voltage) maar door de last geen stroom (en dus geen effect) voor de "andere helft" Het heeft wel degelijk nut. Wat je erbij krijgt bij line level filtering is een directer aansturing van je element en daardoor beter "gebruik" van je dempingfactor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 juni 2004 Report Share Posted 11 juni 2004 Tja, dat bedoel ik dus met "zeer beperkt nut", of bedoel je dat de hoogversterker niet zal clippen bij een overmatige laagsignaal omdat er een laag af filter achter zit?? Dat de 2 versterkers elkaar niet beinvloeden is natuurlijk logisch. Ook ziet iedere versterker een simpeler belasting (minder filter elementen), wat ook een voordeel kan zijn, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts