Steks Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Tot morgenmiddag dan maar, welke muziek wordt er beluisterd tijdens de vergelijking, alleen die van de eigenaren van de versterkers, of neemt iedereen 1 of 2 muziek stukken hiervoor mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 juni 2004 Author Report Share Posted 18 juni 2004 Vanaf de Haringvlietdam niet. Het probleem zit hem in de openstelling van het eerste deel van de Calandtunnel. Daardoor zal er veel verkeer extra zijn op de route Botlektunnel - Hellevoetsluis. Als jij van de Haringvlietdam komt, dan kom je helemaal van de andere kant. Ik zal je dan een andere routebeschrijving sturen. Muziek is altijd welkom, maar ik kan niet beloven dat het daadwerkelijk in de test komt. Ik denk er over in tijdsblokken te gaan werken. Per genre een tijdsblok van bijvoorbeeld 5 minuten. Dat kan voor een lang of meer korte fragmenten gebruikt worden. Dat voorkomt dat iedereen 3 minuten op zijn horloge zit te kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Vanaf de Haringvlietdam niet. Het probleem zit hem in de openstelling van het eerste deel van de Calandtunnel. Daardoor zal er veel verkeer extra zijn op de route Botlektunnel - Hellevoetsluis. Als jij van de Haringvlietdam komt, dan kom je helemaal van de andere kant. Ik zal je dan een andere routebeschrijving sturen. Beste Kermit, Doe niet veel moeite, ik ben bekend in de regio, weet de weg wel te vinden en bovendien wijst mijn GPS-router wel hoe ik moet rijden. Tot morgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 via de haringvlietdam is wel een aardig stuk om . je kunt ook via de hoekse waard , en dan over het pontje . Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 via de haringvlietdam is wel een aardig stuk om . je kunt ook via de hoekse waard , en dan over het pontje . Hoi Erik, Maar 's morgens wil ik gelijk maar een kraamvisite op de kop van Flakkee meemenen . Als ik dan toch in de buurt ben..., vandaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Beste Nando, Wel aardig dat ik de link naar onze site hier tegenkom. Wij bouwen voor degenen die dat niet zelf kunnen mooie buizenbakken die we voor onszelf hebben ontworpen en mee spelen. Zo blijven we lekker bezig met de hobby en verdienen er ook nog iets mee. Rijk worden we er niet van, maar dat hoeft ook niet. Staar je trouwens niet blind op Single Ended. Hartstikke mooi (wellicht de mooiste manier om muziek mee te maken), maar gaat niet altijd goed. Soms is een robuuste Push Pull een betere keuze! Het lage vermogen van een SE zegt niets over de uiteindelijke geluidsdruk die mogelijk is of over de kwaliteit of kwantiteit van de laagweergave, maar hangt helemaal af van de belasting. Er zijn trouwens SE versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Beste Sander Staan die versterkers in klasse A? btw. Ik heb vroeger op het punt gestaan om zelf een buizenbak te bouwen. Ik ben behoorlijk handig met de soldeerbout, maar ook niet meer dan dat. Het is er verder nooit van gekomen. Vooral die 9watter lijkt me wel wat. Mmmmmm.......het begint te kriebelen. Beste Geerdie, Een Single Ended triode werkt altijd in klasse A. SE is niets anders dan dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Een se triode versterker produceerd zowel even en oneven harmonischen. Voor het gehoor worden de oneven harmonischen(3e) gemaskeerd door de even harmonische. (2e) Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 18 juni 2004 Report Share Posted 18 juni 2004 Een se triode versterker produceerd zowel even en oneven harmonischen.Voor het gehoor worden de oneven harmonischen(3e) gemaskeerd door de even harmonische. (2e) Beste Frank, Natuurlijk ook (hoewel zeer geringe) derde harmonischen en heeft ie een duidelijke voorkeur voor de tweede, in tegenstelling tot de pentode (generaliserend). Het maskeringeffect is natuurlijk zeker aanwezig, daar is op zich ook weer niet zoveel mis mee. Ook ben ik me ervan bewust dat een SE triode op papier, en met onze meetinstrumenten slechter of in een ideaal geval net zo goed uit de bus zal komen als een willekeurige transistorbak (zelfs een goedkoop bakkie van de Aldi bij wijzen van spreken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 juni 2004 Report Share Posted 19 juni 2004 Zie verder...... Het kan verkeren...., of zelfs omkeren.....!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Zo zie je maar dat het horen moet samengaan met het zien van een buizen versterker. Zonder het zien vervallen ze al gauw tot futloos geluid en slecht controlerende versterkertjes die het en werkelijkheid zijn. Het geneuzel dat 'muziekliefhebbers' vallen voor een SET geeft meer aan over de muziekliefhebber dan over de kwaliteiten van de versterker. We kunnen nu 'vallen voor' wel vervangen door 'struikelen over' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Hooo Bij de eerste sessie hebben verschillende deelnemers ook blind geluisterd (waaronder ik). De waardering was uitsluitend gebaseerd op wat we gehoord hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Verwacht van mij dit keer geen oordeel. Ten eerste heb ik niet blind geluisterd en ten tweede was ik operator van de dag. Ik heb steeds ergens aan de zijkant gestaan, dus heel veel heb ik niet goed kunnen beluisteren. In ieder geval te weinig om een goed onderbouwd oordeel te geven. Picoso zal beslist nog wel met een verhaal komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 HoooBij de eerste sessie hebben verschillende deelnemers ook blind geluisterd (waaronder ik). De waardering was uitsluitend gebaseerd op wat we gehoord hebben... Maar niet alle deelnemers. Een halve blinde test dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Zonder het zien vervallen ze al gauw tot futloos geluid en slecht controlerende versterkertjes die het in werkelijkheid zijn. We kunnen nu 'vallen voor' wel vervangen door 'struikelen over' En jij vervalt weer in je oude dogma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Frank Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? We hebben met een aantal mensen kind geluisterd en pas na afloop, nadat iedereen zijn zegje gezegd had, werd bekend gemaakt wat de volgorde van luisteren is geweest. Heeft dus helemaal niet met 'zien' te maken. Je kunt natuurlijk alleen de verslagen van de 'blinden' lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Zonder het zien vervallen ze al gauw tot futloos geluid en slecht controlerende versterkertjes die het in werkelijkheid zijn. We kunnen nu 'vallen voor' wel vervangen door 'struikelen over' Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 HoooBij de eerste sessie hebben verschillende deelnemers ook blind geluisterd (waaronder ik). De waardering was uitsluitend gebaseerd op wat we gehoord hebben... Maar niet alle deelnemers. Een halve blinde test dus. De 2 clubjes (de blinden en de zienden ) zijn tijdens de versterkerwissels strikt gescheiden gebleven, er is geen onderling overleg geweest over de luisterresultaten. Onder de luisteraars waren slechts weinig niet-belanghebbenden, nl. Steks en ik. Wat ik wel top vind, is dat de meesten hun eigen versterker niet herkenden tussen de andere. Ook tekenend is dat de klankverschillen groot waren, dit had ik niet verwacht. Een scheiding tussen 'transistor' en 'buis' was niet eenvoudig te maken, mijn enige aanknopingspunt was het wollige laag dat inderdaad van de AN kwam. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Zonder het zien vervallen ze al gauw tot futloos geluid en slecht controlerende versterkertjes die het in werkelijkheid zijn. We kunnen nu 'vallen voor' wel vervangen door 'struikelen over' Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Zonder het zien vervallen ze al gauw tot futloos geluid en slecht controlerende versterkertjes die het in werkelijkheid zijn. We kunnen nu 'vallen voor' wel vervangen door 'struikelen over' Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Verder wil ik de bekabeling niet vergeten. Ik heb tijdens de eerste sessie overall, meer detail in de muziek gehoord. Hierdoor waren de verschillen tussen de versterkers ook beter hoorbaar. dit verhaal zou wel eens bij mijn interlink kunnen liggen (zilver 0.4mm teflon) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Dogma "Geen ruimte voor andere wegen dan de door jou gekozen weg..." Ja, ik ben een buizenliefhebber maar ken tevens de beperkingen van diezelfde buizenbakken. Voor mij zijn ze niet zaligmakend. Ik heb echter de indruk dat dat voor jou met transistorversterkers wel geldt , ik zou haast zeggen luister eens met je oren i.p.v. met je meetapparatuur Er zijn zat andere wegen alleen daar zit set technologie in de eindtrap niet tussen. single ended met buis of transistor is niet de manier om vermogen te kunnen leveren. Heeft niks met dogma te maken maar met kennis, ervaring en luisteren. Het traditionele gezeur over luisteren naar meetapparatuur komt ook weer tevoorschijn. Een teken van zwakte. Ik luister gewoon met m'n oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 Dogma "Geen ruimte voor andere wegen dan de door jou gekozen weg..." Ja, ik ben een buizenliefhebber maar ken tevens de beperkingen van diezelfde buizenbakken. Voor mij zijn ze niet zaligmakend. Ik heb echter de indruk dat dat voor jou met transistorversterkers wel geldt , ik zou haast zeggen luister eens met je oren i.p.v. met je meetapparatuur Er zijn zat andere wegen alleen daar zit set technologie in de eindtrap niet tussen. single ended met buis of transistor is niet de manier om vermogen te kunnen leveren. Heeft niks met dogma te maken maar met kennis, ervaring en luisteren. Het traditionele gezeur over luisteren naar meetapparatuur komt ook weer tevoorschijn. Een teken van zwakte. Ik luister gewoon met m'n oren. hoi frank. probeer eerst eens open te staan voor andere forumers,misschien kun je dan begrijpen waarom forumers de bal terug kaatsen. sorry,zo ben ik eigenlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 beste allemaal..... het punt is : de speakers van hans (r90) klinken m.i. iets te scherp in het hoog. zodoende kwam de versterker met het wolligste geluid er in de eerste sessie als beste uit. de speakers van kermit klinken mild . zodoende kwam de AN er met zijn wollige geluid erg slecht vanaf, daar komt bij dat een buizenversterker een eind trafo heeft en een esl een stepup trafo . stuur een muzieksignaal twee keer door zo'n trafo , en alles boven de 10 khz valt weg . simpel . ik had het al voorspeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 beste allemaal..... het punt is : de speakers van hans (r90) klinken m.i. iets te scherp in het hoog. zodoende kwam de versterker met het wolligste geluid er in de eerste sessie als beste uit. de speakers van kermit klinken mild . zodoende kwam de AN er met zijn wollige geluid erg slecht vanaf, daar komt bij dat een buizenversterker een eind trafo heeft en een esl een stepup trafo . stuur een muzieksignaal twee keer door zo'n trafo , en alles boven de 10 khz valt weg . simpel . ik had het al voorspeld m.i. iets te kort door de bocht...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts