Jump to content

Versterker vergelijking 2e ronde

Kermit
 Share

Recommended Posts

Beste Eric, :blink::blink::blink::huh:

Geldt dit volgens jou "toevallig" alleen voor die twee speakers door een

coincidence van een bepaalde "set -up" ?

Ik kom later terug op bepaalde aanpassingsproblemen betreffende de esl-63.

Heb nu effe Pauze.

M.Vr groet, Jerry. :)

beste jerry ,

jij praat als een minister , :D

kan je effe niet volgen ,

wat betekens coincidense?? :unsure:

Ik denk dat hij toevalligheid bedoelt. Dat heb je met die dikbesnorde, decadente, sigarenrokende, port-drinkende, gesettelde, van ferme hoed voorziene, sigarenrokende ruitjesjasjes dragende anglofiele querulanten die zonodig met Quad moeten spelen.... Die zijn ....

Ik denk dat hij toevalligheid bedoelt. Dat heb je met die dikbesnorde, decadente, sigarenrokende, port-drinkende, gesettelde, van ferme hoed voorziene, sigarenrokende ruitjesjasjes dragende anglofiele querulanten die zonodig met Quad moeten spelen.... Die zijn ....

:D Beste Eric,

Kom net van onder de auto van mijn vriendin vandaan, (levend)heb net een stukje

uitlaat vervangen,(voorste demper) en ik leef nog!

Maar goed, ik zag dat Kermit al wat meer duidelijkheid over coinsidence(toevallige samenloop v omstandigheden) toelichtte,sorry,ik kan niet zo snel typen als de meeste van mijn medeforummers,vandaar dat ik vaak verval in afkortingen.

Misschien dat ik ooit later een cursusje ga volgen.

Even off-topic:Henrie,ik heb Ronald toevallig gesproken en de L-Omega werkt met

"slechts" ongeveer 0,1 bar T- compressor verhoging,dump-valve en intercooler zijn standaard gebleven,aanpassing is op de waste-gate aangebracht.Blijkbaar kan

dat ding tot :blink: 575 pk's worden opgeschroefd ,zonder verdere aanpassingen.

Wat de aanpassing trafo-trafo betreft, als dit zorgvuldig gedaan wordt,kom je echt wel ver boven de 10 khz uit ! Kijk maar hoe de "ouwe" Quad II buizenversterker zich gedroeg op de ouwe Esl-55 's, ondanks het afvallend hoog vanaf 14khz v/d 55's.En op heel wat transistor-amps (bijna allemaal) werd de 55 betiteld als "schel",

agressief,basloos,etc...,wat helaas ook klopte ! Alleen onder speciale omstandigheden kon dit ding echt tot zijn recht komen (liefst nog een "stacked pair") dus twee boven mekaar,bevestigd d.m.v. een speciale frame.Ook werd meestal de stator behuizing verstevigd,en geloof me,over bas weergave viel niet veel meer te klagen ! Alleen ze waren immens groot,dus de partner of halve trouwboekje moest er ook mee kunnen leven,(soms ook de familie :D )

wat meestal niet lukte !

Bij de trafo-trafo aanpassing van amp-luidspreker,ligt 't probleem vaak in de capacitieve belasting v/d membramen op de zelfinduktie v/d trafo.

En bij de Esl-63 komt nog een schepje bovenop met de vertragingslijn v/d veschillende segmenten.Niet voor niets dus die twee 1,5 ohm weerstanden op de

audio-trafo,tussen de versterker en trafo.Deze zitten na de beveiligingen.

Dus als er plotseling stroom geleverd moet worden,met wisselende faze en amplitudes,kan bij een misaanpassing trafo-trafo de benodigde korte reaktie v/h membraam voor een "hoog impuls" teniet gedaan worden.

Over tegenkoppeling (wisselspanning,stroom en/of gelijkspannings-of stroomtegenkoppeling)en de invloed hiervan op het geluid,ga ik liever nu niet op in,sommige buizen versterkers mijden (terecht) dit bij transistor amps noodzakelijk

kwaad,omdat het effekt van tegenkoppeling(meestal negatief,dus een deel v/h uitgangssignaal wordt teruggevoerd naar de ingang en "afgetrokken" ,dus de totale versterking daalt) net iets is als een hond die steeds achter z'n staart in cirkeltjes rent om 't te pakken,hij komt nooit op "tijd" aan,dus bereikt nooit zijn doel.

Wat ik probeer te zeggen is dat bepaalde "voordelen" van tegenkoppeling toch wel te "horen" is.Maar dit moeten we voor onszelf beslissen ! Experimenteren dus.

M.vr Groet, Jerry ;)

Mensen het is gelukt. :lol:

Ik heb de foto's online staan.

Het enige wat er moet gebeuren als je ze wilt zien, is dat je mij je e-mail adres moet door geven.

Dan krijg je een mailtje van Webshots toe gestuurd waarin een link naar betreffende foto's staat.

Je hoeft niet te registreren!

Ik heb het op deze manier gedaan omdat het dan nog een beetje Prive blijft. ;)

Kan er ook een publieke pagina van maken, maar dat wil ik niet.

Als ik klaar ben met mijn web site verhuis ik de foto's daar naar toe.

Voorloopig kan het dus ook op deze manier!

Sorry dat ik jullie teleur moet stellen, maar dankzij een fout van windows (hoe kan het ook anders :mad2: ) is mijn hardeschijf (die ik had op gedeelt in 8 delen) geherstructureerd!

Dus ik had nogmaar 1 partitie en alles was weg. :(

Hierbij dus toch het verzoek om je mail adres (in pb) door te geven! ;)