Hans Gaulhofer Posted 12 juni 2004 Report Share Posted 12 juni 2004 Na al die info over het belang van een goede voeding vraagt iedere jonge onderzoeker zich af of hij wel over een goede voeding beschikt. Hoe schoon is de voeding. Helaas heeft niet iedereen een scope. Is er een eenvoudige manier om te meten of een voeding schoon is. Een vriend zijn mij dat ik de voediing via een net werkje van een condensator in serie en een weerstand parallel op een versterkertje kan aansluiten. Een niet schone voeding laat een brom horen. De condensator mag vooral niet vergeten worden wil je geen DC op je woofertjes zetten. Is dit een methode? Zal wel erg grof zijn. En kunnen wij dez methode ook op ons vervuilde lichtnet loslaten? Graag allen tips waarbij de lichtnet zekeringen niet doorslaan, ook ni de aardlekschaling mag niet gaan werken. Ik heb hier in huis een reputatie hoog te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juni 2004 Report Share Posted 12 juni 2004 Ik denk dat deze methode erg weinig zegt over een voeding Een voeding moet je laten presteren, belast hem tot bijna z'n maximale vermogen (met een gloeilamp bijv.) en meet dan wat de rimpel is. Je kunt daarvoor evt. de simpele weerstand en condensator weer gebruiken, maar ik denk dat wel of geen brom weinig zegt over de stabiliteit van een voeding. Een versterker zorgt voor piekbelastingen, eigenlijk zou je dat ook moeten simuleren, al wordt dat wat lastiger als je alleen een lamp gebruikt. Een versterker met speakers aansluiten op de voeding vertelt wel het meest, al moet je dan wel wel iets passends hebben Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2004 Report Share Posted 12 juni 2004 Beste Hans, Meten moet een doel dienen. Als dat doel is het verbeteren van je voeding zul je ook moeten weten hoe je dat moet aanpakken, anders heeft meten geen enkel nut. Wat betreft meten en knutselen aan het lichtnet kun je, gezien je ervaringen daarmee zoals in eerdere postings te lezen valt, daar maar beter verre van blijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juni 2004 Report Share Posted 12 juni 2004 Beste Hans, De kwaliteit van een voeding hangt van meerder factoren af. En dan hebben we het nu over kwaliteiten die de klank ten goede komen. Ik zal nog een hoop vergeten, maar dingen die me te binnen schieten. De geleverde stroom is wat lastiger te meten. Maar de spanning moet bij verschillende belastingen gelijk blijven. Loopt de spanning terug, dan is dit een teken dat de voeding in elkaar aan het zakken is. De gevraagde stroom kan dus niet meer gelverd worden. De voedingsruis draagt bij aan de uiteindelijke klankwakliteit. De bekende 78xx en 79xx regulators zijn niet de stilste, en alleen toepassen van deze jongens met de standaard bijpass cap's (die soms nog verzuimd worden) is niet voldoende. Zomaar overal elco's bijpassen met bijv. 100nf. is ook niet altijd de oplossing. Je krijgt zo stroom resonantiekringen, die het geluid ten slechte komen. Er zijn duizende manieren om een goede voeding te ontwerpen. Ontwerpers zullen daar nooit over uitgepraat en gedacht raken, want er zijn zoals altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Na al die info over het belang van een goede voeding vraagt iedere jonge onderzoeker zich af of hij wel over een goede voeding beschikt. Hoe schoon is de voeding. Helaas heeft niet iedereen een scope. Is er een eenvoudige manier om te meten of een voeding schoon is. Een vriend zijn mij dat ik de voediing via een net werkje van een condensator in serie en een weerstand parallel op een versterkertje kan aansluiten. Een niet schone voeding laat een brom horen. De condensator mag vooral niet vergeten worden wil je geen DC op je woofertjes zetten. Is dit een methode? Zal wel erg grof zijn. En kunnen wij dez methode ook op ons vervuilde lichtnet loslaten? Graag allen tips waarbij de lichtnet zekeringen niet doorslaan, ook ni de aardlekschaling mag niet gaan werken. Ik heb hier in huis een reputatie hoog te houden. Vijhijf seconden later zat heel Bredaha zonder licht.... Man, man.... wat ben in zehenuw.... seveus.... (Vrij naar: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 Is er een eenvoudige manier om te meten of een voeding schoon is. Ja. Zie hier: http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise1_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts