Jump to content

diepere bas

tommy
 Share

Recommended Posts

hallo, ik wil graag weten of ik meer bas kan krijgen uit mijn speakers,

het zijn mb-quart zuilspeakers deze staan op silicone rubertjes op een plavuizen vloer, en zij woorden gevoed door een nad versterker,

ik heb het idee dat er teveel hoog en midden uit komt terwijl deze speaker twee woofers heeft , en twee bas poorten aan de voorkant en 1 tweeter,de kast is duidelijk te zien door deze poorten , goed gevuld met isolatie, heeft iemand mischien een idee om er toch nog wat meer bas uit te halen ,

groetjes tommy

welkom!

Zet ze in een hoek, die versterkt het geluid.

Zet ze dichter tegen de muur.

Draai het basknopje van de NAD wat open (waarom niet?).

en zo zijn er wel meer mogelijkheden.

welkom!

Zet ze in een hoek, die versterkt het geluid.

Zet ze dichter tegen de muur.

Draai het basknopje van de NAD wat open (waarom niet?).

en zo zijn er wel meer mogelijkheden.

toch bedankt , maar ze staan al in de hoek en tegen de muur.

moet je ze nou juist op spikes zetten of nou juist niet?

toch bedankt , maar ze staan al in de hoek en tegen de muur.

moet je ze nou juist op spikes zetten of nou juist niet ?

Jemig,... :o In de hoek, tegen de muur, en zonder spikes,.....en nog niet genoeg bas ?! :wacko::unsure:

Normaliter zou je nu al een behoorlijke dreunende bas moeten hebben.

(aangezien de meeste fabrikanten/gebruikers aanraden om luidsprekers NIET tegen de muur, en al helemaal NIET in de hoek te plaatsen, mede in verband met teveel bas die dan 't gevolg is!)

Tja, dan lijkt 't meest simpele gewoon de bass-knop op je NAD versterker wat verder open te zetten.

Groeten,

Alco

Tja, dan lijkt 't meest simpele gewoon de bass-knop op je NAD versterker wat verder open te zetten.

Groeten,

Alco

Het zou me niks verbazen als dit idd de oplossing is. Bij m'n ouders heb ik de ervaring dat je het hoog erg ver moet opdraaien om nog wat hoog te horen (NAD C350). Het laag is daar wel goed vertegenwoordigd, maar dat komt waarschijnlijk doordat te speakers in de hoek staan en bovendien zowel de basspeaker als de baspoort aan de achterkant hebben. Het klinkt daardoor niet echt strak, maar de hoeveelheid is zeker niet overdreven (met de basknop op 'half', normaal dus). Kan me voorstellen dat wanneer je baspoort vooraan zit en je basspeaker ook, dat zo'n NAD dan nog steeds niet al te veel laag geeft... :rolleyes:

Is overal in de kamer een gebrek aan laag of alleen op de luisterplek? In dat laatste geval heb je wellicht last van staande golven en zit je in een knoop te luisteren.

De speakers staan natuurlijk wel in fase?

Je zou ook eens kunnen proberen de luidsprekers wat uit de hoek te halen.

In mijn kamer krijg ik ook minder laag als ik de luidsprekers helemaal tegen de muur zet......

Een oorzaak zou kunnen zijn dat je kamer te groot is voor je luidsprekers.

Het zou natuurlijk ook een kwestie van smaak kunnen zijn: Misschien ben je wel gewend aan een set (in de auto bijv..) die een opgepompt laag weergeeft en moet je gewoon wennen aan een "correcte" laagweergave.

Pas overigens wel een beetje op met die basknop, draai 'm niet te ver open, zeker als je wel eens hard draait: voor je het weet is de boel naar de kl....uhhhh.....knoppen.

Groeten, vibuthi

teneerste bedankt voor julie reacties , maar het is al een stuk beter nu ik de spikes er ondervandaan heb gehaald , ten tweede denk ik ook dat het niet tevergelijken valt met als ik films kijk ,(via de tweede set),want daar bevindt zich een subwoofer , die weer bij gewoon muziek de boel overdrijft,ik denk ook dat mijn huidige speakers mb-quart cl 404 niet echt voldoende (aangenaam) laag kunnen weergeven,hebben julie mischien ideeen welke luidsprekers wel voldoende laag kunnen weergeven zij moeten natuurlijk wel helder blijven klinken want daarin schieten de mb-quart's zeker niet te kort , ik dacht zelf aan de JBL Northridge e80 , in de prijs klasse tot 250 euro per stuk dan natuurlijk,

alvast bedankt , tommy

teneerste bedankt voor julie reacties , maar het is al een stuk beter nu ik de spikes er ondervandaan heb gehaald , ten tweede denk ik ook dat het niet tevergelijken valt met als ik films kijk ,(via de tweede set),want daar bevindt zich een subwoofer , die weer bij gewoon muziek  de boel overdrijft,ik denk ook dat mijn huidige speakers mb-quart cl 404 niet echt voldoende (aangenaam) laag kunnen weergeven,hebben julie mischien ideeen welke luidsprekers wel voldoende laag kunnen weergeven zij moeten natuurlijk wel helder blijven klinken want daarin schieten de mb-quart's zeker niet te kort  , ik dacht zelf aan de JBL Northridge e80 , in de prijs klasse tot 250 euro per stuk dan natuurlijk,

alvast bedankt , tommy

Ik heb zelf JBL TLX-10. Ik heb ze nog nooit 2e hands zien staan, en nieuw zijn ze ook niet meer te koop, maar mocht je die tegen komen, dan zou je ze eens moeten beluisteren. Ze bevallen mij iig uitstekend. Af en toe een beetje fel in het hoog, al is dan met m'n huidige cd-speler minder geworden en het laag vind ik gewoon goed. En best wel diep ook (op het gehoor begint het bij zo'n 35Hz echt duidelijk af te vallen). De prijs was nieuw iets van