Jump to content

Je favoriete testplaat

carl
 Share

Recommended Posts

Onlangs bekende Kenn Kessler in Hifi News dat hij een tik (hij heeft er wel meer) had. Hij verzamelde testplaten met name LP's. Ik heb dat ook een beetje. Graag jullie favoriete Test Lp's en CDs'. Ik zit hier op mijn slaapkamer en ga ze beneden op schrijven.

Groet,

Carl

Bedoel je van die platen waar je je set mee afregelt? Wel ik heb er maar eentje en dat is een redelijk oude van Decca. Is in prima staat dus dat werkt perfect.

Als je gewoon opnames bedoelt met een buitengewone kwaliteit, dan ligt dat wat moeilijker he. Dan komt er een beetje smaak bij kijken ook.

Hierbij mijn LP lijstje:

- Hifi Test van Errato nog onder redaktie van Jan Kool. Goede info over instellen element. Mijn exemplaar bevat helaas maar een LP van de dubbel (als iemand de andere heeft) - een oudje nog zeer bruikbaar.

- Hoe contoleert u zelf uw stereo apparatuur. Nederlands uitgave van de Engelse Decca- bekend om de piano die uit het raam wordt gegooid. Een oudje.

- Cardas Frequency test and burn in record - een aanrader vanwege de ontmagnetisering tracks. Volgens mij werkt het! Nog te krijgen.

- Hifi Record News. Ik vind het ding onhandig vanwege het feit dat je elke track moet opzetten. Nog te krijgen.

- Klangtest edition. Dat is een Duitse met aan de ene kant heel aardige muziek. Gekregen via de Duitse AAA club. Ouderwetse persing nog te krijgen via de AAA.

- Image Hifi (is een Duits blad). Een aanbieding van Ars. Goede instructie.

- Clearaudio music pick up test. Louter muziek met aangegeven hoe dat moet klinken. Muziek is aardig, zo aardig dat ik nog nooit gekeken heb hoe het moet klinken. Nog te krijgen. Een aantal tracks hebben op een gratis CD bij inmiddels het terziele gegane blad Audiophile gezeten. Nog verkrijgbaar.

- Opus 3 testrecord. Ook alleen muziek met een heel mooie interpretatie van House of the rising sun. Nog verkrijgbaar.

CD lijstje volgt nog.

Carl

Ik heb eigenlijk maar twee testplaten.

Het eerste Erato Testalbum, een dubbel-LP in een klaphoes, samengesteld en toegelicht door Jan Kool.

Het tweede Erato Testalbum, een dubbel in een paarse doos, samengesteld en toegelicht door Jan Kool. Ik heb hier een paar exemplaren van...

Een aantal van de juist genoemde testplaten bezit ik ook. Van de Decca-plaat "Hoe controleert u..." vind ik elke keer het geluid van het vallende veertje nog het meest frappant!

De enige echt goede (geijkte, gecalibreerde) testplaat die ik ken, is DHFI 2 (Deutsches Hifi Institut, red. Dr. Ing. Karl Breh).

Die bevat echte eland-tests voor naald/armcombinaties, die overeenkomen met de aftastrealiteit.

Maar voor sommige tests heb je een scoop nodig, en/of betrouwbare VU-meters (via taperecorder of mengpaneel), omdat de akoestiek soms misleidend is.

Die eerste Errato heb ik helaas voor de helft tweede hands aangekocht. Ik had hem graag compleet gehad, ook omdat ik zoveel JK gelezen heb. Probleem is dat je dit soort dingen bijna nooit tweede hands te pakken krijgt. Ook op die Breh zal ik gaan letten.

Heeft iemand die Cardas demagnetisering wel eens uitgeprobeerd? Ik heb wel goede ervaringen ermee.

Oppassen voor afwijkingen tengevolge van akoustiek bij anti skating instellen is inderdaad een probleem. Ik controleer altijd eerst op balans via een test CD. Dan via lege sporen op een test LP en vervolgens check ik op het gehoor. Een scoop is natuurlijk ideaal maar voor een amateur niet te betalen.

Groet,

Carl

Die eerste Errato heb ik helaas voor de helft tweede hands aangekocht. Ik had hem graag compleet gehad, ook omdat ik zoveel JK gelezen heb. Probleem is dat je dit soort dingen bijna nooit tweede hands te pakken krijgt. Ook op die Breh zal ik gaan letten.

Heeft iemand die Cardas demagnetisering

Onlangs bekende Kenn Kessler in Hifi News dat hij een tik (hij heeft er wel meer) had. Hij verzamelde testplaten met name LP's. Ik heb dat ook een beetje. Graag jullie favoriete Test Lp's en CDs'. Ik zit hier op mijn slaapkamer en ga ze beneden op schrijven.

Groet,

Carl

Beste Carl,

Twee testcd's heb ik. Een Super-h

Hai Dick,

Op test CD's "val " ik niet zo. Ik heb een hele oude uit de begintijd van de CD die ik gebruik om de speakers goed in balans te krijgen. Ook nog een van Chesky met zo'n dieptetest (wel leuk) en een van Stereophile. Ik val op test LP's. Die Errato wil ik nog wel eens compleet hebben. In ieder geval bedankt.

Hai Sodeju,

Ik ben benieuwd naar je ervaring met Cardas. Ik demagnetiseer alleen mijn element. Altijd een beetje bang voor mijn luidsprekers met die rare piepjes.

Groet,

Carl

Ik

- Hifi Test van Errato nog onder redaktie van Jan Kool. Goede info over instellen element. Mijn exemplaar bevat helaas maar een LP van de dubbel (als iemand de andere heeft) - een oudje nog zeer bruikbaar.

Uitgerekend ook mijn favoriete test plaat...En bevat TWEE Lp,s :D

Test%20Lp.JPG

Wat zijn testplaten/cd's eigenlijk precies? Ik ken het fenomeen niet namelijk. Zijn het platen met gewoon heel mooi opgenomen muziek, of zijn het allerlei tonen (sweeps o.i.d.) waar je je set mee kunt testen?

Hai Henrie,

Het is vaak beiden, aan een kant allerlei hulpmiddelen zoals balans, fase, VTA instelling, VTA testjes e.d en aan de andere kant zeer goed opgenomen muziek met beschrijvingen van wat je wel of niet moet horen.

Kijk eens bij:

http://www.cardas.com/products/index.html

Groet,

Carl

Met verbazing las ik dat sommigen van jullie pick-up elementen demagnetiseren.

Pick-up elementen (moving coil en magneto-dynamisch) bevatten permanente magneetjes. Die moeten hun magnetisme behouden, anders kunnen ze geen spanninkjes meer afgeven.

Hoe demagnetiseren jullie je elementen? Met een taperecorder-koppendemagnetiseur of zo?

Ik vind het voorlopig wat vreemd allemaal... :o

Hai Spido,

Technisch gezien ben ik natuurlijk een sukkel (ik ben de eerste om het toe te geven). Ik bedoelde wat hier onder staat en degauss is natuurlijk geen demagnetiseren. Ik kon het niet zo snel in het woordenboek vinden, maar ik veronderstel dat het iets als ontspannen betekent , een zeer onwetenschappelijke term natuurlijk. Ik meen verschillen te horen na gebruik en ik vroeg me af of anderen die ook hoorde.

"The Cardas Frequency Sweep and Burn-in Record is a unique tuning tool for system set-up, diagnostics and maintenance. It was produced by George Cardas and mastered by Stan Ricker. The

Hai Sodeju,

Inmiddels al weer thuis. Mijn vakantie was de eerste vaart met onze zeiljachtje (6,5 meter). Maandag schitterend zeilweer, maar dinsdag was het toch wel stevige wind voor een boot die we (mijn dochter en ik) nog niert kenden. Woensdag maar weer op tijd naar huis gegaan. Morgen uitslag examen van mijn dochter. In ieder geval nog een keer goed naar Haudio gezwaaid. Ik weet niet of die bakker naast hem er zo goed aan doet een B&O zaak te beginnen. Vlak daarbij zit al een andere grote B&O zaak.

Overigens had had jij de Cardas testplaat en een vergelijkbaar element (de stap na de Benz Gilder). Heb jij die ontspanning en ultrasone cleaning wel eens geprobeerd?

Groet,

Carl

Voor de vinylliefhebber natuurlijk de HiFi test dubbelelpee van Erato met de onvolprezen Jan Kool.

Voor cd's: "de ultieme demonstratie disc" van Chesky records. Vergeet even de introductie per track van Meta de Vries en luister/huiver bij de tracks.

Zelden heb ik betere opnametechniek gehoord, weinig technische fratsen, veel verstand van akoestiek. Je gaat bij het beluisteren van deze cd spontaan lachen als iemand begint over de "sensationele meerwaarde van sacd". Er is nog een wereld te winnen met echt goede opnames. :lol:

Ik heb wel een Chesky CD met deels testtracks en deels muziek. Ik ben overigens niet altijd kapot van Chesky, het kan wat te clean klinken. Overigens heeft Stereophile een leuke test CD. Een vroegere recescent had zijn vrouw (professioneel zangeres ) in zijn audiokamer opgenomen. Als hij apparatuur vergeleek gebruikte hij vaak de opname van zijn vrouws stem.

Carl

Met verbazing las ik dat sommigen van jullie pick-up elementen demagnetiseren.

Pick-up elementen (moving coil en magneto-dynamisch) bevatten permanente magneetjes. Die moeten hun magnetisme behouden, anders kunnen ze geen spanninkjes meer afgeven.

Hoe demagnetiseren jullie je elementen? Met een taperecorder-koppendemagnetiseur of zo?

Ik vind het voorlopig wat vreemd allemaal... :o

Demagnetiseren van elementen schijnt ook heilzaam te zijn. Zeta en Audioquest lever(t)de zoiets.

Carl

Carl,

Leg eens uit wat je dan doet, en wat er met de permanente magneetjes gebeurt!