Henrie Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Nee, niet het nut van goede netsnoeren deze keer, maar 'Het nut van goede netbeveiliging!' Ik kreeg van een huisgenoot deze link doorgestuurd: LINK Als je op het plaatje klikt, kun je zien wat er gebeurt als een schakelaar in een 289kV (lijnspanning) lijn wordt geopend die niet meer goed werkt. Nou heb ik tijdens m'n stage ook met vlambogen gewerkt maar gelukkig niet met dergelijk grote Overigens wel met veel hogere stromen, want de vlamboog die je hier ziet wordt geschat op ongeveer 100 - 115A. Ik heb met kortsluitstromen tot 4000A gewerkt, maar gelukkig met een veel lagere spanning (230V)... Voor wie het verhaal niet wil lezen of geen Engels kan, komt het er hier op neer: Er zitten per fase (3 fases in totaal) een scheider en 2 schakelaars in serie. De scheider is alleen om de een grote opening te creeren tussen de fase en de nul nadat de schakelaars open zijn gegaan en de stroom hebben onderbroken. De schakelaars zijn er om de stroom die er door de lijn loopt af te schakelen. Het zijn er twee in serie omdat de spanning te hoog is om er eentje te gebruiken. Wat er mis gaat is het volgende: de rechter schakelaar werkt niet (blijft dus dicht) en dus moet de linker schakelaar de volledige spanning afschakelen. Dat lukt 'm niet, dus de stroom blijft lopen (je ziet ook een boog over die schakelaar onstaan; dat hoort niet ). Op dat moment gaat de scheider open en als dat gebeurt is, gaan de schakelaars weer dicht. Maar aangezien de stroom dan nog niet onderbroken is, moet de scheider dat gaan doen (waar ie dus niet op berekend is). Het gevolg: een enorme vlamboog in de openlucht, die uiteindelijk wel 3 verdiepingen hoog de lucht in gaat. Omdat er rekening werd gehouden met een probleem met de schakelaars, is de stroom elders afgeschakeld om verdere schade te beperken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Spannend Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2004 Report Share Posted 13 juni 2004 Uhhh ja Henrie Wat kunnen wij daar aan doen? Lijkt mij toch iets voor de energieleverancier. Overigens is er door dit soort grappen nog nooit iets bij mij thuis stuk gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juni 2004 Author Report Share Posted 13 juni 2004 Uhhh ja Henrie Wat kunnen wij daar aan doen? Kunnen wij niks aan doen (tenminste, de meeste van ons niet, ik misschien ooit wel ), maar ik vond het wel een stoer filmpje en aangezien het hier ook vaak over voedingen/netspanning en dergelijke gaat, dacht ik, laat ik 'm eens posten... Ik bedoel er verder niks mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 juni 2004 Report Share Posted 15 juni 2004 Het nut van een goede net-beveiliging in huis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2004 Author Report Share Posted 15 juni 2004 Het nut van een goede net-beveiliging in huis? Deze heb je niet nodig in huis (gelukkig niet)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 juni 2004 Report Share Posted 15 juni 2004 Het nut van een goede net-beveiliging in huis? Deze heb je niet nodig in huis (gelukkig niet)... Nee, dat weet ik. Welke wel? Kan daar een boom over opgezet worden? Lijkt mij interesant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2004 Author Report Share Posted 15 juni 2004 Het nut van een goede net-beveiliging in huis? Deze heb je niet nodig in huis (gelukkig niet)... Nee, dat weet ik. Welke wel? Kan daar een boom over opgezet worden? Lijkt mij interesant. Je wilt weten wat voor beveiliging je wel in huis moet hebben? Nou ja, een stel zekeringen, liefst in serie met een aardfoutbeveiliging, of een stel schakelaars, al dan niet met ingebouwde aardfoutbeveiliging (en zo niet, dan in serie daarmee uiteraard)... Als je dat in je huis hebt, zit je behoorlijk veilig... edit: oh ja, en randaarde overal aanleggen is ook wel handig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 juni 2004 Report Share Posted 15 juni 2004 Het nut van een goede net-beveiliging in huis? Deze heb je niet nodig in huis (gelukkig niet)... Nee, dat weet ik. Welke wel? Kan daar een boom over opgezet worden? Lijkt mij interesant. Je wilt weten wat voor beveiliging je wel in huis moet hebben? Nou ja, een stel zekeringen, liefst in serie met een aardfoutbeveiliging, of een stel schakelaars, al dan niet met ingebouwde aardfoutbeveiliging (en zo niet, dan in serie daarmee uiteraard)... Als je dat in je huis hebt, zit je behoorlijk veilig... edit: oh ja, en randaarde overal aanleggen is ook wel handig... Zit ik super veilig. Hoewel, tegen blikseminslag is niets te doen. Hoewel er toch nog hele legers mensen zijn die denken dat hun aparatuur is beschermd, omdat ze een stekkerblok hebben met overspanningsbeveiliging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 15 juni 2004 Report Share Posted 15 juni 2004 Tegen een directe blikseminslag of een heel dichtbij doe je inderdaad helemaal niets, de boel fikt al door zonder dat de stekker in het snoer zit. Maar volgens mij kan een overspanningsbeveliging wel helpen als er op wat grotere afstand wat gebeurd. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2004 Author Report Share Posted 15 juni 2004 Idd, als de spanning maar hoog genoeg is, slaat ie gewoon door (zie het filmpje)... Voor lagere spanningen is er natuurlijk wel wat aan de toen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 juni 2004 Report Share Posted 15 juni 2004 Idd, als de spanning maar hoog genoeg is, slaat ie gewoon door (zie het filmpje)... Voor lagere spanningen is er natuurlijk wel wat aan de toen... Suggesties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2004 Author Report Share Posted 15 juni 2004 Idd, als de spanning maar hoog genoeg is, slaat ie gewoon door (zie het filmpje)... Voor lagere spanningen is er natuurlijk wel wat aan de toen... Suggesties? Overspanningsbeveiliging... Vraag me niet hoe dat werkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts