Haudio Posted 16 juni 2004 Report Share Posted 16 juni 2004 Oscilloscoop Als U over zo een toestel beschikt zal U het veel gebruiken. Het is zowat als een stetoscoop van de dokter. Het laat toe die onzichtbare signalen te bekijken en te beoordelen. Wat doen we met een osciloscoop ? In eerste instantie visualiseren we de signalen doorheen complexe kringen. Men kan meer door tevens metingen als amplitude en tijd uit te voeren. Allemaal gegevens voor de elektroniekers van groot belang. Wat zien we eigenlijk ? Op een meestal groene achtergrond zien we signalen zoals deze zijn indien we geen fout maken bij het meten. U ziet de amplitude van spanning uitgezet in functie van de tijd. In het voorbeeld hier links gaat het om een sinusvormig signaal in verband gezet met de tijd. U merk tevens rechte lijnen zowel horizontaal als vertikaal. Dit zijn aanduidingen meestal gegraveerd in het plastiek voorzet scherm. Als U het verband van een eenheidsgradadie kent, kan U metingen doen. U vergelijkt de uitwijking van het signaal op het scherm en vergelijk met het aantal strepen om zowel amplitude als tijd te meten. In de tijd meet U het aantal cyclussen voor een aantal lijnen en rekent de zaak om. Hoe werkt een oscilloscoop : Als U ongeveer de werking van de oscilloscoop kent zal het wat eenvoudiger worden om het gebruik te doorgronden. We behandelen enkel maar de "analoge " oscilloscoop. Er bestaan dus ook "digitale" toestellen. Het principe van beeldvorming blijft het zelfde maar de werking is veel complexer. Digitale toestellen zijn (nog) duur en voor de modale gebruiker zelden binnen het bereik. Het hart: de beeldbuis Een beeldje als bij TV. U veronderstelt een elektronen straal (beam) vliegt vanaf haar oorsprong (kathodestraal) langs een set van platen. Op deze platen plaatsen we een bepaalde spanning. Dit doen we paar per paar , zie de figuur rechts. P1 staat met P2 enz. Van elektronen weet U nog dat deze onder invloed van potentialen van haar baan wordt afwijken. Het scherm zal bij inval van elektronen met voldoende snelheid gaan oplichten. Dus een elektron uit de kathode (elektronen kanon) wordt versneld en doet op het scherm in het invalspunt een lichtspot ontstaan. Dit zal gebeuren als op die set platen er geen spanningen voorkomen. Stel als voorbeeld dat we op P3 een bepaalde "positieve" spanning plaatsen en p4 aan massa leggen. Die positieve spanning zal de elektronenstroom aantrekken en bijgevold van haar baan doen afwijken. Ja , U ziet het voor U, de straal zal naar boven afwijken en op het scherm merkt U dat het inslaan van de electronen wat meer naar boven gebeurt. Hoeveel hangt van de spanning af. Indien P3 negatief aangestuurd wordt gebeurt natuurlijk het omgekeerde. Het zelfde verhaal kunnen we voor het platen paar P1 en P2 doen. Doet U deze oefening maar. De inslag, ook spot genoemd, zal naargelang de spanning op deze platen naar links of naar rechts gebeuren.. In de praktijk zal U door de spanningen op die afbuigplaten in te stellen een voor de meting gewenste plaats van de spot bepalen. Indien te groot , ja dan is Uw spot gaan vliegen. U weet werkelijk niet waar die zich dan bevind. Zoeken maar. Horisontale tijdbasis : Het komt er nu opaan om die verplaatsing zinvol te doen verlopen. Om een horizontale streep te bekomen moeten we de spanning op P1 en P2 be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 16 juni 2004 Report Share Posted 16 juni 2004 Heeeee, leuk gedaan Haudio. Gezien het belgische accent zal dit niet van jezelf zijn, maar het is zeer nuttige (en pittige)kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juni 2004 Report Share Posted 16 juni 2004 Heeeee, leuk gedaan Haudio.Gezien het belgische accent zal dit niet van jezelf zijn, maar het is zeer nuttige (en pittige)kost. Sinds wanneer is Belgische kost pittig Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 juni 2004 Report Share Posted 17 juni 2004 Heeeee, leuk gedaan Haudio.Gezien het belgische accent zal dit niet van jezelf zijn, maar het is zeer nuttige (en pittige)kost. Terug naar RCL home page. Terug naar pagina 'OPLEIDING Bewerking : ON4AWN, Herman Van Meerbeeck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 juni 2004 Report Share Posted 17 juni 2004 Heeeee, leuk gedaan Haudio.Gezien het belgische accent zal dit niet van jezelf zijn, maar het is zeer nuttige (en pittige)kost. Terug naar RCL home page. Terug naar pagina 'OPLEIDING Bewerking : ON4AWN, Herman Van Meerbeeck Zie hier: http://www.on4cp.org/opleiding Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Voorbeeld 10 V/cm wil zeggen dat op het scherm 1 cm overeenkomt met 1 Volt. U telt het aantal cm tussen twee punten (piek tot piek of andere) en eenvoudig rekenen en U kent de spanning. Vb: 2,3 cm betekend 23 Volt in de werkelijkheid. En hoe is de RMS spanning hier uit te halen?????????? 23V.PP x 0.7 / 2 = 8.05V,RMS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Voorbeeld 10 V/cm wil zeggen dat op het scherm 1 cm overeenkomt met 1 Volt. U telt het aantal cm tussen twee punten (piek tot piek of andere) en eenvoudig rekenen en U kent de spanning. Vb: 2,3 cm betekend 23 Volt in de werkelijkheid. En hoe is de RMS spanning hier uit te halen?????????? 23V.PP x 0.7 / 2 = 8.05V,RMS In geval van een sinusgolf klopt dat ja. En die 0,7 is dan natuurlijk eigenlijk 'wortel 2'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 Juist,voor een sinus. Ueff. (RMS =root.mean.sqauare) = U-top-top gedeeld door 2xwortel 2.Wortel 2= 1,41............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 Juist,voor een sinus. Ueff. (RMS =root.mean.sqauare) = U-top-top gedeeld door 2xwortel 2.Wortel 2= 1,41............... Oh ja, dom van mij. Je moet delen door wortel 2 idd en wortel 2 is natuurlijk geen 0,7 maar 1,41. 1/wortel 2 is wel 0,7... Met andere woorden: vermenigvuldigen met 0,7 is hetzelfde als delen door 1,41... Voor alle andere signalen (en een sinus trouwens ook) geldt: Veff=Vrms=het signaal (1 periode daarvan) in het kwadraat nemen, daar de oppervlakte (integraal) van nemen en daar weer de wortel van. In geval van een sinus kun je gewoon delen door wortel 2 omdat als je bovenstaande berekening uitvoert er 'gedeeld door wortel 2' uitkomt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 23,5 V delen door 2,82......(2maal wortel2)beste Henry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 Beste Henrie, Ik vind jou absoluut niet "dom",de enige domme persoon die ik in de korte tijd dat ik op dit forum mag posten ben tegengekomen was (hoop dat 't zo blijft) die vervelende serpentking.Jammer dat hij ons toch al zo gevoelige audioliefhebbers heeft kunnen raken."t is idd afwachten of hij niet plotseling weer de kop opsteekt. Dan hebben we een echte "serpentkiller"nodig . Vaak ben ik nog steeds vergeetachtig en verward ,gelukkig zonder ernstige gevolgen.Ik hoop ook dat je op een dag je geliefde Lotus kan kopen! Momenteel doe ik weinig met de Turbo-club,maar de aanbod om een keertje met Ronald binnen 12sec 200km per uur te rijden,geldt nog steeds. M.Vr. Gr, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 23,5 V delen door 2,82......(2maal wortel2)beste Henry. Als je de piek-piek spanning neemt wel ja. Maar in de praktijk gebruik je die nauwelijk (ik niet iig)... En Jerry, wees niet bang, ik voel me niet aangevallen of zo hoor. En ik voel me ook niet dom Edit: ik zie nu pas dat in het voorbeeld hierboven de piek-piekspanning gegeven is (23Vpp). Dan moet je dus idd delen door 2 maal wortel 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts