Jump to content

De beste luidspreker

frieslander
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door frieslander:

hallo,

Wat is de beste luidspreker in de prijsklasse f 10.000,= tot f 15.000,=

Thiel CS 3.6 !!! ;) Ik kan het weten want ik heb lang gezocht, vergeleken, geluisterd en heb ze zelf sinds enige jaren. Uiteraard is het wel mijn smaak en smaken kunnen verschillen.

3_6prnb.jpg

3_6cut.jpg

Thiel CS 3.6 Setprijs: F15000,- (in standaardfineer)

Hoi Frieslander,

Deze vraag is op geen enkele wijze te beantwoorden. Enkel luisteren zal het gewenste resultaat en voor jouw de beste luidspreker in die prijsklasse opleveren. Dit komt door een aantal factoren.

1] Je gehoor. Elk mens hoort anders, dus niemand kan voor jouw bepalen wat goed is.

2] De aangesloten apparatuur. Elke versterker klinkt anders. Een speaker kan op een set de sterren van de hemel spelen en op de andere set gaat die af als een gieter. Probeer dit maar eens met een B&W Nautilus 803. Die zit in deze prijsklasse en kan geweldig klinken, maar aan de andere kant kan hij ook verschrikkelijk klinken op een iets zwakkere buizenversterker. Of een Infinity Omega. Hang hem maar eens aan een minder stabiele versterker en je loopt de kamer uit, terwijl ook deze speaker vele harten sneller doet kloppen op de juiste apparatuur.

3] De luisterruimte. Vaak de meest onderschatte factor. Niet elke ruimte is geschikt om muziek te beluisteren. Reflecties en resonanties treden in elke ruimte op en deze kunnen behoorlijk storend werken. Zelfs de luisterpositie is erg belangrijk. Dus kan het zijn dat een set in een winkel fantastisch klinkt, maar bij jouw helemaal niet.

Zo zijn er tal van factoren waarop je moet letten. Jij kan dus alleen zelf bepalen wat de beste speaker is in die prijsklasse.

De Thiels van AudioPaul hebben wel een forse aansturing nodig, 't rendement ligt niet zo heel erg hoog, daar valt nog redelijk mee te leven, maar ook de impedantie is gemiddeld erg laag en zakt zelfs af en toe aardig dieper.

Vereist is dus een absolute powerbak als versterker..........

In deze prijsklasse zijn ook veel gemakkelijker aan te sturen speakers te koop, hierbij valt te denken aan - natuurlijk - de Klipsch La Scala - http://www.klipsch.com - mogelijk ook de Italiaanse Zingali's.

Waarom juist dezen ?

Ik denk dat de " beste " speaker zo weinig mogelijk moet vervormen, dit bereik je met deze hoornsystemen.

Paul Klipsch claimde voor zijn hoorns 94% minder vervorming !!!

Lijkt me een goed uitgangspunt.........

Groet Jitze

:D:Dconfused.gifeek.gif:D

Aan Aadiopaul,

Dat is natuurlijk wel zo, maar elke speaker zal toch zijn eigen karakterastieken hebben.Waarom vindt Audiopaul de Thiel cs 3.6

de beste speaker? Welke karakterastieken heeft deze speaker, en wat maakt de speaker bijzonder (voor Audiopaul?)

Geplaatst door frieslander:

Aan Aadiopaul,

Dat is natuurlijk wel zo, maar elke speaker zal toch zijn eigen karakterastieken hebben.Waarom vindt Audiopaul de Thiel cs 3.6

de beste speaker? Welke karakterastieken heeft deze speaker, en wat maakt de speaker bijzonder (voor Audiopaul?)

Beste Frieslander

Ik denk dat voor mij de meest sprekende karakter-eigenschap van de Thiel CS3.6 het "gemak" is, waarmee het geluid de kamer instroomt. Alles is er gewoon, full-range, maar met een vanzelfsprekendheid en authenticiteit waar ik nog steeds af en toe kippenvel van krijg!

Het klankbeeld is volledig onvervormd (Thiel wordt wel de electrostaat onder de conventionele speakers genoemd), afgronddiep wanneer nodig en altijd gedetailleerd!

Wat ik bij een luidspreker zeer belangrijk vind, is de stage. Dus: hoe diep/breed is de stage en hoe is de positionering van de individuele instrumenten/vocalisten.

En, ook zeer belangrijk, hoe is de plaatsing/hoogte van de stemmen, de zanger(es) mag geen pigmee worden!

Al deze factoren zijn bij de Thiel CS 3.6 uitstekend voor elkaar!

Vandaar mijn keuze!

Ha,die Sodejuu

Huh ?! ik kom net binnen vallen hiero...

Wat is er met de Royd Minstrel ?

'k weer alleen dat ze erg goed kunnen klinken,maar o,o,ooh wat zijn die dingen lelijk. (zoals vrijwel alle Royd's)

That's all,

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Ha,die Sodejuu

Huh ?! ik kom net binnen vallen hiero...

Wat is er met de Royd Minstrel ?

'k weer alleen dat ze erg goed kunnen klinken,maar o,o,ooh wat zijn die dingen lelijk. (zoals vrijwel alle Royd's)

That's all,

Groeten,

Alco

Hoi Alco,

Leuk dat je weer komt binnenvallen. Dat blijkt weer. Audiopaul vroeg welke speakers Henk voor ƒ10001 wel wilde verkopen. Vandaar het antwoord.

Hallo allemaal,

Dit is natuurlijk een heel moeilijke vraag want ik ben het helemaal met Sodeju eens.

Ik denk, dat de Quad ESl de beste luidspreker is die ik heb gehoord.

Er zullen er ongetwijfeld anderen zijn die harder gaan of meer bas hebben of mooier om te zien. Voor de geluidskwaliteit krijg je moeilijk beter.

Ik vind de Monitor Audio 20 SE ook erg goed,maar daarom heb ik ze ook gekocht.