Jump to content

Basreflexpijpen

Jelte
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Bij veel basreflexluidsprekers worden schuimpluggen meegeleverd om indien nodig de pijpen te dempen.

De pluggen die oorspronkelijk bij mijn ALR/Jordan's zaten, zijn zoek.

Tot mijn verbazing verkopen ze bij Remo geen losse pluggen. De verkoper stelde dat "hij het fenomeen wel kent maar niet begrijpt." Ook bij Speaker & Co reageerde men verbaasd op mijn vraag en had men mijn maat (60 mm) niet.

Ik speel natuurlijk het liefst zonder demping, maar daarvoor moeten mijn ALR's idealiter in het midden van de kamer staan. Dat is niet altijd even handig. Met een paar wollen sokken in de baspoorten klinken ze wat dichter tegen de achtermuur ook alleszins aanvaardbaar. Dat is in situaties waarbij de muziek toch meer als achtergrond dient en ik andere dingen aan het doen ben dan intensief luisteren. Voor de netheid wilde ik die sokken vervangen door offici

Ik heb ook gewoon 2 stukken (opgerold) schuim in m'n basreflexpoorten.

Zonder die schuim'pluggen' dreunt 't gigantisch.

(licht meer aan de akoestiek dan aan de speaker trouwens)

Nu heb ik wat minder laag, maar toch nog voldoende en strak(ker)

en dat vind ik belangrijker.

diapason_rear_view_small.JPG

Groeten,

Alco

Ja en Nee,

Als je de schuim proppen plaatst worden de lage tonen (meestal < 100Hz) verzwakt. Je speaker levert dus minder laag!

Doordat de speaker minder laag produceert komen de midden en hoge tonen beter tot hun recht.

In de meeste gevallen kun je beter de positie van de luidsprekers veranderen of je luisterpositie (sweet point). Het kan best zijn dat je lage tonen niet mooi klinken doordat je last hebt van ruimte resonanties (komt in bijna iedere woonkamer voor!). De oorzaak is dan niet de speaker maar je ruimte, het is dus beter om het probleem op te zoeken en deze aan te pakken.

Ik gebruik schuursponsjes om de poort te dempen als ik verkouden ben (kan ik niet tegen bas) of in die situaties dat de muziek veel te veel bas bevat. Werkt goed.

Carl

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat de schuimpluggen niet kritieke karakteristieken hebben.

Laat ik mijn sokken mooi zitten. Het zijn wel dure hiking sokken van Falke, maar er zitten geloof ik wel gaten in. Ze zijn gewassen.

Ik heb hetzelfde effect als Alco. Midden en hoog blijven mooi onaangetast, bassen blijven gearticuleerd en aanwezig, maar dreun verdwijnt.

Is het nu een gesloten kast (acoustic suspension?).

Jelte

Ik gebruik schuursponsjes om de poort te dempen als ik verkouden ben (kan ik niet tegen bas) of in die situaties dat de muziek veel te veel bas bevat. Werkt goed.

Carl

Ha Carl,

Ik heb hier een schuurspons in de bas-reflex poort zitten van de pc subwoofer..

Guest muziekfreak

Sokken laten lucht door....de orginele proppen als het goed is niet ;)

Sokken is wel een goede oplossing in zoverre, dat je poort nog altijd wat lucht doorlaat. Endus creeer je het effect na van een slecht getunede basspoort :)

Tenminste dat waren mij ervaringen met basreflx speakers [infinity,mission]

MVG Muziekfreak

Guest muziekfreak

Carl

Ha Carl,

Ik heb hier een schuurspons in de bas-reflex poort zitten van de pc subwoofer..

:o dat zou ik dus totaal niet doen...is goed voor je lak of fineer zoiets :blink:

Guest muziekfreak

Ja dat rietjes trucje...heb ik weleens van gehoord. In het verleden heb ik het nog nooit zelf geprobeerd gehad...wellicht eens proberen op mijn oude infinitys [Reference 11i] Ik ben benieuwd wat dat doet met met het geluid :huh:

Doorgaans heeft een basreflexbehuizing met een bepaald volume een wat hogere Q dan een gesloten behuizing met datzelfde volume. Door de poort dicht te stoppen wordt de behuizing een gesloten kast. De Q zal meestal lager worden. Dit verbeterd de demping van de luidspreker en de woofer zal minder naslingeren. Daardoor klinkt de bas strakker, maar omdat de demping sterker is zal het laag minder in volume zijn.

Eigenlijk zijn er 2 Q-factoren in het spel bij een BR wat ook te zien is aan de 2 pieken in de impedantiecurve. Je hebt de Q-factor van de speaker met de lucht in de kast ware het een gesloten box, deze is bij een goed ontworpen BR lager dan indien de box optimaal ontworpen zou zijn als een gesloten box. Daarnaast is er de Q-factor van de baspoort samen met de lucht in box, deze Q-factor is vrij hoog. Stop je nu de baspoort dicht dan hou je dus alleen de Q-factor over van de speaker en de lucht in de box. Deze Q-factor is meestal vrij laag.

Als je dus te weinig bas overhoudt na het dichtstoppen van de poort dan kun je experimenteren door de poort gedeeltelijk af te dekken of door er een acoustische weerstand in aan te brengen d.m.v. golfkarton of idd een bos limonaderietjes. Scan-Speak heeft ooit een ontwerp gehad dat ontworpen was met zo'n bos rietjes in de poort.

Weet niet of het nu nog te krijgen is maar er was ooit een een soort regelbare afsluiting te krijgen voor BR poorten die "Variovent" heette. Heb dat zelf nooit geprobeerd.

Wat je ook kan doen is om een prop "Baily's long hair" wol in de poort te stoppen. Naarmate je het dichter er in propt kun je de doorlaatbaarheid regelen. Dat zou ik dan wel in een netje (van de sinaasappels b.v.) stoppen. Baily's long hair is te krijgen bij S&C en Remo.

;)

Het kan best zijn dat je lage tonen niet mooi klinken doordat je last hebt van ruimte resonanties (komt in bijna iedere woonkamer voor!). De oorzaak is dan niet de speaker maar je ruimte, het is dus beter om het probleem op te zoeken en deze aan te pakken.

Hoi,

Dat was precies het probleem waar wij thuis last van hadden. Onze woonkamer van 5x5m heeft een acoustiek die verre van perfect is o.a. door een vide tussen de keuken (boven) met de woonkamer (beneden). Nu had ik bij het luisteren op de sweetspot absoluut geen probleem als ik de speakers maar genoeg indraaide (zodat ze ahw thv mijn tenen elkaar kruisen), maar op sommige plekken in huis (bijv in de keuken) leek het soms net de Tilburgse kermis. Ook ik heb geexperimenteerd met sokken, handdoeken en noem maar op, maar dit resulteerde bijna altijd ook in verlies van body in de stemmen (beknepen geluid). In plaats van aanpassingen aan de acoustiek te doen (we houden nu eenmaal niet van kleedjes en gordijntjes) heb ik het probleem opgelost door mijn grote Klipsch RF-3's te verruilen voor de kleinere RB-5 II. De klank is vergelijkbaar alleen met een veel aangenamere bas (en geloof me er zit genoeg in), een stuk verfijnder geluid en er is veel meer detail hoorbaar dat anders werd overstemd door het laag.

Groeten,

Gerald

Als je dus te weinig bas overhoudt na het dichtstoppen van de poort dan kun je experimenteren door de poort gedeeltelijk af te dekken of door er een acoustische weerstand in aan te brengen d.m.v. golfkarton of idd een bos limonaderietjes. Scan-Speak heeft ooit een ontwerp gehad dat ontworpen was met zo'n bos rietjes in de poort.

De rietjes waren bedoeld om een minder turbulente luchtstroming in de poort te verkrijgen, niet om diens oppervlak te verkleinen.

Opvullen van een bas reflex poort is m.i. tamelijk onzinnig. Het is net zoiets als 110 volt in je huis aan leggen om je versterker wat te temperen.

Als je problemen in het laag hebt ligt de oorzaak meestal in de acoustiek en de plaatsing van de speaker. Of je hebt de verkeerde speaker voor de ruimte, of de speaker is gewoon verkeerd ontworpen.

Bij het veranderen van de poort verander je de (helmholz) resonantie frequentie en houd je gewoon een "verkeerd" afgestemd geheel over.

Weet niet of het nu nog te krijgen is maar er was ooit een een soort regelbare afsluiting te krijgen voor BR poorten die "Variovent" heette.

Variovents hebben niets met het basreflex princiepe te maken. Een variovent wordt gebruikt om een stromingsweerstand in een kast te bouwen, dus om de Q van de kast te veranderen. Het wordt voornamelijk gebruikt om ondergemotoriseerde speakers toch in een gesloten kast in te kunnen bouwen zodanig dat de Qt laag blijft.

Guest muziekfreak

Ik geloof dat b&w ook een trucje had ontwikkeld met hun reflex-speakers.

De poorten zijn voorzien van putjes [net als een golfbal] had ook iets temaken met turbulentie -_-

Ik heb al die verhalen al eerder gelezen. Praktisch gezien kan een lichte demping van de poort bas problemen oplossen zonder dat je het in midden of hoog hoort. Demping met een open zelstructuur lijkt dan logisch vandaar die schuursponsjes die overigens maar aan een kant een schuureffect hebben. Die plastic poort kan daar echt wel tegen.

Rietjes heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat deed bij mij niks.

Carl

Ik dacht ook het eerst aan Baileys longhair, maar had ooit eens ergens gelezen dat voor toepassingen waarbij wat "stijver" gedempt moest worden, wol een prima alternatief is. Vandaar dat ik mijn sokken heb opgeofferd.

Dat spul is puur natuur gewassen en ontpluist schapenwol. Alleen is het niet gesponnen en tot sokken gebreid. Verder is het geimpregneerd zodat de motten je poort niet weer gelijk leeg eten :lol:

Ik dacht ook het eerst aan Baileys longhair, maar had ooit eens ergens gelezen dat voor toepassingen waarbij wat "stijver" gedempt moest worden, wol een prima alternatief is. Vandaar dat ik mijn sokken heb opgeofferd.

Dat spul is puur natuur gewassen en ontpluist schapenwol. Alleen is het niet gesponnen en tot sokken gebreid. Verder is het geimpregneerd zodat de motten je poort niet weer gelijk leeg eten :lol:

Mijn sokken zijn ook ge