harrysr500 Posted 17 juni 2004 Report Share Posted 17 juni 2004 Hallo allemaal, ik denk na over de aanschaf van een nieuwe speler. Wat moet dat worden volgens iedereen; een SACD of een gewone CD-speler. Ik heb nu een sony cdp505 ES. O ja, ik wil alleen stereo horen, een kompleet surround set heb ik ergens anders voor, muziek komt bij mij uit twee kanalen....Ik weet dat surround geweldig klinkt maar de aanschaf van een goed surroundset is mij een beetje te kostbaar. Heeft iemand suggesties??? Harry Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 juni 2004 Report Share Posted 17 juni 2004 Als merk en uiterlijk niet uitmaakt zou ik denk ik een sacd speler kiezen die ook goed cd's afspeelt. Ben je lekker in een keer klaar. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirageMarantz Posted 19 juni 2004 Report Share Posted 19 juni 2004 Ik heb zelf een Sony SACD NS 705 gekocht een paar maanden geleden. Ik Heb verder een Marantz CD 72 van ca. 10 jaar oud. Echt hele grote verschillen hoor ik niet. Een veel groter probleem is de verkrijgbaarheid van SACD platen. Mijn ervaring is dat de meeste winkeliers je vreemd aan kijken als je vraagt waar de SACD's liggen. Meestal heb je alle verkopers omje heen staan en moet je gaan uitleggen wat je wilt hebben. Tevens is de prijs van de SACD erg hoog. Allen in Duitsland zijn ze meestal dezelfde prijs als de CD (Saturn) Zoals al een eerdere bericht van een lezer moet je zekre een apparaat kopen die beide soorten kan uitlezen maar wel 1 die erg goed de CD ten gehore kan brengen. Zoek deze maar op in de bladen Stereoplay enz. en wavht af op een leuke aanbieding. marants 8300 of Pioneer DVDSAXD CD 747 enz. Wordt dat te duur dan gewoon een goede CD van Arcam, Linn dan wwet je zeker dat je ook de muziek die je bevalt ook in de winkel kan kopen. Kijk eerst of je in je buurt genoeg SACD's kan kopen die ook in je muziek gerne past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 juni 2004 Report Share Posted 19 juni 2004 Wat moet dat worden volgens iedereen; een SACD of een gewone CD-speler. Het laatste. Wat moet je met die veels te dure schijfjes, terwijl je er niet de volle 100% eruit haalt Zonde van 't geld Je hebt gelijk Henk Ome. SACD wordt het waarschijnlijk ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Ik heb zelf een Sony SACD NS 705 gekocht een paar maanden geleden. Een veel groter probleem is de verkrijgbaarheid van SACD platen. Mijn ervaring is dat de meeste winkeliers je vreemd aan kijken als je vraagt waar de SACD's liggen. Deze speler heb ikzelf ook, ben er zeer tevreden over..... ik persoonlijk vind het verschil tussen cd en SACD merkbaar, maar het ligt volgens mij ook voor zo'n 60% aan de opname. Erg cliche misschien maar liever een goede cd dan een slechte SACD.. Weet by the way iemand of het ook mogelijk is om achteraf de NS-705 te laten modificeren bij VM (PD?? ) schijnt dat hier nog een grote winst uit te behalen valt, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet zelf mogen beluisteren Wat betrefd de verkrijgbaarheid in de cd winkels, daar is inderdaad de keus meestal nog niet zo groot... via internet is dit een ander verhaal, bij bijvoorbeeld BOL.com zijn de meeste titels gewoon in SACD te bestellen (mits ze daarin zijn uitgebracht natuurlijk) meestal zo'n 10 eu duurder dan de normale versie.... duur? tja...... de bron is toch waar het vandaan komen moet toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 Ik denk wel dat we veilig kunnen stellen dat SACD duidelijk klankmatige voordelen heeft boven een normale CD en ik verwacht dan ook dat er over een paar jaar alleen nog hybride schijven op de markt zullen komen. Je blijft met een normale CD speler dus ook gewoon compatible, maar doet jezelf tekort als je de SACD laag links laat liggen (ook als je gewoon in stereo luistert). Ga je nu een speler aanschaffen dan zou ik zeker voor een goede SACD speler gaan die ook CD's op hoge kwaliteit speelt. Dit onder het motto "baat het niet dan schaad het niet". Een slechte opname wordt er niet beter op een SACD, maar een goede opname wel! Buiten dat betaal je niets meer voor een SACD, dan voor een normale CD. Inmiddels zijn er ook meer dan genoeg mooie combi spelers op de markt in bijna alle prijsklassen, die in hun prijsklasse niet onderdoen voor de spelers die alleen normale CD's aankunnen. Zelf heb ik enkele maanden geleden voor dezelfde keus gestaan en ik heb toen een Linn Unidisk 1.1 allesspeler (dus ook DVD-audio / video) gekocht en ik kan je zeggen dat ik daar meer dan zeer tevreden over ben. Ook ik luister muziek alleen in stereo, maar kan je zeggen dat het erg fijn is als je elk schijfje met mooie muziek gewoon kunt kopen zonder erop te hoeven kijken welk format het is. Gooi in de la en spelen maar ... ideaal !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 Mijn ervaring met een aantal sacdspelers is dat ze nogal futloos klinken, wel mooi breed, diep en neutraal, maar er zit geen pit in Is dat bij jou anders Coen, bijv. als je hem met een Northstar cdspeler vergelijkt? Ik heb die vergelijking een aantal keer 1 op 1 kunnen doen, vandaar .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 bla..... Weet by the way iemand of het ook mogelijk is om achteraf de NS-705 te laten modificeren bij VM (PD?? ) schijnt dat hier nog een grote winst uit te behalen valt, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet zelf mogen beluisteren bla...... Praat eens met Bas,heb je meer aan. http://www.soundevolution.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 juni 2004 Report Share Posted 24 juni 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
MirageMarantz Posted 25 juni 2004 Report Share Posted 25 juni 2004 Ik heb zelf een Sony SACD NS 705 gekocht een paar maanden geleden. Een veel groter probleem is de verkrijgbaarheid van SACD platen. Mijn ervaring is dat de meeste winkeliers je vreemd aan kijken als je vraagt waar de SACD's liggen. Deze speler heb ikzelf ook, ben er zeer tevreden over..... ik persoonlijk vind het verschil tussen cd en SACD merkbaar, maar het ligt volgens mij ook voor zo'n 60% aan de opname. Erg cliche misschien maar liever een goede cd dan een slechte SACD.. Weet by the way iemand of het ook mogelijk is om achteraf de NS-705 te laten modificeren bij VM (PD?? ) schijnt dat hier nog een grote winst uit te behalen valt, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog niet zelf mogen beluisteren Wat betrefd de verkrijgbaarheid in de cd winkels, daar is inderdaad de keus meestal nog niet zo groot... via internet is dit een ander verhaal, bij bijvoorbeeld BOL.com zijn de meeste titels gewoon in SACD te bestellen (mits ze daarin zijn uitgebracht natuurlijk) meestal zo'n 10 eu duurder dan de normale versie.... duur? tja...... de bron is toch waar het vandaan komen moet toch? Klopt wat je zegt. Je hoort het wel ik heb het niet heel erg goed bewoord. Ik had moeten zeggen dat de opnames van SACD dezelfde kwaliteitsverschillen heeft als die bij de gewone CD. Bijvoorbeeld de dubeel SACD van Bruce Springsteen (live in New York) heeft geen enkel toegevoergde waarde met SACD. Celine DION (diverse) wel. Wat ik bedoelde is dat je met een SACD net zo grote verschillen hebt als met CD en de keus van wat je kan kopen is ontzettend klein. De meeste opnames zijn oud en die ze op SACD brengen zijn meestal vaak al de betere (kwalitatieven) CD. Natuurlijk wordt het hoog en de ruimtelijkheid wat opgekrikt met de beleving van de muziek wordt niet erg veel meer. Net als de platen naar de eerste CD speler. Wel veel rustiger,geen gekraak maar toch miste je iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmikid Posted 27 juni 2004 Report Share Posted 27 juni 2004 Hallo allemaal, ik denk na over de aanschaf van een nieuwe speler. Wat moet dat worden volgens iedereen; een SACD of een gewone CD-speler. Ik heb nu een sony cdp505 ES. O ja, ik wil alleen stereo horen, een kompleet surround set heb ik ergens anders voor, muziek komt bij mij uit twee kanalen....Ik weet dat surround geweldig klinkt maar de aanschaf van een goed surroundset is mij een beetje te kostbaar. Heeft iemand suggesties??? Harry Hoi Harry,ik zit met dezelfde kwestie en de speler die ik tot nu toe het mooist vind en die zeer goede kritieken krijgt is deze: http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlplay&1090796544. De Consonance 2.0, de 1.0 is ook mooi, maar zeer duur. Soms bied e.o.a. Chinees deze dingen aan op ebay voor relatief weinig. Gr. Tim. BTW: voorlopig draai ik plaatjes op mijn Dual 701 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted 5 juli 2004 Report Share Posted 5 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juli 2004 Report Share Posted 5 juli 2004 Hoi Jake Je vergelijkt sacd met analoog geluid en dat kan ik wel begrijpen. Echter is het niet zo dat bijv. mijn Northstar cd-combi heftiger of levendiger klinkt dan wat ook, diverse keren bleek een draaitafel net zo te kunnen spetteren. Bij sacd heb ik dat helaas ( ) nog niet meegemaakt, misschien lag dit aan de opnames. Ook moet ik zeggen dat lang niet alle cd's heftig of levendig klinken, dit verschilt sterk per opname. Graag zou ik eens een paar 'spetterende' cd's willen vergelijken met hun sacd broertje Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Mijn eerste serieuze kennismaking met SACD dateert gisteren... Natuurlijk had ik al diverse, vaak teleurstellende, demo's gehoord, wel heel overtuigende op de VAD, en sinds gisteren staat een Sony XB940QS bij mij thuis. Een SACD speler die alleen stereo kan spelen. De enige reden om hem aan te schaffen was om toch eens SACD bij mij thuis te horen. Ik weet het, dan kun je ook een demo exemplaar bij een dealer halen, maar als je zoals ik toch niets bij een dealer aanschaft, dan mag je er ook geen service van vragen. Maar goed, SACD in mijn huiskamer is overtuigend. Het heeft een grote vanzelfsprekendheid in het geluid. "Alsof het er altijd al was", zou mijn spiekerboer zeggen. En dat staat mij zeker aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Gefeliciteerd met je aankoop Puur, je laat er geen gras over groeien Klinken cd's ook mooi met deze speler ? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Ach ja, misschien laat ik er ook wel geen gras over groeien, aan de andere kant kost een SACD spelers als deze zo weinig dat je er ook niet te lang over moet wikken en wegen. 't Is puur een huizelijke kennismaking met het medium. Nu ik dit weet kan ik met een gerust hart en zonder luistersessie een mooie speler uit de ES serie op de kop tikken. Die worden ver weg vaak voor betere prijzen aangeboden dan dichtbij. Qua CD kwaliteit is het ook zeker niet onaardig. Maar niet het niveau van de XA50ES. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jake Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Ach ja, misschien laat ik er ook wel geen gras over groeien, aan de andere kant kost een SACD spelers als deze zo weinig dat je er ook niet te lang over moet wikken en wegen. 't Is puur een huizelijke kennismaking met het medium. Nu ik dit weet kan ik met een gerust hart en zonder luistersessie een mooie speler uit de ES serie op de kop tikken. Die worden ver weg vaak voor betere prijzen aangeboden dan dichtbij. Qua CD kwaliteit is het ook zeker niet onaardig. Maar niet het niveau van de XA50ES. Proficiat Puur, Welkom bij de SACD uitprobeer club. Zelf heb ik ook een SACD speler aangeschaft om eens kennis te maken met dit formaat en dit bevalt prima. De speler die ik heb heb ik destijds onbeluisterd gekocht als occasion..., misschien een risico...... maar het bevalt prima. Cd's speel ik af via een externe dac zie ditTopic Groeten, Jake Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Mijn eerste serieuze kennismaking met SACD dateert gisteren... Natuurlijk had ik al diverse, vaak teleurstellende, demo's gehoord, wel heel overtuigende op de VAD, en sinds gisteren staat een Sony XB940QS bij mij thuis. Een SACD speler die alleen stereo kan spelen. De enige reden om hem aan te schaffen was om toch eens SACD bij mij thuis te horen. Ik weet het, dan kun je ook een demo exemplaar bij een dealer halen, maar als je zoals ik toch niets bij een dealer aanschaft, dan mag je er ook geen service van vragen. Maar goed, SACD in mijn huiskamer is overtuigend. Het heeft een grote vanzelfsprekendheid in het geluid. "Alsof het er altijd al was", zou mijn spiekerboer zeggen. En dat staat mij zeker aan. Beste Puur, Ik kan je bevindingen beamen. Heb zelf ook de QS940 tijdje thuis gehad. Laat ik wel beginnen dat de speler intern absurd goed is gebouwd voor het geld. Aparte voeding voor analoog. Goede stevige kast en gewoon goede voeding. Ik deel jou bevindingen. Met CD's vond ik hem echt ronduit ruk klinken (als mensen me weer krot door de bocht vinden, wil ik best vertellen wat ik er ruk aan vond Maar met SACD's speelde hij de sterren van de hemel. Echt heel erg goed! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Toch, als ik echt wat wil met SACD dan wil ik een betere speler. Eentje met een beter loopwerk. Want dankzij die XA50ES ben ik om. Je hoort gewoon de drive maar ook rust van een goed loopwerk. Eigenlijk dezelfde ervaring als die ik met een draaitafel heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Toch, als ik echt wat wil met SACD dan wil ik een betere speler. Eentje met een beter loopwerk. Want dankzij die XA50ES ben ik om. Je hoort gewoon de drive maar ook rust van een goed loopwerk. Eigenlijk dezelfde ervaring als die ik met een draaitafel heb. Een Marantz SA-1? Is wel heeeel erg duur trouwens (iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Toch, als ik echt wat wil met SACD dan wil ik een betere speler. Eentje met een beter loopwerk. Want dankzij die XA50ES ben ik om. Je hoort gewoon de drive maar ook rust van een goed loopwerk. Eigenlijk dezelfde ervaring als die ik met een draaitafel heb. Een Marantz SA-1? Is wel heeeel erg duur trouwens (iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Wie weet is die Marantz over een jaar of 8 wat voor mij... 't Is wel veel geld nl. Kun je je ook vinden in het loopwerk verhaal Bas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 juli 2004 Report Share Posted 6 juli 2004 Toch, als ik echt wat wil met SACD dan wil ik een betere speler. Eentje met een beter loopwerk. Want dankzij die XA50ES ben ik om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 juli 2004 Report Share Posted 7 juli 2004 Toch wel grappig, het topic loopt maar door en de vraagsteller laat niets van zich horen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts