Jump to content

Het kan verkeren......,

WanFie
 Share

Recommended Posts

De tweede versterker sessie bij Kermit zit erop....

Vergeleken zijn:

De MF X200 van Kraus

De MF A370 van Erik

De Audionote buizenbakken van Telefunken

De kleine JK eindversterkers van Picoso

De Array Quarts S II van mij

Er is door de meeste luisteraars "blind" geluisterd (Kraus, Telefunken, Picoso, Steks en ik).

De anderen hebben de versterkers opnieuw aangesloten, dus wisten welke er speelden(Erik, Kermit en Michel).

Verder was de vriendin van Kermit aanwezig om al deze idiooterie aan te zien en de luisteraars in geval van uitputting van voedsel, koffie e.d. te voorzien. Ik denk dat Ingrid het meest plezier aan deze sessie heeft beleefd.. :rolleyes:

Wij waren er in elk geval ook erg blij mee want de catering was perfect, hiervoor hartelijk bedankt.

Alle versterkers zijn onder spanning gezet, en werden aan het gezicht onttrokken door een laken.

Hierna kwam de discussie over de muziek..... :huh:

Na ca twee en 'n half uur waren we eruit, en konden starten.

Er wareb 6 muziekstukken, deze zijn niet altijd geheel afgeluisterd omdat het anders wat saai werd.

Muziekstukken:

1. Een kort stukje van Vivaldi

2. een duet van Joe Cocker met...??

3. Een stukje sopraan (Jessy Morgan)

4. Carrenteze van Ana Caram

5. Summertime door Ella Fitzgerald en Louis Armstrong

6. Cold train de Bleus company

De platen zijn telkens in deze volgorde, en bij de volgende versterker achterstevoren gedraaid. Dit om bij een overgang dezelfde plaat achter elkaar te horen.

Tijden het wisselen gingen de "blinde" luisteraars naar buiten (en de hond naar binnen :rolleyes: )

Tijdens het luisteren zijn er ijverig notitie's gemaakt.

Na de derde versterker was iedereen duidelijk dat dit de Audionote moest zijn..... ;)

Nadat alle versterkers waren doorgeluisterd, waren we er allemaal van overtuigd dat de tweede versterker het slechts klonk, en de MF X200 zou zijn. Over de derde bestond toen al helemaal geen discussie meer, dat was gewoon de AN. :rolleyes:

Mis, helemaal mis...... :confused:

Of Kermit, Erik en Michel hebben ons belazerd, of er was iets anders aan de hand....... Dit leek ons absoluut onmogelijk. Het was n.l. precies andersom, De tweede versterker was de AN, en de derde de MF X200.

Ongeloof, vertwijfeling en kwaadheid (bij sommige) maakte zich van ons meester.

Het was duidelijk, wij werden voor de gek gehouden...... Toch werd er met een stalen en serieus gezicht vastgehouden aan de "waarheid" zoals hierboven omschreven.

Toen de AN later nog eens aangesloten werd bleek deze nog steeds ver onder de maat te presteren. Deze versterker heeft kennelijk grote moeite met een Quad ESL. Ik moet zeggen, ik kon m'n oren niet geloven.

En daar ga je dan weer.......

De volgorde van luisteren is kennelijk ernorm belangrijk voor de prestatie van de rest. Een versterker die veel te rustig klinkt (nr. 2 de AN) is aanleiding om de hierop volgende ver over te waarderen (tenminste dat is mijn mening). Ikzelf heb hier driftig aan meegedaan. Blijkbaar vergelijken we toch teveel met het voorgaande, in plaats van een vaste referentie te (kunnen) kiezen.

Gelukkig viel het zo uit met de MF X 200, Kraus kan nu ook weer rustig slapen, en Bas kijkt toch terug op een geslaagde modificatie.

Voor de andere versterkers valt er eigelijk weinig te melden. De Array, MF A370 en JK ontliepen elkaar weinig. In mijn oren was de MF A370 iets rustiger van klank dan de andere twee overblijvers. Ik had in elk geval de MF A370 herkend (hoofdzakelijk geluk). De JK en Array lijken kwa klank gewoon sterk op elkaar.

Ik kijk terug op een enorm gezellige middag, en het laatste woord zal hier nog niet over gezegd zijn denk ik..... :rolleyes:

:)

leuke recensie hans !! :)

ik pas me helemaal aan bij jouw vehaal.

audionote klonk erg muf en plat .

MF x 200 van kraus deden het geweldig !!! , lekker dynamisch en fris geluid.

MF a370 van mij deed het (tenminste er kwam geluid uit de speakers)

de JK mono's van picoso en de array's klonken ook zeer fraai .

persoonlijk is dit mijn top 5

1 de MF van kraus

2 mijn MF (wat meer rust maar minder fris)

3 de JK (lekker krachtig en toch rust, maar wat vet laag)

4 de array ( gewoon goed maar iest minder rust)

5 de audionote (zeer beneden peil , op de esl 63)

ik wil nog wel opmerken , dat 1,2,3, en 4 allemaal bij mij in huis kunnen komen ,

ze zaten erg dicht bij elkaar , en ik zou met allemaal kunnen leven. ;)

[off-topic]

kermit heeft nog even mijn kaikai afgesteld en van een ortofoon element voorzien !!!

echt , je wil niet weten hoe die nou klinkt !! :)

super , ik zit hier met kippevel .

john bedankt!!! :D

Zou het niet zo kunnen zijn dat we op het verkeerde been zijn gezet door wat aanpassingsproblemen....????

Ik bedoel tussen voorversterker en eindversterker,

en tussen eindversterker en speaker (speelt zeker bij de AN).

Overigens is mijn volgorde toch anders:

1. MF X200

2./3. JK en Array

4. MF A370

5. AN

Ik heb n.l. bij de MF A370 Het volgende geschreven:

6- rustiger dan 3 (is MF X200

6- laag goed onder controle

6- rondborstiger

6- veel detail

5- minder openheid

5- scherpe rand aan trompetten

5- klinkt vrij tam

4- mindertransparant

3- niet boeiend

2-veel laag

2- minder openheid

2- vrij rauw

1- karaktervol

(de cijfers verwijzen naar de betreffende muziekstukken)

Je kunt dit lijstje interpreteren zoals je wilt, de een zal hoofdzakelijk positieve punten vinden, de ander hoofdzakelijk negatieve.

Ik vind rond en rustig klinkende versterkers n.l. minder mooi.

Verder was mijn mening dat de MF 200 en AN elkaars opponenten waren, de Array en JK snel en aan elkaar gewaagt. De MF A370 iets trager.

Zou het niet zo kunnen zijn dat we op het verkeerde been zijn gezet door wat aanpassingsproblemen....????

Ik bedoel tussen voorversterker en eindversterker,

en tussen eindversterker en speaker (speelt zeker bij de AN).

Overigens is mijn volgorde toch anders:

1. MF X200

2./3. JK en Array

4. MF A370

5. AN

Ik heb n.l. bij de MF A370 Het volgende geschreven:

6- rustiger dan 3 (is MF X200

6- laag goed onder controle

6- rondborstiger

6- veel detail

5- minder openheid

5- scherpe rand aan trompetten

5- klinkt vrij tam

4- mindertransparant

3- niet boeiend

2-veel laag

2- minder openheid

2- vrij rauw

1- karaktervol

(de cijfers verwijzen naar de betreffende muziekstukken)

Je kunt dit lijstje interpreteren zoals je wilt, de een zal hoofdzakelijk positieve punten vinden, de ander hoofdzakelijk negatieve.

Ik vind rond en rustig klinkende versterkers n.l. minder mooi.

Verder was mijn mening dat de MF 200 en AN elkaars opponenten waren, de Array en JK snel en aan elkaar gewaagt. De MF A370 iets trager.

ik hou meer van rust hans :D;)

@ ome henk ,

als je erbij was geweest , had je het helemaal geen k-opmerking gevonden.

want kraus kon er hartelijk om lachen ,

en zal heus niet wakker gelegen hebben. <_<

Raar trouwens dat men de kwaliteiten van de Audio Notes aan de MF toedichtte. Herkent men dat typische buizengeluid dan niet echt, of dicht men bepaalde kwaliteiten aan een buis toe? :blink:

Ik zal ook even wat vertellen en uiteraard wat plaatjes erbij zetten.

Dit was de opstelling achter de schermen:

opbouwen.jpg

en dit was het aanzicht tijdens de 'blinde' test:

blind.jpg

en de Quad 99cd-p werd als bron gebruikt:

q99cdp.jpg

Deze sessie is er een geworden met verbazende resultaten, bijna niemand kon alle versterkers goed aanduiden, terwijl dit bij de vorige sessie wel anders was :rolleyes:

Het grote verschil zat in de andere pre, cdspeler en natuurlijk de ESL63 weergevers, dus echt goed vergelijken t.o.v. de eerste sessie was er niet bij.

Zoals kennelijk gebruikelijk zaten er een paar opnames bij die na tig keer spelen enige irritatie gaven, daarom mochten we deze afbreken indien daar genoeg animo (een meerderheid) voor was.

Een aantal versterkers kwamen er verrassend goed uit, waaronder de nieuwkomers van Picoso, de kleine JK monoblokjes.

Deze bleken een goede dynamiek en drive neer te zetten en ook de instrumenten mooi los van elkaar te plaatsen, terwijl geen andere versterker dat laatste kon evenaren. De opbouw van breedte en diepte was prima, maar er was wel enige scherpte in het hoog hoorbaar, alsof een treble knop iets te ver open stond.

Het geluid was met de meeste cd's vrij direct en 3-dimensionaal, alleen bij de blues nummers werd alles plat, en niet alleen bij deze versterker.

De sopraan kwam er heel mooi energiek uit en het orkestwerk werd gedetailleerd in de ruimte opgeschilderd, je kreeg de indruk van een versterker met reserves.

Tonaal neigde het geluid naar de steriele kant, maar storen deed het niet.

De tweede verrassing waren de XA200 monoblokken van Kraus, deze werden bijna unaniem voor de Audio Note blokken aangezien, omdat ze zo 'lekker' en muzikaal klonken :)

Echt dynamisch vond ik ze niet, maar het was wel heel aangenaam luisteren.

De beeldopbouw was goed, maar niet uitmuntend.

Het orkestwerk en stemmen klonken aardig afgerond, terwijl het ritmisch erg vloeiend was, in tegenstelling tot andere versterkers.

Ze werden al even genoemd, de Audio Note monoblokken vielen behoorlijk tegen, ik denk dat er een mismatch was met de AVM pre, want er bleef weinig over van het hoog, het midden liep dicht bij drukke passages en het laag was het wolligste van deze sessie, dit was tevens het enige kenmerk waardoor ik twijfelde of dit echt de AN was ....

Het saaie levenloze geluid duidde ook op een probleem ergens in de keten.

Rob merkte op dat ze behoorlijk warm werden, warmer dan normaal, ondanks de vrij beschaafde ESL's, die echter wel een vrij laag rendement hebben.

De MF A370 hield zich erg op de vlakte, alles was goed, maar niet bijzonder en hij deed me denken aan de Array S-II.

Dit is op zich mooi, want de lelijke kantjes (een wat grof karakter en minder schoon hoog) vielen deze keer niet op.

De blues werd redelijk stevig neergezet en de sopraan was wat voller van klank dan bij de JK, maar overtuigde toch wat minder.

Het gitaargepriegel van het 4e nummer was wat meer aanwezig dan bij de andere versterkers.

Dan de Array S-II, ik miste wat puntigheid in het laag en de levendigheid, hij kwam saai over maar deed alles goed, echter zonder op te vallen.

Het kenmerkende luchtige en snelle geluid was niet opvallend aanwezig, de stemmen waren niet bijzonder en ik heb weinig 'betrokkenheid' ervaren.

Misschien kreeg ook deze versterker niet genoeg 'sap' van de AVM pre ....

Samenvattend blijkt 'matchen' een grotere rol te spelen dan menigeen denkt, een versterker die de ene keer de handen op elkaar krijgt, kan ook zwaar tegenvallen, al gaat het natuurlijk alleen om de situatie in deze sessie.

Toen ik Rob thuis had gebracht werden de AN's meteen aangesloten, nog voor dat de koelkast open ging :D

Toen bleek dat ze weldegelijk erg goed kunnen presteren, er was dus niets mis met deze mooie monoblokken en gelukkig maar :)

Andr

Ik kwam wat later dan gepland, maar het was even zoeken, een aantal nieuwe gezichten en een aantal bekende. Ik was de vorige keer (bij Hans) niet aanwezig geweest en zodoende waren alle versterkers nieuw voor mij, behalve dan de MF A370, die had ik bij Erik thuis gehoord tijdens een luidspreker vergelijking.

Ik heb op twee dingen gelet, allereerst naar de klank en het geluidsbeeld, en ten tweede naar de emotie overdracht, dit zijn voor mij twee dingen die niet met elkaar verbonden hoeven te worden.

De exacte volgorde van beluisteren weet ik niet meer, so corrsct me if I'm wrong, maar ik een te herinneren dta het als volgt was:

1. JK

2. Audio Notes

3. MF X 200

4. MF A 370

5. Array

Van af nu noem ik geen namen meer, maar nummers zodat als de volgorde toch anders blijkt te zijn ik dit makkelijk kan aanpassen (ik twijfel namelijk over nummers 1 en 5)

(Edit: het moet nu kloppen, bedankt voor de opmerking Kraus)

Nummer 1:

Was even schrikken, ik had verwacht 5 goede eindversterkers te beluisteren, maar dit viel erg tegen. Het hoog vond ik erg schel, het laag onbeheersd. Ik kan me de opmerking van Kermit nog herinneren. "Dit gaat helemaal fout, dit hoor je 6 huizen ver" Ik dacht aan kamerresonatie, dat zal het deels ook geweest zijn, maar de andere versterkers hadden er minder last van, op mijn luisterplek althans.

Verder vond ik de plaatsing erg slecht, alles compleet in het midden geen ruimtelijk effect.

Nummer 2:

Gelukkig geen last van het schelle hoog, het hoog was gewoon volkomen verdwenen. Het laag was redelijk onder controle. En er was "plaatsing" Alhoewel er was breedte en diepte, maar heel rommelig en niet echt te plaatsen voor mij.

Beide verstekers deden me niks, ik vroeg me even af of dit wel een snipperdag waard was geweest, dat was het opzich wel, want ik werd als maar meer tevreden met wat ik thuis hoor.

Toen kwam

Nummer 3:

Na een paar seconden dacht ik al zijn dit dan de Audio Notes waar ik zoveel over heb gelezen na de vorige vergelijking? Een prachtig geluid, op de S en T klanken na die ik iets te nadrukkelijk vond, niks op aan te merken. Mooie grote diepte werking erg betrokken. Je werd meegenomen door de muziek, zelfs de stukken die ik qua muziek eigenlijk helemaal niet waardeer. En dat vind ik nog wel het grootste compliment. Het laag vond ik ook nog niet helemaal onder controle

Nummer 4:

Heel zuiver, analytisch, realistisch, het laag zoals het hoort, ik kon nauwelijks geloven dat ik naar ESL's zat te luisteren qua laag. Wel breedte maar totaal geen diepte. Emotieloos. Alleen de stukken die ik mooi vond deden me wat, de rest mochten ze van mij gelijk skippen.

Nummer 5:

Zat voor mij tuseen numer 3 en 4 in, wat meer emotie dan 4, maar minder realistisch, ook een wat beter plaatsing, maar hij kon niet tippen aan nummer 3. Niet te min een mooi geluid

En dan willen jullie natuurlijk nog mijn voorkeurslijstje hebben, van laag naar hoog:

5: nummer 1

4: nummer 2

3: nummer 5

2: nummer 4

1: nummer 3

Het is moeilijk om een keuze te maken tussen verterker nummer 3 en 4, dit omdat ik denk dat als ik mijn eigen muziek zou hebben gehoord ik voor de 4de zou zijn gegaan, aangzien de ontbrekende emotie dan niet in het geluid hoeft te zitten, dat zit dan wel in de muziek. Maar toch verkies ik de 3de als "beste" dit omdat het mij erg verrast heeft dat ik met plezier naar een sopraan heb geluisterd voor het eerst in mijn leven.

Het was een leerzame dag geweest uiteindelijk, ik dacht altijd dat de keuze van een set begon met de luidsprekers en daar dan een goed klinkende versterker bij te kiezen. Maar de vesrchillen onderling zijn veel groter dan verwacht. Dus een versterker is denk ik nu even belangrijk binnen de set als de weergevers. Misschien kom ik ooit nog tot de conclusie dat de bron en de bekabeling ook belangrijk zijn :P Afwachten wat de intelink test van Erik oplevert

En dan is de opmerking van na de vorige sessie nu niet op zijn plaats, dat ook de kosten erg verschillend zijn en dus de uitslag daarmee verband houd, want volgens mij was de "winnaar" de goedkoopste van het stel.

Nog een opvallend iets voor mij is dat het allebei volgens mij MF versterkers waren die welleens waar nek aan nek op de plaatsen 1 en 2 staan voormij, maar om totaal andere redenen.

Kermit & metgezel, bedankt voor de gastvrijheid en de mogelijkheid om dit te ervaren.

Gelukkig viel het zo uit met de MF X 200, Kraus kan nu ook weer rustig slapen, en Bas kijkt toch terug op een geslaagde modificatie.

Beste Hans,

Met alle respect hoor, maar ik keek al naar een geslaagde modificatie vanaf de dag dat Kraus de blokken bij me heeft opgehaald. De eerste lusitersessie van jullie heeft daar voor mij neits aan veranderd. Ik vertrouw nog altijd op mijn eigen oren.

De eerdere kritiek op de blokken deelde ik totaal niet, en eigenlijk had ik daar ook lak aan, daar ik wist dat de X-A200's binnen hun grensen zeer goed presteerde.

Het is enigzins arrogant om te denken dat de meningen van de samengestelde panels doorslaggevend zijn. Voor mij zijn ze dat totaal niet.

Ik ben blij dat er nu blind getest was, anders werden ze waarschijnlijk weer tot het bot toe afgezeken......

Groeten,

Bas

Bas, de uitslag zal wellicht anders zijn geweest als er niet blind was geluisterd, maar we zouden ze echt niet afgezeken hebben, dat zou onmogelijk zijn geweest gezien hun prestaties.

Ik weet niet hoe ze standaard zouden klinken op de Quad's maar dit was echt fantastisch.

Hulde

Beste Steks,

Ja sorry... Ik ben gewoon over de zeik omdat Nederland verloren heeft :(:D

Groeten,

Bas

Ach Bas, je hebt alleen gezien dat ze bij 2-1 dachten klaar te zijn en toen kwam er nog een 2e helft :D

Dit gaat al jaren zo, daarom interesseert het NL elftal me geen bal :rolleyes:

Andr

Okee, maar die gegevens moeten dan toch te achterhalen zijn? Dan blijft het niet alleen bij vermoedens..

Dat is ook wel te achterhalen, Rob gaf zelf aan hoe de verschillen zich verhouden.

Het bewijs hadden we kunnen leveren door naderhand de Array pre (en misschien de NS cdspeler) te plaatsen, maar dan had deze sessie echt tot midden in de nacht geduurd :)

Nu hadden we teveel variabelen die een rol speelden om 100% zeker te zijn over de oorzaak van de verschillen met de vorige sessie.

Ik heb trouwens ook het vermoeden dat de Quad 99cd-p minder hard uitstuurt dan de NS, ook dat is belangrijk, want eigenlijk vind ik het vreemd dat de uitgang van een pre wordt 'leeggetrokkken' door een buizenversterker :unsure:

Kortom, deze sessie kun je als je het goed bekijkt niet met de vorige sessie vergelijken en ondanks het 'protest' van Kermit hadden we beter dezelfde bron en pre kunnen gebruiken voor een goed vergelijk.

We wilden immers weten of een andere speaker tot andere resultaten zou leiden, nu speelden we met een compleet andere set ....

Andr

Bij elke vergelijking met andere CD-spelers is tot nu toe gebleken dat de Quad ietsje hoger uitstuurt dan andere.

Deze sessie was niet bedoeld om te vergelijken met die van Hans. Het ging er om de versterkers onderling te vergelijken in totaal andere omstandigheden. Elke 'mix'van omstandigheden is gunstiger voor de ene eindversterker dan de voor andere. Moet dan steeds dezelfde versterker dat voordeel genieten? Nee dus.

Overigens had Erik deze uitslag al min of meer voorspeld, omdat hij de luidsprekers van Hans te helder vindt. Dat dat in combinatie met de AN tot goede resultaten leidde, gaf hem het idee dat de AN's in combinatie met de veel milder klinkende Quads wel eens erg mat en saai zouden kunnen gaan klinken.

PS Gisteravond stond hier eenmannetje van de Eneco op de stoep. Ze dachten dat er iets mis wat met de stroom voorziening, omdat ze ineens zo'n extreme piek in het verbruik hadden waargenomen.... :(:rolleyes:

Wie heeft er trouwens zijn gebak niet opgegeten? Nou moest ik gisteravond w

Dat gebak was voor mij bedoeld denk ik, sorry voor het ongemak :)

Iig bleek bij deze sessie dat 'matchen' behoorlijk onderschat wordt, zelf heb ik in het verleden ook de nodige foutjes gemaakt, maar al doende leert men :rolleyes:

Ik ken de Quad 99cd-p verder niet, maar als jij zegt dat hij harder uitstuurt dan andere cdspelers, dan geloof ik dat meteen en kunnen we dat als mogelijke oorzaak uitsluiten :)

Andr

Dat zou wel eens heel erg meee kunnen vallen Jopie. Ten slotte demonstreert Sander Mijnster de buizenversterkers die hij met zijn broer maakt op Quad 989's en dat gaat uitstekend. Ooit heb ik er een kleine buizenversterker op gehad en die deed het ook bepaald niet verkeerd. En Rob heeft een buizenversterker achtergelaten, waar ik een weekje mee aan de slag kan. Ik ben benieuwd en de resultaten zal ik uiteraard posten. Eigenlijk zouden we de sessie nog eens moeten herhalen op een paar top-klasse monitoren en een set hoorn luidsprekers...