Jump to content

Upgraden, DAC of...... weg

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn.

Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is.

:)

Beste Hans,

Zelf speel ik met een Sony SCD777ES SACD speler die mij prima bevalt, bij de aanschaf heb ik mijn loopwerk en DAC afgekoppelt en op zolder geplaatst.

Toen de Sony voor een onderhouds beurt weg was heb ik m'n oude spullen weer aangesloten dit klonk toch allemaal wat minder dan de Sony........ totdat ik de Sony terug had en deze voor het eerst eens op de DAC aansloot..

Mijn mond viel van verbazing open :D het klinkt veel opener, dynamischer ruimtelijker en levendiger en het laag is ook dieper en strakker.

Al met al was ik hier wel happy mee, de Sony klinkt dus meer "laid-back" met cd's

Dus nu speel ik cd's via de DAC.

Groeten,

Jake ;)

Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn.

Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is.

Beste Hans,

Zelf speel ik met een Sony SCD777ES SACD speler die mij prima bevalt, bij de aanschaf heb ik mijn loopwerk en DAC afgekoppelt en op zolder geplaatst.

Toen de Sony voor een onderhouds beurt weg was heb ik m'n oude spullen weer aangesloten dit klonk toch allemaal wat minder dan de Sony........ totdat ik de Sony terug had en deze voor het eerst eens op de DAC aansloot..

Mijn mond viel van verbazing open :D het klinkt veel opener, dynamischer ruimtelijker en levendiger en het laag is ook dieper en strakker.

Al met al was ik hier wel happy mee, de Sony klinkt dus meer "laid-back" met cd's

Groeten,

Jake ;)

Beste Jake,

Je hebt een ontzettend mooie speler! Als loopwerk kan hij nog veel beter met een XO3 klok die de 777ES een nieuwe herklokte digitale uitgang geeft.

Groeten,

Bas

Kortom, ik ben veel wijzer, maar kan nog geen beslissing nemen. Ook wil ik mijn HK nog eens vergelijken met wat andere CD-spelers. Het blijkt n.l. dat de AVM/HK combinatie op alle fronten beter was dan de HK zonder DAC.

Hoe zouden andere spelers het doen...???

Voorlopig zoek ik nog even door.

Hoi Hans,

Misschien moeten wij jou HK en mijn Philips CD753 nog eens naast elkaar zetten?

De HK moet het kunnen winnen denk ik.

Toch twee spelers met X03 Tent clock op eigen en op externe DAC.

Ik vind het gewoon leuk om te horen wat de verschillen zijn.

Ook ik streef nog naar het ultieme geluk , maar het mag niet teveel kosten.

Ik heb de DDDAC met hulp van Sodejuu gebouwd.

Helaas geef ik toch nog de voorkeur aan de interne Dac van de Philips.

DE ventillator moet ik ook nog iets dimmen.

Sodejuu moet nog maar eens uitleggen wat hij precies met cat 5 gedaan heeft.

Met de Philips ben ik uitgetweakt.

Er is geen ruimte voor een loeigrote trafo.

Groeten,

Hans

Beste Hans,

Groeten,

Jake ;)

Leuk om te lezen,

welke DAC gebruik je..??

Nou, ik zal ook maar eens mijn bevindingen hier neerkalken ;)

Allereerst moet ik zel ff kwijt dat het gesuis in mijn oren nog niet helemaal weg was, maar wel ver genoeg om een fatsoenlijk oordeel te kunnen geven (denk ik :D ). We hebben idd eerst naar de HK 760 geluisterd. Dat hieraan gewerkt was, was me eigenlijk gelijk duidelijk. Plaatsing en diepte zijn bij deze speler dik in orde. 2 Dingen zijn iets minder, nl de openheid kan iets beter en de scherpe randjes kunnen er nog vanaf, maar dat deze speler veel kan is me wel duidelijk geworden. Bovendien past ie prima in de set van Hans. Wat me bovendien ook nog opviel was dat de luisterplek beter nog een halve meter naar voren kon, want dan kwamen zelfs de moeilijk weer te geven stemmen wat los van de speakers. Maar dan is het geen woonkamer meer en dat is nou net waar deze ruimte eigenlijk wel voor bedoeld is ;) (misschien dat

de speakers iets uit elkaar draaien daarbij nog kan helpen).

Daarna de Philips aangesloten en na wat gepruts werkte het ineens ook nog. Blijkbaar mag de upsampler niet geactiveert zijn bij die speler, want dan is er geen uitgaand digtaal signaal. Het duurde ff voordat we dat ontdekt hadden. Ik begon al bijna aan mijn DACjes te twijfelen.

De Philips speelde zoals ik het ken van Philips. Plat, weinig spreiding, geen laag en vooral dichtgeslibt. Misschien wat vreemde termen, maar ik zou niet weten hoe het anders te omschrijven. Een gemiddeld Aiwa setje klinkt mooier ("beter" zeg ik dus bewust niet).

Toen werd de M-Audio Superdac 24/96 aangesloten. Ik heb deze dac in mijn set boven spelen, maar meestal gebruik ik toch de standaard trap van de Yamaha. Alleen bij vervelend opgenomen CD's zet ik de Superdac wel eens aan.

Hetzelfde gebeurde dus ook in combo met de Philips. OK, de Superdac speelt mooier dan de Philips (kunst), maar het hoog wordt dusdanig afgeknepen, dat de muziek niet meer leeft. Het laag is tamelijk rommelig, alleen in openheid was ie dus stukken beter dan de ingebouwde Philipstrap. Juist door die openheid zou het wel aan verbetering zijn voor de Philips, maar de HK is dan toch heel zeker te prefereren.

DDDAC 1 werd aangesloten. Gelijk werd de b

Het was iig wel een prima en leuke en vooral leerzame middag, waarvoor ik Hans zeker mag bedanken. Bij deze dus.

Hoezo bedanken....????

Ik vergeet helemaal jouw te bedanken. Jij komt tenslotte uit Limburg gereden met al die spullen in je auto.

Sodejuu, hartelijk bedankt voor alle moeite. Ik ben er veel wijzer van geworden.

Kennelijk heb jij het net zo ervaren als ik, je recentie lijkt in elk geval sprekend op de mijne.

Ik ga de Philips met en zonder vM mod nog eens vergelijken.

Beste Hans,

Groeten,

Jake ;)

Leuk om te lezen,

welke DAC gebruik je..??

Beste,

Het is een zelfbouw DAC door een kennis destijds gebouwd, ik speel er al weer 11 jaar mee. Van de techniek heb ik geen verstand, ik weet alleen dat er gebruik wordt gemaakt van een Bur Brown DAC een zogenaamde hybride converter die gedeeltelijk in Bitstream en gedeeltelijk als ladder converter werkt. Het digitale filter is van Philips. Verder zitten er 3 ringkern trafo's in voor de voeding.

De nieuwere DAC's zoals North Star etc, zullen denken wel een hogere resolutie hebben en mooier klinken.

Des al niet te min ben ik nog steeds tevreden met de resultaten van dit DACje

aangezien ik de klank mooier vindt dan van de Sony met cd's.

kosten waren toen inclusief kast fl 900,-

Groeten,

Jake ;)

welke DAC gebruik je..??

Beste,

Het is een zelfbouw DAC door een kennis destijds gebouwd, ik speel er al weer 11 jaar mee. Van de techniek heb ik geen verstand, ik weet alleen dat er gebruik wordt gemaakt van een Bur Brown DAC een zogenaamde hybride converter die gedeeltelijk in Bitstream en gedeeltelijk als ladder converter werkt. Het digitale filter is van Philips. Verder zitten er 3 ringkern trafo's in voor de voeding.

De nieuwere DAC's zoals North Star etc, zullen denken wel een hogere resolutie hebben en mooier klinken.

Des al niet te min ben ik nog steeds tevreden met de resultaten van dit DACje

aangezien ik de klank mooier vindt dan van de Sony met cd's.

kosten waren toen inclusief kast fl 900,-

Groeten,

Jake ;)

Als ik dat zo lees is die DAC de minste niet.

Burr Brown en 3 ringkerntrafo's.... in de gemiddelde fabrieksDAC zit dat niet in....

Voor Andr

En nou moet ik kiezen..... sterker nog ik heb gekozen....

Aangezien er straks twee sets in huis staan is het allemaal wat anders dan wat ik van middag nog dacht....

Ik heb nu een HK 760 die behoorlijk goed klinkt, maar geen SACD kan spelen. Bovendien zou het laag beter kunnen. Dit is dus geen speler die ik straks in m'n luisterkamer wil gebruiken. :(

Dan heb ik de Philips 963. Deze blijft vooral op CD niveau ver achter met hetgeen ik in m'n luisterkamer zou willen. Een Dac en dan vooral de Northstar zou dan een goede keuze zijn. Echter... dan heb ik in m'n luisterkamer niks, omdat de 963 ook DVD kan spelen, en dus in de huiskamer zou moeten staan. :(

Dan is de keuzemogelijkheid voor de Xindak speler er. Onafhankelijk van het feit of deze nou klinkt of niet, zit er geen DVD op. Dit zou dus een pure audio speler voor op m'n luisterkamer worden. Ook dit is in mijn ogen geen goede oplossing temeer omdat het CD deel volgens de tests wel wat achterblijft met het SACD deel. :(

Ook de mod van de 963 is geen oplossing. omdat ik dan nog maar

Anders als bedoeld vliegt de HK er dus uit..... Als je nog iemand weet.... :confused:

Ik weet niemand... :(

De mijne staat ook te koop, ondanks dat Chris er veel goed werk in heeft verzet heb ik toch voor een beter loopwerk gekozen.

Mijn speler staat nu een week te koop en afgezien van

Update.

Ik heb het verhaal bij de foto's uitgebreid.

Heb de stoute schoenen aangetrokken en zelf de analoge uitgangs RCA's vervangen.

Alleen nog effe testen. :rolleyes:

Shit dris voetbal. :mad2::D

Dag allen,

Ik lees hier veel lof over de North Star DAC192. Ik kan dit alleen maar beamen: ik combineerde deze DAC achtereenvolgens met een Audio Analogue Paganini II en met een Sony SACD: in beide gevallen was de NS een manifeste meerwaarde in de zin van meer detail, bredere soundstage en meer diepte.

Toch verkoop ik mijn (zilveren) exemplaar (zoals ook al werd aangehaald). Niet dat ik er niet tevreden mee ben, maar jullie kennen waarschijnljik allen de symptomen van het zgn. highenditis virus: een mens wil steeds meer en beter. Vandaar dat ik een Audio Aero Prima MKII DAC heb besteld, die buizen en upsampling combineert.

Mocht er iemand interesse hebben in de North Star, mogen jullie me natuurlijk steeds contacteren.

Groeten,

Renaat