Jump to content

Kent iemand deze luidspreker

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Dwalend over het web kwam ik te recht op een site over electrostatische luidsprekers. Daarbij werd mijn oog (mijn oor nog niet) getroffen door de diy elctrostaat Newton Sound Systems 0.3. Bij de firma Snijders in Rotterdam heb ik een sterk daarop lijkende electrostaat gezien en gehoord. Deze overtrof echter mijn budget in forse mate (NLG 5000+). Het diy-pakket is echter redelijk geprijst ($700,-). Nu ben ik benieuwd of iemand met name de resultaten van de diy-kit kent, gehoort heeft of zelf gebouwd heeft. Graag jullie advies. De link naar de site: http://www.audiocircuit.com/9041-esl-circu...9041IMAI-DI.htm

Vriendelijke groeten

Henk&audio

Ik heb ze ook bekeken, wellicht iets als volgend bouwprojectje. Mischien over een paar maandjes.

Ze zien er in elk geval mooi uit! Trouwens, ik dacht dat je de membramen van final ook los kon kopen.

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Trouwens, ik dacht dat je de membramen van final ook los kon kopen.

gr. Rogier

Dat moet ook wel Rogier,

Aangezien de membramen een nogal beperkte levensduur hebben.

Overigens wordt op de bewuste site expliciet vermeld dat het hier handelt om de Final 0.3 in bouwpakketvorm...

Kan iemand mij trouwens verklaren waarom de diy uitvoering MET DEZELFDE COPMPONENTEN een hogere gevoeligheid kan hebben dan de originele?

Groet,

Michel cool.gif , die er ook wel zin in heeft er een te bouwen...

Hoi Henk,

Membramen hebben een beperkte levensduur. Pakweg 5-10 jaar afhankelijk van de omgeving, roken, vlakbij een verkeersader, kooklucht, luchtvochtigheid, stof, enz tast de membramen aan. Wat ook helpt om de levensduur te verlengen is iedere maand schoonmaken met de stofzuiger. Let op, niet tegen het doek aan, maar een kleine afstand en niet teveel zuigkracht, wel de electrostaat uitzetten. Als ie uitstaat is ie ook minder gevoelig voor stof.

gr. Rogier die eens audiostatic heeft gehad.

Geplaatst door Henk&audio:

Michael,

Hoe beperkt is de levensduur van de membramen? Als dat een beperkte tijd is, kan het een dure liefhebberij worden.

Heb jij overigens net als ik seieuze plannen om een set te bouwen?

Groeten, Henk

Beste Henk,

Betreffende de levensduur sluit ik me bij Rogier aan. Ik ken overigens ook iemand die al na 3 jaar de membranen moest laten vervangen.

Over de serieusheid van mijn plannen; ik heb reeds een paar electrostaten op het oog. Maar mogelijk dat ik toch zelf ga bouwen, als ik wat meer info heb ingewonnen.

Groet,

Michel cool.gif

Geplaatst door Rogier:

Hoi Henk,

Membramen hebben een beperkte levensduur. Pakweg 5-10 jaar afhankelijk van de omgeving, roken, vlakbij een verkeersader, kooklucht, luchtvochtigheid, stof, enz tast de membramen aan. Wat ook helpt om de levensduur te verlengen is iedere maand schoonmaken met de stofzuiger. Let op, niet tegen het doek aan, maar een kleine afstand en niet teveel zuigkracht, wel de electrostaat uitzetten. Als ie uitstaat is ie ook minder gevoelig voor stof.

gr. Rogier die eens audiostatic heeft gehad.

Een dergelijk luchtfilter in de buurt van je panelen zal de levensduur van de membranen vast niet negatief be

Richard,

Dank voor je advies. Nou wil het geval dat ik een verwoed sigarenroker ben. Het effect daarvan is te zien op apparatuur in de vorm van aanslag. Wellicht dat zo'n filter als in je mail helpt, maar heb je al nagedacht over de herrie die voortgebracht wordt door zo'n ding. Het alternatief om te stoppen met die sigaren heb ik overwogen, maar direct weer verworpen.

Maar nu serieus: er komt aanslag van rook, even zo goed als stof, e.d. op de membramen van een electrostaat (zit vast aan het principe). Is dit schadelijk, of is het gewoon een zaak van regelmatig schoon zuigen?

Groeten, Henk

Hoi Henk,

stof of rook is schadelijk voor de membramen. De membramen zijn gevoelig voor vervuiling. Een vervuild membraam zal meer spanning (stroom) verliezen en zal in ieder geval hoorbaar minder zijn. Aanslag op de audio app. is ook niet erg goed, in ieder geval de aansluitingen. Tip: af en toe schoonmaken met een doekje en wat pure alcohol (verkrijgbaar bij apotheek). ps: de membramen dus niet hiermee schoonmaken.

gr. Rogier

Geplaatst door Henk&audio:

Richard,

Dank voor je advies. Nou wil het geval dat ik een verwoed sigarenroker ben. Het effect daarvan is te zien op apparatuur in de vorm van aanslag. Wellicht dat zo'n filter als in je mail helpt, maar heb je al nagedacht over de herrie die voortgebracht wordt door zo'n ding. Het alternatief om te stoppen met die sigaren heb ik overwogen, maar direct weer verworpen.

Maar nu serieus: er komt aanslag van rook, even zo goed als stof, e.d. op de membramen van een electrostaat (zit vast aan het principe). Is dit schadelijk, of is het gewoon een zaak van regelmatig schoon zuigen?

Groeten, Henk

Beste Henk,

Kort maar krachtig; aanslag (dus ook van rook) beinvloedt de prestaties van electrostaten in negatieve zin. En het bekort de levensduur.

Een aardig alternatief is om een hybridevorm te kiezen waarbij het electrostatische deel in een gesloten behuizing is geplaatst. Er zijn meerdere merken die voor midden en/of hoog electrostatische units toepassen. Op deze manier is het geheel veel minder gevoelig voor aanslag, en het gaat langer mee. Tevens zijn de vervangingskosten een stuk lager dan bij full-range electrostaten...

Groet,

Michel cool.gif

o ja,

de vervuiling op de membramen ontbrand doordat er spanning op de membramen zit. Een minicicuul stofdeeltje verbrand bij aanraking en vormt een brandgaatje (putje) in het membraam. Een membraam dat er dof uit ziet, en waar je niet meer goed door kan kijken is dan ook versleten.

gr. Rogier

Richard,

Wil je bij zo'n toch al teer onderwerp niet een brandblusser tonen met het woord (ik kan het bijna niet uit m'n strot krijgen) ajax er op. Je begrijpt dat mijn hart niet alleen op audio gericht is maar zeker ook op FEIJENOORD zoals dat een rechtgeaard bewoner van de Rijnmond betaamt!!!