Jump to content

Is een ringkerntrafo beter dan een "gewone" trafo?

Leon S.
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gisteren was ik mijn versterker (HK 680) aan het schoonmaken, aan de binnenkant wel te verstaan. De potmeters kraakten iets, niet noemenswaardig maar toch...

Nu zag ik dat de voeding bestaat uit een gewone wikkeltrafo. Nu weet ik dat de betere (High End) merken gebruik maken van een ringkerntrafo.

Kan iemand mij vertellen waarom? Zijn ze beter? En in welk opzicht? Constantere voeding wellicht?

Beter?, wellicht.

Ze zijn vooral efficienter.

Minder gewicht voor een gelijk vermogen. Dat spreekt iedere fabrikant aan.

Ze zijn zelfs zo goed dat er nadelen aan kleven.

Het frequentie bereik is zo groot dat alle hoogfrequent troep er dwars door heen gaat.

Verder liggen de wikkelingen zo dicht op elkaar dat er via capacitieve koppeling nog meer troep kan binnen komen.

Opzich niet ideaal als het gaat om een schone voeding.

Nog een goede eigenschap die niet ideaal is is de lage inwendige weerstand. Ideaal voor grote pieken maar dat geeft in de voeding (met name de diodes) weer rotzooi.

Verder klappen de trafos vanaf 500VA de zekering uit de meterkast. Ook niet ideaal dus.

Zijn ze dus echt wel beter dan die bloktrafos maar of je ze nu in een versterker moet zetten. Ja en nee

Zoals altijd blijft de oerwet overeind; "De wet van behoud van elende"

Helaas :rolleyes:

Groetjes Simon

Het frequentie bereik is zo groot dat alle hoogfrequent troep er dwars door heen gaat.

Kun je dit probleem niet met een filter oplossen?

Of is dit te simpel geredeneerd?

;)

Kan, maar 't schiet niet op.

(vanwege de wet van behoud van ellende :rolleyes: )

'Waarom zou je iets filteren als het toch langs een voedingselko moet'

....... dat is toch al een perfecte filter?!

Nee, die ook niet

:(

Het blijft altijd compromie, op compromie, op compromie

Is een ringkern trafo echt zo bagger zoals seoman dat beschrijft? Wel weet ik dat ze nogal veel last hebben van hoge inschakel stromen. ;)

Gelukkig heeft mijn AM75 een blikpakket trafo. :rolleyes:

Is een ringkern trafo echt zo bagger zoals seoman dat beschrijft? Wel weet ik dat ze nogal veel last hebben van hoge inschakel stromen. ;)

Daarom heb je meestal een soft-start zodat de belasting geleidelijk oploopt.

Ze zijn gewoon te goed!

Het grote voordeel van blok trafos is het feit dat er veel meer blik nodig is.

Dit geeft automatisch meer reserves.

Grotere afstand tussen de windingen (kan, hoeft niet)

Een blikpakket heeft ook z'n nadelen.

geen echt gesloten magnetische kring.

Veel eerder de neiging om te gaan brommen. (teveel losse lamellen)

Meer strooi velden.

Groeten simon

Maar nu is mij nog niet duidelijk waarom in de betere (high-end) apparatuur gebruik wordt gemaakt van ringkerntrafo's?

;)

Ik denk dat ze goedkoper zijn te produceren, ze nemen minder ruimte in en ze wegen minder, allemaal zaken die voordelig zijn voor de fabrikant.

In de toekomst worden voedingen nog kleiner en lichter, want dan mogen zware trafo's (inductieve belastingen) niet meer gebruikt worden.

Je ziet het nu al aan de uiterst lichte adaptortjes voor bijv. een digitale camera of een telefoon, ze wegen niets en leveren relatief veel stroom gezien het formaat.

Andr

Waarom mogen inductieve belastingen niet meer gebruikt worden dan? Vanwege blindvermogen? Zou trouwens niet weten hoe je inductieve belastingen wilt voorkomen, want puur ohmse belastingen krijg je gewoonweg niet. Capacitieve belastingen wil je al helemaal niet...

Inductieve belastingen voorkomen kan ook niet, maar sterk verminderen is een Europese doelstelling, waar fabrikanten zich aan dienen te houden.

Hierdoor zal de vraag naar 'vintage' highend apparatuur alleen maar toenemen :D

Andr

Waarom mogen inductieve belastingen niet meer gebruikt worden dan? Vanwege blindvermogen? Zou trouwens niet weten hoe je inductieve belastingen wilt voorkomen, want puur ohmse belastingen krijg je gewoonweg niet. Capacitieve belastingen wil je al helemaal niet...

Idd.

De elektriciteitsmaatschappij al helemaal niet. Bij een te grote capacitieve belasting van het net, werkt de verbruiksmeter in de meterkast niet goed.

Vooral magnetrons kunnen bij inschakelen heel erg 'pieken'.

Hier gelden beperkingen voor.

Op elektromotoren staat altijd een "E-factor" die de fasedraaiing aangeeft.

Dat verklaart ook waarom er in een TL-balk altijd condensatoren zitten...

Dan kun je de inductieve belasting die opgewekt wordt door de smoorspoel nagenoeg tegen de capacitieve belasting wegstrepen.

Een te grote inductieve belasting vinden de energiemaatschappijen ook niet fijn.

Deze wordt namelijk niet geregistreerd door de kW/h meter en betekent dus verlies. (blind vermogen)

Dat was weer een fijn stukje energieleer B)

Kunnen ze niet gewoon een condensatorbank in het net zetten. Weg blindvermogen ;):D:rolleyes:

Krijg je dan geen doofvermogen :confused: Is voor audiofielen toch veel erger.

B)

Nee, dan krijg je Wattvermogen. Niemand weet precies wat(t)...;)

Dat verklaart ook waarom er in een TL-balk altijd condensatoren zitten...

Dan kun je de inductieve belasting die opgewekt wordt door de smoorspoel nagenoeg tegen de capacitieve belasting wegstrepen.

Een te grote inductieve belasting vinden de energiemaatschappijen ook niet fijn.

Deze wordt namelijk niet geregistreerd door de kW/h meter en betekent dus verlies. (blind vermogen)

Dat was weer een fijn stukje energieleer B)

Idd.

De elektriciteitsmaatschappij al helemaal niet. Bij een te grote capacitieve belasting van het net, werkt de verbruiksmeter in de meterkast niet goed.

Vooral magnetrons kunnen bij inschakelen heel erg 'pieken'.

Hier gelden beperkingen voor.

Op elektromotoren staat altijd een "E-factor" die de fasedraaiing aangee

:confused::confused:

Guest muziekfreak

Leerzaam onderwerp...nu heb ik een vraagje tussendoor heh...in duitsland kun je speciale zekeringen kopen [koperdraad geloof ik en puur zilverdraad] nu is mijn vraag heeft het zin om zoiets in je meterkast teplanten??

Geluidsverbeterend gezien natuurlijk :huh:

Leerzaam onderwerp...nu heb ik een vraagje tussendoor heh...in duitsland kun je speciale zekeringen kopen [koperdraad geloof ik en puur zilverdraad] nu is mijn vraag heeft het zin om zoiets in je meterkast teplanten??

Geluidsverbeterend gezien natuurlijk :huh:

Heb er wel positieve verhalen over gehoord, of het klopt zal ik binnenkort eens uitproberen.