Jump to content

Is een ringkerntrafo beter dan een "gewone" trafo?

Leon S.
 Share

Recommended Posts

Leerzaam onderwerp...nu heb ik een vraagje tussendoor heh...in duitsland kun je speciale zekeringen kopen [koperdraad geloof ik en puur zilverdraad] nu is mijn vraag heeft het zin om zoiets in je meterkast teplanten??

Geluidsverbeterend gezien natuurlijk :huh:

In een zekering zit toch al zilverdraad?

Maar in de zekeringen die ik ken zitten koper met een druppel tin. In de 100A en 200A zekeringen die ik heb gezien tenminste wel...

Die zitten niet in de meterkast. Gewone huis-, tuin- en keukenzekeringen hebben een smeltdraad van een zilverlegering die smelt bij een temperatuur van 800 tot 900 graden. Het smeltpunt van koper ligt veel hoger, de zekering zou ongezond warm worden voordat hij het begeeft.

Het is meestal wel een goed idee een automatische zekering te vervangen door een ouderwetse stop.

Maar in de zekeringen die ik ken zitten koper met een druppel tin. In de 100A en 200A zekeringen die ik heb gezien tenminste wel...

Die zitten niet in de meterkast. Gewone huis-, tuin- en keukenzekeringen hebben een smeltdraad van een zilverlegering die smelt bij een temperatuur van 800 tot 900 graden. Het smeltpunt van koper ligt veel hoger, de zekering zou ongezond warm worden voordat hij het begeeft.

Die zekeringen met een koperstrip hebben niet voor niets een druppel tin erop. Tin smelt namelijk veel eerder dan koper. Ook eerder dan zilver trouwens. Dus als de boel overbelast wordt smelt het tin. Dat tin trekt in het koper en het mooie is dat een tin-koperlegering bij een nog lagere temperatuur smelt. Daardoor schakelt de boel heel snel af. Bij een kortsluiting krijgt het tin niet de kans om te smelten. Dan brand het koperstripje (op een daarvoor bestemde plaats) door voordat het tin kan smelten en (op een andere plaats) in het koper kan trekken. Best ingenieus systeem vind ik. Huiszekeringen zitten dan wellicht wat simpeler in elkaar. Die heb ik nooit van binnen gezien, dus dat zou ik niet kunnen zeggen...

• 5 years later...
Guest tubejack

In dit topic wordt alleen gesproken over voeding trafo' s, ik zie ook het nut niet in*, van een ringkern immers

er hoeft maar 50Hertz getransformeerd te worden. Verliezen zijn bij een goede trafo verwaarloosbaar...

Je kunt wel mooie platte apparatuur maken :)

Bij uitgangstrafo' s bij een buizenversterker is een het een m.i. heel ander verhaal.

Er zijn naast ringkernen en "gewone" EI trafo's, ook nog bandkern trafo's, speciaal kernmateriaal etc.

W

Edited by tubejack