Jump to content

Telefonie/adsl aansluitprobleem

JSA
 Share

Recommended Posts

Ola,

Ff een wat andere vraag/probleem.

Ik heb dus vandaag het DHZ adsl pakket ontvangen. De oude situatie was als volgt:

- Hoofdaansluiting

--> verdeeldoosje (parallel)

----> telefoon 1 (ptt telecom Paris, tone, 1993 model, met draad) beneden

----> telefoon 2 (philips, pulse, 1985 model, met draad) boven

Nieuwe situatie:

- Hoofdaansluiting

--> splitter

------->verdeeldoosje (parallel)

----------------> telefoon 1

----------------> telefoon 2

Probleem is dat telefoon 1 icm verdeeldoosje NIET werkt als de splitter er tussen zit, telefoon 2 werkt wel. Als de splitter er tussen uit is werken ze allebei. Telefoon 1 staat op Tone, telefoon 2 staat op Pulse. Misschien dat het daar aan lag maar nee, telefoon 1 werkt ook niet in de Pulse stand.

Dat verdeeldoosje is gewoon een doosje waarin de uitgangen parallel zijn gekoppeld aan de ingang.

De splitter lijkt me niet kapot, immers

En als je de splitter na het verdeeldoosje, bijvoorbeeld op telefoon 1 zet?

...........hoofdaansluiting

........................l

......verdeeldoosje (parallel)

................l...................l

...........splitter.........telefoon 2

..........l...........l

telefoon 1....modem

En als je de splitter na het verdeeldoosje, bijvoorbeeld op telefoon 1 zet?

...........hoofdaansluiting

........................l

......verdeeldoosje (parallel)

................l...................l

...........splitter.........telefoon 2

..........l...........l

telefoon 1....modem

Dan krijgt 1 telefoon ook het adsl signaal voor z'n kiezen, da's niet goed voor adsl (extra belasting).

Ik heb ook een splitter in gebruik en er zitten 4 toestellen (plus een modem) parallel zonder problemen :rolleyes:

De splitter bevat een filter, zodat de telefoonuitgang verschoond blijft van het adsl signaal.

Nadeel kan zijn dat een telefoon met hoge aansluitfactor (aansluitfactor staat ergens op de telefoon, blauwe sticker) niet genoeg spanning krijgt, het filter zorgt voor verlies, niet de kabels.

Even een el cheapo telefoon op de plaats van de niet werkende telefoon aansluiten en je weet of alle draden goed zitten.

Andr

Hallo JSA, heb je aan die binnengeleiding die naar de toestellen loopt zelf van die RJ 11 connectors geknepen? en zorg dat de toestellen maar twee draads zijn afgewerkt.

Hoi Theo,

De bekabeling naar telefoon 2 die helemaal boven staat is wel 4 draads aangesloten. (fabriekskabeltjes) Telefoon 1 beneden, ik vermoed ook 4 draads. Ik kan het echter niet zien omdat die stekker vast zit aan het snoer, dus zonder modulaire stekkertjes. En bij de telefoon zelf kan ik het ook niet zien, die zit helemaal vast aan de muur.

Wat ik net heb geprobeerd is om telefoon 1 net achter de splitter te zetten, dus zonder verdeelkastje en dan werkt ie ook niet. Ik denk dat telefoon 1 allergisch is voor een splitter. En natuurlijk is die telefoon weer een kei duur design ontwerp :angry: "dan maar geen adsl, jasper"

Wat de aansluitfactor is, geen idee.

zal kpn zo maar eens bellen.

Als de telefoons parallel staan, dan heb je alleen de bruine en oranje draden (A en B ) nodig.

Van de 4 vergulde pennetjes gebruik je alleen de middelste 2 bij elke telefoon en die zouden met elkaar verbonden moeten zijn.

De andere 2 draden worden wisselend gebruikt, soms is eentje voor de aarde en soms zijn ze voor een 2e toestel (A' en B').

Ik denk dat de splitter slechts voor 2 draads aansluiting geschikt is en dat de originele aansluiting een doorverbinding heeft, waardoor A en B parallel staan met resp. A' en B'.

Dit kun je met een multimeter vaststellen.

Andr

Goed,

ik heb rood en blauw alleen aangesloten. Telefoon boven werkt weer wel, beneden doet het niet. Rood en blauw omgedraaid; Telefoon beneden doet het nog steeds niet, telefoon boven wel. Met of zonder splitter ervoor, het maakt niet uit.

Getuigd wel weer van een abnormale telefoon, die met 2 draads aansluiting NIET werkt, notabene door PTT TELECOM ontworpen :mad2:

telefoon.jpg

telefoon2.jpg

Opgelost! :D

3 problemen:

stekker van de telefoon had de verkeerde pinout, in de verdeeldoos was iets omgedraaid en achter de telefoon zat ook nog een draadbreukje bij het rode draadje.

Welke doe-het-zelver heeft dat allemaal aangelegd? :D

Andr