leobus Posted 28 juni 2004 Report Share Posted 28 juni 2004 Hallo, Over het geluid van mijn installatie ben ik behoorlijk tevreden. Echter, ik vind dat dat bassen wat boemerig klinken. Ik heb al van alles aan mijn zelfbouw boxen gedaan (poortlengte, inhoud kast, demping intern), maar houd toch een dreunerige bas met een piek rond 50 herz. Al die aanpasiingen leidden overigens meestal tot niets beters of een wel heel erg snel afvallen van het laag. Ik wil iets aan de acoustiek te gaan doen omdat ik hoop dat daar nog wel wat te halen is. Nu denk ik eraan om basstraps (een nederlands woord ken ik niet) in de hoeken van de kamer en bij mijn wandmeubel te plaatsen. Ze moeten wel verplaatsbaar zijn, want ik ga ze niet permanent in de huiskamer zetten. Omdat ik het zelfbouwen erg leuk vind, wil ik ze zelf gaan maken. Ik heb echter geen flauw idee hoe je zoiets moet maken. Daarom vraag ik jullie voorbeelden of tekeningen van een basstrap. Bij voorbaat dank, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juni 2004 Report Share Posted 28 juni 2004 Misschien is hier iets van je gading bij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 Nu denk ik eraan om basstraps (een nederlands woord ken ik niet) Bas dempers? geluidsdempers? nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 En basval... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 1 juli 2004 Report Share Posted 1 juli 2004 Hallo, Over het geluid van mijn installatie ben ik behoorlijk tevreden. Echter, ik vind dat dat bassen wat boemerig klinken. Ik heb al van alles aan mijn zelfbouw boxen gedaan (poortlengte, inhoud kast, demping intern), maar houd toch een dreunerige bas met een piek rond 50 herz. Al die aanpasiingen leidden overigens meestal tot niets beters of een wel heel erg snel afvallen van het laag. Ik wil iets aan de acoustiek te gaan doen omdat ik hoop dat daar nog wel wat te halen is. Nu denk ik eraan om basstraps (een nederlands woord ken ik niet) in de hoeken van de kamer en bij mijn wandmeubel te plaatsen. Ze moeten wel verplaatsbaar zijn, want ik ga ze niet permanent in de huiskamer zetten. Omdat ik het zelfbouwen erg leuk vind, wil ik ze zelf gaan maken. Ik heb echter geen flauw idee hoe je zoiets moet maken. Daarom vraag ik jullie voorbeelden of tekeningen van een basstrap. Bij voorbaat dank, Leobus Beste Leobus, ik heb een zelf geschreven Excel programmaatje waarmee je een basval zelf kunt berekenen. Ik heb het gebruikt om een resonantie rond de 65 Hz weg te werken wat bijzonder goed gelukt is. Ik heb geen website of dus ik heb het programma via de mail aan je gestuurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 8 juli 2004 Report Share Posted 8 juli 2004 De oorzaak van een trage, logge en boemerige bas ligt ook vaak aan de electronica. Trage voedingen met te grote elco's en daardoor hoge ESR en impedantie, ongestabiliseerde voedingen, slechte impedantiekoppeling van de onderlinge versterkertrappen........... Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juli 2004 Report Share Posted 8 juli 2004 Zeg ken jij de thingieman, de thingieman... http://www.soundscapes.tk/ (hij woont niet in schevenngen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 8 juli 2004 Report Share Posted 8 juli 2004 waar dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 juli 2004 Report Share Posted 8 juli 2004 De oorzaak van een trage, logge en boemerige bas ligt ook vaak aan de electronica. Trage voedingen met te grote elco's en daardoor hoge ESR en impedantie, ongestabiliseerde voedingen, slechte impedantiekoppeling van de onderlinge versterkertrappen........... Groeten, Beste Stefan, Helemaal mee eens. Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp, met dito voeding. Bij nader inzien is mijn laatste zin een beetje stom... Een amp zonder goede voeding is GEEN goede amp. We hadden het er toen al over op paul's bruiloft. Een versterker is in feite een modulerende voeding. Vergeet dus de gainclonetjes met 2x 1000 uF en een trafo waar je wekkerradio het amper van doet. It ain't gonna work!!!.... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 9 juli 2004 Author Report Share Posted 9 juli 2004 Hallo allemaal, Bedankt voor jullie bijdragen. Stefan en Bas, Mogelijk dat jullie gelijk hebben; mijn Bow staat er bekend om dat hij in het laag soms wat boemerig wordt. Ik ben echter wel zeer tevreden met de rest van het frequentiebereik, dus die Bow is wat mij betreft niet eenvoudig door iets beters te vervangen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Dat een fout in je installatie meer naar boven komt in een slechte akoustiek geloof ik zonder meer. Het Duitse blad Stereo heeft in het verleden een paar zelfbouw bas vallen beschreven die me zeer praktisch leken. Misschien heeft iemand die artikelen nog. Ik zal zelf ook eens kijken. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Het is idd wel een beetje appels met peren vergelijken m.i. Wat mij opvalt is dat een wat mindere acoustiek niet zo hinderlijk is en het mij niet zo stoort, mits het niet al te erg is natuurlijk. Op de een of andere manier wen je daar aan. Een versterker die de speakers niet onder controle weet te houden is veel ergerlijker, dat went zeker niet en je blijft je ergeren aan dat soort flodderbas. Het verbeteren van dat laatste maakt de bassen zeker een stuk aangenamer maar het doet geen lor aan je kameracoustiek. Dus is het probleem nou je versterker of je acoustiek of beide? Het loont dan zeker eerst eens naar je versterker te kijken alvorens aan je acoustiek te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 10 juli 2004 Report Share Posted 10 juli 2004 Huhmm...ik zelf heb 6 basstraps in gebruik...geen diy overigens orginele basstraps. Je zult eerst een meting moeten laten verichten voordat je eraan begint [heb ik ook niet gedaan daar niet van] De soort en aantal basstraps is afhankelijk van je speakers. zoals ik al zei heb ik er 6 in het gebruik 2 van 1m 50cm hoog [dit zijn HALVE traps] 2 van 1m hoog [volledig rond] 2 van 75cm hoog [volledig rond] Bij mijn kamer en huidige speakers...heb ik er nog teweinig. Ik moet er minimaal 8 hebben [nu is dit vrij xtreem in mijn geval gezien ik met de kappa 9 draai] Stuur Thingman een mailtje..hij geeft ook demos met tubetraps [kost geloof ik niets] dan komt hij langs met een shitload aan traps om te testen bij jou thuis. Vanddaar uit kom je een heel end op de goede weg wat betreft Tubetraps. Suc6 MVG Muziekfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 juli 2004 Report Share Posted 11 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Ik reageer even i.p.v. Bas; Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de acoustiek van een ruimte vaak de schuld krijgt van een bepaalde klank terwijl het dan aan de versterker ligt. Je kan dan natuurlijk je kamer gaan tunen om het geluid van de versterker te compenseren, maar dan pak je niet het echte probleem aan. Leo, Ik heb je ruimte gezien en mogen horen en ik denk dat dat niet de bottleneck is, misschien de linker luidspreker wat meer uit de hoek halen, of iets verder van de muur vandaan? Je weet hoe de speakers bij mij geplaatst zijn...................... die staan niet voor niks ver van de achterwand! Eind van dit jaar komt er een nieuwe ZZ-1 versterker uit van Bow die sterk verbeterd is, ik raad je aan om die eens te gaan beluisteren. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Ik reageer even i.p.v. Bas; Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de acoustiek van een ruimte vaak de schuld krijgt van een bepaalde klank terwijl het dan aan de versterker ligt. Je kan dan natuurlijk je kamer gaan tunen om het geluid van de versterker te compenseren, maar dan pak je niet het echte probleem aan. Leo, Ik heb je ruimte gezien en mogen horen en ik denk dat dat niet de bottleneck is, misschien de linker luidspreker wat meer uit de hoek halen, of iets verder van de muur vandaan? Je weet hoe de speakers bij mij geplaatst zijn...................... die staan niet voor niks ver van de achterwand! Eind van dit jaar komt er een nieuwe ZZ-1 versterker uit van Bow die sterk verbeterd is, ik raad je aan om die eens te gaan beluisteren. Groeten, Het ligt ook meestal aan de acoustiek...waarom heel simpel omdat de meeste mensen geen enkle benul ervan hebben dat de acoustiek van je kamer een hele grote rol speelt in het geluidsbeeld. Helaas ligt hifi.nl er vanaf er staat een topic op van iemand die een mooie set gekocht heeft en beluisterd heeft in de winkel i.p.v thuis. Zijn woorden "In de winkel klonk het prachtig...bij mij thuis klinkt het nergens na " Een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Wat kun je hieruit afleiden?! Dat die set gewoon perfect kan klinken in de juiste kamer! Acoustiek is een onderdeel van deze hobby met andere woorden je bereikt er veel mee En als ik iets zou veranderen zou het zeker niet de amp zijn...maar de speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Een kamerresonantie wordt ook weer teruggekoppeld naar de luidspreker, deze werkt immers ook als basstrapp op zijn resonantiefrequentie. Een matige versterker laat toe dat het luidsprekermembraan hierdoor in beweging komt, een goede versterker voorkomt dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Het is echt verbazend hoe goed een slechte akoustiek soms (in het laag) nog onder controle wordt gehouden door een echt goede amp Sorry maar dit is fysisch onmogelijk, je bedoelt waarschijnlijk (in afgezwakte vorm) dat de negatieve invloed van de akoestiek voor een gedeelte teniet wordt gedaan door een goede versterker, maar zelfs dat geloof ik niet. Je zult echt met wat meer moeten komen (bijv. de door jouw gepropageerde room eq apparatuur). Ik reageer even i.p.v. Bas; Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de acoustiek van een ruimte vaak de schuld krijgt van een bepaalde klank terwijl het dan aan de versterker ligt. Je kan dan natuurlijk je kamer gaan tunen om het geluid van de versterker te compenseren, maar dan pak je niet het echte probleem aan. Leo, Ik heb je ruimte gezien en mogen horen en ik denk dat dat niet de bottleneck is, misschien de linker luidspreker wat meer uit de hoek halen, of iets verder van de muur vandaan? Je weet hoe de speakers bij mij geplaatst zijn...................... die staan niet voor niks ver van de achterwand! Eind van dit jaar komt er een nieuwe ZZ-1 versterker uit van Bow die sterk verbeterd is, ik raad je aan om die eens te gaan beluisteren. Groeten, Het ligt ook meestal aan de acoustiek...waarom heel simpel omdat de meeste mensen geen enkle benul ervan hebben dat de acoustiek van je kamer een hele grote rol speelt in het geluidsbeeld. Helaas ligt hifi.nl er vanaf er staat een topic op van iemand die een mooie set gekocht heeft en beluisterd heeft in de winkel i.p.v thuis. Zijn woorden "In de winkel klonk het prachtig...bij mij thuis klinkt het nergens na " Een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Wat kun je hieruit afleiden?! Dat die set gewoon perfect kan klinken in de juiste kamer! Acoustiek is een onderdeel van deze hobby met andere woorden je bereikt er veel mee En als ik iets zou veranderen zou het zeker niet de amp zijn...maar de speakers Jou onderschrift zet wel kanttekeningen aan de betrouwbaarheid van je beweringen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts