mr marantz Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 op dringend verzoek hierbij een topic over allerlei marantz versterkers. vanaf model 1 uit 1952 tot en met de nieuwste sc9 en sm9. ik zal de spits afbijten; ikzelf ben begonnen met een simpel modelletje uit 1983; de pm-350 2x 39 watt en leuke power leds in de vorm van een V. toen het allemaal wat serieuzer werd overgestapt naar een pm-64mk2. met magnat all ribbon 5c,later werden deze vervangen door quadral shogun's waar ik een aardig tijdje mee gespeeld heb. wegens continu problemen met de pm64 heb ik deze ingeruild voor een pm-80. een jaar of 4 geleden werd ik geconfronteerd met de eerste echte marantzen; pre model 3200 en power ampje model 140........het 70er jaren virus was geboren! nu 4 jaar later kan ik wel zeggen wat marantz uit de 70er voorsteld. ook kwa receivers vanaf de instapper model 2216 tot en met het topmodel de 2600! 32 kilo, 300watt per kanaal! echt een beest van receiver van een halve meter diep. mijn voorkeur gaat echter uit naar de losse componenten en speel op dit moment met een niet eens zo kostbare set; pre model 3250,power model 170dc,tuner model 2110 met scope en als platenspeler model 6200 met denon dl110. als cd-speler de cd94mk2. de luidsprekers zijn zelfbouw met een celestion tweeter,visaton squaker 13cm em een 30 cm woofer van marantz uit de 7G. het filter is een eerste orde met mkp condensatoren. dit alles zit in een kast van 128 liter en ben er wel over te spreken. in ieder geval een grote verbetering t.o.v. de quadral's. tevens kun je dit topic gaan zien als een soort van recensie over de verschillende versterkers en als er iemand is die ervaring heeft met de buizenversterkers GRAAG!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 YEs, daar ben ik weer met mijn super Marantz uit de jaren 70! Nu maken ze niet meer zoiets! Wel betere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 29 juni 2004 Author Report Share Posted 29 juni 2004 hier een voorbeeld van wat voor een tanks van receivers marantz maakte. model 2500; Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 29 juni 2004 Author Report Share Posted 29 juni 2004 die moet je niet op een ma-111 zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 die moet je niet op een ma-111 zetten En die Marantz moetje niet aan een Klipschorn zetten.. Oef, meneer die speakers ruizen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 die moet je niet op een ma-111 zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 die moet je niet op een ma-111 zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 29 juni 2004 Author Report Share Posted 29 juni 2004 jammer dat je niet serieus bent PD maar ach het zal wel in je karakter zitten. goh das nou toevallig; ik heb een keer een voor/eind combinatie meegenomen en op klipsch beluisterd; hoog kippenvel niveau! hoezo ruis? met 110 db s/r verhouding zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 Oude liefde roest niet: Marantz In "the good old seventies" was het heerlijk om je te verlekkeren aan veel hifinieuws d.m.v. het doornemen van o.a. de catalogus van Allwave. Zij gaven jaarlijks een dik boekwerk uit, waarin heel veel hifi vermeld stond, met daarbij de behorende specificaties en foto's. Vele bladzijden staan me nog helder voor de geest. Met name de bladzijden met receivers van Pioneer en natuurlijk die van Marantz. Ik heb het dan over bijvoorbeeld de Pioneer SX 300, de SX 434, de SX 450 enz. Natuurlijk ben ik ook de trotse bezitter van de hiervoor genoemde modellen, maar dat kwam pas veel later, in 1999. Meer ging mijn voorkeur uit naar de modellen van Marantz. Spartaans stoer om te zien, schitterende kleur schaalverdeling, super stabiel en betrouwbaar. Daarnaast was er voor elke portemonnee wel een Marantz receiver te vinden. Was Marantz dan toch nog te duur, dan kon je altijd nog uitwijken naar Superscope. Iets minder imposant om te zien, maar de gelijkenis is toch treffend, want Superscope was een B-merk van Marantz. Met name de 2200-serie van Marantz startte zo ongeveer bij de 2210 en dat liep dan stapsgewijs op tot meen ik de 2285. Verder zijn er van de meeste 2200-modellen later ook nog B-versies gefabriceerd ( 2216-2216B enz. ). Kenmerkend voor Marantz was toch wel, dat ze kwalitatief hoogwaardige producten op de markt brachten. Dit wordt bevestigd door het feit, dat de Marantzen, die ik tot op heden tegengekomen ben, nog steeds goed werken. Dit in tegenstelling tot andere merken uit die tijd. Een ding is er altijd wel aan de hand; De lampjes van de schaalverlichting zijn zo dood als een pier. Als je een beetje handig bent, heb je dat probleem in een uurtje of twee opgelost en kun je weer heerlijk genieten, van de mooie blauwe schaalverdeling. Mijn eerste Marantz. Toen ik in de zomer van 1976 mijzelf zes weken te blubber gewerkt had, door vele kratten Heineken te stapelen in karretjes, zodat de kratten gereed stonden voor het transport naar de Sparretjes , Vivo's of plaatselijke buurtsupertjes, was het aan het eind van die periode duidelijk wat er ging gebeuren: Harde Hollandse Florijnen omzetten in Hifi. Bijgestaan door mijn zwager togen wij op zaterdagmiddag naar de plaatselijke Guco om luidsprekers, receiver en speakers te gaan "scoren". Het werd uiteindelijk de volgende set: Marantz receiver model 2216, tweeweg luidsprekers van Philips en een Thorens TD 160 draaitafel. Ik was de koning te rijk met mijn eerste eigen zuurverdiende set. Als ik terugdenk aan het moment van aanschaf, realiseer ik me nu pas, dat ik het loon van zes weken van vijftig uur, er zonder een moment aan te twijfelen, er binnen 't uur doorheen draaide! Met dit gegeven is de naam Hififreak voor niemand meer een onduidelijkheid. Mijn Marantzen zijn de Marantzen voor Jan met de Pet. Je zult bij mij geen scope-tuners vinden e.d. De 2216 is voor mij de receiver waar het ooit mee begonnen is. Een apparaat zonder toeters en bellen. Vier luidsprekeruitgangen, phone, tape en aux ingangen, een aardeklemmetje en antenne-aansluitingen voor 75 en 300 ohm en dat was het dan wel zo ongeveer. De 2245 is een redelijk zware jongen met een buizensound. De voeding is ruim bemeten en de eindtrappen zijn mooi gescheiden. Het apparaat is als receiver, voorversterker/tuner en als eindversterker te gebruiken. Het apparaat heeft gescheiden toonregelingen voor links en rechts. Het hoog, laag en midden is apart te regelen. Als extra heeft deze receiver het "wooden cabinet". Dat maakt 'm net wat exclusiever. De 2226B is vrijwel gelijk aan de 2245, met enkele kleine verschillen. De receiver heeft minder vermogen, stamt uit de B-serie en heeft een lichtere schaalverdeling t.o.v. de normale 2200 serie. Vervolg 2216 zotheid: HIFIFREAK en zijn triootje! De een knikt begripvol, terwijl de ander zich geen houding weet te geven. Dit is meestal de situatie als ik met iemand mijn luisterruimte betreed. Die tweedeling is altijd weer treffend. U kent 't vast: Er zijn voorstanders en tegenstanders. Medestanders kom ik maar zelden tegen. Deze tweedeling is ook terug te vinden in mijn luisterruimte. De ene helft van deze ruimte is gereserveerd om te luisteren, de andere helft om te loeren. En nu heeft de loerhelft weer een nieuwe kostganger: Een Marantz receiver type 2216 in zwarte uitvoering. Of wel, een Marantz 2216 BLACK. Op zich is zo'n receiver geen grootheid. Hij is sober van uitvoering, want slechts het hoogst nodige is aanwezig en niets meer dan dat. Het leuke is echter wel dat deze black beauty omringd wordt door twee volbroers, de 2216 en de 2216B. U had wellicht een andere gedachte bij het lezen van de bovenstaande titel. U moet begrijpen dat dit trio mijn bloed sneller doet stromen. Als ik ze zo bekijk lijkt 't of mijn hart overslaat. Ik krijg kort daarop het gevoel dat mij de adem afgesneden wordt, direct opgevolgd door een bittere smaak in mijn mond. En dan word ik overmand door een innerlijke rust die zijn weerga niet kent. Ik ervaar pure passie! En dat deel ik graag met u, of u nu voor-, tegen- of medestander bent. Gun me mijn lolletje en geniet met me mee! Voor meer en meer: Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 Mooi verhaal hififreak en leuk dat je zo'n 2216 trio bij elkaar hebt kunnen verzamelen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 Marantz PM7000 Zo eentje heb ik. Niet vintage en ik wordt er ook niet botergeil ( ) van, maar hij voldoet bij mij prima. Ik vind die oude Marantz spullen er trouwens erg mooi uitzien (en niet alleen oude Marantz spullen trouwens; er zijn meer mooie merken). Ben toch wel een beetje benieuwd hoe dat nou klinkt ten opzichte van mijn middenklasse-Marantz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 29 juni 2004 Author Report Share Posted 29 juni 2004 dag henrie, met de nieuwere marantzen ben ik niet zo bekend m.u.v. de pm-17. met welke speakers speel je en hoe zou jij deze combinatie willen omschrijven? waarom heb je de pm-7000 gekocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 juni 2004 Report Share Posted 29 juni 2004 dag henrie, met de nieuwere marantzen ben ik niet zo bekend m.u.v. de pm-17. met welke speakers speel je en hoe zou jij deze combinatie willen omschrijven? waarom heb je de pm-7000 gekocht? Ik heb JBL speakers, type TLX-10. Niet echt bekend geloof ik. Ook op internet is er weinig over te vinden. De PM7000 heb ik gekocht na een vergelijking met een Marantz PM6010OSE een NAD C320 en C350 en een Yamaha AX-496 en AX-596. Ik vond de Yamaha's veel te scherp (overigens op andere speakers; die moest ik toen ook nog uitzoeken). De Marantzen waren veel mooier. Warmer ook. De NAD's vond ik wat te terughoudend en nu mijn ouders een NAD-set hebben (een half jaar na mij gekocht) vind ik dat nog steeds. Niet mijn kopje thee zeg maar. De PM6010 vond ik ook goed, maar de PM7000 heeft nog wat meer pit, meer vermogen. Maar ik zou zo geen grote verschillen weten tussen die twee. Ik had genoeg geld om een PM7000 kopen (die was Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 30 juni 2004 Author Report Share Posted 30 juni 2004 hoi henrie, zijn jou jbl's bestukt met een titanium tweeter? dit soort tweeters laten zonder pardon een foute versterker horen. een vriend van me bestempelde de pm-8000 als een warm klinkende versterker dus wat dat betreft is maranz toch wel een beetje trouw gebleven aan het originele klankkarakter. wat betreft ruimtelijkheid,controle, tonale balans enz kan ik er jammer genoeg niet over meepraten want ik ken de nieuwe generatie niet m.u.v. de pm 80 en 50. vriendelijk klinkende versterkers maar missen wat punch in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 juni 2004 Report Share Posted 30 juni 2004 Mijn JBL's hebben volgens mij idd titanium dome tweeters. 19mm om precies te zijn. Hier een fotootje van dichtbij De PM7000 is trouwens bijna gelijk aan de PM8000. De PM8000 heeft alleen nog de mogelijkheid om in 2x25W klasse A te worden geschakeld (normaal 2x95W klasse AB bij 8Ohm, 2x155W bij 4Ohm). Hij kostte destijds Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juni 2004 Report Share Posted 30 juni 2004 Ik vind zo'n Marantz receiver toch wel een beetje voor meisjes. Dit is mannenspeelgoed (grapje) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr marantz Posted 30 juni 2004 Author Report Share Posted 30 juni 2004 pioneer sx-1980; ik ken hem wel. ook een zware jongen met 2x270 watt aan 8 ohm maar net iets lichter dan de marantz model 2600 met 300 watt wpc! meisjes houden van zwaar speelgoed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juni 2004 Report Share Posted 30 juni 2004 http://www.classic-audio.com/marantz/2600.html Hij weegt wel iets minder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts