Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Beste, Wel is het zo dat uit hobbyisme de mooiste producten kunnen ontstaan. Wanneer je een officieel bedrijf hebt, krijg je te kampen met allerlij regeltjes en wetgevingen, die onderling ook nog eens zeer onduidelijk zijn. als ik bijv. onder de naam Sound Evolution een CE en Kema goedgekeurd netfilter zou willen verkopen kost me dat eerst al duziende euro's aan keuringen, metingen etc. Dat maakt het mij ud s onmogelijk dergelijk producten op de markt te brengen. Pietje Bell daarintegen doet niets illegaal's. Als hobbyist mag je best voor mede hobbyisten producten in elkaar zetten. Voor zover ikw eet zijn dit soort electronica bouwsels niet verboden zonder keuring. Deze keuringen worden pas veplicht wanneer pietje bell een egien bedrijf zou hebben, en ze in serie productie maakt. Mensen zoals Pietje bell, ook Guido Tent en LC audio etc. die pput uit hobbyisme zijn begonnen maken de mooiste producten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Ga zo door jongen, je zal het nog ver schoppen. Maar weet wel dat een concurrent zwart schrijven in de handel in Nederland not done is. Alleen de echte ratten overleven dat ... Dan maakt hij nog een kans... Beunky toch. Hoewel, ratten kunnen wel klote streken leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Natuurlijk heb je gelijk Bas, wat nieuwe ontwikkelingen betreft. Betreffende keuring en zo kan de brandverzekering er echter iets anders over denken dan wij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 als ik bijv. onder de naam Sound Evolution een CE en Kema goedgekeurd netfilter zou willen verkopen kost me dat eerst al duziende euro's aan keuringen, metingen etc. Dat maakt het mij ud s onmogelijk dergelijk producten op de markt te brengen. Pietje Bell daarintegen doet niets illegaal's. Als hobbyist mag je best voor mede hobbyisten producten in elkaar zetten. Voor zover ikw eet zijn dit soort electronica bouwsels niet verboden zonder keuring. Deze keuringen worden pas veplicht wanneer pietje bell een egien bedrijf zou hebben, en ze in serie productie maakt.Z Zelfs dat is betrekkelijk Bas, Die keuringen zijn helemaal niet verplicht. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je producten voldoen aan de CE normeringen die relevant zijn voor dat product. Je kunt daarvoor je producten idd laten testen bij een testhuis maar verplicht is dat niet. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat je product aan de normering voldoet. Wel is het zo dat klanten zo'n testrapport kunnen verlangen als ze daarom vragen anders doen ze gewoon geen zaken met je. En die klanten doen dat ook weer om zelf geen kosten te hoeven maken voor zo'n testrapport want hun afnemers etc. etc. Lijkt mij in het geval van PB's filters volstrekt irrelevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 als ik bijv. onder de naam Sound Evolution een CE en Kema goedgekeurd netfilter zou willen verkopen kost me dat eerst al duziende euro's aan keuringen, metingen etc. Dat maakt het mij ud s onmogelijk dergelijk producten op de markt te brengen. Pietje Bell daarintegen doet niets illegaal's. Als hobbyist mag je best voor mede hobbyisten producten in elkaar zetten. Voor zover ikw eet zijn dit soort electronica bouwsels niet verboden zonder keuring. Deze keuringen worden pas veplicht wanneer pietje bell een egien bedrijf zou hebben, en ze in serie productie maakt.Z Zelfs dat is betrekkelijk Bas, Die keuringen zijn helemaal niet verplicht. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je producten voldoen aan de CE normeringen die relevant zijn voor dat product. Je kunt daarvoor je producten idd laten testen bij een testhuis maar verplicht is dat niet. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat je product aan de normering voldoet. Wel is het zo dat klanten zo'n testrapport kunnen verlangen als ze daarom vragen anders doen ze gewoon geen zaken met je. En die klanten doen dat ook weer om zelf geen kosten te hoeven maken voor zo'n testrapport want hun afnemers etc. etc. Lijkt mij in het geval van PB's filters volstrekt irrelevant. Inderdaad, want Pietje levert uitsluitend aan consumenten. En de meeste consumenten weten niet eens van het bestaan van dergelijke keurrapporten af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Lijkt mij in het geval van PB's filters volstrekt irrelevant. En toch heb je het over een apparaat dat aan de 230 Volt hangt. Sinds ik zelf klooi heb ik ook al twee keer een knal, gevolgd door rook, gezien. Bang zijn is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Natuurlijk heb je gelijk Bas, wat nieuwe ontwikkelingen betreft. Betreffende keuring en zo kan de brandverzekering er echter iets anders over denken dan wij.. Nope, ik moet de verzekering nog tegenkomen die officieele testrapporten verlangt van de spullen die jij in huis hebt, je bent niet voor niets verzekerd. Alleen bij grove onachtzaamheid of kwade opzet zullen ze moeilijk doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Natuurlijk heb je gelijk Bas, wat nieuwe ontwikkelingen betreft. Betreffende keuring en zo kan de brandverzekering er echter iets anders over denken dan wij.. Nope, ik moet de verzekering nog tegenkomen die officieele testrapporten verlangt van de spullen die jij in huis hebt, je bent niet voor niets verzekerd. Alleen bij grove onachtzaamheid of kwade opzet zullen ze moeilijk doen. Als de verzekering moeilijk k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Lijkt mij in het geval van PB's filters volstrekt irrelevant. En toch heb je het over een apparaat dat aan de 230 Volt hangt. Sinds ik zelf klooi heb ik ook al twee keer een knal, gevolgd door rook, gezien. Bang zijn is Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 En toch heb je het over een apparaat dat aan de 230 Volt hangt. Sinds ik zelf klooi heb ik ook al twee keer een knal, gevolgd door rook, gezien. Bang zijn is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 als ik bijv. onder de naam Sound Evolution een CE en Kema goedgekeurd netfilter zou willen verkopen kost me dat eerst al duziende euro's aan keuringen, metingen etc. Dat maakt het mij ud s onmogelijk dergelijk producten op de markt te brengen. Pietje Bell daarintegen doet niets illegaal's. Als hobbyist mag je best voor mede hobbyisten producten in elkaar zetten. Voor zover ikw eet zijn dit soort electronica bouwsels niet verboden zonder keuring. Deze keuringen worden pas veplicht wanneer pietje bell een egien bedrijf zou hebben, en ze in serie productie maakt.Z Zelfs dat is betrekkelijk Bas, Die keuringen zijn helemaal niet verplicht. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je producten voldoen aan de CE normeringen die relevant zijn voor dat product. Je kunt daarvoor je producten idd laten testen bij een testhuis maar verplicht is dat niet. Je bent er altijd zelf verantwoordelijk voor dat je product aan de normering voldoet. Wel is het zo dat klanten zo'n testrapport kunnen verlangen als ze daarom vragen anders doen ze gewoon geen zaken met je. En die klanten doen dat ook weer om zelf geen kosten te hoeven maken voor zo'n testrapport want hun afnemers etc. etc. Lijkt mij in het geval van PB's filters volstrekt irrelevant. Beste Pjotr, Dat is niet waar. Dit staat overigens even helemala los van de filters van Pietje Bell. Stel ik wil een D/A converter of cd speler op de markt brengen. Dan mag die alleen gekocht worden indien zowel de print, als de kast als het totaal prodcut minimaal CE goedgekeurd zijn. Daarbij moeten alle bouw en meetrapporten de komende 10 jaar binnen een week beschikbaar kunnen zijn. Natuurlijk kan iederen een CE stikkerop zijn apparaat plakken. Maar wanneer er ooit ellende komt (en dat hoeft niet eens jou schuld te zijn) dan hang je altijd. Ook zijn er normen (en die vallen binnen de CE) betreffende EMI en EMC. ER zijn nu zelfs al wetten die vertellen wat d emaximaal capacitieve belasting voor het net mag zijn. Zoals ik al zei is er heel vel onduidelijhkeid over. Er is niet een bepaald punt waar je je op kan richten. Wel heb ik inderdaad alle informatie verzameld, en ben ik met mijn oud werkgever nog enkele dagen op cursis geweest. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Inderdaad, want Pietje levert uitsluitend aan consumenten. En de meeste consumenten weten niet eens van het bestaan van dergelijke keurrapporten af... Eigenlijk ook irrelevant. Een testhuis is niet anders dan een onafhankelijke derde die nog eens naloopt of het aan de regels voldoet en daar maken ze een rapport van. Er bestaat niet zoiets als een officieele keuringsinstantie wbt CE normering, wel officieele CE normen. De KEMA is eigenlijk een relikwie van voor de CE normering. Zij zijn op dit moment een testhuis zoals er meerdere zijn. <EDIT> Beste Bas, JIJ moet als producent garanderen dat het totale product aan de CE normering voldoet en niemand anders. Dat je daarbij de hulp inroept van een testhuis is wat anders. Het klopt dat je met zo'n rapport juridisch sterker staat mocht het daarop aankomen maar het is geen garantie en ook geen officieele keuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Inderdaad, want Pietje levert uitsluitend aan consumenten. En de meeste consumenten weten niet eens van het bestaan van dergelijke keurrapporten af... Eigenlijk ook irrelevant. Een testhuis is niet anders dan een onafhankelijke derde die nog eens naloopt of het aan de regels voldoet en daar maken ze een rapport van. Er bestaat niet zoiets als een officieele keuringsinstantie wbt CE normering, wel officieele CE normen. De KEMA is eigenlijk een relikwie van voor de CE normering. Zij zijn op dit moment een testhuis zoals er meerdere zijn. <EDIT> Beste Bas, JIJ moet als producent garanderen dat het totale product aan de CE normering voldoet en niemand anders. Dat je daarbij de hulp inroept van een testhuis is wat anders. Het klopt dat je met zo'n rapport juridisch sterker staat mocht het daarop aankomen maar het is geen garantie en ook geen officieele keuring. Beste Pjotr, Sorry maar ik blijf eigenwijs. Ik ken namelijk ook voorbeelde van computerboeren die bepaalde productne (case modding etc ) niet meer mochten verkopen omdat het niet aan de CE norm voldeet. Een ander goed voorbeeld is PS audio. Het heeft heel lang geduurd voordat dit in europa te krigjen was vanwege problemen me de CE keur. Ik zal het anders trachten op te zoeken, maar volgens mij ben je als producent van massa producten verplicht aan bepaalde normen te voldoen. Dat wil dus ook zeggen dat je verplicht bent dit te bewijzen met testen en rapporten van derden. Anders kan iedereen wel roepen dat zijn product veilig is Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Beste Pjotr, Heb het nog even nagezocht op oa. deze site. http://www.gmte.nl/ce_algemeen.htm Een quote "De Europese Gemeenschap streeft naar een vrij verkeer van goederen tussen de lidstaten. Om dat te bereiken stelt de Europese Ministerraad richtlijnen vast voor bepaalde groepen produkten. Produkten die voldoen aan de eisen uit de richtlijn moet de producent voorzien van het CE-merk (Conformit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Dat spreekt elkaar toch niet tegen Bas? In geval van die modders voldeed het dus niet aan de normering, dat lijkt mij dan duidelijk. In het geval PS audio konden ze niet de vereiste testrapporten overleggen. Het is natuurlijk erg glad ijs om dergelijke producten op de markt te brengen zonder die rapporten. Ze zouden wel gek zijn om zo'n risico te lopen. Kan ook zijn dat de importeur om die rapporten vroeg om zich in te dekken. Ook je aanhaling wbt de CE sticker klopt. Maar jij als producent moet dan zorgen dat je product voldoet aan de normering. Echter hoe je dat doet is geheel je eigen zaak. Je mag nl ook zelf volgens de daarvoor geldende protocollen je product testen. Of een afnemer daar genoegen mee neemt is wat anders. Hou wel de normen zelf en de bewijslast uit elkaar. Die bewijslast komt pas kijken in geval van twijfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Dat spreekt elkaar toch niet tegen Bas? In geval van die modders voldeed het dus niet aan de normering, dat lijkt mij dan duidelijk. In het geval PS audio konden ze niet de vereiste testrapporten overleggen. Het is natuurlijk erg glad ijs om dergelijke producten op de markt te brengen zonder die rapporten. Ze zouden wel gek zijn om zo'n risico te lopen. Kan ook zijn dat de importeur om die rapporten vroeg om zich in te dekken. Ook je aanhaling wbt het de CE sticker klopt. Maar jij als producent moet dan zoprgen dat je product voldoet aan de normering. Echter hoe je dat doet is geheel je eigen zaak. Je mag nl ook zelf volgens de daarvoor geldende protocollen je product testen. Of een afnemer daar genoegen mee neemt is wat anders. Hou wel de normen zelf en de bewijslast uit elkaar. Die bewijslast komt pas kijken in geval van twijfel. Beste Pjotr, Ok ik denk dat jij ook gelijk hebt Toch blijft het zeer vaag allemaal. Ik bedoel mag dan iedereen een CE stikker op zijn product plakken? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Beste Pjotr, Ok ik denk dat jij ook gelijk hebt Toch blijft het zeer vaag allemaal. Ik bedoel mag dan iedereen een CE stikker op zijn product plakken? Groeten, Bas Beste Bas Gek genoeg is het antwoord ja. En het gebeurt ook vaak genoeg onterecht. Maar owee als dat later onterecht blijkt te zijn omdat later blijkt dat het product niet aan de normering voldoet. Pas dan heeft de fabrikant of zijn vertegenwoordiger (importeur) een probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 P.Bell 70 dB,voor 25 euro,hij moet gek zijn Maar wel oprecht en dat moet jij eerst nog maar eens aantonen PjotrNiet zo beste triootje, Hou toch eens op. Wat een ongeloofelijk lulverhaal weet je weer neer te zetten. Het moet wel erg bar zijn met jouw set als je daar allemaal last van hebt. Waar lees je dat dan ik heb er geen last van . Net zo als ik geen last heb van iets dat niet na behoren werkt. En over lulverhalen gesproken... CGMZou iemand mij kunnen uitleggen hoe de partijen zich tot elkaar verhouden? Concurrenten? Twee hobbyisten of zo? Hoe zit het? Punt :1 ik ben geen Concurrent.dit heeft P.Bell in het lever geroepen Lees eerste antwoord van deze P.Bell P.BellInmiddels weet ik wat en wie er achter Triode zit(ten). (dat denkt hij dan ) P.BellIk heb m'n hele verweer dus maar weg gehaald,heeft toch geen nut. (Had hij niet) P.BellAls parrallel filteren geen nut heeft waarom verkopen jullie dan SNS-pluggen en powerlab parrallel spul? (Verkopen wie niet)P.BellJammer dat je op deze manier de mensen hun plesier wil ontnemen. (!!!willen!!!!juist dat ze er langer van genieten) beunky Dan maakt hij nog een kans... Dat is wel zeker maar dan met mensen die weten waar ze het over hebben. SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 P.Bell 70 dB,voor 25 euro,hij moet gek zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Ik schat een hele fles of iets meer Rum, bedoel je? Minimaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 juli 2004 Author Report Share Posted 17 juli 2004 Ik schat een hele fles of iets meer Wat ben je weer bescheiden Kraus, ik dacht aan harddrugs Dus meneer Triode zit in de 'HF en LF', dan is hij hear goed de weg kwijt Geen aandacht meer aan schenken, ik luister fijn verder naar mijn orgel ceedeetje (Crystal Cathedral met 64 voets pijpjes ) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Ik schat een hele fles of iets meer Rum, bedoel je? Minimaal... Denk eerder azijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juli 2004 Report Share Posted 17 juli 2004 Het is weer gezellig hear.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 juli 2004 Author Report Share Posted 17 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts