Jump to content

De set van Zoveelste Henk....

WanFie
 Share

Recommended Posts

En zo togen we zaterdag 3 juli richting Wageningen om de derde editie van de ICC (Infinity Classics Club) luister bij te zetten. Onze gastheer Henk had de gebak traditie voortgezet en onthaalde ons met koffie en gebak ... en ja zelfs keuze tussen appel en tompoes :)

In de luisterruimte, tegen een achtergrond van twee glas-in-lood ramen, staan de gigantische Infinity Kapa 9’s zo’n 50 cm uit de zijmuren en 75 cm uit de achtermuur. In het midden hier tussen een audiorack met onderin een Sphinx Project 18 stereo eindversterker, daarboven een Sphinx Project 2 mk2 stereo voorversterker, daarboven een Meridian 506.24 CD speler. Bovenop staat nog een TV en wat AV apparatuur, maar die hebben we de rest van de middag uitgeschakeld gelaten.

Het pand van Henk is een dagje ouder en dat vertaalt zich in diverse glas in lood ramen en hoge plafonds. Mede hierdoor is de luisterruimte bijna een kubus, die op twee muren middels een grote boog aan twee andere kamers grenst (achter en links van de luisterpositie). Deze vorm van de luisterruimte is, zoals we allemaal wel weten, helaas erg ongunstig omdat er makkelijk staande golven ontstaan; Henk geeft dan ook aan gedurende lange tijd met de positie van de speakers te hebben moeten experimenteren om de zaak goed aan het klinken te krijgen. Inmiddels is hij tevreden met het bereikte resultaat, waarbij hij meteen opmerkt dat het wel aan te bevelen is op

Ik pen ook ff snel wat neer, want dit was toch wel een aparte ervaring :)

Toen ik arriveerde snelde Henk naar buiten om me de weg te wijzen, zodat ik niet een of ander naburig fabriekspand zou binnenlopen :D

Wat er aan mijn komst vooraf is gegaan weet ik niet, de set stond al te spelen en de stoelen stonden klaar.

icc4-1.jpg

Het geluid van de Kappa 9's kwam mij zeer bekend voor, want ik heb precies dezelfde speakers gehad.

De plaatsing is echter aardig behelpen bij Henk, Coen beschreef al hoe dicht de Kappa's bij de muur staan en daardoor is de afbeelding wat krap.

Ik zat tegen het rechter oor van Coen aan en ik denk dat mijn luisterervaring vrijwel overeen komt met die van Coen.

Het laag komt bij veel opnames niet goed tot zijn recht, maar hierdoor ontstaan ook geen akoestische problemen.

Echter verder naar achteren blijkt het laag weldegelijk een goed partijtje mee te spelen, wat je hoort is sterk afhankelijk van de luisterplek.

Wel lijkt het laag wat wollig, maar dit varieert sterk per opname.

Het is vervelend om te vertellen, maar ik herkende met de Kappa 9 ook het iets neuzige midden en de fasegevoeligheid hiervan.

Een stem is slechts in het midden tussen de speakers precies goed, daarbuiten hoorde ik een soort 'doppler' effekt, iets van phazing.

Dit kan heel goed door de akoestiek en reflecties komen, ik heb hier zelf ook mee gestoeid.

Het goede nieuws is dat de Meridian cdspeler prima presteert, er is geen scherpte, vervorming of andere narigheid hoorbaar, hij speelt gewoon lekker, de klank neigt naar de warme en vriendelijke kant.

icc4-2.jpg

De Philips 963SA vond ik verrassend slecht bij cdweergave, ik ga niet teveel in op de eigenschappen, maar de Meridian was een stuk beter.

Met sacd weergave komt de 963SA beter tot zijn recht, al kun je het geluid niet pittig en aanstekelijk noemen.

We hebben de Northstar dac optisch gekoppeld met de 963SA, de koppeling met de kabel was niet erg stevig maar het werkte prima.

In deze setup draaiden we een Chesky opname van McCoy Tyner, die van begin tot eind boeide, alle ingredi

Jaja, hier ben ik Hans, druk weekend he...

Zaterdag hadden we inderdaad weer een gezellige luistermiddag.

Het is leuk om van anderen te horen hoe zij dingen ervaren. Vele aspecten die naar voren kwamen waren mij al wel bekend, zoals de bas die niet erg snel is en wat wollig, soms iets te veel hoog en de niet optimale akoestiek. CoenR heeft dit al mooi omschreven.

De eerste CD die we draaiden was Rumours van Fleedwood Mac, nr. 3 en 11.

Normaal vind ik de geluidskwaliteit voor zo'n oude opname best goed. Nu kwam die helaas iets te schreeuwerig over. Ik ben overigens benieuwd of die opname op DVD-audio beter uit de verf komt.

Daarna werden er diverse stijlen gedraaid, van fado, afrikaans, percussie ed. Echter weinig piano en bijv. clarinet, wat vaak goede instrumenten zijn om de set aan de tand te voelen. Misschien de volgende keer ?

Tijdens zo'n luistersessie, merk je dat de verschillende opnames erg uiteenlopen, van terughoudend tot bijna schel.

De vergelijking het CD-gedeelte van de Philips met de Northstar DAC was interessant. In die combinatie was het verschil met de Meridian inderdaad klein. Het geluid van de P/N kwam iets meer naar voren.

(CoenR, de Meridian was overigens een 506.24, geen 588)

Al met al dus weer een leuke ervaring.

Wie zien elkaar binnenkort weer bij CoenR en YvonneR.

(CoenR, de Meridian was overigens een 506.24, geen 588)

Al met al dus weer een leuke ervaring.

Wie zien elkaar binnenkort weer bij CoenR en YvonneR.

Aldus even gewijzigd Henk :) ... misschien wil je meteen nog even aanhalen welke voorversterker het betreft, want ik had Project 12 in mijn hoofd, maar dat blijken twee (overigens zeker niet onaardige) monoblokken te zijn :ph34r:

Enfin, onze agenda laat een vrije zaterdag 17 juli zien ... dus wat ons betreft kan het op die datum bij ons doorgang vinden. We zullen trouwens zorgen voor wat meer piano, viool, clarinet, etc. Henk, want dat is inderdaad een betere indicatie voor een aantal zaken als een electronisch belletje in een opname van Sting!

Als je trouwens Rumours van Fleedwood Mac ook op DVD-audio hebt, dan zeker even meenemen want onze Unidisk speelt ook DVD-audio en ik heb nog geen mogelijkheid gehad om DVD-audio 1 op 1 met CD te vergelijken (middels dezelfde opname).

De voorversterker is een Sphinx Project 2 mk2 en de eind een Project 18.

Ik wil de DVD-audio van Rumours nog bestellen, dus als die voor de 17e binnen is, neem ik hem mee. Ik weet overigens niet helemaal zeker of ik er de 17e bij ben i.v.m. verbouwing van de andere woning.

Guest muziekfreak

Mooie recensies allemaal...de pics mogen erook wel zijn...is misschien een tweak geen oplossong voor jou hoog henk? Je hebt de mijnne ook gehoord..je zei toen dat ze wat rustiger waren als die van jouzelf. Als je wilt kan ik wel vragen wat er precies is gebeurt met de mijnne misschien heb je er wat aan [voor eventuele mods]

MVG Muziekfreak :)

Ik was net nog even de kabels an het fatsoeneren, zie ik dat de CD-speler wel degelijk een digitale uitgang heeft (zowel SP/DIF als Tos Link). Ik was er eigenlijk stellig van overtuigd dat dat niet zo was. Balen, want ik had de test met de Northstar DAC wel willen doen.

Guest muziekfreak
Als je wilt kan ik wel vragen wat er precies is gebeurt met de mijnne misschien heb je er wat aan [voor eventuele mods]

MVG Muziekfreak :)

Waarschijnlijk zijn de tweeters losgeknipt :lol:;)

Bekabeling verandert van de tweeties ;)

Muziekfreak,

Het hoog is wel iets benadrukt, maar zeker niet storend.

Ik ga tzt wat met de potmeter op de achterkant aan de gang. Ik denk, dat het probleem dan met zo'n -1 dB wel opgelost zal zijn.

Tweaken hoeft niet zo zeer voor mij.

Ik weet overigens niet helemaal zeker of ik er de 17e bij ben i.v.m. verbouwing van de andere woning.

Ik ben ook niet helemaal 'gelukkig' met de 17e, ook vanwege verbouwing en verhuizing :rolleyes:

Wat is de eerstvolgende mogelijkheid dat iedereen kan komen?

1, 2 of 3 weken later misschien :unsure:

Andr

Guest muziekfreak

@ Zoveelste Henk

Nee okay idd de potmeters op de achterzijdde doen al veel dat klopt...wou het je gewoon ff laten weten als je toevallig intresse had. Ook al ben ik niet aanwezig bij de meetings ik blijf een infinityfreak in hart en nieren ;)

Suc6 met de fine tuning. Mocht het niet baten blijft mijn voorstel geldig

MVG Muziekfreak

@ Zoveelste Henk

Nee okay idd de potmeters op de achterzijdde doen al veel dat klopt...wou het je gewoon ff laten weten als je toevallig intresse had. Ook al ben ik niet aanwezig bij de meetings ik blijf een infinityfreak in hart en nieren ;)

Suc6 met de fine tuning. Mocht het niet baten blijft mijn voorstel geldig

MVG Muziekfreak

er zijn vele :D goede speakers.

Het was inderdaad weer een gezellige dag met de ICC-leden. Na enkele vertragingen op mijn route toch de juiste lokatie gevonden. En nu de recensie:

Er is door de andere leden al veel gezegd, maar waar ik mij vooral bij kan aansluiten is dat de gegeven impressie zeer afhankelijk was van de muziek die gedraaid werd. Bij de muziek van Sting was het hoog veel te opdringerig, terwijl het bij Richard Bona (de Afrikaanse muziek) weer net helemaal goed zat en zijn stem in volle pracht naar voren bracht. De ene keer had men dus de neiging om de Emit wat omlaag te draaien, terwijl het bij een andere CD net een gemis zou zijn. Wel is het zo dat met het terugdraaien van de Emit meer evenwicht in de set meer kwam, zeg maar de balans van het hele spectrum, nadeel was dat het daarbij wel een beetje aan frisheid en helderheid ontbrak.

Het laag is de set bleef eigenlijk wat achter bij de rest van de muziek, alhoewel aanwezig had men toch soms zoiets dat er wat meer warmte toegevoegd kon worden. De zitpositie had hier veel invloed op. Op de eerste rij was het laag wat nadrukkelijker aanwezig, maar naar mijn mening kon er wel nog een tikje meer body bij. Een aanwezig verschijnsel hierbij was dat de allerlaagste octaven meer en sterker naar voren kwamen dan de wat hogere mid-bas, zeg maar de punch bij bijvoorbeeld de drums.

Wat ik zeer positief aan de set vindt is het prachtige zuivere stemgeluid, evenals de fijngevoeligheid bij bijvoorbeeld een instrument als de gitaar. Waar het een beetje over de edge ging was eigenlijk alleen de solo van de mondharmonica, waarbij het op een gegeven moment zelfs bijna ging fluiten. Ik denk dat de ruimte hier eigenlijk meer de oorzaak van is, dan de luidspreker. Ook de kleine details op de achtergrond waren duidelijk waar te nemen en fijn qua oplossing.

Voor wat de vergelijkingstest tussen de Meridian en de Philips met dac aangaat zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar de Meridian. Alhoewel de Philips met dac preciezer en analytischer met de aangeboden muziek omging, vind ik toch de liefelijke klang van de Meridian wat aantrekkelijker. Blijft dus een kwestie van smaak. Voor mijzelf trek ik hieruit de lering dat ik toch wel moet gaan uitkijken naar een betere cd speler, want in het pure vergelijk speel ik dus eigenlijk in dezelfde opstelling als de Philips ZONDER de dac. Denk dat hier veel winst te halen is voor mij (weer wat geleerd dus).

Al met al een zeer geslaagde middag met veel luistergenot. Henk bedankt voor jouw gastvrijheid en de geslaagde catering (Tom Poes op de voes), tot de volgende meeting alweer.

Met vriendelijke groet,

Dutch9911

Voor mijzelf trek ik hieruit de lering dat ik toch wel moet gaan uitkijken naar een betere cd speler, want in het pure vergelijk speel ik dus eigenlijk in dezelfde opstelling als de Philips ZONDER de dac. Denk dat hier veel winst te halen is voor mij (weer wat geleerd dus).

Met vriendelijke groet,

Dutch9911

Ik vind het raar dat de dvd kwaliteit (audio) bij jou wel goed was, althans dat vond ik wel met bijv. Peter Gabriel :)

Het beeld helpt misschien wel om je af te leiden, maar toch ....

Andr