Guest yingyang Posted 3 januari 2001 Report Share Posted 3 januari 2001 Hallo, Ik heb twee mono-eindversterkers, die ik op hun zij heb staan, om zo ruimte te besparen. Ze staan namelijk naast de speakers en vond het geen gezicht als je ze gewoon plat op de grond legt, tevens is er ook de plaats niet voor. Is dit niet een probleem voor de versterker? Ze staan dus op hun zij, rechtop. Kan dat? Groeten, Li Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 3 januari 2001 Report Share Posted 3 januari 2001 in principe maakt het niets uit of deze liggen, hangen of staan zolang er maar geen mechanisch draaiende elementen in de desbetreffende apparatuur aanwezig zijn. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 januari 2001 Report Share Posted 3 januari 2001 Beste Li, Als ze altijd uit staan dan maakt het niet uit of ze liggen hangen staan zweven betaat er nog iets anders , dan mag dat ook alleen niet zwemmen leren . Maar als ze gebruikt worden en de mate waarin op laag niveau of op hoog niveau dan kan het wel verschil uit maken. De ont werper heeft er namelijk rekening mee- gehouden als een eindtrap behoorlijk moet werken dan wordt hij heter dit moet gekoeld worden. De constructie is zo gemaakt dat als er geen fan in zit de confectie er voor zorgd dat er in een bepaalde richting koelere lucht bij de koellichamen langs gaat ( natuurlijke confectie) liggen deze koel elementen dwars op de luchtstroom dan wordt deze in de war gestuurd en niet is meer effectief dat is niet gunstig voor de bedrijfszekerheid en levensduur. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 januari 2001 Report Share Posted 4 januari 2001 Beste Li, Sorry , foutje van mij. Confectie is met een v dus Convectie anders denk je met wat voor kleding heb ik nu te maken. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 5 januari 2001 Report Share Posted 5 januari 2001 Hallo YingYang, Ik heb zelf jarenlang een paar Sphinx Project Twelve monoblock eindversterkers in bezit gehad, en die stonden op hun snuit achter de luidsprekers opgesteld. Nooit een probleem mee gehad. In principe moet het gewoon kunnen om een versterker op z`n kop of op z`n zij af weet ik hoe te zetten. Wel moet je je het volgende bedenken. Eindversterkers worden vaak tamelijk warm, als ze in een niet normale positie duidelijk warmer worden dan wanneer ze normaal staan opgesteld, dan moet je oppassen. In feite "verbruikt" een versterker zichzelf (gelukkig duurt dat vele jaren), en dat proces versnelt zich als het apparaat buitengewoon warm wordt. Je zult niet de eerste zijn bij wie de onderdelen zich als gevolg van de opgebouwde hitte desolderen van de print... Daarnaast zijn alle audio componenten in meer of mindere mate microfonisch, dwz. dat zij acoustich of mechnisch toegevoerde energie omzetten in een (ongewenst) electrisch signaal. Vandaar de schier oneindige reeks aan resonantiedempers e.d. die te koop zijn als wondermiddeltjes om je installatie beter te laten klinken. Wellicht is de bodem van jouw eindtrappen gecontrueerd om microfonie te verminderen, en kan een op z`n zij opstelling tot een beetje klankverslechtering leiden. Maar dat hoor je snel genoeg. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 9 januari 2001 Report Share Posted 9 januari 2001 De kans op storingingen lijkt mij eerder voor te komen als een apparaat op z'n zij/kop/staart of wat ook staat. Normaal ligt de printplaat vlak en worden componenten recht naar beneden gehouden door de zwaartekracht. Als een apparaat op z'n zij/kop/staart wordt gezet trekt de zwaartekracht er schuin aan. Dat is bij kleine componenten niet erg, maar bij grotere elco's en transistoren met koelblokken kan dit in sommige gevallen opden duur problemen geven. Door het koud/warm effect ontstaat op den duur ruimte in solderingen en bij allerlei rare krachten kan dit probleem versnellen. Verders worden de zijkanten van versterkers vaak als koel oppervlakte gebruikt en als een zo'n oppervlakte op de grond ligt kan deze zijn warmte niet goed kwijt en krijg je meer last van slijtage. Zie ander bericht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yingyang Posted 9 januari 2001 Report Share Posted 9 januari 2001 Hallo, Ik zal even het merk en de typenr. van mijn eindversterkers noemen: Rotel RB-980BX Misschien geeft dit meer verduidelijking omtrent mijn vraag of je deze eindversterkers op hun zij kan zetten. Overigens, een vraag aan Marcel van MijnHifi: Ik heb deze eindversterkers tweede hands via het net gekocht. Ze zijn in perfecte staat, zien er als nieuw uit. Wat is zo'n eindversterker waard als ik deze b.v. in jouw zaak zou kopen? Ben benieuwd of ik goede deal heb gedaan... Groeten, Li Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 9 januari 2001 Report Share Posted 9 januari 2001 da's lekker, mark (ghi!) sie joe @ graus.nl veel suc6 toegewenst !!! ron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 januari 2001 Report Share Posted 9 januari 2001 Beste Marcel, Tja, goede vraag !! M.A.W. wat wil jij verdienen. Of is dat teveel of te weinig . Hmmmmmmmm sorry, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 die henk toch.......... maaruh,... ben zelf ook wel reuze benieuwd hiernaar ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marcel van mijnhifi Posted 10 januari 2001 Report Share Posted 10 januari 2001 Hallo YingYang, Ben je tevreden met je eindtrappen? Zo ja, dan heb je denk ik sowieso een goede zaak gedaan. In de winkel merken wij dat wanneer iemand iets tweedehands vindt dat hij/zij graag wil hebben, dan is het hem/haar ook wel wat waard, en anders moet het koopje wel heel bijzonder zijn, wat voor ons weer niet interessant is. Toch een kwestie van vraag en aanbod, daar zijn weinig vaste regels voor. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yingyang Posted 12 januari 2001 Report Share Posted 12 januari 2001 Hallo Marcel, Ja, ik ben zeer tevreden met de Rotel eindversterkers. Een hele verbetering! Ik ben er wel zeker van dat ik een zeer goede deal via internet heb gedaan. Is overigens leuk om te doen: Via het net je set bij elkaar sprokkelen. Kost wat meer tijd en energie, maar je kunt wel het een en ander over de aangeschafte apparatuur vertellen. Zo heb ik deze twee Rotel eindversterkers voor 450,= per stuk uit Zeist gehaald... niet duur, toch? Of te wel: K O O P J E ! ! ! ! Zo heb je veel meer plezier aan je apparatuur, dan wanneer je naar een winkel gaat en de hele set in een keer koopt. "Wie zoekt zal vinden en zal het krijgen ook!" is mijn motto altijd. Wie heeft ook goede ervaringen om via het net apparatuur te kopen? Zie nieuwe forum bij "audio": de internet-aanschaffen. Groeten, Li Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts