Jump to content

Armen

carl
 Share

Recommended Posts

Als starter van dit topic heb ik uiteindelijk besloten geen SME of Rega te kopen maar een Graham. Het is een 2.0 ceramic geworden die reeds vervangen was door een 2.1 Het grote voordeel van dit "oude" model (nieuw in verpakking) was de prijs (anders was het niet te betalen).

Wat instelmogelijkheden betreft ongelooflijk. Vervangbare arm, een mal om het element in te stellen (volgens de gebruiksaanwijzing met de allerhoogste toleranties), simpele azimuth instelling , simpele VTA instelling, simpele naaldkrachtinstelling en variable dwarskrachtinstelling. De dealer heeft hem op de Oracle gezet maar in theorie zou ik het zelf moeten kunnen en dat zegt wat.

Het verschil tussen de 2.0 en de veel duurdere 2.2 is met name het lager "bearing". Dat kan je er los bij bestellen en vervanging is een fluitje van een cent. Daar zit ik nog over te denken. Gezien de stand van de dollar ... bijna onvermijdbaar. Siep ging dit doen en ik moet hem nog even vragen hoe dat klinkt (schijnt iets steviger te klinken).

Zo'n unipivot is in het begin wel eng, de arm wiebelt namelijk een beetje bij het opzetten. Je krijgt het overigens tot op de groef geplaatst. Ik kan niet zeggen dat mijn arm beter klinkt dan anderen omdat ik alleen een SME op de draaitafel heb gehoord. Ik vind hem beduidend beter dan de 309.

Voor de rest kan ik helaas geen twee armen op mijn platenspeler plaatsen. Ik kan wel met meerdere armen spelen. Misschien voor over een paar jaar.

Carl

Een 2.0 is nog wel te krijgen (zgn. old stock) voor ongeveer 1400 a 1500 dollar. Deze prijs lijkt me vrijwel identiek als de Morch DP6.

Let wel op ,vaak is dit de 2.0 met alu armbuis en zonder toebehoren.

En ,maar dat weet ik niet meer zeker, waren de zij gewichtjes van een ander materiaal.

Je hebt drie typen Grahams, de 2.1 (2.0 oud), de 2.1 (2.0 oud) "de luxe" en de 2.2 (daarnaast heb je ook nog de Phantom maar dat is een afwijkende arm)

Het verschil tussen de gewone en "de luxe" is dat de laatste een installatieset erbij heeft met onder meer een mal waardoor je elementen vrij simpel zelf kan installeren, een ceramische arm in plaats van een aliminium en tungsten zijgewichten in plaats van koper. De gewone kost in de US 1995 dollar en "de luxe" 2495 dollar. De 2.2 heeft daarbij nog een extra zwaar lager waar Siep nogal over te spreken is en kost 3.200 dollar. Het nieuwe lager is van koper in plaats van aliminium (?). Voor de rest zitten tussen de 2.0 en 2.1 een paar hele kleine verschillen. Zie ook Mike Fremer in de Stereophile,

In NL kost de 2.2, 4.500 euro en de 2.0 (zal wel de 2.1 zijn) 3.300 euro. Ik denk dat de laatste een gewone is in plaats van een de luxe gezien het feit dat op de Amerikaanse prijs iets van 40 % zit. Als iemand een 2. 2 kan kopen voor 500 euro moet hij het vooral doen, dat is dan een koopje voor ongeveer de kostprijs (verhouding kostprijs/verkoopsprijs in de US ongeveer 1 op 5). Ik geloof dat dan ook niet.

Carl

Je hebt drie typen Grahams, de 2.1 (2.0 oud), de 2.1 (2.0 oud) "de luxe" en de 2.2 (daarnaast heb je ook nog de Phantom maar dat is een afwijkende arm)

Die Phantom is trouwens wel een plaatje zeg .... :wub::wub:

grahamphantom.jpg

1 mooi plaatje hoeft niet altijd goed te zijn

Die Phantom lijkt heel erg op de 2.0 serie. Allemaal wat zwaarder uitgevoerd denk ik.

De Nightengale is een 2.2 met een speciale verwisselbare arm. In de arm is een element geintegreerd.

Voor de rest heb ik niet alle armen op de wereld gehoord, maar dat de 2 serie tot de absolute top hoort daar is iedere recescent het wel over eens. In het Audioasylum wordt die bijvoorbeeld vaak vergeleken met de SME V. Overigens heb ik de arm zelf gekocht in combinatie met een draaitafel en daar gaat het natuurlijk om.

Carl

http://www.musicalsurroundings.com/graham.html

Gun die man z'n luisterplezier eens effe, stelletje lummels! :P:D

Als alles gewoon klopt kun je intens luistergenot beleven aan je set, ik kan die ervaring onderschrijven. :)

En met de feest/vrije dagen in het vooruitzicht kan ik me goed voorstellen dat Kraus zich daar al flink op verheugd! ;)B)