Jump to content

Naim

Alco
 Share

Recommended Posts

Goh, veel "Naimoholics" hier op dit forum.

Yep, ook ik ben fervent Naim gebruiker.

Heb de laatste 12 jaar van alles beluisterd en in huis gehad,maar Naim does it for me.

Het is geen goedkoop merk,maar gelukkig ook

niet extreem duur. (zolas Krell & M.L.)

Bovendien behoud Naim een hoge waarde en is

't inderdaad op te waarderen met losse voedingen. Daarnaast zie je zelden Naim 2e hands te koop (soms wel jammer!),maar

eigenlijk is dat alleen maar 'n goed teken.

Krell & Mark Levinson zie je ontzettend vaak

2e hands te koop. (zegt genoeg...)

Momenteel bestaat m'n simpele maar uiterst

muzikale setje uit:

- Naim Nait-2 versterker

- Naim CD-3.5 CD-speler

- Monitor Audio Studio-2SE

Groeten,

Alco

Guest bkamph

Het is waar wat je zegt. Ik heb het genoegen gehad om de fabriek van NAIM in Engeland te bezoeken en heb daar kunnen zien hoe serieus en toegewijd men bezig is met het vervaardigen en testen van apparatuur. De duurzaamheid straalt er vanaf.

Wat ik wel jammer vind, is dat ze zo eigenwijs zijn op het gebied van de in- en uitgangen (DIN i.p.v. tulp). Dat maakt de keuze van interconnects wat moeilijker.

Helaas heb ik zelf geen NAIM-spullen thuis...

Groeten,

Bert

Guest StayBlow

LS

NAIM heeft gewoon het hele component om de DINplug heen gebouwd. Daarom klinkt het ondanks een touwtje van 200 gulden nog steeds als een huis. Hang er duurde -tulip- kabels tussen en het klinkt toch minder. Dat is juist het mooie en bijzondere van NAIM.

ja toch, Mies!?

VG, Stay Blow

Guest bkamph

Soms is eigenwijsheid ook een goed eigenschap. Zolang NAIM de apparatuur zo goed kan laten klinken, vind ik die eigenwijsheid prima. Er zijn nl. voldoende interconnects met DIN-pluggen te krijgen (o.a. van Chord Company); ander kun je ze natuurlijk ook zelf (laten) maken. Bovendien zeggen ze bij NAIM dat hun eigen kabels optimaal zijn afgestemd op de electronica.

Ik heb daar vrede mee; het gaat tenslotte om het totaalconcept.

Bert

• 1 year later...

Ben wel benieuwd hoe NAIM klinkt, ik heb gelezen dat het niet erg neutraal is (geef ik niets om), dat het veel PRAT heeft (Pace, Rhythm And Timing), maar dat de soundstaging en dynamiek slecht is, deze laatste twee dingen zouden me dan wel van NAIM afhouden.

Hallo Void,

Goh, ik had niet gedacht dat er meer dan 'n jaar later nog iemand op m'n Naim topic zou reageren.

Sterker nog, toen ik net naar dit forum surfde dacht ik:"He, heeft iemand een thread over Naim geplaatst ?"

Totdat ik net m'n eigen naam bij 'auteur' zag staan... :D

Naim staat inderdaad bekend om z'n PRaT.

De soundstaging en dynamiek bij Naim is op zich prima, maar wel is 't zo dat dat niet HET belangrijkste is.

Mijn huidige Cyrus 3 is inderdaad dynamischer dan m'n oude Naim Nait-2.

Ook de plaatsing is iets beter.

Desondanks klinkt een Nait 2 of 3 zondermeer muzikaler,mits aangesloten op de juiste bron en luidsprekers.

Voor veel mensen is de soundstage,diepte,plaatsing,(veel) laag erg belangrijk. En uiteraard is dit ook belangrijk,maar een versterker kan bovengenoemde capaciteiten bezitten en toch niet boeien.

Vaak is 't zo dat liefhebbers van bijvoorbeeld Krell,Mark Levinson en andere gerenommeerde High-end merken niet zo gecharmeerd zijn van Naim en Naim liefhebbers moeten absoluut niets hebben van DE bekende high-end merken.

(wat dat betreft ben ik ook nog steeds een Naimohlic)

Hoewel m'n huidige Cyrus 3 prima klinkt, vertelde een dealer van zowel Naim als Cyrus me onlangs:"Cyrus maakt mooie producten en er komt een mooi geluid uit,maar Naim maakt muziek,that's it!"

Naim kan inderdaad ook enigszins aan de 'bright side of neutral' klinken.

Kortom, 't blijft een kwestie van uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Alco :)

Mmm, deze topic stond bij mij bovenaan de pagina, ik heb vast per ongeluk ergens op geklikt.

Bedankt voor je reactie, ik kan geen dynamiek missen (met mijn speakers), ik ben benieuwd of de duurdere NAIM eindversterkers (bijv. NAP250) wel krachtig klinken.

De NAP-250 eindversterker van Naim is zondermeer zeer krachtig (70 watt) en dynamisch. (maar ook erruggg prijzig!

Is ook zeer stabiel!

Wat niet wegneemt dat bijvoorbeeld een Naim Nait-3 met z'n 30 watt heel wat dynamischer en stabieler is dan mening andere merk met 't dubbele vermogen!

(2e hands 570,- euro bij Ghijssens HiFi)

zie ook www.phonologic.com

Welke speakers heb je ?

Groeten,

Alco cool.gif

Ik heb JM Reynaud Odyssees, heb gehoord dat JM Reynaud speakers goed samengaan met NAIM, maar de Odyssees zijn zware "ultra high-end" speakers en verdienen ook hele goede versterkers om er het maximale uit te halen. Bij NAIM denk je niet meteen aan zware eindversterkers, ze hebben wel de NAP500 maar die is weer onbetaalbaar...

• 5 months later...
Ik heb JM Reynaud Odyssees, heb gehoord dat JM Reynaud speakers goed samengaan met NAIM

Dan hoop ik dat je luisterruimte erg groot is. De Odyssee komt pas vanaf zo'n 50 M2 Plus tot zijn recht.

Heb je wel eens met Siemel geprobeerd ? De combi TU10/TA20 is erg aardig. Is tevens ook nog betaalbaar.

De Odyssee komt pas vanaf zo'n 50 M2 Plus tot zijn recht.

Dat weten we nu ja! De Odyssees zijn helaas weer weg, ik kon wel voldoen aan de minimale luisterafstand van 5m (mijn kamer is 9*5m), maar kon niet genoeg coherentie bereiken in een 'leefbare' opstelling, ik denk dat ik teveel reflecties van de muren en kasten aan de zijkanten had, het staat erg vol hier. Het zijn fantastische speakers, ik heb nog geen speaker gehoord die zo'n duidelijke tekening aan het geluid gaf en die tegelijk het rijke en diepe harmonische klankkarakter van instrumenten en stemmen zo kon weergeven, daar kan een Avalon Eidelon e.d. niet tegen op. Het heeft denk ik ook te maken doordat de speakerunits allemaal met de hand gemaakt zijn (door JM Reynaud zelf!), een precisiewerk dat dagen in beslag neemt, dat vind je volgens mij nergens meer. Maar het is geen makkelijke speaker, je hoort er alles op dus bron en versterking moeten perfect zijn. Ik heb qua apparatuur erg veel geprobeerd omdat ik er het beste uit wilde halen, o.a: Plinius SA-50mkIII, Pass X250, Krell FPB 600C, Unison Research 845, 47Labs Gaincard. Ik ben nu heel gelukkig met de kleinere modellen van JMR (was ik voor de Odyssees ook al) die ik heel mooi aanstuur met 47Labs, ik heb nog geen betere speakers gevonden naar mijn smaak (onafhankelijk van de prijs!), maar ik blijf altijd op zoek.

Over NAIM: ik heb instussen diverse NAIM demo's gehad, met wisselende resultaten, de speakers zijn niet naar mijn smaak maar met de geintegreerde versterker kun je zeker een mooi setje bouwen voor relatief weinig geld, de duurdere versterkers ben ik nog niet van overtuigd, die zou ik in mijn eigen set moeten proberen.

(Zal deze topic ooit uitsterven? Hij is 4 januari 2001 gestart)

Geplaatst door void:

maar dat de dynamiek slecht is, .

Zijn hiervoor de voedingen niet verantwoordelijk ?

Dit probleem is dus oplosbaar, jammer dat dat niet standaard al ingebouwd wordt.................en zoveel geld moet kosten.

Groet Jitze