Tinustussegas Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Hallo mede audio vrienden, Na het lezen van vele goede verhalen over het resultaat van het weghalen van de mute transistoren ben ik dat gisteren ook gaan doen. Deze uit mijn DV7010, waar ik overigens wel tevreden mee ben, maar als 't beter kan ..... Het resultaat was toch behoorlijk bedroevend, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte elctronische kennis. Ik ben bang dat ik er 2 teveel uitgehaald heb. Als ik nu een cd afspeel (analoge uitg.) is het volume terug gelopen met de helft!!!!! dus niet echt een verbetering. Er zaten dus vier transistoren bij de uitgang welke ik eruit heb gehaald. De volgende waardes staan erop vermeld (zegt mij helaas niets ) 2stuks K170V DE en 2 stuks J74V OH. Kan iemand mij vertellen welke ik eventueel terug moet stoppen zodat ik weer kan genieten van mij A-uitg. Wil binnenkort wel mijn dvd-kast dempen met bitumen, ben benieuwd of het echt hoorbare verschillen oplevert (bij mij thuis dan...) Bijvoorbaat dank voor je reactie Met vriendelijke groet, T.tussegas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 2stuks K170V DE en 2 stuks J74V OH. Kan iemand mij vertellen welke ik eventueel terug moet stoppen zodat ik weer kan genieten van mij A-uitg. Dat zijn signaalfets. K170V = 2SK170-violet, J74V = 2SJ74-violet. Hoogstwaarschijnlijk zijn dat niet de mute transistoren, alhoewel ze als zodanig wel gebruikt zouden kunnen zijn. Zonder schema is er niets van te zeggen. Zou ze lekker ALLEMAAL terugzetten (op de goede plek ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Zou ze lekker ALLEMAAL terugzetten (op de goede plek ). En in de goede stand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Veel gebruikte mute transistoren zijn de 2SC2878 (C2878) en de 2SC3227 (C3227). Dit zijn speciaal voor muting bedoelde transistoren. Kom je die tegen bij de uitgang dan kun je ze er gerust uithalen. Ze zitten vrijwel standaard in Sony spullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Tinustussegas: Het lijkt allemaal zo simpel als je het hier op het forum leest. Maar vaker is een schema wel gewenst en zeker als je niet echt op de hoogten bent. Ben je dat wel; dan kun je wel zien aan de torren hoe ze geschakeld zijn en of het dan ook de mute torren zijn. Dat kun je simpel zien door dat de tor met een poot aan het signaal licht een poot aan de massa en een poot aan een voeding C aan signaal B aan voeding E aan massa stel er zit een sd1915TA in 2SC3688 zijn mute torren Let wel er zijn ook spelers die per kant twee mute torren hebben Dan komt er een van je Digitale PCB af en een van uit de DAC Dit zit bijvoorbeeld in een Teac speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinustussegas Posted 17 juli 2004 Author Report Share Posted 17 juli 2004 2stuks K170V DE en 2 stuks J74V OH. Kan iemand mij vertellen welke ik eventueel terug moet stoppen zodat ik weer kan genieten van mij A-uitg. Dat zijn signaalfets. K170V = 2SK170-violet, J74V = 2SJ74-violet. Hoogstwaarschijnlijk zijn dat niet de mute transistoren, alhoewel ze als zodanig wel gebruikt zouden kunnen zijn. Zonder schema is er niets van te zeggen. Zou ze lekker ALLEMAAL terugzetten (op de goede plek ). Bedankt voor de informatie ik heb nieuwe transistoren besteld zodra deze binnen zijn soldeer ik ze weer op de juiste plek! Hierna laat ik mijn dv7010 even met rust Mijn broer vertelde me dat hij nog 2 flinke luidsprekers had staan om een subwoofer mee te bouwen dus ga ik me eerst daarop richten.... Misschien nog een tip voor een goede aktieve verst. ? Ik zat te denken aan een Hypex HS200, maar ben eigenlijk aan het zoeken naar een simpel te bouwen diy versteker. Deze moet echter wel goed presteren & minder kosten dan de hs200 (360 euries). Binnenkort zal ik wat plaatjes van mijn speakers op het net zetten en speakers die een vriend van me bij mij op zolder aan 't knutselen is. Dit worden speakers om van te smullen! Binnenkort op 't web!!! Later!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste allemaal, Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van het verwijderen van de door de fabriek ingebouwde mute torren? Af fabriek worden ze toch niet voor de flauwekul ingebouwd lijkt mij zo. Of zijn al die fabrikanten gewoon dom bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste allemaal,Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van het verwijderen van de door de fabriek ingebouwde mute torren? Af fabriek worden ze toch niet voor de flauwekul ingebouwd lijkt mij zo. Of zijn al die fabrikanten gewoon dom bezig. Sommigen denken/vinden dat ze het signaal be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Een reedrelais is toch zo'n contact in een glazen buisje dat reageert op een magnetisch veld Dan heb je dus een extra spoel o.i.d. nodig om het magnetische veld op te wekken .... Met een goed ontworpen minirelais ben je toch sneller klaar? Dan gebruik je de buitenste contacten als hij 4-polig is bijv. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Ehem Andre, Reedrelaisjes kun je ook krijgen compleet met een spoeltje er omheen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Ehem Andre, Reedrelaisjes kun je ook krijgen compleet met een spoeltje er omheen Ik zit net bij Farnell te kijken, idd o.a. in een dil behuizing Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Beste Pjotr, Had jij ook niet zoiets met je M-audio gedaan? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Idd Bas, Maar daar zit nu een lijntrafo in en ik sluit de primaire kant van de trafo kort. Maar je hoeft niet per se een reedrelais te gebruiken. Die miniatuur relais van NAIS die bij Farnell staan zijn ook erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts