Theo Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Gisteren, zondag 11 juli, was ik er weer, voor de 5de keer op rij. Het eerste concert dat ik bezocht op verzoek van mijn partner, dat van Alicia Keys, vond ik vreselijk slecht. De muziek in de Statenhal vond ik niet om aan te horen: veel te hard, tegen vervorming aan. Na 5 minuten had ik het wel gezien en ben toen naar Tumb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Hoi Theo, Ja, het NSJ is hier loopafstand van mijn huis, maar om precies de reden die jij noemt ben ik niet gegaan. Laatste keer dat ik er ben geweest was meen ik 3 jaar geleden en ook toen was het al (te) druk. Helaas heb ik ook op radio of TV dit jaar wegens drukke werkzaamheden weinig mee gekregen van het festival. Slechts een uurtje op de radio geluisterd toen ik was hardlopen met zo'n Philips/Nike PSA radio die je om je arm kunt bevestigen tijdens het sporten (erg leuk en, ook kwalitatief, goed apparaat overigens dat ik heb gekregen van een relatie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 vind het zwaar overpriced, ben voor dat geld naar 3 aparte festivalletjes gweest en das 10x leuker. alicia keys ga toch weg man Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Beste, Sinds mijn 13e op een enkele keer na ben ik er jaarlijks geweest. Dit jaar moest ik helaas over slaan door dat klote werk van me en daar baal ik nog steeds heel erg van. De jaco pastorius big-band met Richard Bona was echt te gek!! Waanzinnig dat ze (op TV althans) begonnen met Teen Town. Blijft en van de meest geniale stukken, en wat speelde Richard het stoer!! Heb het nog op mijn toelating gespeeld. Zou het nu niet meer kunnen qua techniek. De uitzending an gisteren van Stanley Clarke was ook te gek! niet vanwege Stanly zelf, maar vanwege die Bassist uit Cameroon, die samen met stanly een funk duet speelde. Wat een bassist!! Daar gaan we zeker meer van horen. Al Jarreau was ook weer erg goed. Met name de toetsenist die bij hem was. En utieraard het wemelde er vande korg Triton Studio's. Was wil ik graag zo'n ding hebben. Eigenlijk veel liever dan die rot hifi allemaal Oja onze vriend Frank Derks was zeker 3 seconde vollop in beeld toen ze na het laatste nummer van Stanley Clarke de zaal filmde. Hij stond helemaal vooraan. Volgend jaar zal ik er zeker weer zijn. Dat mensen als Alicia Key's daar optreden is natuurlijk een schande! Dat mens heeft haar eigen doelgroep, en egien festival's. Alsjeblieft laat het NSJ hiervan verlost blijven!! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Ik ben op de vrijdag geweest. En ik deel de hier eerder genoemde ervaringen. Ik ben inmiddels al heel wat jaren geweest maar dit was veruit de drukste keer. Het viel mij behoorlijk tegen, zelfs de kleine zalen waren afgeladen vol. Wisselen van de ene naar de andere zaal gedurende de acts betekende dat je van achteruit de zaal kan proberen de act nog enigszins te volgen. Gevolg is dat je dan tussen de mensen staat die eigenlijk helemaal niet voor de muziek komen maar voor de 'sfeer'. (Of zijn die met een bedrijfsuitje/arrangement, tussen het oesters eten door, even komen kijken?) En die gasten staan alleen maar te lullen met een biertje in de hand. Man, wat erg/irritant... Ik denk niet dat ik de volgende jaren van de partij ben. En dat terwijl ik een groot jazz-liefhebber ben. Ik vond uiteindelijk het aantal goede bands ook een beetje tegenvallen...... Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Oja onze vriend Frank Derks was zeker 3 seconde vollop in beeld toen ze na het laatste nummer van Stanley Clarke de zaal filmde. Hij stond helemaal vooraan. HA! heb ik ook gezien alleen ik twijfelde nog, nu weet ik het zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 12 juli 2004 Author Report Share Posted 12 juli 2004 Stanley Clarke met die bassist uit cameroon was inderdaad grandioos! Helaas heb ik de heren niet levend gezien op het NSJF, maar gisteravond wel op de buis. Blij dat jullie mijn mening delen over mw Keys. Ik had nog nooit van het goede mens gehoord en ik had de indruk gekregen op basis van mensen die ik gesproken heb en wat ik in de pers las, dat ik de enige was die het absoluut shit vond. De drukte is inderdaad niet leuk meer. Gelukkig ben ik 1.94 meter lang zodat ik nog relatief makkelijk over een aantal mensen van achter uit een zaal heen kan kijken. Nog meningen over Rabih Abou-Khalil? iemand hem gezien en gehoord in de Mondriaan-zaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Stanley Clarke met die bassist uit cameroon was inderdaad grandioos! Helaas heb ik de heren niet levend gezien op het NSJF, maar gisteravond wel op de buis. Beste Theo, Ik straks de band weer bekijken. Ik was dermate onder de indruk dat ik weer zin heb omz elf heel hard te gaan studeren. Man man man, wat een techniek die gast!! Dit is echt slappen uit de kunst! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 vind het zwaar overpriced, ben voor dat geld naar 3 aparte festivalletjes gweest en das 10x leuker.alicia keys ga toch weg man Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Ben er zeker 10 jaar lang geweest , maar sinds Paul Acket er niet meer is is het HARD achteruit gelopen . Het is nu in beheer van MOJO en dus 1 grote commercieele bende. Was vroeger altijd op het "dakterras" te vinden waar de wat avontuurlijkere "avant-garde en free jazz" gespeeld werd . Heb er echt veel gave concerten meegemaakt , maar nu is het nix meer (als je een jazzartiest tegenkomt mag je m een hand geven ). Begrijp me goed , als je commerciel wilt gaan moet je dat gewoon doen , alleen noem het dan aub geen Jazz festival , want 3/4 wat er vandaag de dag komt heeft helemaal nix meer met Jazz te maken. Noem het dan "Instrumental POP Festival" oid , of MEUK 2004 Ook leuk al die "radioformat" namen van tegenwoordig (AcidJazz, UrbanJazz,SmoothJazz , allemaal troep wat nix met Jazz te maken heeft , alleen men vind dat "Jazz" zo interessant klinken dus gooien ze dat er te pas en te onpas in , treurig! moest het ff kwijt, sorry Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Ben er zeker 10 jaar lang geweest , maar sinds Paul Acket er niet meer is is het HARD achteruit gelopen . Het is nu in beheer van MOJO en dus 1 grote commercieele bende.Was vroeger altijd op het "dakterras" te vinden waar de wat avontuurlijkere "avant-garde en free jazz" gespeeld werd . Heb er echt veel gave concerten meegemaakt , maar nu is het nix meer (als je een jazzartiest tegenkomt mag je m een hand geven ). Begrijp me goed , als je commerciel wilt gaan moet je dat gewoon doen , alleen noem het dan aub geen Jazz festival , want 3/4 wat er vandaag de dag komt heeft helemaal nix meer met Jazz te maken. Noem het dan "Instrumental POP Festival" oid , of MEUK 2004 Ook leuk al die "radioformat" namen van tegenwoordig (AcidJazz, UrbanJazz,SmoothJazz , allemaal troep wat nix met Jazz te maken heeft , alleen men vind dat "Jazz" zo interessant klinken dus gooien ze dat er te pas en te onpas in , treurig! moest het ff kwijt, sorry Je haalt me de woorden uit.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Oja onze vriend Frank Derks was zeker 3 seconde vollop in beeld toen ze na het laatste nummer van Stanley Clarke de zaal filmde. Hij stond helemaal vooraan. HA! heb ik ook gezien alleen ik twijfelde nog, nu weet ik het zeker Volgens mij heb ik 'm ook gezien (zappend langs Nederland 3, want ik ga natuurlijk geen NSJF kijken he ) maar ik weet het niet zeker. Heeft die man donker, krullend haar? Beetje kalend, bril, snor (geloof ik)? Ik meende 'm wel te herkennen (stond idd helemaal vooraan) als iemand van het forum, maar kon er geen naam bij bedenken eigenlijk... Maar dat was dus Frank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 vind het zwaar overpriced, ben voor dat geld naar 3 aparte festivalletjes gweest en das 10x leuker.alicia keys ga toch weg man Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ja , die toetsenist van Santana is geweldig. Geloof het of niet: deze man was 30 jaar geleden drummer van Frank Zappa! Santana zelf is een jofele peer, echt een uiterst sympatieke verschijning,maar z'n gitaarwerk is nogal simpel, om het vriendelijk uit te drukken. Weet je wat ik denk: Als ze die paar echt foute acts zouden schrappen, dan wordt het minder dierentuin-achtig, en heb je het gevoel bij een Jazz-festival te zitten. Ik ben een halve avond geweest en toen hield ik het voor gezien. Veel te druk en veel te veel "Anita's, Henkie's en Jopie's" als je begrijpt wat ik bedoel! De meeste van die gasten komen alleen voor die baggerzooi. Komen die lui niet, wordt het misschien toch nog gezellig in de toekomst. En Mojo... nee, vroeger waren ze idealistisch, maar dat is nu ook een grote commerciele bende geworden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ja , die toetsenist van Santana is geweldig. Geloof het of niet: deze man was 30 jaar geleden drummer van Frank Zappa!Santana zelf is een jofele peer, echt een uiterst sympatieke verschijning,maar z'n gitaarwerk is nogal simpel, om het vriendelijk uit te drukken. Weet je wat ik denk: Als ze die paar echt foute acts zouden schrappen, dan wordt het minder dierentuin-achtig, en heb je het gevoel bij een Jazz-festival te zitten. Ik ben een halve avond geweest en toen hield ik het voor gezien. Veel te druk en veel te veel "Anita's, Henkie's en Jopie's" als je begrijpt wat ik bedoel! De meeste van die gasten komen alleen voor die baggerzooi. Komen die lui niet, wordt het misschien toch nog gezellig in de toekomst. En Mojo... nee, vroeger waren ze idealistisch, maar dat is nu ook een grote commerciele bende geworden Beste Gans, Nou als ik het goed heb gezien was dat niemand minder dan Chester Thompson op toetsen. Een waanzinngie drummer inderdaad. Ik twijfelde alleen, omdat ik nooit heb geweten dat Chester Thompson ook (en wel z'n goede!) toetsenist was. Ze zenden echt de foute boel uit op NPS want eerder vrijdag op de Radio heb ik de drie openings nummers van Santana gehoord, end at was dus wel echt goed. GRoven als ene tiet. Een wanzinnige solo van de toetsenist (Chester Thompson dus ) echt die gast bleef maar altereren. en gaf zo'n oneindig gevoel..zo'n gevoel dat er nog meer gaat komen, en dat je nog meer wilt. De spanning van een goede solo. En zo hoort een solo te zijn. opbouwen en niet meten je kruid verschieten!. Als groot Zawinul liefhebber (zeg maar gerust dat ik jaren geobsedeerd ben geweest door zijn muziek) bala ik ontzettend dat hij niet meer op het NSJ is. Al twee jaar niet meer. Daarvoor was hij er jaarlijks. Dat was fantastisch altijd ind e statenhal. Het werd altijd lekker rustig mar er ontstond een heel intiem sfeertje. Voor het eerst was dan het geluid ook goed. Dusdanig goed dat je zonder oordoppen op een normaal nivo kan luisteren. Ik weet bijna zeker dat dat bepaalde groepje mensen wat er altijd stond altijd dezelfe waren . Hij gaf concerten daar werd je stil van en kon je ontroeren. En dat hij plaats heeft moeten maken voor zo'n omhoog gevallen trol als Alicia Keay's is te erg voor woorden! Eigenlijk is het een belediging! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Beste Gans, heb net even de Santana site gecheckt, maar volgens mij is de toetsenist niet de Chester Thompson die wel allemaal als drummer kennen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Hij gaf concerten daar werd je stil van en kon je ontroeren. En dat hij plaats heeft moeten maken voor zo'n omhoog gevallen trol als Alicia Keay's is te erg voor woorden! Eigenlijk is het een belediging! Groeten, Bas Voor heel veel anderen is dat ook. Kijk naar Michael Brecker, dat is een monument die man, en die wordt in een adem genoemd met Alicia Keys, is echt een belediging! Je ziet het echt goed. Zawinul, dat is er zo een DIE hoort daar thuis, maar ze willen een volle bak hebben: kassa! Jammer toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 Volgens mij is drummer Chester Thompson op dit moment aan het toeren met Phil Collins. Een maand geleden zag ik hem nog in Keulen. Die serie optredens is dacht ik nog niet afgelopen. De toetsenman van Santana is een ander, ook al heeft hij dezelfde naam, Chester Thompson....Ik heb even op de site van Santana gekeken. daar staat dat hij in 1983 bij de band kwam. In die tijd speelde drummer Chester Thompson al bij Genesis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 Yep, Stanley Clarke solo op contrabas, moet je gezien hebben. De man heeft gewoon drie handen. En inderdaad een schitterend duet met Stanley en de bassist uit cameroon. Jammer dat in het begin z'n bas het liet afweten. Kabels gewisseld, versterker gewisseld, bas gewisseld, snaar breekt, oude bas (gerepareerd) weer terug en weer gaan. Bij Jaco Pastorius Big Band en Richard Bona stond ik ook mooi vooraan. Wat een fantastische muziek is dat toch altijd weer. James Brown was gewoon feest. Vooraanstaan moet je daar lang van tevoren plannen. (Tip: met watjes in de oren vervormd het bij Alicia Keys niet. Niet mijn muziek maar ik moet zeggen, ze brengt het wel.) Santana had Dennis Chambers op de drums. En niet de drummer Chester Thompson op keys. Dan natuurlijk nog Larry Carlton gezien, Elvis Costello met het metropool orkest, Dave Brubeck (80+ jaar jong achter de piano), Branford Marsalis, Herbie Hancock, Michael Brecker (Gesigneerde cd gescoord) en Michael Camillo. Hoezo drukte? Voor minder dan een siltech interlink kun je op je gemak gaan zitten in de PWA zaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 PS. De audiofiele stakkers kunnen maar beter wegblijven. Ze hebben altijd wel wat te zijken. Als ze al moeite hebben om op het NSJ de jazz te vinden hebben ze er niks te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.A.NP Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 Ik was vrijdag ook op het op het festival en heb er erg van genoten zowel van 'echte' jazz als van niet 'echte' jazz. De jazz muziek die nu zo verdedigd wordt was in de zeventiger jaren onderwerp van discussies tussen 'echte' jazz liefhebbers die het vreselijk vonden en de 'jazzrock' liefhebbers. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Het is de eeuwige strijd tussen de rekkelijken en de betrekkelijken. "Vroeger was natuurlijk sowieso alles beter". Voor mij moet muziek onder invloed van de tijd en andere stijlen juist veranderen. Het is gelukkig een kruisbestuiving van diverse stijlen. Overigens: De muziek van Rabih Abou-Khalil is prachtig maar is dat dan wel jazz??? Is het zo niet-commercieel dat het wel mag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 PS. De audiofiele stakkers kunnen maar beter wegblijven. Ze hebben altijd wel wat te zijken. Als ze al moeite hebben om op het NSJ de jazz te vinden hebben ze er niks te zoeken. Beste Frank, Ik en stinkend aleors op je!!. Die bassist uit Cameroen, bij sTanly clarke. Die was zo onwijs stoer!! Ik ik nu (echt waar ) elke avond de band terug om ervan te leren. Je had toch wel oordoppen in het frank? Daar vooraan is het echt te hard gewoon. Volgend jaar zal ik er ook zeker weer zijn!! Heb jij eigenlijk in den haag geslapen? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
PackardGoose Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 Ik was vrijdag ook op het op het festival en heb er erg van genoten zowel van 'echte' jazz als van niet 'echte' jazz. De jazz muziek die nu zo verdedigd wordt was in de zeventiger jaren onderwerp van discussies tussen 'echte' jazz liefhebbers die het vreselijk vonden en de 'jazzrock' liefhebbers. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Het is de eeuwige strijd tussen de rekkelijken en de betrekkelijken. "Vroeger was natuurlijk sowieso alles beter". Voor mij moet muziek onder invloed van de tijd en andere stijlen juist veranderen. Het is gelukkig een kruisbestuiving van diverse stijlen. Overigens: De muziek van Rabih Abou-Khalil is prachtig maar is dat dan wel jazz??? Is het zo niet-commercieel dat het wel mag? Alsof ik niet in ben voor iets vernieuwends. Ik wil juist niks anders, maar dan kunnenze dat festival toch beter omdopen in "muziekfestival aller stromingen" of"wereldmuziek-festival". Jazzfestival staat hip en erg interessant, maar dat is het gewoon niet. Er is onderhand meer blues en pop en wereldmuziek dan jazz. Dat mag ook van mij, maar dan moeten ze mijns inziens de naam veranderen. Je kunt Stanley Clarke of Herbie Hancock, of Santana ook niet op een festival van het Hollandse lied of iets dergelijks zetten. Dan loopt dat publiek ook weg, toch? Wat wel een jazz-stroming is maar waarvan ik nauwelijks iets heb bespeurd is "fusion". En dan heb ik het over progressieve fusion, niet over het zoveelste optreden van Pat Metheny of Spyro Gyra of Marcus Miller. Daar is op zich niks mis mee, maar er is veel meer, heel veel meer. Maar niet op Northsea-Jazz, helaas. Dat vind ik echt een gemis. Als ik dan wel allerlei pop-artiesten zie, dan heb ik het wel gehad daarzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 PS. De audiofiele stakkers kunnen maar beter wegblijven. Ze hebben altijd wel wat te zijken. Als ze al moeite hebben om op het NSJ de jazz te vinden hebben ze er niks te zoeken. Beste Frank, Ik en stinkend aleors op je!!. Die bassist uit Cameroen, bij sTanly clarke. Die was zo onwijs stoer!! Ik ik nu (echt waar ) elke avond de band terug om ervan te leren. Je had toch wel oordoppen in het frank? Daar vooraan is het echt te hard gewoon. Volgend jaar zal ik er ook zeker weer zijn!! Heb jij eigenlijk in den haag geslapen? Groeten, Bas Ik prop net zolang watten in m'n oren totdat ik het goed vind klinken. Op een of andere manier staat het hoog altijd te hard. Die lui achter de knoppen zijn denk ik vaak een beetje doof. Bij Stanley Clark gingen de watjes overigens wel uit. Af en toe wat decibellen kan niet zoveel kwaad. De concerten in de PWA zaal zijn altijd precies goed overigens. Overigens valt het vlak voor het podium juist wel mee. Het geluid van de grote line array's waait dan over je heen. Het geluid van de kleinere near fields valt dan reuze mee. Slapen in Den Haag, was het maar waar. Met de nachttrein, 3 nachten achter elkaar pas om 4 uur in het mandje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 Slapen in Den Haag, was het maar waar. Met de nachttrein, 3 nachten achter elkaar pas om 4 uur in het mandje. Kijk, dan ben je een echte die-hard Ik zat/zit nog met de verhuizing, volgend jaar is NSJ in R'dam geloof ik .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts