erik klijnsmit Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 beste forumleden , regelmatig bezoek ik concerten (volledig akoestisch ) waarvan ik wel eens denk : dit zou ik wel eens op cd willen hebben. het probleem is , dat je zo'n concert maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 beste forumleden , regelmatig bezoek ik concerten (volledig akoestisch ) waarvan ik wel eens denk : dit zou ik wel eens op cd willen hebben. het probleem is , dat je zo'n concert maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juli 2004 Author Report Share Posted 12 juli 2004 ehhh juist , vertel bas , Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 ehhh juist , vertel bas , Beste eric, Ga zelf maar eens lezen. ik ga niet alles voorkauwen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juli 2004 Author Report Share Posted 12 juli 2004 ehhh juist , vertel bas , Beste eric, Ga zelf maar eens lezen. ik ga niet alles voorkauwen Groeten, Bas my inglisch is not so good ps; bedoel je zoiets??http://www.digidesign.com/products/le/basics/ mooi spul , maar dan moet ik wel mijn hele pc meeslepen . waarom geen simpele recorder en twee mic's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 ehhh juist , vertel bas , Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juli 2004 Author Report Share Posted 12 juli 2004 OK bas, dus gewoon een DAT recorder. en twee microfoons, ik heb btw pas eens staan te kijken tijdens een orgelconcert waar een opname werd gemaakt door aad van der waal (maakt echt hele mooie orgelopnames!) hij doet dit met een sony DAT recorder een revox mengtafel , en twee microfoons op een statief van 7 meter hoog denk ik . dat is alles. maar, kun je de microfoons ook direkt op de recorder zetten?? en welke mic's zouden geschikt zijn ?? alvast bedankt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Ik heb de nodige bootlegs gehoord en dat is echt niet wat je wil. Iedere scheet of kug is beter te horen dan de band zelf. Als je de microfoons op het podium zou zetten worden ze meteen verwijderd. Het enige wat zinvol is om aan de band zelf te vragen of je mag inpluggen op de PA inruil voor een CD maar zelfs dat zullen ze argwanend ontvangen. Beetje aanpappen met 1 van de band leden (bij voorkeur de PR man) voor een demo is de meest haalbare kaart. Geld bieden voor een cd werkt zelfs al bijna nooit. Dit zijn mijn ervaringen Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Ik heb de nodige bootlegs gehoord en dat is echt niet wat je wil.Iedere scheet of kug is beter te horen dan de band zelf. Als je de microfoons op het podium zou zetten worden ze meteen verwijderd. Het enige wat zinvol is om aan de band zelf te vragen of je mag inpluggen op de PA inruil voor een CD maar zelfs dat zullen ze argwanend ontvangen. Beetje aanpappen met 1 van de band leden (bij voorkeur de PR man) voor een demo is de meest haalbare kaart. Geld bieden voor een cd werkt zelfs al bijna nooit. Dit zijn mijn ervaringen Groeten Simon Erik gaat voornamelijk voor orgelconcerten. Naar mijn idee is het over het algemeen redelijk goed te overleggen of dat opnemen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 De klassieke stiekeme microfoons: http://www.core-sound.com/#PRODUCTS Ik heb nog een setje van de originele CSBs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Er zijn toch ook van die schroefjes die je stiekum in de muur kunt draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Er zijn toch ook van die schroefjes die je stiekum in de muur kunt draaien? Die werken niet echt, het zijn gewone schroefjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Erik, of het mag moet je lekker even zelf uitzoeken. Of het kan ? Ja natuurlijk kan dat. Twee microfoons, beiden een voorversterker en Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Erik, of het mag moet je lekker even zelf uitzoeken. Of het kan ? Ja natuurlijk kan dat. Twee microfoons, beiden een voorversterker en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Dat meot je dan maar eens laten weten Erik. Ik ben ook wel geinteresseerd in zo'n eerste generatie opname van een orgelconcert. Ik vraag me overigens af of Van der Waal (is dat die man die ik toen in de Laurenskerk heb ontmoet ?) zomaar een draadje laat aftappen. Copyright en dergelijke. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 beste paul (en de rest) wat voor een voorversterker heb ik nodig eigenlijk , om er voor te zorgen dat het microfoon signaal versterkt word .? ik neem aan dat je de mic's niet direkt in de recorder kunt prikken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Volgens mij mag het geeneens, opnemen.... best kans als ze je betrappen, dat je eruit gekegeld word Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Erik, je kunt het ook ouderwets doen... Koop een oude Revox A77 of B77 2 spoor high speed, twee goede microfoons en een dubbel statief wat voldoende hoog kan. Aansluiten, klaar.... Met een koptelefoon kun je dan zelfs op naband gelijk controleren of hij goed opneemt. Dit is wel lastig, omdat dit geluid wat later komt dan het oorspronkelijke. Als je het eens wil proberen kun je mijn oude Revox wel 'n keer lenen. Goede mic's heb ik niet meer, die zul je van iemand anders moeten lenen. Wil je die opname op 'n CD branden, zul je wel een goede geluidskaart met ADC nodig hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Hallo Erik, Zelf heb ik erg goede resultaten op lokatie met een zelfgemaakte Jecklin Disk. Het is jammer dat je geen engels leest want er is op internet heel veel te vinden over jouw vraag. Heb zelf in het verleden nogal wat op locatie opgenomen. Daar zijn twee mogelijkheden voor: 1/ Je doet dat goed met een goede microfoonopstelling en goede opnamespullen. Dat kan alleen in overleg met de organisatie en/of dirigent. Daar moet je dus eerst contact mee zoeken en overleggen. Anders kun je dat vergeten. Ben je een goede bekende dan is dat vaak geen probleem. 2/ Je doet dat stiekum (candid opnamen). Dan heb je spullen nodig die niet opvallen. Zelf heb ik dat veel gedaan met een basebalpetje waarin twee electret dasspeld microfoontjes zaten en kleine DAT recorder (Sony TCD-D3). Die TCD-D3 past makkelijk in je binnenzak. Nadeel was dat ie alleen 48 KHz opnam en dat is niet zomaar naar CD te zetten zonder kwaliteitsverlies. Bij sommige popconcerten (zoals in de kuip of in de arena) is het oppassen. Daar fouileren ze soms op illegale spullen en als ze wat vinden nemen ze het in beslag en zie je het nooit meer terug. Nadeel is veel omgevingsgeluid en stil zitten tijdens het concert. Draai je je hoofd per ongeluk dan zwiept later het hele stereobeeld in de rondte Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 beste pjotr ik wilde het goed doen , met goede spullen. de meeste organisten ken ik , en ik heb goede hoop als ik hun vraag of ik op mag nemen dat ze ja zeggen. twee ooms van me en een zwager zijn kerkorganist , ze spelen regelmatig zomaar een avondje in hun eentje . bij zulke 'concertjes' zou ik wat kunnen experimenteren met microfoon plaatsing. dus ik zoek , een cd of DAT recorder , een voorversterker (kan ik bijv mijn avm pre gebruiken daarvoor??) een paar goede microfoons (moet ik bij bas zijn misschien ) ik hoor het graag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Hier vind je wellicht het een en ander http://www.m-audio.nl/ Microfoons zijn waarschijnlijk het belangrijkst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Hier vind je wellicht het een en ander http://www.m-audio.nl/ Microfoons zijn waarschijnlijk het belangrijkst. En de 48v voeding, de tafel, evt. mic-pre's (buizen?), compressor's, bekabeling, opslagmedium, mic plaatsing! etc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ok Erik, dat maakt het al een stuk eenvoudiger. Een DAT recorder kan, maar heden ten dage zou ik een laptop nemen met een goede USB soundcard. Een prima ding daarvoor is de M-Audio USB Duo. Dat is een externe USB soundcard met goede ingebouwde mic. versterkers en phantomvoeding voor de microfoons, mochten die dat nodig hebben. Je kan hem ook als aparte mic. versterker gebruiken. Een simpel mini mengpaneeltje met mic. versterkers is er al voor ca. 50 EU van Behringer. Je hoeft niet gelijk met dure microfoons te beginnen. Er zijn van Sony erg goede dasspeld microfoontjes (op batterij). De ruis ervan is alleen wat hoger. Als je die in zo'n Jecklin configuratie gebruikt ben je al een eind op weg. Tip: Voor goede niet al te dure goede spullen zou ik eens bij Music-Force in de Scheepmakerstraat in Rotterdam gaan kijken. Zijn ook dealer van M-Audio. Zijn aardige en deskundige lui, maar je kan natuurlijk ook met Bas overleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Hier vind je wellicht het een en ander http://www.m-audio.nl/ Microfoons zijn waarschijnlijk het belangrijkst. En de 48v voeding, de tafel, evt. mic-pre's (buizen?), compressor's, bekabeling, opslagmedium, mic plaatsing! etc.. Beste PD, Een compressor zou ik niet meteen aan beginnen. Voor goede orgel opnames help je de sound daar alleen maar mee om zeep. Een echt goede compressor (Focusrite red bijv.) is zeer kostbaar. Alles wat daar onder zit is bagger en vernaggeld je opname. Ook de Behringer compressor's zijn helemaal ruk. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 tsja , net weer heftig aan het rondspitten geweest, kwam trouwens nog een leuke site tegen http://home.wanadoo.nl/ellywaterman/geluid/faq_geluid.htm maar nu , ik denk dat ik voor een cdrecorder ga , DAT is ook leuk , maar dan moet ik het alsnog overzetten op cd . wel is het zo dat een cdrecorder minder betrouwbaar is , dan een dat recorder, (heb ik me laten vertellen ) ik heb meerdere malen bij concertopnames gezien dat de met een cdrecorder opnamen , maar een DAT als backup gebruikte omdat de cdrecorder zogwel eens kuren had. maar , voor mij zou dat niet zo erg zijn dan een mengpaneeltje met phantoom voeding . dit schijn je nodig te hebben als je met condensator mic's gaat werken . (is een condensator mic het meest geschikt voor orgelopnames???) we komen er wel , als mijn eerste opname klaar is , mogen jullie hem beoordelen of nog leuker , gaan we eerst live luisteren , en dan hier naar de opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts