Jump to content

zelf een concert opnemen , hoe?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Laat even weten wanneer het concert is dat je gaat opnemen Erik.

Ik kom graag luisteren om vervolgens de opname bij jou thuis te beluisteren!

Erg leuk initiatief. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Laat even weten wanneer het concert is dat je gaat opnemen Erik.

Ik kom graag luisteren om vervolgens de opname bij jou thuis te beluisteren!

Erg leuk initiatief. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

beste zee ,

ik laat het je weten .

eerst even wat organisten zien te bereiken om toestemming te vragen voor de opnames.

het word vast heel interessant :)

• 3 years later...

Mensen,

ik lees hier een hoop onkunde over het zelf maken van opnames. Ook ik heb er jaren geleden eens zo simpel over gedacht en dat lijd naast een hoop kosten meestal niet tot de gewenste resultaten.

Naar mijn idee en als ik alles over zou moeten doen zou ik er nu voor kiezen om een studio in te huren die de ervaring en de materialen hebben om wat fatsoenlijks neer te zetten. Je weet dan zeker dat je ook het gewenste eindresultaat krijgt. Echter dit is voor de meeste hobbyisten niet te bekostigen dus vandaar dat ik hier onder nog twee opties bied.

gratis op laten nemen door een studio die het vervolgens in overleg met de artiest/ opdrachtgever uitbrengt op high end kwaliteit ( zowel cd, hd cd als dvd audio ) Mijn eigen bedrijf doet gemiddeld 50 van dit soort producties / jaar en meestal lijdt dat tot een zeer fraai resultaat en ook nog verdiensten voor alle partijen. ( luister hier maar eens voor demo opnames www.binaural.nl of neem eens contact met ons op voor de mogelijkheden.)

Indien je toch zelf wilt gaan beginnen neem dan het volgende in acht.

Je hebt naast materiaal altijd toestemming nodig. Daarnaast mag je je opgenomen werken tegenwoordig ook niet meer zomaar uitbrengen. En als dit wel mag krijg je als hobbyist toestemming voor maximaal 100 disken (zogenaamde productie in eigenbeheer) tenzij je het uit laat brengen via een bedrijf. voor de meeste is het dus te duur om een eigen opname te maken.

Wat heb je minimaal nodig voor akoestische opnames.

-twee omnidirectionale condensator microfoons

-statief met afstands houder voor de mic s om voldoende stereo beeld te krijgen of een jecklin/schneider disk

-recorder

-preamp met fantoomvoeding

indien je het simpel wilt houden kun je eens kijken naar een geluidskaart voor een laptop. let er op dat de signaal/ruis verhouding en de audio bandbreedte bij de verschillende modellen nog al kunnen verschillen.

ook de bitrate / sample freqeuntie kunnen nogal verschillen net als de prijs. verder gooit de voeding van een pc vaak roet in het eten dus niet ieder systeem is zo maar geschikt om te gebruiken. Ook werkt niet ieder systeem perfect met hogere bitrates/sample freq.

een stereo set goede en gevoelige rondomgevoelige condensator microfoons kost veel geld. laat je niet verleiden voor modellen welke voor een paar honderd euro bij een gewone muziek winkel in het rek liggen. deze modellen pakken niet goed de ambiance op. dynamische en ook elektret microfoons klinken niet volwaardig en zijn dus niet geschikt voor het doel

Houd er rekening mee dat je met slechts twee microfoons over het algemeen een belabberde opname krijgt tenzij de opname keten en de ruimte van sublieme kwaliteit zijn. in veel gevallen heb je dus nog meer materiaal nodig om er wat van te maken.

de op dit forum eerder omschreven methode om een opname vanaf de pa mixer op te nemen lijd in veel gevallen ook niet tot een mooie opname daarnaast spelen met name klassieke muzikanten zelden met een pa dus gaat die vlieger niet altijd op. indien er wel een pa/bestaande opname set is zal niemand daar zomaar een tweede recorder op aan laten sluiten. iedere opname die bij een opname studio de deur uit gaat zonder dat er voor betaald is is er een teveel.

Om een beetje iets op te kunnen nemen wat ook nog klinkt ben je zo enkel duizenden euro s kwijt. en dan ben je er nog steeds niet.

een ruwe opname klinkt over het algemeen nog niet dus je hebt nog software nodig om de boel tot een cd te verwerken. wavelab of adobe audition zijn hiervoor geschikte en betaalbare pakketen echter ook hier ben je weer een paar honderd euro kwijt. echter de meeste mensen weten niet hoe ze een gemaakte opname kunnen laten klinken.

In de praktijk kun je dit soort opnames laten maken voor een fraktie van de totaal prijs. Weet dus waar je aan begint.

als je een keer wat opgenomen wilt hebben of opname informatie nodig hebt mag je altijd contact met me opnemen.

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

Ik kan misschien wel helpen met het 2e deel van de vraag.

Mag het wel?

Eigenlijk mag het tijdens concerten niet (hangt natuurlijk wel wat af van de wil van de artiest natuurlijk)

Indien op dit concert auteursrechterlijk beschermde muziek gespeeld wordt mag je eigenlijk niet opnemen, en ben je zelfs strafbaar als je dit wel doet. Je betaalt in je ticket een stuk auteursrecht om te komen luisteren maar niet om het concert mee naar huis te nemen.

Bij klassieke muziek is de compositie dikwijls niet meer beschermd ( iedereen mag Mozart spelen ) maar de uitvoering door het orkest is gewoonlijk aan copyright regels verbonden.

Voorzichtigheid is dus de boodschap als je wil gaan bootleggen!

zoals ik al aangegeven had mag je nooit zonder toestemming een opname maken of het nu wel of geen buma repertoir is.

Om die reden zal er in de praktijk nooit voor een particulier toestemming gegeven worden om een opname te maken.

vanwege de nieuwe regels voor producties in eigen beheer waarbij je maximaal 100 disken mag maken is het dus niet meer haalbaar om je nieuwe apparatuur terug te verdienen en om zelf opnames te maken op nivo. buma/stemra heeft dit bewust gedaan om thuisproducties aan banden te gaan leggen.

mensen die dus alleen voor zich zelf nog een kwaliteits opname willen maken zijn dus erg duur uit en moeten zich afvragen of het niet betaalbaarder is om een studio in te huren en meteen een disk uit te brengen.

Mensen,

ik lees hier een hoop onkunde over het zelf maken van opnames. Ook ik heb er jaren geleden eens zo simpel over gedacht en dat lijd naast een hoop kosten meestal niet tot de gewenste resultaten.

<snip>

Beste Binaural,

Ik lees in jouw verhaal een hoop onbegrip voor waarmee Erik en Flipp bezig zijn.

Wat zij doen is wat al decennia genoemd wordt "Geluid jagen". En dat proberen zij met bescheiden middelen zo goed mogelijk te doen. Dat is heel iets anders dan professionele producties maken, waar jouw verhaal eigenlijk over gaat.

;)

Jongens,

begrijp me niet verkeerd, het moet ook zeker lol blijven dat opnemen dat is het voor mij ook nog steeds hoor. het enige wat ik aan wil geven is dat zodra je dus een cd voor de muzikant en voor je zelf en/of wat kennissen uitbrengt je dus al officieel strafbaar bent. vandaar wijs ik mensen die net beginnen erop dat je tenalle tijden toestemming nodig hebt om uberhaupt op te mogen nemen en als je het op een disk wilt zetten moet je dus officieel, of het nu buma repertoir is of niet, toestemming aanvragen via de buma stemra. je vraagt dit aan als productie in eigenbeheer ook al betreft het maar een paar disken.

nu zullen de meeste mensen denken van nou zo n vaart zal het niet lopen maar als je een keer gepakt word zijn de bedragen niet misselijk. 4 nullen voor de komma aan boetes zijn geen uitzondering en ongeacht hoeveel disken of opnames je gemaakt hebt.

het is absoluut een leuke bezigheid maar helaas is het voor de hobbyist bijna niet meer mogelijk om hobbymatig dit nog te doen. vandaar gaf ik ook al eerder aan dat de kosten voor een hobbyist eigelijk te hoog zijn geworden om dit nog legaal te kunnen doen. dus om je hobby te bekostigen moet je het eigelijk al professioneel aanpakken maar dan word de apparatuur ook weer duurder omdat de klant dan ook meer van je gaat verwachten. en als je eenmaal in dit cirkeltje zit heb je voordat je het weet een high end studio staan.

ongeacht of je wel of niet dit stadium wil of gaat bereiken is het goed om te weten dat zelfs bij de professional het vaak gewoon een erg uit de hand gelopen hobby is waar je nog steeds veel plezier aan kunt beleven. mijn texten zijn dus niet bedoelt om liefhebbers te ontmoedigen maar juist om ze een stap verder te brengen. je kunt mij inziens beter direct voor het budget wat je hebt kwaliteits materiaal aanschaffen zodat je ook direct goed van start kunt gaan als het toch iets meer dan een hobby gaat worden.

voor meer informatie over dit onderwerp zou ik iedereen die zelf opneemt of dit wil gaan doen aanraden om eerst eens contact op te nemen met de buma/stemra voor wat betreft alle juridische aspecten.

met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

ik heb nog meer verhalen over bands, zo als trockener kecks, ik was naar amsterdam gegaan naar de melk

weg, ik vraag aan die man achter het sound board, of ik opmocht nemen, hij vroeg hoeveel mic' heb je bij

je, ik zij 2, oh dan kan je voor mijn ook opnemen, wat ik wil wel eens horen hoe het in de zaal klinkt,

dus hij gaf me een dat recorder, nou daar stond ik dan, met 2 dat recorders in me hand, na het concert naar

de kleed kamer om die dat recorder terug te geven, nou dat ging goed, toen kwam rick de leeuw, en met hem staan praten, maar er werd daar steeds bier neer gezet, ik dacht dat is lekker ik ga hier niet meer weg,

dus ja ik werd bezopen, toen maar in de auto slapen he, na een tijd speelden ze hier in de de stad, ik weer

naar de kleed kamer, en daar kwam rick de leeuw op me af, en zij daar heb je die bier dief weer,

hij pakte me beet en zetten me op een stoel, en zetten een krat bier op me schoot, en gaf me een flessen

openner, en zij als die leeg is dan zegt je het maar dan krijg je weer een vollen krat, maar het werd nog zotter want ik was op de motorfiets, rick de leeuw, zij ga je mee naar amsterdam , ja dat is goed, ja je raat

het al kwam weer niet thuis, nu even stopen want daar is het forum niet voor he,maar zo heb ik meer verhalen over band, ik heb ook nog een opnamen hier in huis met een band, want die heb ik mee genomen

naar me huis, als je dat hoort kom je niet meer bij, van het lachen.

:D:D:D Geweldig verhaal Flip. Moet wel even de aandacht erbij houden vanwege de lengte van de zin(nen :unsure: ) maar lange tijd niet zo gelachen om een stukje HEAR! :D:D:D

ik heb me verhalen weer weg gehaalt, had verder geen waarden,

als je tegen tegenwoordig, naar een concert gaat zie je iedereen met telefoon of met een fototoestel,

ze zijn foto's aan het nemen, of ze zijn aan het film, of ze nemen het geluid op,

en ze vinden het nog mooi ook, naar kwalitijd kijken ze niet meer, dat doet de tijd wel

want die dingen worden steeds beter,

hier zitten professionele jongens, maar dat hoef niet voor iedereen, zo mooi te zijn,

ik gaf een man een bandje van een concert van herman brood, want daar was die geweest,

in 1988, dus het was al 20 oud, die man was 42 jaar, gaat die staan springen, in ze kamer van blijdschap,

toen die dat bandje hoorden, ik dacht die is gek, want het was niet om aan tehoren, zo slecht was het,

ja maar het is net of ik er weer bij dat concert bent , zij hij, nou ik dacht, kan je dan mensen ook blij maken met

rotzooi, en hij had ook geen anderen muziek, als dat van herman brood, want dat kwam niet in ze huis zij die, rare jongen die man, ben maar gauw weg gaan, voor dat mijn gaat bespingen, want zo blij was die.

Mensen,

..........

Houd er rekening mee dat je met slechts twee microfoons over het algemeen een belabberde opname krijgt tenzij de opname keten en de ruimte van sublieme kwaliteit zijn. in veel gevallen heb je dus nog meer materiaal nodig om er wat van te maken.

.............

Om een beetje iets op te kunnen nemen wat ook nog klinkt ben je zo enkel duizenden euro s kwijt. en dan ben je er nog steeds niet.

een ruwe opname klinkt over het algemeen nog niet dus je hebt nog software nodig om de boel tot een cd te verwerken. wavelab of adobe audition zijn hiervoor geschikte en betaalbare pakketen echter ook hier ben je weer een paar honderd euro kwijt. echter de meeste mensen weten niet hoe ze een gemaakte opname kunnen laten klinken.

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

Beste Wicher,

Met twee microfoons een simpele marantz recorder en een statief van 5 meter kun je best leuke opnames maken hoor.

ik gebruik tegenwoordig een setjes DPA 4060 microfoons en dat gaat prima.

en de opname bewerken doe ik helemaal niet, ik stel het volume van te voren in door te vragen of de organist even het volle werk laat horen, en zet daarna de opname zo vanaf de recorder op de PC.

alleen de tracks even knippen en een fade out achter elke track .

voor de rest doe ik er niets aan.

ik sta verteld hoe mooi een opname kan worden als je veel aandacht besteed aan het plaatsen van de microfoons .

dure apparatuur en het nabewerken van de opname is dan eigenlijk niet meer nodig

groeten erik

Beste Eric,

natuurlijk kun je op die basic manier opnemen en zeker bij een orgel wil dat best volstaan. Echter mensen willen ook andere dingen opnemen dan alleen orgels en dan schiet jou opname set van slechts twee microfoons al snel te kort.

Wat betreft je manier van opnemen doe je je werk ernstig te kort door enkel op deze manier de boel af te pieken. Beter zou zijn hem het luidste stuk van de op te nemen track te spelen en daar je recorder op in te stellen op ongeveer -2 a -3 dB. Om bij heel dynamische stukken thuis ook nog wat te horen zonder continu aan je volume regelaar te draaien is enige nabewerking altijd mooier omdat je dan je track hoort zoals het moet. Om hierbij even in technische details te treden je doet je opname en je signaal/ruisverhouding geen goed om de boel niet mooi af te pieken. als het namelijk te zacht op je cd komt te staan moet je je versterker verder opendraaien wat een hogere ruisvloer tot gevolg heeft.

Mijn ervaring is dat de meeste opnames welke je op jou manier hebt afgepiekt in de praktijk ongeveer 8dB te zacht zijn opgenomen en daardoor dus ook vaak dynamiek verlies hebben.

Als extra aanvulling is het vaak ook nog wenselijk om zeer dynamische werken iets minder dynamisch te maken omdat het gros van de mensen er niet van houd om dan een fluister zachte opname te hebben en dan weer naar hun set moeten rennen om de volume knop dicht te draaien. Aan jou als opname technicus dus de keuze of je een puristen disk wilt hebben ( met een zeer kleine afzet markt ) of een wat gebruikersvriendelijke disk.

Als laatste zou ik je ook nog willen raden om je tracks te normalisen maar niet op 0dB zoals de meeste doen. Je da converter zal op dat moment namelijk al digitaal gaan clippen en dan wil je niet.

Veel succes er in iedergeval mee.

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

Beste Eric,

natuurlijk kun je op die basic manier opnemen en zeker bij een orgel wil dat best volstaan. Echter mensen willen ook andere dingen opnemen dan alleen orgels en dan schiet jou opname set van slechts twee microfoons al snel te kort.

Wat betreft je manier van opnemen doe je je werk ernstig te kort door enkel op deze manier de boel af te pieken. Beter zou zijn hem het luidste stuk van de op te nemen track te spelen en daar je recorder op in te stellen op ongeveer -2 a -3 dB. Om bij heel dynamische stukken thuis ook nog wat te horen zonder continu aan je volume regelaar te draaien is enige nabewerking altijd mooier omdat je dan je track hoort zoals het moet. Om hierbij even in technische details te treden je doet je opname en je signaal/ruisverhouding geen goed om de boel niet mooi af te pieken. als het namelijk te zacht op je cd komt te staan moet je je versterker verder opendraaien wat een hogere ruisvloer tot gevolg heeft.

Mijn ervaring is dat de meeste opnames welke je op jou manier hebt afgepiekt in de praktijk ongeveer 8dB te zacht zijn opgenomen en daardoor dus ook vaak dynamiek verlies hebben.

Als extra aanvulling is het vaak ook nog wenselijk om zeer dynamische werken iets minder dynamisch te maken omdat het gros van de mensen er niet van houd om dan een fluister zachte opname te hebben en dan weer naar hun set moeten rennen om de volume knop dicht te draaien. Aan jou als opname technicus dus de keuze of je een puristen disk wilt hebben ( met een zeer kleine afzet markt ) of een wat gebruikersvriendelijke disk.

Als laatste zou ik je ook nog willen raden om je tracks te normalisen maar niet op 0dB zoals de meeste doen. Je da converter zal op dat moment namelijk al digitaal gaan clippen en dan wil je niet.

Veel succes er in iedergeval mee.

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

Beste Wicher

meestal zit ik met mijn opnames op -1 tot -3 db .

simpelweg omdat de organist meestal wel een keertje het volle wek gebruikt.

doet ie dat niet dan zegt ie dat en dan vraag ik hem het luidste stuk even te spelen.

daarnaast hou ik van dynamiek, en heb de pest aan allerlei nabewerkingen van een track.

ik zou overgens echt niet weten wat je kunt verbeteren aan een opname.

de reden dat ik tegenwoordig zelf opneem komt doordat ik een hekel heb aan de direkte opnames die je tegenwoordig hoort (ik praat hier alleen over kerkorgel)

ik heb het idee dat opnametechnici geen risico's meer durven nemen,

ze zetten twee microfoons heel dicht op het orgel om vet veel detail te krijgen,

daarbij zetten ze nog twee of meer steun microfoons ergens in de kerk een heel eind uit elkaar om toch ook nog wat galm te cre

• 4 months later...

natuurlijk ben ik er nog lang niet, maar het is leuk en leerzaam.

daarnaast heb ik intussen een 30 tal cd's die je uniek kunt noemen.

niemand heeft ze namelijk

ja en zo heb ik er al 3000 van die live cd's, en ook niemand heeft ze, dat is nu gewoon de hoby, en meer niet,

ik doe niet veel met de opnamens, een keer of wat er naar luisteren, en dan weer naar de volgen de opnamen,

ik ben niet zo gewoon taper, die zo veel mogelijk opnamens wilt maken,

ik noem me zelf, opnamen kunstenaar, om dat ik zelf me microfoons, maakt voor deze opnamens,

dus elke opnamen is anders van kwalietijd, om dat ik de mic steeds verandert, het doel is de kwalietijd te verbeteren,

en waar om weet ik ook niet, het is gewoon een passie van me, is al begonnen in 1960, dus zo af en toe ga ik wat opnemen,

en ook weer is wat aan de mic romelen, om te kijk of het nog beter kan,

ben ook een tijd bezig, geweest om een mic te maken die op alle afstanden, goed werkt,

nou dat is geleukt, op 35 meter afstand van een show, bijna even goed geluid als op 5 meter afstand,

het kan na het beluisteren, altijd nog beter, maar je kan het niet over doen zo opnamen,

ja als zo band weer is in de buurt, ga ik natuurlijk weer een opnamen van hun maken,

om te vergelijke, of het weer wat beter klink, eigelijk is het wel een hele appart rare hoby, teminst dat zijden de jongens van The Shoes,

die hier thuis waren om een opnamen, van hun te beluisteren,

de meest taper, werken met 2 mic,'s, en die zijn best ook nog wel duur die mic's, maar wat is duur een setje dpa 4061 mic's is gau 900 euro,

en dat is toch veel geld, voor zo opnamen, waar in je iedereen in hoort mee klesten,

ik luistert wel is naar die opnamens, en ik vind ze beste wel goed klinken, maar als je dan goed, gaat luisteren, voor je 2 boxen in het midden, hoor je niets,

en dat heb je bijna altijd met 2mic's, het bekenden gat in het midden, ja je heb ook niet zo veel tijd, bij zo opnamen, om alles goed te bekijken,

mijn mic werkt anders, ik heb dat gat in het midden niet, hoe luister me mic, nou links-voor- rechts en achter, achter word wel wat gedempt, zo is het net of er veel

meer mic opgestelt staan,

hoe ik dat doet, houd ik voor me zelf, een ding kan ik je wel vertelen, er was is een band in LVC in leiden, en die liet daar een live opnamen maken, met een mobile studio,

die stond daar gewoon voor de deur, mogt er ook nog even in kijken,

nou ik dacht ik ga het ook maar even opnemen, want dat vonden ze goed, als ze er dan maar ook een cd van kregen,

nou de reactie van da band was daar na, de opnamen van jou, klinkt veel meer als een live cd als die een van ons,

nou je begrijpt wel daar doe ik het voor, dus toch een leuk hoby.

groet flipp002

hallo hoe gaat hier, met de live opnamens, weten ze hier ook hoe een live opnamen moet klinken,

ik weet het wel hoor, het moet net zo klinken als wat je hoort in, in de concert zaal, beter kan het niet he,

Wat een onzin...

Ik moet er niet aan denken dat al mijn cd's klinken zoals het in Ahoy klinkt.... van mij mag daar zsm een bom op, wat een herrie-bunker is dat zeg en een belediging voor iedere (grote) artiest die daar moet optreden.... HMH is 15 keer beter, maar helaas wel eens te klein.

hoe ik dat doet, houd ik voor me zelf

En waarom als ik vragen mag? Zit er een patentaanvraag op? Mag jij de enige zijn die (wat je zelf vindt) goed kan opnemen en hoop je dat mede hobbyisten die gelukzaligheid nooit zal treffen?

natuurlijk ben ik er nog lang niet, maar het is leuk en leerzaam.

daarnaast heb ik intussen een 30 tal cd's die je uniek kunt noemen.

niemand heeft ze namelijk

ja en zo heb ik er al 3000 van die live cd's, en ook niemand heeft ze, dat is nu gewoon de hoby, en meer niet,

ik doe niet veel met de opnamens, een keer of wat er naar luisteren, en dan weer naar de volgen de opnamen,

ik ben niet zo gewoon taper, die zo veel mogelijk opnamens wilt maken,

ik noem me zelf, opnamen kunstenaar, om dat ik zelf me microfoons, maakt voor deze opnamens,

dus elke opnamen is anders van kwalietijd, om dat ik de mic steeds verandert, het doel is de kwalietijd te verbeteren,

en waar om weet ik ook niet, het is gewoon een passie van me, is al begonnen in 1960, dus zo af en toe ga ik wat opnemen,

en ook weer is wat aan de mic romelen, om te kijk of het nog beter kan,

ben ook een tijd bezig, geweest om een mic te maken die op alle afstanden, goed werkt,

nou dat is geleukt, op 35 meter afstand van een show, bijna even goed geluid als op 5 meter afstand,

het kan na het beluisteren, altijd nog beter, maar je kan het niet over doen zo opnamen,

ja als zo band weer is in de buurt, ga ik natuurlijk weer een opnamen van hun maken,

om te vergelijke, of het weer wat beter klink, eigelijk is het wel een hele appart rare hoby, teminst dat zijden de jongens van The Shoes,

die hier thuis waren om een opnamen, van hun te beluisteren,

de meest taper, werken met 2 mic,'s, en die zijn best ook nog wel duur die mic's, maar wat is duur een setje dpa 4061 mic's is gau 900 euro,

en dat is toch veel geld, voor zo opnamen, waar in je iedereen in hoort mee klesten,

ik luistert wel is naar die opnamens, en ik vind ze beste wel goed klinken, maar als je dan goed, gaat luisteren, voor je 2 boxen in het midden, hoor je niets,

en dat heb je bijna altijd met 2mic's, het bekenden gat in het midden, ja je heb ook niet zo veel tijd, bij zo opnamen, om alles goed te bekijken,

mijn mic werkt anders, ik heb dat gat in het midden niet, hoe luister me mic, nou links-voor- rechts en achter, achter word wel wat gedempt, zo is het net of er veel

meer mic opgestelt staan,

hoe ik dat doet, houd ik voor me zelf, een ding kan ik je wel vertelen, er was is een band in LVC in leiden, en die liet daar een live opnamen maken, met een mobile studio,

die stond daar gewoon voor de deur, mogt er ook nog even in kijken,

nou ik dacht ik ga het ook maar even opnemen, want dat vonden ze goed, als ze er dan maar ook een cd van kregen,

nou de reactie van da band was daar na, de opnamen van jou, klinkt veel meer als een live cd als die een van ons,

nou je begrijpt wel daar doe ik het voor, dus toch een leuk hoby.

groet flipp002

:wacko:

hallo hoe gaat hier, met de live opnamens, weten ze hier ook hoe een live opnamen moet klinken,

ik weet het wel hoor, het moet net zo klinken als wat je hoort in, in de concert zaal, beter kan het niet he,

Wat een onzin...

Ik moet er niet aan denken dat al mijn cd's klinken zoals het in Ahoy klinkt.... van mij mag daar zsm een bom op, wat een herrie-bunker is dat zeg en een belediging voor iedere (grote) artiest die daar moet optreden.... HMH is 15 keer beter, maar helaas wel eens te klein.

H

dus elke opnamen is anders van kwalietijd, om dat ik de mic steeds verandert, het doel is de kwalietijd te verbeteren

:blink: okee Flip, is er een mogelijkheid om ergens online de kwalietijd van zo'n opname zelf eens te beoordelen?

Wordt er wel benieuwd van door jouw verhaal eigenlijk!

hoe ik dat doet, houd ik voor me zelf

En waarom als ik vragen mag? Zit er een patentaanvraag op? Mag jij de enige zijn die (wat je zelf vindt) goed kan opnemen en hoop je dat mede hobbyisten die gelukzaligheid nooit zal treffen?

Geweldige opmerking Arjen. Ook ik heb een vreselijke hekel aan mensen die dingen voor zichzelf houden. Maak dat ook mee binnen de fotografie: bepaalde technieken die men niet wil delen :angry: . Waarom niet? Zijn zij de almachtige god of zo? Ik ben van mening dat je dat wel moet delen. Als je bang bent "overschaduwd" te worden door diegene die gebruik maakt van "jouw ding", ben jezelf niet goed genoeg om een eigen iets uit te dragen. Ik leg graag uit hoe mensen in de doka het beste op bariet kunnen drukken, kunnen soften en zo (ja, ja,