triode Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Waarom zie je eigelijk nooid dat men een voltmeter in plaats van een mAmeter inbouwd om de bias van de eindbuizen te kunnen kontroleren Het is toch ook heel goed mogelijk om de voltmeter over de kathode weerstand te plaatsen en dan de stroom even uit te rekenen I=u/r. Waarom deze vraag wel om dat er dan geen meter in de signaalweg zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Nou de weerstandswaarde zal niet overeenkomen met de opdruk. En bij veroudering cq verhitting zal die weerstands waarde ook nog eens veranderen. De spannings meting zal dus een benadering zijn van de werkelijkheid. Een stroommeting zal ook echt de stroom weergeven. De schaalverdeling blijft echter een benadering. Maar relatief gezien zal een draaispoelmeter in stroom opstelling meer realistischer zijn dan spannings meting. Een spannings meting is een verkapte stroom meting. De naald verplaatst zich doordat de veerkracht wordt overwonnen door de stroom. Dus om stroom via spanning weer omtezetten naar stroom is vrij onzinnig. EN even slecht voor het signaal. Het vermogen (kracht) wat nodig is om de naald te verplaatsen blijft even groot en de verstoring van het geluid dus ook. De meting zal bij spannings meting hooguit onnaukeuriger worden. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 Volgens mij ligt het iets anders Een stroommeter staat in serie met het signaal en dus verlies je enige spanning over de stroommeter, dit is echter heel weinig maar ok, je verandert wel iets in het totale cirquit. Een voltmeter zorgt door zijn geringe belasting dat er een heel klein beetje meer stroom gaat lopen, maar is dit echt een probleem De spanning die hij meet verandert daardoor niet of nauwelijks, dus zou de meting in principe nauwkeuriger kunnen zijn, zeker bij gebruik van een zeer hoogohmige voltmeter .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 juli 2004 Report Share Posted 12 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Beste, klopt allemaal,zou het ook niet kunnen dat ze uit veiligheidsoverweging ter bescherming v/d daaispoelmeter deze idd in serie zet met de kathode weerstand voor het geval dat als deze weerstand een keer de geest geeft dat de meter "vrij komt" en daardoor niet een veels te hoge spanning over de meter komt te staan (of geen),en v/d pret krult in de hoek v/d schaal,wat er bij een spannings meting over de weerstand wel zou gebeuren als de weerstand defekt raakt ? M. Vr. Groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Nou de weerstandswaarde zal niet overeenkomen met de opdruk.Altijd eerst controleren toch En bij veroudering cq verhitting zal die weerstand waarde ook nog eens veranderen.Ik denk dat dat wel mee zal vallen als je er maar voor zorgtdat je een weerstand neemt die het vermogen goed de baas kan. Dan zal hij niet door oververhitting in waarden veranderen . De schaalverdeling blijft echter een benadering. Wat dacht je van een Digitale meter Een spannings meting is een verkapte stroom meting.De naald verplaatst zich doordat de veerkracht wordt overwonnen door de stroom. Dus om stroom via spanning weer omtezetten naar stroom is vrij onzinnig. EN even slecht voor het signaal. Maar dus niet met een Digitale meter toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Volgens mij ligt het iets anders Een stroommeter staat in serie met het signaal en dus verlies je enige spanning over de stroommeter, dit is echter heel weinig maar ok, je verandert wel iets in het totale cirquit. Vandaar dus ook mijn vraag hier overEen voltmeter zorgt door zijn geringe belasting dat er een heel klein beetje meer stroom gaat lopen, maar is dit echt een probleem Ik denk het niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ok Dus je wil met behulp van een stroombron (in de multimeter) een spanning opwekken om de weerstandswaarde te bepalen om vervolgens die 'gemeten' weerstandswaarde gebruiken om de spanning die je daarna meet om te rekenen naar stroom. 'T kan maar dat zijn wel erg veel meetfouten over elkaar heen Een digitale meter zou idd minder invloed hebben op 't signaal. Je hebt ook geen parralaxfouten. De strakke schaalverdeling op een digitale meter is echter niet strak als je zou vermoeden. Gooi het laaste getal (vaak zelfs 2) op het scherm maar weg (plak 't maar af met een sticker). Ik zou helemaal geen meter willen hebben. Ja tijdens het inregelen van de versterker effe de bias stromen gelijkzetten. Dan idd gebruik maken van spannings meting. En als de schakeling echt zo snel veranderd dan doe je dat maar iedere maand. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Beste Triode, Ik denk dat je 0,1147Amp. bedoelt,maar nu begrijp ik de vraag beter,en als een reden waarom ze niet kiezen voor een dig.voltmeter is waarschijnlijk omdat bij deze de cijfertjes (vooral de laatste) constant zullen knipperen,en als er muzieksignaal op komt,ook al is deze een wisselspanning,de meter er ook op zal "reageren".Voor alleen de d.c.-bias af te stellen is dit natuurlijk geen probleem,maar past een ouwe "analoge draaispoelmeter" niet beter bij een Buis-Amp ? De shunt-weerstand die parallel a/d draaispoel meter hangt,is meestal heel laagohmig(0,1-1ohm)voor mA-bereik.De gemiddelde draaispoelmeter heeft voor volle schaaluitslag ongeveer 25-100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Ok Dus je wil met behulp van een stroombron (in de multimeter) een spanning opwekken om de weerstandswaarde te bepalen om vervolgens die 'gemeten' weerstandswaarde gebruiken om de spanning die je daarna meet om te rekenen naar stroom. 'T kan maar dat zijn wel erg veel meetfouten over elkaar heen Hoe bedoel je meetfouten.Bij alle twee de metingen kom ik op het zelfden uit mA meting met mA meter 114mA Volt meting / weerstand ook 114mA waar haal je dan de meetfouten vandaan. Is het niet zo dat een digitale meter er voor gemaakt is om een weerstand te kunnen bepalen en zo als ik al eerder aangaf controleer ik altijd een weerstand voor dat ik hem plaats zo ook de 680R voor de kathode zo staat er 680 op en hij meet ook 680. En nee ik hoef de bias nooit bij te stellen draai met een auto/bias. maar op deze wijzen zou je wel de buizen in de gaten kunnen houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Beste Triode, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 En wat betreft die 80W weerstand van 680R daar valt weinig aan te veranderen het gaat om een autobias en daar heb je al snel een veten R voor nodig. Klopt, in die weerstand van 680 ohm gaat I^2 x R aan wattjes zitten, in jouw geval dus zo'n 9W. 80W is wat overdreven maar zou toch zeker een 20 a 25 watter nemen. Als het autobias is dan is die kathodeweerstand ook denk ik wel overbrugd met een elco. Die elco houdt dan ook be Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 wattjes zitten, in jouw geval dus zo'n 9W. 80W is wat overdreven maar zou toch zeker een 20 a 25 watter nemen.Had ik eerst maar die werden toch wel erg heet te heet ging stuknu die 80W erin en het probleem is weg 50W had ook wel gekend denk ik En wie hangt er nou een digitale (paneel)meter in een buizenamp? Daar hoort toch een mooie analoge inbouwmeter met wijzer in...Ja klopt maar dan moet dat wel passen ik heb er de ruimten gewoon niet voor van daar een digitale meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Met zo'n digitaal spanningsmetertje is het niet zo moeilijk om het te isoleren van je kathodeweerstand en beinvloeding te elimineren. Die dingen zijn meestal 100 mV voor "100" in het display. Je hebt dus een spanningsdeler nodig. Over 680 ohm bij 100 mA valt 68V. Laat je door de spanningsdeler 0,1 mA lopen dan heb je daar dus 680 Kohm voor nodig. Voor 100 mV voor je meter heb je dan 1 Kohm nodig. Dat wordt dus 680K 1% met 1K 1% in serie. Zet je die spanningsdeler nu vlak bij je kathodeweerstand dan heb je echt geen last van beinvloeding. Voor de zekerheid zou je nog een elco'tje over die 1K kunnen zetten. Zou me over de fout maar geen zorgen maken. Is je kathodeweerstand 5% dan is de fout ook zoiets van 5%. Komt toch niet op een paar mA meer of minder? Je kan natuurlijk ook gewoon een 1 Ohm 1% weerstandje in serie met je kathode weerstand opnemen (aan de massakant) en daar je metertje over hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Met zo'n digitaal spanningsmetertje is het niet zo moeilijk om het te isoleren van je kathodeweerstand en beinvloeding te elimineren. Die dingen zijn meestal 100 mV voor "100" in het display. Je hebt dus een spanningsdeler nodig. Over 680 ohm bij 100 mA valt 68V. Laat je door de spanningsdeler 0,1 mA lopen dan heb je daar dus 680 Kohm voor nodig. Voor 100 mV voor je meter heb je dan 1 Kohm nodig. Dat wordt dus 680K 1% met 1K 1% in serie. Zet je die spanningsdeler nu vlak bij je kathodeweerstand dan heb je echt geen last van beinvloeding. Voor de zekerheid zou je nog een elco'tje over die 1K kunnen zetten. Zou me over de fout maar geen zorgen maken. Is je kathodeweerstand 5% dan is de fout ook zoiets van 5%. Komt toch niet op een paar mA meer of minder? Je kan natuurlijk ook gewoon een 1 Ohm 1% weerstandje in serie met je kathode weerstand opnemen (aan de massakant) en daar je metertje over hangen. Hoe ik het moet plaatsen is me wel bekend. Ik vroeg me alleen af waarom eigelijk niemand het gebruikt. Maar toch bedankt voor je antwoord Dat telt voor ieder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 En wie hangt er nou een digitale (paneel)meter in een buizenamp? Daar hoort toch een mooie analoge inbouwmeter met wijzer in... Beste Pjotr, Dat is juist stoer man Moet je zo'n meter heben met blauwe ledbar's. Dan achter een chique zwart gerookt/getint glasplaatje dat weer gemonterd is met 4 vergulde verzonken imbus bouten....... Oh ik draai weer door... D Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 PimPbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 PimPbak He... Wie wou er hier ooit ledjes achter zijn doorzichtige woofers... :D als er iets Pimp is is het dat wel :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 PimPbak He... Wie wou er hier ooit ledjes achter zijn doorzichtige woofers... :D als er iets Pimp is is het dat wel :D Hahahahaha Echt waar Jasper? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 damn, you got me buddy die zitten er al in hoor, fel blauwe leds Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 damn, you got me buddy die zitten er al in hoor, fel blauwe leds Ik geloof er geen ruk van hahaha He Jasp. Misschien kom ik binnenkort naar Zutphen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 damn, you got me buddy die zitten er al in hoor, fel blauwe leds Ik geloof er geen ruk van hahaha He Jasp. Misschien kom ik binnenkort naar Zutphen Kijk je uit voor die stenengooiende buurman? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 En wie hangt er nou een digitale (paneel)meter in een buizenamp? Daar hoort toch een mooie analoge inbouwmeter met wijzer in... Beste Pjotr, Dat is juist stoer man Moet je zo'n meter heben met blauwe ledbar's. Dan achter een chique zwart gerookt/getint glasplaatje dat weer gemonterd is met 4 vergulde verzonken imbus bouten....... Oh ik draai weer door... D Groeten, Bas Sinds wanneer ben jij in de "Buizen" Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 En wie hangt er nou een digitale (paneel)meter in een buizenamp? Daar hoort toch een mooie analoge inbouwmeter met wijzer in... Beste Pjotr, Dat is juist stoer man Moet je zo'n meter heben met blauwe ledbar's. Dan achter een chique zwart gerookt/getint glasplaatje dat weer gemonterd is met 4 vergulde verzonken imbus bouten....... Oh ik draai weer door... D Groeten, Bas Sinds wanneer ben jij in de "Buizen" Bas Beste pjotr, Ik ben niet in de buizen hoor. Maar ik denk graag mee Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts