Puur Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ik heb een Sony XA50ES. Hierop zit een variabel digitaal filter. Het filter heeft 5 basisstanden per stand een andere klankkarakteristiek. Op bijvoorbeeld stand 3 word het geluid aanmerkelijk smoother. Ik kan weinig over dergelijke filters vinden en al helemaal weinig over wat de effecten van de 5 standen (std, 1, 2, 3a-b-c, 4 a-b-c) zouden moeten zijn. Is iemand hier bekend mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ik heb een Sony XA50ES. Hierop zit een variabel digitaal filter. Het filter heeft 5 basisstanden per stand een andere klankkarakteristiek. Op bijvoorbeeld stand 3 word het geluid aanmerkelijk smoother. Ik kan weinig over dergelijke filters vinden en al helemaal weinig over wat de effecten van de 5 standen (std, 1, 2, 3a-b-c, 4 a-b-c) zouden moeten zijn. Is iemand hier bekend mee? Beste Puur, Deze filters bepalen de stijlheid en kantelpunt van het lpf filter. Het ene filter begint bijv. pas heel hoog bij 19 Khz. maar loopt vanaf daar zeer stijl naar beneden. Het andere filter begint al bij 15 Khz. maar loopt daar langzaam af. Ik meen mij te herinneren dat mijn voorkeur uit ging naar stand 3a. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Zelf kon ik moeilijk kiezen uit stand 1 of 3. bij mijn instalatie zijn de stemmen bij stand 3 soms net even te scherp, stand 1 bevalt mij het beste. In de gebruiksaanwijzing staan de filterstanden omschreven. wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Dank je Bas, Stand 3a: een slow roll-off filter* van het directe type* dat een een analoog Butterworth-filter van de 7e orde simuleert. Dit filter voorkomt preringing in de impulsrespons. Doordat het een analoog filter simuleert, wordt ook de hoge fase buiten het hoorbare frequentiebereik verdraaid. Bij dit filter wordt de faseverdraaiing met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Mijn Sony SACD555ES heeft ook iets dergelijks. Ik quiote de handleiding: STD: standard (sharp roll-of) Provides a wide frequency range and spatial feeling, as it holds the most information among the five filters. Suitable for playback of classical music. 1. Clear (slow roll-off) Provides smooth and powerful sound with clear image position. Suitable for playback of jazz band performance and jazz vocals 2. Plain (slow roll-off) Provides fresh and energetic sound with rich vocal expression Suitable for playback of vocal performances. 3. Fine (slow roll-of) Provides well-balanced natural sound, with large scale feel and rich reverberation. Suitable for listening to any kind or music when you are relaxed ( ) 4. Silky (slow roll-off) Provides a wide scale feel with associated subtleties. Suitable for light classical music, espacially strings. 5. Polonaise (no roll-off) Heartbreaking sound with spine curling textures and jawdropping depth. Suitable for Frans Bauer live at the Arena. Overigens meen ik me te herinneren dat de Vacuumstate mod alleen een slap filter toepast op de DSD stream ergens rond de 90 khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Mijn T+A 1240 heeft ook zoiets. In die gebruikaanwijzing worden de instellingen keurig in het duits (hoezo arrogant?) uitgelegd. Maar mijn ervaring heeft bewezen dat je het gehoormatig maar moet voorstellen wat je voorkeur heeft. Bij mij staaan na de zeeeeeeeeeeeer langdurige luistertests deze filtercircuits nu gewoon af (dat kon ook gelukkig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Ik heb mijn 50es gewoon op het 'standaard' filter staan. Heb het idee dat de dynamiek en ruimtelijkheid hiermee net iets beter is. Ik moet er echter wel bij vermelden dat de verschillen tussen de verschillende standen echt heel klein zijn. Ik denk dat ik in een blind vergelijk ze niet uit elkaar kan houden. Voor het zelfde geld zou ik dan dus een ander filter kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 In het duitse blad stereo van juni word aan de 50 ES uitgebreid aandacht besteed. Hun voorkeur ging uit naar filter 1, 2, en 3A. Het standaartfilter moest je volgens hun maar snel vergeten. Ik hoor duidelijk verschil onderling. WIM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juli 2004 Report Share Posted 13 juli 2004 Beste, duidelijk verschil wil ik niet zeggen, maar met koper etc. worden de verschillen wel groter dan ik in eerste instantie dacht. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 juli 2004 Author Report Share Posted 13 juli 2004 Ik moet zeggen dat ik de verschillen ook niet gering vind. Ik liep nogal op de mail te klagen bij Bas dat ik deze speler standaard toch wel behoorlijk wat typische CD stress vind hebben. Nu kom ik er achter dat je dat gewoon kunt aanpassen met Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 14 juli 2004 Report Share Posted 14 juli 2004 In de stereo van juni 2004 werd ook aandacht besteed aan het tunen van de sony door michel swoboda en een paar andere bedrijven. Met deze speler kun je klankmatig op een zeer hoog nivo komen. De kosten ongeveer tussen de 1000 en 1500 euro. wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 14 juli 2004 Author Report Share Posted 14 juli 2004 Ik ga gelijk de Stereo bestellen... Ik had al eens bij Swoboda gevraagd wat ze precies deden, het enige antwoord wat ik kreeg was een prijslijst. En dat was niet misselijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Als er mensen nog meer weten te vertellen over de filters en hun persoonlijke voorkeur, dan hoor ik het graag. Ik heb regelmatig tussen stand 1 en 2 geswitched, Sinds ik echter de interne dac alleen nog maar gebruik voor de koptelefoon versterker staat ie op 2. ook ik vond de verschillen tussen standaard 1, 2 en 3 duidelijk. De verschillen tussen de optie 3 en optie 4 vond ik duidelijk minder. Nog beter geluid krijg je door een discrete eindtrap en filtering in te bouwen of een transformator uitgang te maken. Ik heb inniddels ook de interne dac vervangen door een 24 bit/96 khz PCM 1704 dac. En dat is nog veel mooier dan wat de Sony standaard presteert. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Ik ga gelijk de Stereo bestellen... Ik had al eens bij Swoboda gevraagd wat ze precies deden, het enige antwoord wat ik kreeg was een prijslijst. En dat was niet misselijk... Je kunt op de site van hen globaal zien en lezen wat ze doen. www.swobodaaudio.de succes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts