Jump to content

Positionering luidsprekers

Guest StayBlow
 Share

Recommended Posts

Guest StayBlow

LS

Zijn er enkele gouden regels die hebben te gelden bij het positioneren van je spekers?

Ik denk daarbij aan factoren als afstand tot de luisteraar, tussen de speakers en afmetingen van de kamer.

Uit ervaring weet ik dat het niet juist plaatsen van je luidsprekers een wereld van verschil kan uitmaken. Wie licht me in ???

Thanx!!!!

StayBlow

Hi stayblow

Nou, echt gouden regels bestaan er niet betreffende opstellen van luidsprekers.

Het volgende is echter wel belangrijk bij

't opstellen.

- Bij luidsprekers met de basreflexpoort aan

de achterzijde, dient men rekening te houden

met meer ruimte tussen achterwand en speaker. (min. zo'n 30 cm)

- De tweeter moet minimaal op oorhoogte staan.

- bij kleine z.n. "boekenplank"luidsprekers

is een stabiele, zware stand een must.

-opstellen is een hoek is ook niet bevordelijk. Dit schroeft 't laag enorm op,

met als gevolg een zeer rommelig,zware basweergave.

- De onderlinge afstand tussen de speakers en de afstand tussen speakers-luisteraar kan

zeer varieren. Dit ligt aan de ruimte die men tot beschikking heeft. Zorg er in ieder

geval voor dat de onderlinge afstand tussen

de speakers niet veel groter is dan de afstand tussen speakers-luisterplek.

Well, that's about it..

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Alco.

Hallo StayBlow,

Dit zijn de uitgangspunten die wij nemen bij het positioneren van luidsprekers:

In principe moet de afstand van de zijwand duidelijk afwijken van de afstand van de afstand van de achterwand. Een opstelling in de hoek met gelijke afstanden van achter- en zijwand kan rare effecten opleveren in het laag. Speakers met een poort aan de achterzijde dienen vaak wat meer op afstand van de achterwand gehouden te worden. Speakers met een woofer aan de zijkant (zoals bijv. de AudioPhysik Virgo) hebben een behoorlijke vrijheid van de zijwand nodig. In ieder geval is het zo dat hoe groter de afstand van de wanden is, des te ruimtelijker is vaak het geluidsbeeld.

Overigens heeft ook de luisterplek veel invloed op wat je hoort, zet in ieder geval nooit de luister-stoel of -bank strak tegen een muur aan. En als je aan het luisterproeven bent, luister dan eens op diverse afstanden van de luidsprekers. In tamelijk kale ruimtes kun je vaak beter vrij dicht op de luidsprekers zitten, het aandeel reflectie wat je hoort heeft dan minder de overhand.

De speakers moeten in principe symetrisch staan, niet een speaker dichterbij dan de andere, slechts heel soms vraagt de acoustiek van de kamer erom om ze enigzins asymetrisch te plaatsen.

Voor wat betreft de breedte: niet te smal, en niet te breed. In de praktijk komt dat neer op tussenafstanden van tussen de 2 en 3,5 meter. Dat is een ruim bereik, per situatie bekijk je wat passend is. Ons uitgangspunt is; zo breed als mogelijk is om een lekker ruim geluidsperspectief te krijgen, zonder dat de plaatsing van stemmen en instrumenten in dat perspectief onprecies wordt. De breedte heeft soms ook invloed op het karakter van de laagweergave, dus luister daar ook naar. Qua indraaien laten veel speakers het tegenwoordig toe om vrij rechtuit spelend opgesteld te staan, hoeven maar een beetje ingedraaid te worden. Teveel indraaien geeft een weliswaar diep, maar ook een beetje smal geluidsbeeld. Te rechtuit geeft wel een breed, maar ook vaag en ondiep geluidsbeeld.

Daar voor veel luisteraars geldt: geen laag, geen lol, luisteren wij bij het proefluisteren van een systeem allereerst naar de laagweergave. Als die eenmaal goed in orde is gaan we over tot het optimaliseren van de ruimtelijke afbeelding, kleine beetjes verplaatsing of verdraaing kunnen van grote invloed zijn op de juistheid of aangenaamheid van het ruimtelijk perspectief dat je hoort, bovendien heeft in veel gevallen de mate van indraaing (ook wel "toe-in" genoemd) ook invloed op de scherpte van het hoog.

Het makkelijkst bepaal je de plaatsing met wat muziek waarin ritme en bas de boventoon voeren, en waarin een duidelijke centrale zangstem aanwezig is. Drums en bas dienen in zo`n opname liefst in een wat breder spectrum te spelen om te kunnen horen of er geen rare bulten of gaten in de laagweergave zitten. Helemaal evenwichtig krijg je het bijna nooit, maar het grote hobbels of diepe dalen maken het geluid erg vermoeiend, meer nog dan een wat overbriljant hoog dat doet.

De stem moet duidelijk los van de instrumentatie te horen zijn, en voor je gevoel moet de zanger of zangeres (en uiteraard ook de overige instrumenten) een normaal formaat hebben, dus geen "schrunken head" of breedbekbruller. Vaak is de hogere percussie of de overige instrumentatie naar de buitenzijde van het perspectief geproduceert, tot soms zelfs ver buiten de luidsprekers. Uiteraard afhankelijk van smaak, maar zolang het precies geplaatst is, is je beeld nooit te breed. Grappig zijn ook de plaatjes met zgn. Q-Sound effecten (leuke truukjes met faseongelijkheid), "Amused to Death" van vrolijkerd Roger Waters is een beroemd voorbeeld. De begintrack laat eerst een hond van rechtsachter horen, even later staat er een TV links van je, en als de dames "What God wants" beginnen te zingen, staan ze als een soort heksenkringetje om je heen. Een ideaal schijfje om te testen of de fasegelijkheid van de luidsprekers in combinatie met het resultaat van opstelling en acoustiek in orde is.

Het bovenstaande geldt ook voor klassieke muziek, allereerst moet de klankbalans kloppen, daarna het perspectief. De proefjes zijn dezelfde, alleen de instrumentatie verschilt.

Succes!

Marcel

Guest hansthijs

iets over de positionering van mijn luidsprekers, kef 104 oud, ze staan 8 meter uit elkaar. ieder aan een kant van de huiskamer en ik luister meestal in het midden. de allerlaagste bassen, dwz de aanslagen van base drums van een drumstel bv, kan ik eigenlijk pas goed in de gang(!!) horen en dat is jammer. zijn mijn speakers dan te groot of moet ik ze weer ergens anders neerzetten? groeten van hans

Beste Hansthijs,

Allereerst als je je luidsprekers 8 meter uit elkaar zet in een normale ruimte en geen luisterafstand hebt van minimaal 12 meter zou ik proberen om ze toch maar tussen de 1,75 m en 3,75 m uitelkaar te zetten anders krijg je een gat in het midden (geen stereobeeld) dus links ,rechts geluid en in het midden niets.

Verder is de snelheid van het geluid 330/m/sec : 10 m = een frequentie van 33 Hz dat betekend dus dat je 10 meter van je luidsprekers af moet zitten om een toon te kunnen waarnemen van 33 Hz.

In de gang ben je verder van je luidsprekers verwijderd dus lagere tonen als je nog verder weg gaat zijn ze nog lager dus als je buren hebt weet je nu ook waarom ze last hebben van lage tonen.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Guest roplo

"je moet 10 meter van je speakers gaan zitten om een toon van 33 hertz te kunnen horen"

Zo.

dat heeft nogal wat gevolgen, subwoofers verkopen, woofers demonteren maar,opnames limiteren tot pak 'm beet 150 Hz. [ben je ook van die lastige staande golven af in de meeste flats] etc.

het is vermakelijk dat zulke uitspraken zo nu en dan de kop op duiken, en deze gaan dan ook een heel eigen leven leiden, escaleren ook, mensen nemen deze over met weer een eigen interpretatie etc.

zag laatst ook een mooie : met mijn sub aan "meet mijn kamer heel anders" oid. heel onderbouwd verhaal met zelfs metingen, maar

dan de conclusies en interpretaties..

vooral als het over laagweergave gaat en dan specifiek kamer-akoestiek doen mensen vreemde uitspraken. daar is niets mis mee, akoestiek is een vak, muziek luisteren kunnen we allemaal, subjectief.

dat niet iedereen [af]gestudeerd heeft voor akoestiek is logisch, ik ben ook geen chirurg,ook geen 747 piloot,ook geen akoestikus.

het is voor een groot deel onwetendheid,we kunnen ook niet alles weten. niet over akoestiek, ook niet over studio's en opnametechniek.

beste haudio, een frequentie of toon van zelfs 20Hz is heel goed te horen op een toilet van 1.5 x 1.5 ...neem dat maar aan.

een PROFESSIONELE meting in [jouw] of een andere kamer is een ontnuchterende ervaring, goede oplossingen voor bepaalde problemen zijn soms heel simpel, soms vergaand.

het kennen van de stelling van phytagoras

maakt ons nog geen bruggenbouwer.

en ik pretendeer ook helemaal niets met mijn verhaal, het is slechts stof tot discussie !

greotjes Roplo.

Beste Roplo,

Weleens gedacht aan luchtverplaatsing zonder woofers of sub-woofers en het( gevoel) van lage tonen in je maagstreek .

Dat mis je dus allemaal zonder woofers en de resonanties in kamers die aangestoten worden door een sub-woofer.

Lees het verhaal van Ben die zijn sub-woofer zo koud op de houten vloer heeft staan omdat dan bij DD een mooi vet laag aanwezig is wat hij mooi vindt dat mag .

Maar over schone lage tonen dat is gewoon een natuurkundig feit en daar kan ik nog iemand anders iets aan veranderen.

Ook al willen we nog zo graag , wat de lage tonen betreft : dat is ook de reden waarom een kerkorgel in een kerk staat en een grote kerkorgel in een grote kerk want de laagste toon van 16 Hz is niet hoorbaar voor een mens maar wel voelbaar maar in de huiskamer zo'n kerkorgel ! toch maar niet !

En zo is er wel weer wat stof voor reacties.

B.V. wat !!! voor laag hoor je in de auto ?

Of zijn dat ook staande golven als je dat mooi vindt is het geen probleem.

Dat is voor de huiskamer natuurlijk ook zo.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Guest roplo

Hoi Haudio,

hmm heel interessant !je antwoord is nu precies wat ik bedoelde in mijn tekst. kijk er maar eens naar. je gaat niet echt in op je eerdere uitspraak en mijn 'point of view', je antwoord gaat nu ook verschillende richtingen op.

en juist DAT geeft nu ook weer dat het zo enorm complex is, er wordt van alles bijgesleept,wat met een kernvraagstuk niet meer te maken heeft. zie je dat zelf ook ?

het vraagstuk was de uitspraak van de 33 Hz,

en daar komen allerlei andere dingen bij,

grote kerken, kleine kerken, huiskamers onhoorbaar laag, hoorbaar laag, resonanties, staandegolven,orgelpijpen,subwoofers,vloeren,

echo's,reflecties,resonanties,boventonen,

drukgolven,golflengtes,woofers,...wat heeft nou te maken met wat ook al weer.

wat ik duidelijk wilde maken is dat het JUIST door die complexiteit heel moeilijk is een werkelijk gefundeerd feit of oordeel te geven,welke gestoeld is op wetenschap.

zet 10 audiofielen in een klas en laat ze hun mening over akoestiek opschrijven of anderszins, en een heerlijke comedie is geschreven.

het wordt uiteindelijk een welles nietes spelletje waarbij niemand durft te zeggen dat ie het eigenlijk gewoon niet weet !

totdat de professor verteld hoe het wetenschappelijk IS.

je kunt dan beter vanuit je ERVARING blijven spreken, inplaats van proberen je ervaringen en dat van anderen!? te staven met wetenschap.

zeker als je in een [deel]gebied niet gestudeerd hebt.

dat hoeft je zeker niet ervan te weerhouden om 16 HZ in een kerk te 'voelen'.

dat je dit 'gevoel' vervolgens wetenschappelijk wilt verklaren dat mag, maar dat houdt dan niet in dat je 16Hz NIET

in een [woon]kamer kan weergeven omdat het geen [grote] kerk is..

dat jij dat niet WILT in jouw kamer is WEER iets anders.

met mijn stellingen hoef ik nergens "gelijk"

te hebben, en ik ben gek op de orgelconcerten in de Bavo, en een REL STUDIO subwoofer staat altijd nog op mijn verlanglijstje, deze schijnt tot 8Hz te kunnen reproduceren....

DISCUSSIE !!!!! [neem niets persoonlijk he

Haudio] groetjes.

Guest hansthijs

tussen al dit gebazel door :-) heb ik mijn luidsprekers verplaatst aan 1 kant van de kamer en het geluid is er ander op geworden.Ik weet nog niet of ik het zo laat staan, maar het is weer eens wat anders, wat andere bassen ook. Over bassen gesproken; hoe ver zit een koptelefoon van je oor vandaan? zou je dan alleen maar hoge tonen kunnen horen, nee. dus van die afstand klopt niet henk, over al je andere raadgevingen wil ik niet klagen, die zijn bij mij zonder meer zeer gewaardeerd. Het is inderdaad zo dat ik de allerlaagste bastonen niet in de huiskamer kan horen. groeten van hans

Beste hansthijs,

Fijn dat je aan het tweaken ben gegaan daarmee kun je weer door met je hobby.

Wat betreft lage tonen door middel van je hoofdtelefoon heb je helemaal gelijk.

Daar ben ik jaren!! mee bezig geweest omdat het verhaal zelfs natuurkundig niet klopt.

Maar het klopt wel dit heb ik niet zelf bedacht, maar punt 1 de lage tonen die je niet hoort fantaseren mensen erbij en omdat ik nogal eens om ga met mensen die mij verder kunnen helpen , een chirurg uit Nederland had een Amerikaanse collega op bezoek en daar heb ik jou vraag toen mijn vraag aan voorgelegd , je hoofd werkt binnenin als klankbord klop maar eens op je hoofd met je mond een beetje open dan hoor je een laag hol geluid dat is ook het geluid die een hoofdtelefoon voor jou maakt.

Daar fantaseer je nog wat bij en je hebt lage tonen.

Want het kan namelijk niet en het is ook niet zo maar je hebt wel de ervaring.

Maar ik denk dat dat niet erg is als we maar plezier hebben.

Wat de story van roplo betreft daar kan ik best wel antwoordt op geven maar ik heb het gisteravond op een rijtje gezet en dat wordt een verschrikkelijk lang verhaal dat lijkt me voor niemand interessant.

Bovendien zijn er genoeg lange verhalen te vinden over dit onderwerp.

Maar goed ik wil best af en toe hier korte dingen hier over zeggen als anderen dat interessant vinden .

En wat ik zelf niet wil dat het een welles niettes spelletje wordt daar heb ik geen zin in, want lage tonen op het toilet ? oke als je ze erbij bedenkt .

Maar in zo'n kleine ruimte vergeet het maar.

En dat weet roplo ook wel!

Wat roplo volgens mij niet weet , probeert hij volgens mij op deze manier aan de weet te komen.

Het toonbereik van bijvoorbeeld een orgel is zeer groot doorgaans ligt het tussen de 32 Hz en 8000 Hz en een erg groot instrument kan een bereik hebben van 16 Hz tot ruim 9000 Hz en de harmonischen tot ruim 20.000 Hz de lengte van orgel pijpen voor een toon van 32 Hz is 5 meter lang en voor een toon van 16 Hz is deze 10 meter lang !

Zelfs een pijp van 5 meter lang komt heel weinig voor zit dus ook bijna nooit in de muziek.

Het is zo dat een zo lage toon bijna niet hoorbaar is maar wel voelbaar als druk via het borstbeen.

Wat roplo wil weten weet ik nog niet maar dat komt nog wel.

Als hij plezier in en met z'n hobby heeft probleem opgelost.

En als hij ergens gelijk in wil hebben of het nou wel of niet zo is dan krijgt hij gelijk.

Het gaat mij erom om de hobby misschien wat gemakkelijker te maken met behulp van tips en techniek.

Dus een sub-woofer die tot 8 Hz gaat naar beneden is niet echt zinvol en kan alleen maar problemen geven, bovendienzit het niet in de muziek !

Verder laat men wel met sub-sonische tonen gebouwen instorten dat wordt de resonantiefrequentie op gezocht van dat gebouw en dan wegwezen.

Trouwens doen ze dat niet met een gewoon sub-woofertje.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Guest roplo

hmmm discussie blijft levendig.

wat ik duidelijk wilde maken is dat Haudio allerlei verschijnselen of ervaringen met hifi weergave vaak doorspekt met wetenschappelijke benaderingen,zo nu ook weer met oa. orgelpijpen,

in al zijn tekst zie ik allerlei tegenstrijdigheden, als de andere lezers dit ook/of juist niet zien graag reactie hierop.

eerst zegt haudio dat heel laag niet hoorbaar is, pak 'm beet 16 hz, daarna zegt ie dat 8 hz niet'in'de muziek kan zitten.

omdat een orgelpijp [zo zegt hij] nou eenmaal niet lager gaat dan 16 hz, en daar is weer een GRote kerk voor nodig om te voelen.

kan 16hz alleen door een orgelpijp veroorzaakt worden ? interessant.

dat een koptelefoon WEL laag weergeeft strookt weer niet met de 33hz en de 10 mtr afstand van de eerste tekst, maar vindt nu weer een verklaring in de [bij]holtes van ons hoofd.

in de wc kan je volgens haudio geen laag horen, omdat dan een golflengte nodig is van

10? of meer meter..en dat past niet..

heerlijk; een frequentie paling in een emmer hifi-snot.

om er maar vanaf te zijn, [de discussie wordt moeilijk als je om de brei heen moet draaien..] is het dan gemakkelijk om te zeggen, 'ik weet niet wat je wilt, maar als je gelijk wilt hebben ok'

da's een zwaktebod.

beste haudio, het gaat niet om het gelijk hebben, de eerste de beste prof. in de acoestiek veegt ons ALLEN van tafel, al heb je een set van een miljoen..

ik lees door je regels dan: ach joh, als je maar lol heb, maakt het allemaal uit..

en dat is de mooiste manier om ernaar te kijken,je bent nl.voor geen enkele uitspraak meer aansprakelijk..

ik stel voor; jij gaat in een wc op een REL Studio zitten, ik stuur de REL studio aan met zo'n 16 Hz, [mag een orgelpijp zijn !]

dat maakt geen bal uit nl.

en jij blijft roepen; dit kan wetenschappelijk niet, dit kan niet! dit kan niet!

ik draai het volume verder tot live nivo,

en het moment dat wij allen, [het hear forum]

jou niet meer kunnen verstaan mag je eruit.

en ga je niet door naar de volgende ronde in de high-end 10 voor 12 kwis.

resume; hou je bij de subjectieve beleving van muziekreproductie, dat is een fijne hobbie vol emoties, en vol verbazing, schijnbaarheden, voelen, denken, tegenstrijdigheden, patstellingen.

dat is waar deze site ook over gaat, voor professionele wetenschap [in dit geval akoestiek] zijn er andere sites...

en die zijn heeeel interessant om eens te raadplegen.

doei, roplo

Beste Roplo,

Ik stel voor dat jij in de wc gaat zitten en dan met je hoofdtelefoon in je handen naar het mooie laag gaat zitten luisteren.

Met vriendelijke groet,

Haudio

Guest Jeroen Leeflang

Beste mensjes,

Waar gaat dit over. Lage tonen zijn er of ze zijn er niet. Het feit is dat een REL Studio wel hele lage tonen hoorbaar kan maken, 12Hz. ofzo. En een koptelefoon produceert ook lage tonen, al niet zo laag. We weten toch wel hoe ons oor werkt. Ons oor werkt met bewegende lucht. Ook een koptelefoon kan lucht in beweging brengen met 25Hz. alleen verplaatst een REL Studio of een kerkorgel een beetje meer lucht, en dus is het volume groter (meer lucht, meer volume). Daarvoor gebruikt de REL twee 26cm. woofers en een kastinhoud van 120liter. Het feit blijft dat de hele lage tonen niet te HOREN zijn, maar wel te VOELEN. Wie wel eens bij een concert/houseparty is geweest weet heel goed dat de lagetonen daar te voelen zijn in de borst/keel. We voelen dus de lucht bewegen en als dit sneller gaat we het horen en gaat het nog sneller dan krijg je koppijn en tot slot hoor je helemaal niets en flipt je kat/hond uit.

En dus kan je ook in een WC lage tonen OPMERKEN. Al komen ze daar niet tot hun recht, omdat de reflecties het oorspronkelijke geluid bijinvloeden.

Guest roplo

Het ging er over dat Haudio in al zijn goedwillendheid en ongetwijfeld ook zeker vanuit [subjectieve] ervaring, de vragen van relatieve audioleken die van alles afvuren aan vragen op deze site, beantwoordt met soms pseudo wetenschappelijke verklaringen.

dat dat voor velen goed overkomt is prima, de discussie ging er ook niet over dat dat fout is, of niet zou mogen.

het ging erover dat Haudio zijn beweringen

of stellingen met betrekking tot wetenschappelijke akoestiek kon bewijzen.

als je de teksten goed leest dan is mijn repliek duidelijk, waar Haudio om de brei, [de kernvragen] heendraait.

Haudio komt zelfs niet met enige echt onderbouwde argumenten terug, vandaar mijn uitdrukking: paling in een emmer snot.

dit bewijst [voor mij] dat Haudio geen wetenschappelijke kennis van zaken heeft,maar slechts de klok heeft horen luiden ! [en soms wel aardig in de richting zit......]

toegegeven: het is dan ook enorm moeilijk om gewoon te zeggen dat je het ook niet allemaal weet, en er soms even naast zat !

het wordt echter nog veel pijnlijker als je

niet toegeeft, en je er uit probeert te draaien. ook dat is menselijk.

En beste Haudio, hoge bomen vangen veel wind.

als je je zo veel profileert op deze site, ga je vroeg of laat tegengas krijgen.

laat je gebrek aan specifieke kennis niet weerhouden in je tomeloze audio en hifi-

enthousiasme !

Hij is super he de REL STUDIO !!!

als je 'm gehoord hebt ben je "Hooked"

ik vindt het de beste sub ooit gehoord !

Beste Roplo,

De beste stuurlui staan aan wal.

Ja inderdaad ben ik proffesional en is het mijn werk.

Jammer dat je het doorhebt want dat was niet de bedoeling.

Hierdoor wordt het moeilijker om een leuke discussie op gang te houden denk ik.

Maar ik heb een opvolger gevonden die hier wel veel tijd in wil steken.

Ik heb jou al opgegeven bij de forumbeheerder om als deskundige op te treden bij technische vragen op dit forum.

Dat betekend dat ik wat meer vrije tijd heb.

Dank je wel.

Met vriemdelijke groet,

Haudio

Hoi StayBlow,

Wat een technisch gebabbel over deze vraag,

Tot nu toe lees ik alleen nog maar 1 antwoord ,van Marcel,waar je wat aan hebt.

Ik ben mischien wel wat laat met reageren ,maar ik volg dit forum niet dagelijks.

Kijk eens op de website van RPG (adress ben ik even kwijt) deze firma handelt in accoustische produkten.

Hier kun je ook een demo downloaden van het programma Room optimizer.

Voer gegevens in over je kamer,type speakers etc. en het programma rekent de optimale plaats van je speakers en luisterplaats uit.

(bijna het gehele verhaal van marcel zie je grafisch afgebeeld).

Programma geeft ook aan wat voor accoustische maatregelen je zou kunnen treffen (He ,ze verkopen dat spul ,dus vandaar)

Omdat we dit niet gaan doen zul je nog een klein beetje met de speakers moeten schuiven maar de definitieve plaats zit heel dicht bij de berekende plaats (plus/min 15cm)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Siep

• 2 years later...

Jongens ik snap er niets van!!!

Een orgel heeft een pijplengte nodig van tien meter om een staande golf te produceren van xhertz.

MAAR je hebt toch geen staandegolf nodig om iets te kunnen horen confused.gif

Als de lucht druk varieerd met een bepaalde snelheid heb je een bepaalde frequentie en waarom zou mijn trommelvlies dat niet oppikken confused.gif Ok ik ben hartstikke doof voor lage tonen, wij allemaal! maar dat dat zegt toch niets over over het feit dat ik een staande golf in mijn kamer nodig heb om hem wel te horen. De versterker versterkt hem toch voor me confused.gif

Dat je uit ruis 16hz wil halen met een bepaalde buislengte snap ik.

Nu die kamer en koptelefoon.

Groetjes Simon

Geplaatst door Haudio:

Verder is de snelheid van het geluid 330/m/sec : 10 m = een frequentie van 33 Hz dat betekend dus dat je 10 meter van je luidsprekers af moet zitten om een toon te kunnen waarnemen van 33 Hz.

Lijkt mij onzin Henk. Wanneer ik een 33 Hz toon laat weergeven in mijn huiskamer dan maakt het niet uit waar ik zit. Ook al kruip ik met mijn oor tegen de woofer of TL-poort, ik blijf em horen.

Dat neemt niet weg dat een goede laagweergave meer eisen stelt aan de luisterruimte. Niet alle ruimtes zijn zo vergevingsgezind. Maar dat is een heel ander verhaal.

Hoe diep de tonen zijn die je kunt waarnemen is NIET afhankelijk van de afmetingen van je luisterruimte.

Voor de originele poster:

De richtlijnen die Marcel je heeft gegeven lijken mij juist. Vrijwel altijd draait het uit op een compromis: Voor een lekker brede soundstage moeten je speakers relatief wat verder uitelkaar staan. Maar vaak komen ze dan te dicht in de buurt van zijwanden, waardoor je problemen in het laag kunt krijgen.

Paul.

Paul.

Hai allen,

Bij het zoeken naar een goede plaats voor mijn speakers heb ik veel gelezen en nog meer uitgeprobeerd. De tips van Marcel passen geheel binnen mijn ervaringen. Eindelijk iemand die niet met allerlei computerprogramma's komt, het enige goede meetsysteem zijn je oren en de rest van je lijf. We hebben genoeg HiFi handelaren onder ons en die zouden toch moeten kunnen zeggen of een subwoofer in een kleinere kamer toegevoegde waarde heeft of niet.

Ik heb nog even de site van REL opgezocht met een lezenswaardig verhaal van Richard Lord. http://www.rel.net/resource/index.shtml

Groet,

Geplaatst door StayBlow:

LS

Zijn er enkele gouden regels die hebben te gelden bij het positioneren van je spekers?

Ik denk daarbij aan factoren als afstand tot de luisteraar, tussen de speakers en afmetingen van de kamer.

Uit ervaring weet ik dat het niet juist plaatsen van je luidsprekers een wereld van verschil kan uitmaken. Wie licht me in ???

Thanx!!!!

StayBlow

Hiermee begon dit topic, laten we dit weer even oppikken..................

Gezien het een beetje veel werk is alles te copieren, wil ik even verwijzen naar een boek hetwelk via diverse Klipsch dealers te bestellen is, nl Paul Wilbur Klipsch, the life ..... the legend.

In dit boek zijn een aantal artikelen over speakerplaatsing opgenomen, zeer de moeite van het lezen waard..............

Ook al roept de naam Klipsch nogal uiteenlopende reacties op, zijn statement was : You cannot fool the Laws of Physics.

Groet Jitze cool.gif

Hoi luitjes,

Dit soort discussies zijn nou die dingen die een forum interessant maken. :)

Maar om StayBlow een handje te helpen:

Ik heb een document waar zo'n beetje alles in staat over het positioneren van speakers en alles wat daar bij komt kijken.

StayBlow, als je geinteresseerd bent dan wil ik het wel naar je toe mailen.

Ook andere geinteresseerden mogen zich melden. :)

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Haudio:

Beste hansthijs,

Daar ben ik jaren!! mee bezig geweest omdat het verhaal zelfs natuurkundig niet klopt.

Maar het klopt wel dit heb ik niet zelf bedacht, maar punt 1 de lage tonen die je niet hoort fantaseren mensen erbij en Met vriendelijke groet,

Haudio

Buuhh?

Haudio vraagje,fantaseerd m'n meetmicro en meet programma die lage tonen er ook zelf bij,of hebben de bouwers hiervan dat vast ingebouwd,wetenschappelijk gezien

:D;)

P.