Jump to content

Positionering luidsprekers

Guest StayBlow
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door roplo:

eerst zegt haudio dat heel laag niet hoorbaar is, pak 'm beet 16 hz, daarna zegt ie dat 8 hz niet'in'de muziek kan zitten.

omdat een orgelpijp [zo zegt hij] nou eenmaal niet lager gaat dan 16 hz, en daar is weer een GRote kerk voor nodig om te voelen.

kan 16hz alleen door een orgelpijp veroorzaakt worden ? interessant.

doei, roplo

Btw,er is toch echt een orgeltje dat de 8Hz haalt,die zou dan niet bestaan of inmiddels dicht geroest zijn of zo?

hier kan je wat info bekijken over dat orgeltje: http://www.acchos.org/html/introduction.html

P.

Heerlijk al die eigenwijze "high-enders"

:D:D:rolleyes:

• 2 weeks later...

Naar mijn mening is er wel degelijk een ideale opstelling van weergevers mogelijk. Laatst werd ik naar een site gedirigeerd waar men dat wiskundig uit de doeken deed. Kan alleen die site niet meer terug vinden, anders had ik wel een linkje gemaakt. Uitgaande van een rechthoekige ruimte, komt het er kort op neer dat een weergever ongeveer 1/3 van de breedte van de ruimte van de muur dient te staan. Zo ook met de lengte van de ruimte. De luisteraar zit dan 2/3 vanaf de oorspronkelijke meting van de weergevers. Dus afstand weergever-luisteraar is ook 1/3. Daarmee komt heel mooi de stelling van meerdere audiofielen, dat het een driehoek moet zijn, overeen. Ik vind dit een goed uitgangspunt om zo de opstelling te beginnen. Later kan men het gebeuren wat (cm) heen en weer schuiven voor een optimaal resultaat. Een L-, Z- of anderzins gevormrde kamer maakt de opstelling alleen maar lastiger. Tot dusver kost bovenstaande niks. Wil je er wat geld aan uitgeven, raad ik je CARA aan met trainings cd om sneller tot een optimale opstelling te komen. Met weer wat geld uitgeven kan met eenvoudige meetmiddelen men tot een juiste opstelling komen.

Als ik zo het e.e.a. combineer: er wordt wel gezegd dat een installatie zoveel procent van het budget uit een versterker dien te bestaand en zoveel % van dat budget uit weergevers en enz. Maar wat mij uit luistersessies bij handelaren niet opviel maar WEL bij die ene luistersessie bij Kermit is dat de ruimte wel een ENORME impackt op het gehele luistergebeuren heeft. En juist als je denkt hee... dat gaat lekker, kan een hele kleine fysieke verschuiving veel uit maken.

Daarom vind ik: luisteren EN meten! Behalve dat er gereedschap wordt gebruikt voor de meting, mag er m.i. best wat virtueel met de computer gerommelt worden. Denk aan verschillende absorpsie materialen. Als je maar beseft dat dit enkel een hulp middel is.

Arie

Jemig de pemig,

Er zijn hier kennelijk nog steeds mensen die niet van het fenonomeen 6 dB basboost van een kamer hebben gehoord. Zouden vooral de handelaren toch moeten weten: Mooi verkoopargument voor kleine speakers in niet al te grote kamers ;)

Beneden een bepaalde frequentie werkt je kamer als "drukdoos". Die heeft de eigenschap dat de basdruk met 6 dB/okt oploopt met afnemende frequentie. Dat je bij 10 Hz de kamer niet uit stuitert komt simpelweg omdat je speakers gaan afvallen beneden een bepaalde frequentie.

Dat zo'n drukdoos een paar vervelende eigen resonanties heeft even daargelaten.

Hallo luitjes,

Leuke discussie hoor, daar niet van, maar 'Stayblow' heeft zijn vraag twee jaar geleden gesteld en hij staat allang niet meer op de ledenlijst (of ik moet scheel gekeken hebben). En om nou ineens tegen Haudio uit te varen over iets dat hij twee jaar terug heeft gezegd heeft ook iets geks.

Duidelijk een provocatie van Ome Henk!

groet :(

Nou, dat was dan inderdaad een afzwaaier Ome Henk. Wel blijft het iets vreemds hebben wanneer zo'n discussie na twee jaar radiostilte ineens verder gaat. Misschien denkt Haudio er intussen wel heel anders over.

Of niet Haudio....?

:rolleyes:

Geplaatst door Pjotr:

Dat zo'n drukdoos een paar vervelende eigen resonanties heeft even daargelaten.

Ik ken ook een drukdoos, maar daar staat geen audiosetje. Daar maak je zelf soms muziek en dat zijn ook vaak lage tonen. En zeker geen staande gloven, eerder zittende eek.gif:P:D;)

Geplaatst door Ome Henk:

Kijk... (als ik ff voor Haudio mag speken :rolleyes: ).

Als je weet (of denkt te weten) dat het zozo is en dan hoor je van een ander die weet (of denkt te weten) dat het zaza is, wat denken beiden dan confused.gif Juist, wat een eigenwijze s*kk*l (oeps!, no offence).

Is er 1 waarheid confused.gif Vraag het eens aan een audiofiel (nee, toch maar niet) of een dokter (mmmwwa) of een electronicus (whatever that may be)... en je krijgt vaak een (min of meer) gelijkluidend antwoord, maar soms denken de heren (of dames :D ) er h

Ik begin nu toch wel heel niewsgierig te worden.

Mijn koptelefoon zou tot 8hz gaan met een vervorming van 0.15%! zouden de heren Sennheiser dat verzonnen hebben? En waarom ben ik dan blij dat ik mijn XCans heb, nu ik niet meer gek wordt van die enorme druk op mijn trommelvliezen.

Ik heb echt geen last van mijn borstbeen als mijn hoofdtelefoon helemaal doorfietst tot in de hertzjes. De koptelefoon voel je ook bewegen als het heel laag gaat.

En mijn koptelefoon is wel groot maar gelukkig geen 10meter.

Voor de duidelijkheid ik heb 't over de HD265 Lineair van Sennheiser.

Groeten Simon

hd265.jpg

nog effe over die orgelpijpen .

als je een pijp hebt van tien meter met een open bovenkant komt daar een toon uit van 16 hz .(de halve golflengte )

neem je nu een pijp van tien meter met een DICHTE bovenkant (gedekt noemen ze dat ) dan gaat hij tot 8 hz .

daarom zijn er in veel kerken ,kleine orgels die nog geen 4 meter hoog zijn waar toch een 16 voet register in zit .

in werkelijkheid is dit dus een gedekte 8 voeter .

in de st bavo in haarlem staat een orgel wat open 32 voet pijpen heeft .

deze zijn dus ongeveer 11.5 meter lang (inclusief voet )

dit is een van de weinige orgels in nederland die 32 voet open heeft tot de grote c .

in de st laurens in rdam zijn geloof ik de laagste drie tonen van het 32 voet register gedekte 16 voeters waarvan er twee naast elkaar staan .

simpelweg omdat de orgelkas te klein was .

maar nu in de huiskamer .

een gedekte pijp gaat dus lager dan een open.

een orgelpijp heeft de halve golflengte nodig .

als ik dus in mijn kamer de ramen dicht hou kan ik lager .

:D;)

en de halve golflengte van een toon moet erin passen voor een goede laagweergave . :)

Geplaatst door erik klijnsmit:

:D;)

....... en de halve golflengte van een toon moet erin passen voor een goede laagweergave . :)

Mooi verhaal Erik,

Maarrrrr...... Een huiskamer is geen orgelpijp en een orgelpijp is geen huiskamer. Althans bij mij hieroo :D;)