cgm Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Er heeft op de saait van Densen toch een heel ander verhaal gestaan. Helaas kan ik dat daar niet meer terugvinden. Het ging om het signaal op die Densen CD's dat je set zou demagnetiseren en niet om het demagnetisren van de CD's zelf. Ja, zo blijf je alleen maar meer vragen oproepen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 (...)Hmm, zou je een demagnetiseer CD eerst moeten demagnetiseren? Goeie vraag, er schijnen in dit land hier en daar nog praktizerende magnetiseurs te zijn, misschien kunnen die helderheid verschaffen Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 (...)Het ging om het signaal op die Densen CD's dat je set zou demagnetiseren en niet de om het demagnetisren van de CD's zelf. Goed en wel Pjotr, maar zal het effect, zo dit al bestaat, niet hetzelfde zijn? Met opgewekte groet, Geen idee Dick, dat zou best wel kunnen. Voor mij hoort het toch thuis in het hoekje audiowierook. Sommigen ervaren dat dat helpt om de luistersfeer te verbeteren, anderen weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Volgens de fabrikant van deze apparaten wordt licht door een magnetisch veld anders gereflecteerd dan wanneer er geen magnetisch veld is. Indien er geen magnetisch veld is, zou de schijf beter afgelezen worden (minder fouten). Ik twijfel daar ook ernstig aan. We hebben het hier niet over zwarte gaten of zo. Verder hebben leesfouten niet meteen invloed op geluid, en bij ernstige leesfouten krijg je tikken e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 (...)Het ging om het signaal op die Densen CD's dat je set zou demagnetiseren en niet de om het demagnetisren van de CD's zelf. Goed en wel Pjotr, maar zal het effect, zo dit al bestaat, niet hetzelfde zijn? Met opgewekte groet, Geen idee Dick, dat zou best wel kunnen. Voor mij hoort het toch thuis in het hoekje audiowierook. Sommigen ervaren dat dat helpt om de luistersfeer te verbeteren, anderen weer niet. Het zijn verschillende dingen. De een behandelt de bron (CD), de ander componenten in CD-speler en versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Beste, Nou dat leesfouten niet erg zijn ben ik het niet helemaal mee eens. De servo moet dan corigeren, en dat zien we liever niet. Betreft het Demagnetiseren van cd's. Van wat ik er ooit van heb begrepen zitten er kleine metalen vezeltjes in de cd laag. Door het draaien (vrijving) ontstaat er een magnetisch veld. De metalen deeltjes komen omhoog te staan. De putjesstructuur zou hiedoor minimaal veranderd worden, waardoor de laser fouten makt met uitlezing. Echter ik denk dat een ge-demagnetiseerde cd binnen enkele tellen weer gemagnetiserd is zodra hij weer draait. Het demagnetiseren van de set zou het volgende doen. Elk apparaat heeft permanent een megnetisch veld rondom (en in) zijn behuizing. Dat is niet te voorkomen, en het gevolg van een inductieve en capaciteive werking van oa. de transofrmater. Met een demagnetiseer cd trachten ze de kasten en afschermingen van kabels etc. weer te demagnetsieren. Again, ik ben ervan overtuigd dat de boel in mum van tijd weer dezlefe magnetische lading heeft. Ik geloof er dus niet, heb het zelf geprobeerd. Los van dat ik de tonen op de cd eng vind, en die zoiezo niet op mijn spullen wil loslaten, heb ik ook geen enkel verschil gehoord. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Bedankt Bas. Verder kun je je afvragen hoeveel leesfouten er zouden kunnen optreden bij metalen deeltje die fout staan, en of dat gevolgen heeft voor de informatie die de dac bereikt. Leesfouten zul je altijd hebben in een cd, of je dat ook hoort.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Beste, Om de discussie verder aan te wakkeren. Er zijn ontwerpers/DIY-ers die zweren bij houten kasten voor hun hifi apparatuur. Ik heb daar zelf geen oordeel over, daar ik het nooit geprobeerd. Theoretische voordelen lijken me, dat je geen capacitievie werking meer hebt tussen de electronica en de kast. Het theoretische nadeel is, datje ook bijna geen EMI en RF afscherming hebt. Je msit immers de kooi van Faraday. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 elk voordeel heb ze nadeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts