WanFie Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Omdat er regelmatig vragen verschijnen over het hoe en wat m.b.t. SACD t.o.v. een "gewone" Cd-speler hier mijn ervaringen. Sinds een week ben ik in het bezit van een Philips SACD 1000, en heb ondertussen wat ervaring opgedaan met dit ding. Toen ik hem (nieuw uit de doos) voor de eerste keer beluisterde, viel het me allemaal enorm tegen. Plat, weinig sfeer en meer van dat soort kreten schoten door m'n hoofd. Ook op SACD niveau was er weinig te beleven. Dus eerst maar eens rustig wat in laten spelen. Na enkele dagen de speler regelmatig gebruikt te hebben kwam de klank al wat meer los. T.o.v. mijn DVD963SA klinkt hij nu veel ruimtelijker, en dynamischer. T.o.v. mij HK klinkt hij met behoorlijk wat meer body. De laatste dagen heb ik de speler kunnen vergelijken met een SACD1000 met een vMedevoort modificatie en een CD17 MKII met guido tentclock. T.o.v. de vM speler blijkt dat de standaard speler wat meer body heeft, maar ook wat minder "helder" klinkt. Bij sommige muziekstukken is dat een voordeel, bij anderen een nadeel. Ik moet zeggen ik had meer van de vM mod verwacht. Zeker gezien het feit dat de vM speler ruimschoots is ingespeeld. De eigenaar van de speler merkt op dat hij gezien het verschil de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Leuk verhaal Hans. Het is volgens mij wel een tegenstelling met jouw eerdere ervaringen met SACD, of niet? En hoe brengt de HK het er vanaf op cd niveau tegen de SACD100? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Hoi Hans, Een andere nuttige test kan duidelijkheid brengen. Vergelijk de hybridelaag van de SACD eens met een origenele CD Ik heb nl de indruk dat de hybridelaag vaak/altijd minder is dan de originele CD. Waarschijnlijk is dat bewust gedaan om het verschil met SACD te benadrukken. Een smerige streek imho Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 juli 2004 Author Report Share Posted 15 juli 2004 Hoi Hans, Een andere nuttige test kan duidelijkheid brengen. Vergelijk de hybridelaag van de SACD eens met een origenele CD Ik heb nl de indruk dat de hybridelaag vaak/altijd minder is dan de originele CD. Waarschijnlijk is dat bewust gedaan om het verschil met SACD te benadrukken. Een smerige streek imho Sodejuu, We hebben van twee dezelfde SACD's de CD-laag van de ene SACD gebruikt op de Marantz, en de SACD laag op de Philips. Puur, De HK klinkt veel feller dan de Philips of Marantz, maar heeft daarbij ook een veel "kaler" geluid. Als ik de volgorde in warmte zou moeten aangeven ontstaat de volgende lijst van "warm" naar "kaal". Ik denk dat dit alles te maken heeft met de eindtrap. Marantz, CD17MKII met tent clock. Philips SACD standaard Philips SACD vM HK 760 gemod en met tent clock. Ik denk dat dit alles te maken heeft met de eindtrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 marantz maakt gewoon hele goede cd spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 juli 2004 Author Report Share Posted 15 juli 2004 marantz maakt gewoon hele goede cd spelers. Sterker nog.... De Philips speler is grotendeel bij Marantz in Japan gemaakt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 juli 2004 Author Report Share Posted 15 juli 2004 De dieper gelegen vraag is natuurlijk..... Wat is technisch beter.... het vette, of het dunne geluid....??? Wat men mooier vind is vaak verder van naruurlijk verwijderd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 15 juli 2004 Report Share Posted 15 juli 2004 Hoi Hans, ........ Ik denk dat dit alles te maken heeft met de eindtrap. Dat zou heel goed kunnen. Toen ik met mijn cd speler nog rechtstreekd de eindversterker aanstuurde, heb ik na veel vergelijk gekozen voor de AD8620 als uitgangsstage in de cd speler omdat die het beste klonk. Toen ik met voorversterker ging spelen heb ik opnieuw de verschillende opamps in de uitgangsstage van de cd speler geprobeerd. Toen bleek dat in die configuratie de AD8620 maar middelmatig scoorde t.o.v. de andere opamps. Als best klinkende kwam toen de OPA2134 uit de bus en die zit er nu dus nog steeds in. Het zou dus heel goed kunnen zijn dat bij een andere preamp de situatie dus weer anders is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 juli 2004 Author Report Share Posted 18 juli 2004 Hoi Hans, ........ Ik denk dat dit alles te maken heeft met de eindtrap. Dat zou heel goed kunnen. Toen ik met mijn cd speler nog rechtstreekd de eindversterker aanstuurde, heb ik na veel vergelijk gekozen voor de AD8620 als uitgangsstage in de cd speler omdat die het beste klonk. Toen ik met voorversterker ging spelen heb ik opnieuw de verschillende opamps in de uitgangsstage van de cd speler geprobeerd. Toen bleek dat in die configuratie de AD8620 maar middelmatig scoorde t.o.v. de andere opamps. Als best klinkende kwam toen de OPA2134 uit de bus en die zit er nu dus nog steeds in. Het zou dus heel goed kunnen zijn dat bij een andere preamp de situatie dus weer anders is! Toch zou het zo moeten zijn dat een goede uitgangstrap van een CD-speler elke ingang van een versterker aan zou moeten kunnen sturen. Mits deze volgens dezelfde norm zijn gebouwd natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Ja, helaas hebben ze daar nooit overeenstemming over kunnen bereiken Hans Tot die tijd klungelen we maar lekker verder met uitgangsstages en kabeltjes om de juiste match te vinden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juli 2004 Author Report Share Posted 19 juli 2004 Ja, helaas hebben ze daar nooit overeenstemming over kunnen bereiken Hans Tot die tijd klungelen we maar lekker verder met uitgangsstages en kabeltjes om de juiste match te vinden! Zouden ze bij vM ook aan de uitgangstrappen gemod hebben...??? Ik ben eigelijk wel benieuwd wat ze er precies aan veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Ja, helaas hebben ze daar nooit overeenstemming over kunnen bereiken Hans Tot die tijd klungelen we maar lekker verder met uitgangsstages en kabeltjes om de juiste match te vinden! Zouden ze bij vM ook aan de uitgangstrappen gemod hebben...??? Ik ben eigelijk wel benieuwd wat ze er precies aan veranderen. Bel Ad gewoon ff, Hans.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Ja, helaas hebben ze daar nooit overeenstemming over kunnen bereiken Hans Tot die tijd klungelen we maar lekker verder met uitgangsstages en kabeltjes om de juiste match te vinden! Zouden ze bij vM ook aan de uitgangstrappen gemod hebben...??? Ik ben eigelijk wel benieuwd wat ze er precies aan veranderen. Bel Ad gewoon ff, Hans.. Hij wil weten wat er werkelijk aan veranderd is, het marketingverhaaltje kan hij ook wel op internet vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 hahahahahah Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 hahahahahah Sorry, moest gewoon even Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Hoi Hans, Een andere nuttige test kan duidelijkheid brengen. Vergelijk de hybridelaag van de SACD eens met een origenele CD Ik heb nl de indruk dat de hybridelaag vaak/altijd minder is dan de originele CD. Waarschijnlijk is dat bewust gedaan om het verschil met SACD te benadrukken. Een smerige streek imho Het aloude gerucht. Op zich zou het wel goed zijn om dergelijke verdachtmaking wat harder te maken (moet met digitale tecnieken toch niet onmogelijk zijn, voorwaarde is wel dat je dezelfde opname of CD en hybride SCAD vergelijkt). Een niet onderbouwde (valse) beschuldiging zou immers minstens zo smerig zijn... Hier een aardig artikel http://www.stereophile.com/news/11649/ Ruikt helaas niet al te fris... Heeft men bewust zitten knoeien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts