Jump to content

Linn Basik of Rega P3

Alco
 Share

Recommended Posts

• 6 months later...
Guest Hubertinus

@Alco,

ben je tevreden over de REGA P3 die je latst gekocht hebt? Of heb je er, nu je er een tijdje naar hebt kunnen luisteren, spijt van. Spijt dat je misschien beter een duurdere/andere speler had kunnen kopen.

Hubertinus

Het is mijn inschatting dat de Naim CDX een heel erg goede speler is, die ook niets met digitaal heeft te maken. Ik denk niet dat een goede draaitafel beter zal klinken, eerder anders. Dat maakt de elpee belevenis echter niet minder interessant! Van belang is dat aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan, een goed loopwerk, een goede arm, een goed element en een goede phonotrap. Om het niveau te halen van je CDX zul je behoorlijk moeten investeren. Doe je dat niet, dan ga je dingen missen.

Ik snap Alco zijn probleem wel. Meestal is het zeer lastig om een draaitafel met een aantal goede elementen en phonotrappen voor een demo mee naar huis te nemen. Om op een goede gok een draaitafel te kopen voor dat geld, daar zou ik ook slapeloze nachten van hebben. Het gaat immers niet alleen om het kopen van een goed product, die zijn er zoveel, maar om het kopen van een goed product dat tenminste hetgeen doet dat die CDX doet. Een juiste match is hiervoor in de eerste plaats belangrijk. Maar ook dat het product totaal uitgewogen klinkt. Voor dat laatste moet je toch echt een paar weken intensief luisteren. Met andere woorden je mag ook best tevreden zijn met wat je hebt.

vergeet niet dat de opnamekwaliteit per lp nog veel meer verschilt dan tussen cd's. Dus het kan best zo zijn dat alco een paar klote lp's in huis heeft die niet echt goed klinken en daar dan de draaitafel de schuld van geeft. Een slecht opgenomen cd klinkt op een vette Wadia ook slecht. Ja dan klinkt de naim natuurlijk beter, lees anders, dan de draaitafel.

Robin

@Alco,

ben je tevreden over de REGA P3 die je latst gekocht hebt? Of heb je er, nu je er een tijdje naar hebt kunnen luisteren, spijt van. Spijt dat je misschien beter een duurdere/andere speler had kunnen kopen.

Ik heb geen spijt dat ik geen andere/duurdere heb gekocht, Hubertinus.

De prijs was dermate schappelijk dat ik er geen buil aan kon/kan vallen.

Op die manier kan ik 't vinyl gebeuren herontdekken, en ik ken de vorige eigenaar goed, en weet dat ie altijd zeer zuinig op z'n HiFi spullen is.

De P3 ziet er dan ook nog vrijwel als nieuw uit.

Klankmatig is 't, voor 't geld(!), een prima keus!

Zeker, sommige LP's klinken matig/slecht, maar sommige ook verassend goed!

(zoals Tracy Chapman's debuut album, Carmel, en nog veel meer)

Maar eerlijk is eerlijk....(jahaa,...er is een 'toch' of 'n 'maar' :rolleyes: )

Klankmatig kan ie niet tippen aan mijn Naim CDX.

Da's op zich niet zo erg hoor, aangezien ik daar ook niet vanuit ging.

Wel betrap ik me er op, dat ik de P(lanar)3 de laatste tijd minder gebruik,

en weer meer CD draai.

Niet zozeer omdat de CDX gewoon beter klinkt, maar meer omdat ik te snel ben uitgeluisterd op de muziek die ik op LP heb.

Ik heb nu zo'n 100 LP's, waarvan 95% 2e hands voor 'n habbekrats gekocht, en in goede staat.

Toch zijn er van die 100 ongeveer eigenlijk maar 10 a 15 die ik echt mooi vind.

De rest is meer van: "leuk om af en toe weer even te horen", of gekocht vanuit nostaligsche overwegingen, of gewoon omdat ie maar 1 of 2 euro kostte....

De muziek die me 't meeste aanspreekt, zit er niet veel tussen.

All in all,...een prima draaitafel om mee te beginnen, en 't simpele design spreekt me ook welaan, maar ik moet bekennen da'k 'm niet zo vaak gebruik. :unsure:

Mvg,

Alco

@Alco,

Ik heb geen spijt dat ik geen andere/duurdere heb gekocht, Hubertinus.

De prijs was dermate schappelijk dat ik er geen buil aan kon/kan vallen.

Op die manier kan ik 't vinyl gebeuren herontdekken, en ik ken de vorige eigenaar goed, en weet dat ie altijd zeer zuinig op z'n HiFi spullen is.

De P3 ziet er dan ook nog vrijwel als nieuw uit.

Klankmatig is 't, voor 't geld(!), een prima keus!

Zeker, sommige LP's klinken matig/slecht, maar sommige ook verassend goed!

(zoals Tracy Chapman's debuut album, Carmel, en nog veel meer)

Maar eerlijk is eerlijk....(jahaa,...er is een 'toch' of 'n 'maar' :rolleyes: )

Klankmatig kan ie niet tippen aan mijn Naim CDX.

Da's op zich niet zo erg hoor, aangezien ik daar ook niet vanuit ging.

Wel betrap ik me er op, dat ik de P(lanar)3 de laatste tijd minder gebruik,

en weer meer CD draai.

Niet zozeer omdat de CDX gewoon beter klinkt, maar meer omdat ik te snel ben uitgeluisterd op de muziek die ik op LP heb.

Ik heb nu zo'n 100 LP's, waarvan 95% 2e hands voor 'n habbekrats gekocht, en in goede staat.

Toch zijn er van die 100 ongeveer eigenlijk maar 10 a 15 die ik echt mooi vind.

De rest is meer van: "leuk om af en toe weer even te horen", of gekocht vanuit nostaligsche overwegingen, of gewoon omdat ie maar 1 of 2 euro kostte....

De muziek die me 't meeste aanspreekt, zit er niet veel tussen.

All in all,...een prima draaitafel om mee te beginnen, en 't simpele design spreekt me ook welaan, maar ik moet bekennen da'k 'm niet zo vaak gebruik. :unsure:

Mvg,

Alco

ja waarom zou een BMW 1 serie beter rijden dan een BMW 5 serie???

Robin

vergeet niet dat de opnamekwaliteit per lp nog veel meer verschilt dan tussen cd's. Dus het kan best zo zijn dat alco een paar klote lp's in huis heeft die niet echt goed klinken en daar dan de draaitafel de schuld van geeft. Een slecht opgenomen cd klinkt op een vette Wadia ook slecht. Ja dan klinkt de naim natuurlijk beter, lees anders, dan de draaitafel.

Vaak krijgt de opname de schuld van een probleem in de set....... Een minder goede opname klinkt als een minder goede opname, hier wen je binnen een minuut aan en dan hoor je het niet meer. Zo'n opname irriteert dus niet.

Er zijn zoveel opnames uit bijvoorbeeld de jaren 1950-1960 die vreselijk mooi klinken ....