dumber Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Hallo mede forum lezers. Misschien is dit wel wat ver gezocht, maar is de vervorming die je hoort bij muziekweergave altijd puur de schuld van je apparatuur, of speelt je eigen gehoor je ook parten? Heb altijd het idee dat ik bij een zacht tot "normaal" volume meer details in de muziekweergave ontdek. Ik vraag me dan ook af bij welke mate van geluidsdruk je oren de muziek vervormd doorgeeft. Een luidspreker gaat bij overbelasting ook vervormen, dus waarom zouden je trommelvliezen dat dan niet doen? Wie heeft hier een idee over? P.S. Geen onzin antwoorden graag, de vraag is misschien al onzinnig genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Hallo, Volgens mij is het wetenschapelijk bewezen dat ons gehoor gevoeliger is op lagere luisterniveau's.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Hallo mede forum lezers. Misschien is dit wel wat ver gezocht, maar is de vervorming die je hoort bij muziekweergave altijd puur de schuld van je apparatuur, of speelt je eigen gehoor je ook parten? Heb altijd het idee dat ik bij een zacht tot "normaal" volume meer details in de muziekweergave ontdek. Ik vraag me dan ook af bij welke mate van geluidsdruk je oren de muziek vervormd doorgeeft. Een luidspreker gaat bij overbelasting ook vervormen, dus waarom zouden je trommelvliezen dat dan niet doen? Wie heeft hier een idee over? P.S. Geen onzin antwoorden graag, de vraag is misschien al onzinnig genoeg Onzinnige, cq domme vragen zjin er niet, domme antwoorden daarentegen wel. Dat wat jij daar aangeeft, is ook wat ik waarneem bij een bepaalde geluidssterkte. Bij goede l.s blijven de details aanwezig, maar onze oren zijn waarschijnlijk bij hoge volume's niet meer instaat dit nog goed waar te nemen. Maar vraag me niet hoe dat nu in elkaar zit. Misschien dat anderen hier meer over weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Hallo mede forum lezers. Misschien is dit wel wat ver gezocht, maar is de vervorming die je hoort bij muziekweergave altijd puur de schuld van je apparatuur, of speelt je eigen gehoor je ook parten? Heb altijd het idee dat ik bij een zacht tot "normaal" volume meer details in de muziekweergave ontdek. Ik vraag me dan ook af bij welke mate van geluidsdruk je oren de muziek vervormd doorgeeft. Een luidspreker gaat bij overbelasting ook vervormen, dus waarom zouden je trommelvliezen dat dan niet doen? Wie heeft hier een idee over? P.S. Geen onzin antwoorden graag, de vraag is misschien al onzinnig genoeg Onzinnige, cq domme vragen zjin er niet, domme antwoorden daarentegen wel. Dat wat jij daar aangeeft, is ook wat ik waarneem bij een bepaalde geluidssterkte. Bij goede l.s blijven de details aanwezig, maar onze oren zijn waarschijnlijk bij hoge volume's niet meer instaat dit nog goed waar te nemen. Maar vraag me niet hoe dat nu in elkaar zit. Misschien dat anderen hier meer over weten. Nou jongens, wie heeft er niet opgelet tijdens de biologie- en geschiedenislessen en kan geen logisch verband maken tussen deze 2 Simpel en eenvoudig antwoord. Ons gehoor is gemaakt voor zacht geluid. De mens beschikt over een zeer goed gehoor (er wordt alleen vaak geen gebruik van gemaakt ). Ga eens terug naar de prehistorie, toen er nog geen auto's, fabrieken, radio's en andere kabaalmakers waren. De mens leefde toen in bossen en op steppes. Leefde van verzamelen en de jacht. Juist bij dat laatste is een goed gehoor erg welkom. Ieder ritseltje (20dB) moet dan duidelijk te onderscheiden zijn. In onze evolutie heeft het gehoor zich in die mate aangepast dat we dat ritselje goed kunnen onderscheiden, omdat het noodzakelijk was om te overleven. Een hard geluid (onweer, sabeltandtijgergebrul etc) was een bedreiging en dat was een "oorverdovend" kabaal. Ons lichaam reageert daarop met een bepaalde tegendruk aan de andere zijde van het trommelvlies, om het te beschermen. Het trommelvlies wordt daardoor "stugger" en zodoende minder gevoelig voor details. In onze huidige maatschappij kennen we helaas geen echte stilte meer. Ik geniet er nog steeds van als het ergens "helemaal" stil is. Dus als nergens een radio op de achtergrond staat te jodelen, of verkeersgedruis waar te nemen is. Ik heb ook een hekel aan achtergrondgejengel van een radio. Of je luistert ernaar of je zet 'm uit, maar niet dat gedoedel op de achtergrond (sorry, ik dwaal af ). Door het konstante geluid op de achtergrond in onze omgeving, worden onze gehoormatige waarnemingen minder getraind en een luid geluid zal als minder storend of gevaarlijk worden ervaren. Echter ons lichaanm reageert nog steeds met die "tegendruk". Een stuk evolutie van pak weg 1 miljoen jaar laat zich nou eenmaal niet op een paar generaties teniet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Ik denk dat ik voor mijn 53 jaren goede oren heb en weinig mis. Toch zet ik mijn installatie altijd op een redelijk niveau want dan is het allemaal compleet. Zo'n achtergrondniveau houd ik niet van. Overigens Sodeju van het weekend in de boot in Heeg geslapen, daar is het nog behoorlijk stil hoor. Ik heb altijd in een stad willen wonen, maar als ik het nog een keer zou doen? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Overigens Sodeju van het weekend in de boot in Heeg geslapen, daar is het nog behoorlijk stil hoor. Ik heb altijd in een stad willen wonen, maar als ik het nog een keer zou doen? Carl Ik woon ook erg rustig in een dorpje bij Roermond. Er snorren hier wel een aantal treinen in het uur voorbij, maar voor de rest is het hier ook erg rustig, Ik tik dit met het heerlijke geluid van regen en onweer (ver weg). Verkeer is hier alleen tijdens de spits. Ik woon aan een sluiproute. Ik kan dus van "stilte" genieten hiero. Bovendien is het huis in 1991 geluidge Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Overigens Sodeju van het weekend in de boot in Heeg geslapen, daar is het nog behoorlijk stil hoor. Maybe komt dat omdat ik gister niet naar de "Ald w Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 juli 2004 Report Share Posted 18 juli 2004 Het gehoor is bij lage geluidniveau's vooral gevoelig voor tonen rond de 1000 tot 5000 Hz. Stemgeluid, geritsel en krakende takjes worden goed gehoord en snel gelocaliseerd. Dit gebeurd onbewust en in een fractie van een seconde. Bij hoge geluidniveaus is de gevoeligheid voor lage, midden en hoge frequenties gelijkmatiger. Hier is in het verleden onderzoek naar gedaan, de resultaten zijn weergegeven in een isofoondiagram. Op basis van dit verschijnsel is de loudnessfunctie ontwikkeld, zodat je bij een laag luisterniveau toch een goede verhouding tussen laag, midden en hoog ervaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli 2004 Report Share Posted 19 juli 2004 Hai Richard, Het leuke van jouw stukje is de jaartallen waarin dit onderzoek is uitgevoerd- allemaal voor de tweede wereldoorlog. Ik woon vrij dicht bij de stad en 'savonds na 9 uur is het ideaal luisteren en na 11 uur helemaal maar dan heb ik meestal wel een glas wijn op. In de etalage van Haudio kijk ik altijd en we maken af en toe een praatje. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 20 juli 2004 Report Share Posted 20 juli 2004 Hallo, Volgens mij is het wetenschapelijk bewezen dat ons gehoor gevoeliger is op lagere luisterniveau's.. groeten, PD Hogeterp Gelukkig maar. Ik draai de muziek de meeste tijd niet zo hard, ook al heb ik eigenlijk geen buren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts